Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det där med sopen har det tjatas om i många NH-trådar- att det är så illa
Vad är en dask med en sådan jämfört med en hästspark
Jag menar inte att det ska användas på unga eller otränade hästar.
Bara de som har fått lära sig att de kan slippa om de inte har lust
*KL*
I hennes fall så efter att ha provat diverse mer eller mindre bra metoder så hyrde jag (hade inget eget då) ett släp i en vecka. Fem dagar ägnade jag åt att gå fram mot släpet, och när hon började backa undan, så backade jag henne tills hon var less på att backa. Jag hade dock hela tiden satt en gräns för vad målet vad, t ex 'en meter från rampen', om hon lugnt knallade med dit, så backade JAG undan henne några steg, och sen fram igen. När det upprepats tre ggr i rad, så la jag ner för den sejouren och lät henne gå ut i hagen. Så fortsatte vi, och gränsen flyttades lite hela tiden. Om HON valde att backa backade jag henne tills hon formligen ville kräkas på att backa. Vi backade MÅNGA kilometer de där dagarna.
Femte dagen var målet att ha alla fyra fötterna på rampen. Hon klev upp med alla fyra på rampen, vi stod där en stund och funderade på livet, jag backade av henne, sen direkt på igen. Tredje gången tycktes hästen himla med ögonen åt mig och tyckte 'men kan vi kliva på någon gång då, jag fattar vad du vill' och travade upp på släpet. Jag berömde massor, och backade ut innan hon hann backa, och där la vi ner för dagen.
Sen lät jag henne smälta ett tag, och så körde vi en snabbrepris, och jag började då lägga till att gå upp på rampen tre steg, backa ETT steg, gå framåt igen. I början kastade hon sig när jag bad om back, men samma metod som innan och jag kunde stå och jojja fram och tillbaka, in och ut i släpet, lasta av halvvägs och gå in igen etc.
Jag drog ALDRIG i grimskaftet, försökte ALDRIG hindra henne om hon backade/kastade sig. Det skulle visa sig vara nyckeln till det hela.
Nu var hon tämligen simpel att backa, man knallade på, jag stannade med henne i släpet, och när hon stod lugnt bad jag om stängning av rampen. Det krävdes alltså en medhjälpare.
Nästa steg var att lasta själv, genom att skicka in. Samma metod som innan. Dock märkte jag ganska snart att när man skickade in, om hon FICK kasta sig ut två ggr, så tredje gången stod hon pinstill om man så hjulade på rampen. För henne var det väldigt viktigt att HON hade känslan av att hon KUNDE gå av om hon ville, då blev hon lugn. Hon åkte oändligt mycket bättre i det här läget med, när hon var lugnare vid lastning.
*kl*
Grejjen är att man måste avgöra om hästen är rädd eller inte. Är den rädd så måste man vinna förtroende och tillit för att kunna möta det farliga. Är hästen inte rädd utan har det som en olat, eller dumhet då måste man ju självklart ta i lite hårdare. Hästar är smarta och lär sig att slippa om dom vill slippa. Då är det dags att överlista dom eller göra olaten obehaglig så dom väljer den rätta vägen istället.