Det finns tex en hingst jag anar att em76 tänker på som har ett starkt eksempåbrå men själv så lindriga symtom att det inte alltid syns.
Men en stoooor andel av hans avkommor har eksem, vilket inte kan förklaras med mödernet.
Någon eksemavkomma måste ju alla hingstar få eftersom anlagen är så spridda i rasen och slump och miljö också spelar roll. Men när det börjar bli tydliga anhopningar så det blir >25% istället för 2,5% - då ska även en sådan hingst ur avel enligt min uppfattning.
Problemet är att få en korrekt och officiell rapportering på avkommorna.
Båbbe - Det är enligt min erfarenhet fler avkommor än genomsnittet efter Hrafn som får eksem och jag har sett många gamla eksemhästar efter hans pappa. Men han var också en fantastisk hingst och man ser ingen tydlig överrepresentation av eksem efter de svenska elithingstarna pga honom. De som importerats och varit här i evigheter som Svalur och Atli utan att få eksem borde ändå tillhöra sådana linjer man SKA förvalta.
Däremot är jag bekymrad för Orri-hysterin
Han har minst en allergisk förälder och i och med hans höga BLUP får han ett ENORMT genomslag i aveln. Och vi väntar knappast och ser vilka Orrisöner som tål knott innan vi använder dem i avel i stor skala.
Sedan en sak till med rapporteringen.
Det spelar ingen roll hur mycket på pränt det än finns att en hingst har eksem. Det är bara för hingstägaren att intyga att den är frisk och lösa licens. Se på de kända eksemhingstarna som stått på licenslistan i år. Tyvärr är det bara hingstägarens ord som gäller så det går alltid att ljuga sig till licensen.