Det som inte fick hända hände

Sv: Det som inte fick hända hände

Det är väl ganska uppenbart att TS unghingst inte har din hästs olater vid uppbidning? I så fall hade hästen inte gjort sönder bakbommen!

Men du svarade på Åkes inlkägg. Att det va så man skrämmde upp en rädd häst. Så det kommenterade jag.;)

Ja det låter juh:smirk:.. Men behöer ju inte göra ont-va-hårt alls smäll.

Hästen reagerar naturligtvis inte bara på smärta, utan blir rädd när den ser någon komma farande i ögonvrån. Att den försöker fly undan en vinande sopkvast är givet, men i trailer finns det ingenstans att fly. usch.

Varför ens ta till en sopkvast?
Tanken känns just som personen i fråga blivit arg,
tar till något man tror hjälper och slår till (som sagt inte hårt men ändå ett slag).
Om man inte blivit arg, varför?

Hästen reagerar naturligtvis inte bara på smärta, utan blir rädd när den ser någon komma farande i ögonvrån. Att den försöker fly undan en vinande sopkvast är givet, men i trailer finns det ingenstans att fly. usch.

Men det beror väl helt på hur van hästen är för saken. Min häst skulle inte skvätta eller bli rädd för något sådant. Nu skulle det inte falla mej in att leta rätt på en sopkvast o ge henne smisk. Men hon är trygg då det är jag som härjar bakom henne.

Varför ens ta till en sopkvast?
Tanken känns just som personen i fråga blivit arg,
tar till något man tror hjälper och slår till (som sagt inte hårt men ändå ett slag).
Om man inte blivit arg, varför?

Det kan jag inte svara för. Varför/hur personen använt sopkvasten. Det va inte så här långt jag ville svara. Bara på att det behöver inte vara nåt grymt slag som skärrade hästen o gav den men för livet.

Men det beror väl helt på hur van hästen är för saken. Min häst skulle inte skvätta eller bli rädd för något sådant.

Nej, och då tänkte du förstås att ett unghäst som ska kastreras har samma erfarenhet som din häst...

Det lät ju verkligen som en sund hästägare.. :crazy:

TS: Tänkte på en sak,
din häst kanske slänger sig bakåt bara för att han vet att snart ska rampen upp.
Vissa hästar kan tycka rampen är obehaglig när den ska upp,
men sen när den väl är uppe funkar det bra.
Och vet han om att efter bommen så kommer rampen kan det ge en förklaring till varför han gör som han gör.
Testa att bara få in honom, stå kvar ett tag och sen ut igen.
Kör rampen sen när han fått uppleva att det är en bra upplevelse.

Min häst är just rädd för rampen.
Hon är jättesvår att få in och får man in henne så går det antinget fort ut eller står blixtstilla (rädsla) tills allt är klart.
Har kört transport utan ramp och det har funkat bättre!

Lycka till!

Där sa du en sak som jag faktiskt inte tänkt på tidigare, förra ägaren hade en transport utan ramp så det är nog den som är problemet. Jag ska se om jag får tag på en transport utan ramp så att jag åtminstone kan testa! Tack! :)

Hade samma problem.Jag löste det med en fronturlast.Fällde ner fronten,gick in ,vid tendens att slänga sej bakåt så ledde jag ut i fram istället.När hon var inne i transporten gick man lite för långt fram sen när det var stängt bakom henne så backade man henne på plats,satte fast henne och sen stängde fronten.I mitt fall så funkade det.

Också en bra idé! Haha nu blir det till att köpa egen transport märker jag, gud vad mina föräldrar kommer att bli glad :angel:

En fråga..
Hur kommer det sig att nämnda "panik-häst" står snällt om backluckan tas upp??
Vad jag vet så skulle en "panik-häst" gå bärsärkargång i släpet då..i så fall..eller :confused:

AM

Ja det kan vara som flera tidigare har sagt, att han faktiskt är rädd för rampen och när rampen väl är uppe så finns inget mer att vara rädd för.

Nä jag skulle inte direkt slå hästen- inte min första tanke. Men det är ju min åsikt. Men ditt förslag om att han vill ut till ljuset tycker jag inte verkar hålla faktiskt.
Det enda jag kan komma på är om han inte gillar rampen eftersom han inte vill in och vill heller egentligen inte lastas ur heller (TS sa att han var lite motsträvig?).

Nä slå han är nog definitivt ingen idé då han blir totalt blockerad om han blir uppstressad. och att han vill ut i ljuset håller inte (som du sa) då kl var 05.45 och mörkt ute. Så det är nog rampen som är problemet då han inte gärna går på rampen (han går direkt in men långsamt) och när vi skulle lasta ur så tog det runt 3 minuter att få han att börja backa ur och då var det myrsteg som gällde.

Det här är väl antagligen en mycket ung häst, drygt åring, som kanske inte har åkt så mycket alls i sitt liv. Det är klart att det kan uppfattas som otäckt att backa på en ram som sluttar.

Det är en nybliven 4-åring faktiskt men som du sa har han inte åkt så mycket alls, max 5 gånger skulle jag tro.

Självklart ska man inte slå hästen med kvasten.
Men man behöver en rejält förlängd arm om man själv inte vill stå i vägen för en hastigt backande häst och då är en kvast ganska lämplig då det oftast står en innaför varje stalldör.

/M

Hur menar du då?
En backande häst som kommer emot dig? Alltså inte du som leder?
Eller du själv som leder hästen som sen backar?

Hur som helst känns det lite väl mkt att använda en kvast i båda fallen.
Om jag förstod dig rätt är det i så fall ett hjälpmedel om en häst kommer hastigt backandes mot dig.
Då kan man undra som hästägare varför man transporterar
en transporträdd häst nära ett stall som kan vara en fara för andra.

*KL*

Haft två 'kastare', med tre olika lösningar.

Häst ett var kraftigt klaustrofobisk. Någonting hade troligen hänt men inget vet vad. Hon hade åkt finemang i släp, och varit lätt att lasta på och av, tills efter att ha varit på betäckning då hon trasslade massor när hon skulle åka hem. Hon åkte skitkasst då med. Hon gick alltid rakt på första gången, men kastade sig handlöst ut såfort hon var inne, och gick sen inte i närheten av släpet den dagen. Stängde man blixtsnabbt så hon inte hann ut så stod hon kvar, men rädd och hon åkte dåligt, och åka hem var bara att glömma, hon gick inte i närheten.

I hennes fall så efter att ha provat diverse mer eller mindre bra metoder så hyrde jag (hade inget eget då) ett släp i en vecka. Fem dagar ägnade jag åt att gå fram mot släpet, och när hon började backa undan, så backade jag henne tills hon var less på att backa. Jag hade dock hela tiden satt en gräns för vad målet vad, t ex 'en meter från rampen', om hon lugnt knallade med dit, så backade JAG undan henne några steg, och sen fram igen. När det upprepats tre ggr i rad, så la jag ner för den sejouren och lät henne gå ut i hagen. Så fortsatte vi, och gränsen flyttades lite hela tiden. Om HON valde att backa backade jag henne tills hon formligen ville kräkas på att backa. Vi backade MÅNGA kilometer de där dagarna.

Femte dagen var målet att ha alla fyra fötterna på rampen. Hon klev upp med alla fyra på rampen, vi stod där en stund och funderade på livet, jag backade av henne, sen direkt på igen. Tredje gången tycktes hästen himla med ögonen åt mig och tyckte 'men kan vi kliva på någon gång då, jag fattar vad du vill' och travade upp på släpet. Jag berömde massor, och backade ut innan hon hann backa, och där la vi ner för dagen.

Sen lät jag henne smälta ett tag, och så körde vi en snabbrepris, och jag började då lägga till att gå upp på rampen tre steg, backa ETT steg, gå framåt igen. I början kastade hon sig när jag bad om back, men samma metod som innan och jag kunde stå och jojja fram och tillbaka, in och ut i släpet, lasta av halvvägs och gå in igen etc.

Jag drog ALDRIG i grimskaftet, försökte ALDRIG hindra henne om hon backade/kastade sig. Det skulle visa sig vara nyckeln till det hela.

Nu var hon tämligen simpel att backa, man knallade på, jag stannade med henne i släpet, och när hon stod lugnt bad jag om stängning av rampen. Det krävdes alltså en medhjälpare.

Nästa steg var att lasta själv, genom att skicka in. Samma metod som innan. Dock märkte jag ganska snart att när man skickade in, om hon FICK kasta sig ut två ggr, så tredje gången stod hon pinstill om man så hjulade på rampen. För henne var det väldigt viktigt att HON hade känslan av att hon KUNDE gå av om hon ville, då blev hon lugn. Hon åkte oändligt mycket bättre i det här läget med, när hon var lugnare vid lastning.

Så det kan vara en metod att träna.

Den andra jag hade provade jag ovanstående metod med med enda resultatet att han kastade sig ut, tyckte 'och nu vill du vi ska backa', backade en halv jäkla kommun och tyckte sen att han skulle ha beröm för han var duktig och gjorde det matte ville, innan matte ens bad om det. :crazy: Tillbaka till ritbordet. Honom fick jag göra exakt tvärtom med, se till att han inte hade MINSTA möjlighet att ta sig bakåt. Behöver inte gå in på hur, men det är inget som rek. Det som däremot gjorde skillnad med honom, efter att ha fått 'fullasta' i många år var två saker:

1. Step up. Han kastade sig EN gång med step, sen gjorde han aldrig om det. Jag var inne på att köpa en step up, men när jag provkörde och provlastade släpt upptäckte jag en annan sak, nämligen..

2. Låg rampvinkel! Om rampen hade en låg vinkel, dvs släpet var 'marklågt', så var det inte minsta lilla problem. Han kastade sig inte vid lastning, och han kastade sig inte ut vid avlastning.

Lastträning är ett måste i ditt fall. Så här gör jag:

Du måste först lära hästen att ledas utan tillåtelse att avvika från din sida i alla normala situationer.
Välj sen ett lugn ställe där du ställer upp trailern så stabilt som möjligt. Drag åt handbroms på bil och släp, använd bakre stödben om det finns, se till att rampen har bra stöd och så liten lutning som möjligt. Öppna allt som ger ljus och luft i vagnen.
Tag på transportskydd och sätt på hästen ett täcke om du tänker köra iväg; annars inte.

Lasta
Börja med att gå fram, stanna och rygga i närheten och på rampen. Nästa steg är att du tränar hästen att gå fram och upp på rampen, stanna, rygga, gå fram ett steg, bak ett steg, gå bort en stund, gå på igen - lite mer om möjligt, rygga ett steg, gå på 2 steg osv. tills hästen är inne. [I början är det lättare att få in hästen genom att den följer sin ledare men ganska snart kan du lära den att gå in själv medan du själv står kvar ute.]
Kastar sig hästen bakåt så följ med och ge efter men släpp inte draget helt förrän den åter går fram (använd handskar !). Gå fram igen eller gör ledövningar med förstärkning genom att flytta hästens bakdel i båda varven och/eller ryggningar. Lasta igen enligt ovan.
När hästen är inne och om du har tålamod kvar och ni inte är totalt slut så gör om allting igen innan du stänger.

Inne i vagnen
Gör det trevligt för hästen, bjud den på äpplen,havre eller hö men först när lastningen är klar. Ge hästen tid att vänja sig vid vagnen men vänta inte för länge. När hästen är så lugn som möjligt kör du långsamt en kort sträcka till ett ställe där det finns grönt gräs eller annat trevligt.

Urlastning
Vilseled när luckan öppnas (tex. med havre) och se till att det är du som ber hästen gå ut. Du bestämmer när ni ska gå ut ur transporten. Kastar sig hästen bakåt så följ med och ge efter men släpp inte helt förrän den åter går fram (använd handskar !) och då berömmer du och låter hästen vila.

Tips
Principen är hela tiden att det är trevligt och bekvämt att komma till och vara med dig men pyton att gå ifrån dig. Eftergiften skall komma i sekunden som hästen går fram; släpa aldrig på hästen. Pausa om tålamodet tryter.
Det är du som skall förmedla att transporten är ett lugnt och säkert ställe som tar er till trevliga ställen.

Använd aldrig tryck bakifrån, hästen måste själv välja (med normala ögon dvs. i ett nåbart tillstånd): antingen obehaget att rygga eller det trevliga i att gå fram.
Hästar som 'fryser fast' på rampen är ofta väldigt rädda och behöver stärkas i sitt allmänna mod. Träna på enklare uppgifter först.
Använd gärna grimmor (tex. repgrimma) som förstärker obehaget att gå ifrån. Tänk bara på att du absolut inte får använda dessa grimmor som transportgrimma.

Fortsätt att lastträna och köra korta sträckor tills ni tröttnar bägge två.

Lite om godis.
Flyktdjur ser inte godis (mat) som belöning, rovdjur gör det däremot eftersom det blir deras 'byte'.
En ledare bjuder aldrig utan äter först själv. Du sänker din ställning i förhållande till hästen genom att bjuda med hand eller hink vilket kan vara negativt om ditt ledarskap är bräckligt (vilket det ofta är medan man lastar). Däremot tycker jag att man ska använda godis för att öka trivselfaktorn inne i vagnen.
Om du i stället stärker ditt ledarskap så ger det mycket bättre effekt än godis.

Bra tips! Jag ska ha dem i åtanke då vi börjar lastträningen imorgon.

Tack alla andra för era råd, det kanske inte är en allt för omöjlig situation ändå. Problemet är bara att jag har en hel del egna "spöken" att komma över. Blev själv lastningsrädd med min förra ponny så situationen är knappast idealisk..

Imorgon kommer målet att vara en lugn häst som går på transporten innan JAG backar ut han!

Ja det kan vara som flera tidigare har sagt, att han faktiskt är rädd för rampen och när rampen väl är uppe så finns inget mer att vara rädd för.
Om han går på lätt är han inte rädd för rampen.
Däremot kan den vara lite bakskygg iom att den vet att luckan kommer eller inte vill bli inlåst.
Den har då lärt sig!! att det är bäst att skynda sig ut:idea:

att sen unga hästar tycker att det är svårt att backa i neförsbacke på ett kanske halkigt material är ganska vanligt.

Öva backning lite, men inte så mkt som NH-folket gör:devil:.

Senast ändrad:

Det här med sopkvasten är ett relativt bra hjälpmedel för två anledningar. nr 1 då man oftast inte behöver "slå" hästen med den om man trycker sopkvasten mot rumpan är det lite obehagligt när det sticks, hästen går framåt trycket minskas...
nr 2. om hästen slår, är du en bit bort.... än om du står och trycker med handen.

Att ha en sopkvast med när man lastar hästar tycker jag är bättre än linor. då de kan vara en större risk om de kastar sig, sätter sig o.s.v. Min familj har lastat så mycket hästar med sopborste utan att de har tagit skada, blivit rädda eller behövt slå in dem.

Jag tror inte att (skrivarens kompis) tog i allt hon hade och SLOG in hästen, sluta märk ord!!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 671
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 223
Senast: Jahaja
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 271
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 896
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar