Det står om "oss" i Islandshästen!

Inte_Ung

Trådstartare
Det står om "internet" och Eksemlistan.
Bl.a. så står det att det inte räcker med rykten om att en hingst har eksem, utan att det måste komma in en skriftlig anmälan till SIF undertecknad av hingstägaren eller någon annan person som har observerat att hingsten har eksem .

Marjolein har skrivit en MYCKET bra artikel om "Sommareksem ur avelssynpunkt", läs den!

Sv: Det står om "oss" i Islandshästen!

Jag undrar hur ärliga hingstägare är, om dom anmäler att deras hingst fått exem eller om dom inte gör det.

Jag vet att där finns dom som faktiskt gör det.
T.ex ägarinnan till hingsten som i somras drabbades av exem trots många helt exemfria år i sverige.

Kan man lita på att alla är så ärliga?

Jag har nu betäckt mitt sto och litar på att jag skulle få veta om hingsten ifråga får exem.
Fast frågan är kan man det?

Nästa fråga är sen om andra som observerat exem på en hingst anmäler det?
Hur många vågar göra det?
Det finns säkert många som hade tänkt att det är upp till hästens ägare att anmäla något sådant.

Bara några tankar som jag har.

Läste artikeln i Islandshästen innan tyckte den var bra.

Mvh

Valas matte

Senast ändrad:

Jag reagerade starkt på en sak i artikeln. Där står:

"I Sverige får inga hingstar med sommareksem användas i aveln. Man- och svansskorv finns med i SH:s defektlista över sjukdomar på hingstar som leder till kassation för avel. "

Så långt är det korrekt. Och bra.

Men sen kommer det här:

"Om en häst nedärver eksem får man inte avla på den".

Och det är ju inte sant. Hästen behöver inte visa sig nedärva eksem, det räcker att den har eksem, det är ju det som är hela grejen. Den där formuleringen måste vara SIF:s hemsnickrade tolkning för den har ingen täckning i defektlistan.

I en för övrigt bra artikel tycker jag att det är synd att det står så där. Då kan ju eksemhästägarna fortsätta hävda att deras hästar inte nedärver sitt eksem, därför är det okej att avla.

En häst kan ju nedärva eksem fast den inte har eksem.

"Om en häst nedärver eksem får man inte avla på den"

Med tanke på att det de facto föds hästar med eksem i Sverige så betyder det antingen att eksem inte är ärftligt utan uppstår av någon slags slump eller att det finns folk som bryter mot reglerna.

Jag funderar på om man inte borde göra en kartläggning på Kjarnis farfar Hrafn 802 från Holtsmula och se hur många av hans avkommor som drabbas av eksem...

Tyvärr är det ju så i Sverige att SAMTLIGA 4 ELIT-hingstar har Hrafn i stamtavlan - visar det sig att denne hingst har eksemgener är det en total katastrof för den svenska aveln!

:crazy: :eek: :crazy: :eek: :crazy: :eek:

em76 skrev:
En häst kan ju nedärva eksem fast den inte har eksem.

Hur vet man det, annat än i teorin? Och hur många avkommor skulle krävas för att bekräfta nåt sånt?

mandalaki skrev:
Hur vet man det, annat än i teorin? Och hur många avkommor skulle krävas för att bekräfta nåt sånt?

Det finns tex en hingst jag anar att em76 tänker på som har ett starkt eksempåbrå men själv så lindriga symtom att det inte alltid syns.

Men en stoooor andel av hans avkommor har eksem, vilket inte kan förklaras med mödernet.

Någon eksemavkomma måste ju alla hingstar få eftersom anlagen är så spridda i rasen och slump och miljö också spelar roll. Men när det börjar bli tydliga anhopningar så det blir >25% istället för 2,5% - då ska även en sådan hingst ur avel enligt min uppfattning.

Problemet är att få en korrekt och officiell rapportering på avkommorna.

Båbbe - Det är enligt min erfarenhet fler avkommor än genomsnittet efter Hrafn som får eksem och jag har sett många gamla eksemhästar efter hans pappa. Men han var också en fantastisk hingst och man ser ingen tydlig överrepresentation av eksem efter de svenska elithingstarna pga honom. De som importerats och varit här i evigheter som Svalur och Atli utan att få eksem borde ändå tillhöra sådana linjer man SKA förvalta.

Däremot är jag bekymrad för Orri-hysterin :o Han har minst en allergisk förälder och i och med hans höga BLUP får han ett ENORMT genomslag i aveln. Och vi väntar knappast och ser vilka Orrisöner som tål knott innan vi använder dem i avel i stor skala.

Sedan en sak till med rapporteringen.

Det spelar ingen roll hur mycket på pränt det än finns att en hingst har eksem. Det är bara för hingstägaren att intyga att den är frisk och lösa licens. Se på de kända eksemhingstarna som stått på licenslistan i år. Tyvärr är det bara hingstägarens ord som gäller så det går alltid att ljuga sig till licensen.

Men den där formuleringen som jag reagerade på - tror du att det är det du skriver som de menar? I så fall går de ju så långt de kan och det tycker jag är bra.

Jag tolkade det i stället som att de menar att en häst måste visa sig nedärva eksem för att tas ur aveln - och det tycker jag är en hemsnickrad tolkning av defektlistan. Men jag blir glad om jag har fel.

Det där sista du skriver - är det så :eek:? Är det hingstägarens ord som gäller i ett sånt läge?

Alltså, mig veterligt har SIF aldrig nekat en eksemhingst licens.

Hur känt och skriftligt rapporterat det än är.

Så alla diskussioner om konstruktioner om hur det "ska" vara är tämligen meningslösa.

Defektlistan gäller utan undantag för importerade hingstar. Det är kanske hårt och orättvist eftersom svenskfödda med samma "dos" allergigener inte lika ofta visar eksemtecken, men å andra sidan får hingstar så mkt större genomslagskraft att det är helt onödigt att chansa om man VET att det finns en dispostion.

Men förut har iaf alla hingstar jag vet klarat sig genom att hingstägaren själv säger att hingsten antingen inte har eksem eller att han inte nedärver det. (vilket det förstås tar flera generationer innan man vet om det inte är extremt som i exemplet ovan - och den bevisföringen ska knappast ligga på hingstägaren!)

Tja, man kan ju alltid hoppas att den där artikeln är SIF:s signal om skärpning. Typ Lex Kjarni. Men hur det blir med det får man väl se.

Exakt. Det var det jag menade i en annan tråd att Kjarnis familj kan förmodligen åstadkomma mer för islandshästaveln än NÅGON annan just genom att lägga korten på bordet och statuera ett gott belysande exempel på reglerna.

:bow:

Silverkedjan skrev:
Det finns tex en hingst jag anar att em76 tänker på som har ett starkt eksempåbrå men själv så lindriga symtom att det inte alltid syns.

Men en stoooor andel av hans avkommor har eksem, vilket inte kan förklaras med mödernet.

Någon eksemavkomma måste ju alla hingstar få eftersom anlagen är så spridda i rasen och slump och miljö också spelar roll. Men när det börjar bli tydliga anhopningar så det blir >25% istället för 2,5% - då ska även en sådan hingst ur avel enligt min uppfattning.

Problemet är att få en korrekt och officiell rapportering på avkommorna.

Båbbe - Det är enligt min erfarenhet fler avkommor än genomsnittet efter Hrafn som får eksem och jag har sett många gamla eksemhästar efter hans pappa. Men han var också en fantastisk hingst och man ser ingen tydlig överrepresentation av eksem efter de svenska elithingstarna pga honom. De som importerats och varit här i evigheter som Svalur och Atli utan att få eksem borde ändå tillhöra sådana linjer man SKA förvalta.

Däremot är jag bekymrad för Orri-hysterin :o Han har minst en allergisk förälder och i och med hans höga BLUP får han ett ENORMT genomslag i aveln. Och vi väntar knappast och ser vilka Orrisöner som tål knott innan vi använder dem i avel i stor skala.

Sedan en sak till med rapporteringen.

Det spelar ingen roll hur mycket på pränt det än finns att en hingst har eksem. Det är bara för hingstägaren att intyga att den är frisk och lösa licens. Se på de kända eksemhingstarna som stått på licenslistan i år. Tyvärr är det bara hingstägarens ord som gäller så det går alltid att ljuga sig till licensen.

Man kan ju hoppas att Hrafn inte nedärver några effekter. För i så fall skulle jag vilja säga att vi sitter på en bomb i Sverige som tyvärr förr eller senare exploderar....

Var går egentligen gränsen för eksem? Vid mjäll i manen? Tendens att klia svansen såpass att det syns? Kliar ibland manen och syns att på ena sidan är hårstråna inte fullängd utan lite kortare?

Eller ska det vara sår och veckig hud?

Inte_Ung skrev:
Det står om "internet" och Eksemlistan.
Bl.a. så står det att det inte räcker med rykten om att en hingst har eksem, utan att det måste komma in en skriftlig anmälan till SIF undertecknad av hingstägaren eller någon annan person som har observerat att hingsten har eksem .

Marjolein har skrivit en MYCKET bra artikel om "Sommareksem ur avelssynpunkt", läs den!

Jag läste den med och tyckte med att den var jätebra! Framför allt att man skall ta ALLA hästar ur avel som ger eksemavkommor och att inte avla på ston som har eksem och är födda utanför Island.

Anette

mandalaki skrev:
Jag reagerade starkt på en sak i artikeln. Där står:

"I Sverige får inga hingstar med sommareksem användas i aveln. Man- och svansskorv finns med i SH:s defektlista över sjukdomar på hingstar som leder till kassation för avel. "

Så långt är det korrekt. Och bra.

Men sen kommer det här:

"Om en häst nedärver eksem får man inte avla på den".

Och det är ju inte sant. Hästen behöver inte visa sig nedärva eksem, det räcker att den har eksem, det är ju det som är hela grejen. Den där formuleringen måste vara SIF:s hemsnickrade tolkning för den har ingen täckning i defektlistan.

I en för övrigt bra artikel tycker jag att det är synd att det står så där. Då kan ju eksemhästägarna fortsätta hävda att deras hästar inte nedärver sitt eksem, därför är det okej att avla.

Det är inte så att det menas att hingstar med eksem som inte ger eksemavkommor är godkända att avla på. Det man menar är att även om en häst, sto eller hingst, inte har eksem men nedärver eksem, så får man inte avla på den!

Anette

Båbbe skrev:
Man kan ju hoppas att Hrafn inte nedärver några effekter. För i så fall skulle jag vilja säga att vi sitter på en bomb i Sverige som tyvärr förr eller senare exploderar....

Var går egentligen gränsen för eksem? Vid mjäll i manen? Tendens att klia svansen såpass att det syns? Kliar ibland manen och syns att på ena sidan är hårstråna inte fullängd utan lite kortare?

Eller ska det vara sår och veckig hud?

Kliar sig gör så gott som alla hästar och att klia varandra är en social handling. Är det gott om insekter och gott om saker att klia sig på, så syns det också på man och svans. Men om hästen inte har svullen och hård mankam, ganska stora hudflagor som jag inte skulle kalla mjäll för det ser mer ut som psoriasis, skrubbar av stora delar av manen, har eksemutslag på kroppen, då har den inte eksem. Man märker dessutom tydligt skillnad i beteende på en häst som har eksem och en som inte har det. Kliandet blir en ständig nödvändighet om det inte sköts, hästen är märkbart mer irriterad av flygfäna än friska hästar och slår inte bara med svansen utan ruskar på hela sig och skakar huvudet och halsen ofta. Svansen går snabbt och irriterat och hela hästen ger ett oroligt och irriterat intryck. Har de möjlighet söker de skydd i stallet betyder oftare än de andra.

Kjarnis uppblossande på en vecka är typiskt. Jag har sett ett par av mina nybetäckta importston få eksem, bla en halvsyster till Kjarni med samma pappa, och från att ha varit jättefina med lång tjock man och svans så på 3-4 dagar är manen obefintlig och de har sår! Det går mycket snabbt. Tidigare hade dessa aldrig visat några eksemtendenser alls.

Anette

Båbbe skrev:
Jag funderar på om man inte borde göra en kartläggning på Kjarnis farfar Hrafn 802 från Holtsmula och se hur många av hans avkommor som drabbas av eksem...

Tyvärr är det ju så i Sverige att SAMTLIGA 4 ELIT-hingstar har Hrafn i stamtavlan - visar det sig att denne hingst har eksemgener är det en total katastrof för den svenska aveln!

:crazy: :eek: :crazy: :eek: :crazy: :eek:

Även om en speciell individ inte visar sig vara en stor nedärvare av ngn slags "eksemgen" så tycker jag att det är trist att genbanken i Sverige krymper...kan aldrig vara bra att all avel är likriktad och att vissa individer återkommer flera ggr i stamtavlan (och då rätt så nära).

Att vissa hingstar finns bakom många av eksemhästarna här i landet är ju inte så konstigt eftersom majoriteten av avelsdjuren har kända avelsmatadorer i stamtavlan. Det går inte direkt att göra större jämförelser m a o. (Det finns inte så mkt att jämföra "matadorlinjerna" med.)

Tråkigt att man inte inser värdet av mångfald. Jag tycker visserligen att linjeavel är intressant, men det är ju trist om "alla" ägnar sig åt det och då med samma linjer.

Bra att det existerar andra linjer, om inte i Sverige så på andra håll.

Däremot kan man också fundera över varför vissa linjer håller på att försvinna. Är det enbart för att man eftersträvat högställda, eleganta tävlingshästar (som det, förenklat, ofta brukar utmynna i i diskussioner här på forumet) eller finns det även andra bakomliggande orsaker (såsom ex vis sjukdomar och andra oönskade egenskaper som inte har med tävlingsprestationer att göra)?

Lite spånerier bara som kanske flöt ut för mkt från ämnet...

Inte_Ung skrev:
Det är mode, tycke och smak som påverkar det.

Ja visst är det mode, tycke och smak. Men det kan ju finnas linjer som minskat oavsett om de "fallit i smaken" eller ej.
Det finns ju sådant som är icke-önskvärt även hos de som följer "modet" plus att det finns andra faktorer vi människor inte kan råda över och som leder till minskning i en population.

Lobelia skrev:
Med tanke på att det de facto föds hästar med eksem i Sverige så betyder det antingen att eksem inte är ärftligt utan uppstår av någon slags slump eller att det finns folk som bryter mot reglerna.

Då menar du att JAG har brutit mot reglerna?? Mitt sto var eksemfri och hingsten var så långt jag kunde se eksemfri o är det ännu. MEN fölet fick eksem.

Hur ska du tolka det då??

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 356
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Förtydligande: jag tror faktiskt inte det. Men ibland känns det så. Jag har lektion skriftligt, har aldrig träffat läraren. Jag hade...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
17 034
Senast: SiZo
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 726
Senast: Korven
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka