Det ska köpas hund

Sv: Det ska köpas hund

Det är fullt tillåtet att skriva vad man tror att någon annan menar. Men man får inte diskutera en enskild persons person.
Så du kan i godan ro svara på frågan om du önskar.

För mig var maskinen med knappen ett väldigt bra svar enligt mig. Är precis så jag uppfattar att Jadzia vill att en hund ska vara.

Jag kan faktiskt inte förtydliga mig bättre. Av att läsa hennes alla inlägg här om hur hundar ska vara, så får jag den uppfattningen. Helheten i hennes inlägg. Sen tänker inte jag sitta här och skriva att hon skrev si eller så, för som sagt. är helheten i inläggen som jag uppfattar så.
Sen hur du tycker eller uppfattar, ja det är din sak. Men jag får väl uppfatta saker på mitt sätt.
Nöjd??

För mig var maskinen med knappen ett väldigt bra svar enligt mig. Är precis så jag uppfattar att Jadzia vill att en hund ska vara.

Jag kan faktiskt inte förtydliga mig bättre. Av att läsa hennes alla inlägg här om hur hundar ska vara, så får jag den uppfattningen. Helheten i hennes inlägg. Sen tänker inte jag sitta här och skriva att hon skrev si eller så, för som sagt. är helheten i inläggen som jag uppfattar så.
Sen hur du tycker eller uppfattar, ja det är din sak. Men jag får väl uppfatta saker på mitt sätt.
Nöjd??

Nej jag är tyvärr inte nöjd, för jag frågade klart och tydligt vilka hundegenskaper hon vill ha som du anser vara synonyma med en maskins. :)
Det handlar inte om vad jag tycker, det handlar om att jag vill förstå vad du menar.

Nej jag är tyvärr inte nöjd, för jag frågade klart och tydligt vilka hundegenskaper hon vill ha som du anser vara synonyma med en maskins. :)
Det handlar inte om vad jag tycker, det handlar om att jag vill förstå vad du menar.

Det handlar inte om egenskaper, det handlar om sättet att ha hund.
Sen tycker jag hon är snabb med att klanka ner på att kalla saker för fjolligt mm. Alla måste väl få ha hund på sitt sätt utan att bli kallad fjollig mm.
Jag känner igen den typen av hundmänniska, allt de gör är rätt. Och andra gör fel. De har svårt att se att det finns raser som är på ett sätt, utan alla ska vara som den hunden de har själv (ja inte Jadzias då). Ja är ju oftast bruksfolket, så det ska ju vara brukshundar (har själv haft brukshundar och tävlat, bara en parentes)

Har precis träffat en jättetrevlig kille på klubben. Kommer säkert bli väldigt duktig med tiden. Men han glömmer bort att alla hundar inte är brukshundar. Alla hundar fungerar inte precis på samma sätt, även om de har bra metalitet.
Jag anser att sånt hundfolk blir blinda och kan bara se åt ett håll.

Det handlar inte om egenskaper, det handlar om sättet att ha hund.
Sen tycker jag hon är snabb med att klanka ner på att kalla saker för fjolligt mm. Alla måste väl få ha hund på sitt sätt utan att bli kallad fjollig mm.
Jag känner igen den typen av hundmänniska, allt de gör är rätt. Och andra gör fel. De har svårt att se att det finns raser som är på ett sätt, utan alla ska vara som den hunden de har själv (ja inte Jadzias då). Ja är ju oftast bruksfolket, så det ska ju vara brukshundar (har själv haft brukshundar och tävlat, bara en parentes)

Har precis träffat en jättetrevlig kille på klubben. Kommer säkert bli väldigt duktig med tiden. Men han glömmer bort att alla hundar inte är brukshundar. Alla hundar fungerar inte precis på samma sätt, även om de har bra metalitet.
Jag anser att sånt hundfolk blir blinda och kan bara se åt ett håll.

Fast du får ju inte glömma att Jadzia för tillfället har en rottistik som hon själv uttryckt har så kass mentalitet så man blir lite mörkrädd-och som hon själv kallar bla fjollig. Jag kan förstå att har man haft en sån hund vill man inte ha med dom egenskaperna att göra mer :D

De flesta hundar fungerar inte som de ska. Dagligen träffar jag på hundar som beter sig knepigt på ett eller annat vis. Många är skygga och rädda, andra har nerverna på utsidan och kan inte stressa ned. En hel del har problem med miljö. Sedan finns det de som bara är goa och glada också, men de blir mer och mer sällsynta.

Det enda jag kräver är en hund som kan vara hund och inte behöver terapi, anpassning eller specialmat. Jag vill ha en frisk hund utan hudproblem, magproblem, rasbundna defekter eller öronproblem. Den ska kunna tåla det mesta som den kan stoppa i sig utan att magen går i kras. Foderallergi får inte finnas. Inga allergier alls faktiskt. Är det så ohemula krav? Vad kan du tänka dig att kompromissa med?

Hunden ska dessutom ha bra mentalitet, vara framåt, nyfiken och miljöstark. Den ska inte tycka det är otäckt med hala golv, gallertrappor, mörka rum eller rasslande kundvagnar. Den får naturligtvis reagera, men sedan ska det kontrolleras och avreageras. Skottfasthet är nödvändigt, både för hundens och ägarens skull. Den ska inte skygga för människor, vara blyg eller tillbakadragen. Den behöver inte vara social utan jag föredrar ointresserad, men det får inte finnas osäkerhet. Inga konstiga ideér om matvägran utan det ska finnas naturlig matlust. Detta är något jag tycker att alla hundar av alla raser ska uppfylla. Sedan finns det gott om utrymme för rasspecifika egenskaper för jag har nog aldrig läst en rasstandard där det står att rasen ska vara rädd, miljösvag och osäker på människor. Vad av detta tycker du är onödigt? Vad är okej för dig?
Skotträdsla?
Svag i miljö?
Ska man behöva visa en hund att en pysande buss är ofarlig? Jag tycker gott de kan kolla och sedan vara starka nog att avfärda det själva.
Är det okej att valpen flyger in under bordet och gömmer sig för att man tappar en kastrull?
Ska man egentligen behöva träna för att hunden ska klara av det vardagliga livet? Borde inte hunden vara så pass bra att den pallar samhället utan timmar av social träning. Det är en sak att ta med hunden överallt för att visa hur världen ser ut. En annan att dra runt på den därför att den inte kommer palla miljön i vuxen ålder annars.

Något att tänka på är att alla dessa osäkra eller sjuka hundar mår dåligt och det är ta mig sjutton oschysst att avla fram fler.

När det sedan kommer till sådana saker som förighet, läraktighet, hårdhet, jaktlust, arbetsvilja och liknande kan jag kompromissa hej vilt inom rasstandardens regler. Det är liksom inget viktigt för just den här sällskapshunden och inget som påverkar hundens välmående.

låter som alla hundar jag har haft genom tiderna.. kanske beror mycket på den uppväxt hos nya ägaren med?

Den jag har nu är inte köpt och jag visste precis vad det var jag fick. Tar man över en hund som ligger tryckt under köksbordet och morrar åt familjen vid fyra månaders ålder, då vet man att det är något knas i hunden.

För övrigt kan jag inte hålla med om att det är okej att hunden reagerar med rädsla första gången den ser något. Varför ska den bli rädd för något okänt?
Reaktion är bra, men det ska vara förvåning, nyfikenhet och intresse. Valpen kan hoppa till för att den blir överraskad, men rädd? Nej tack!

Det är dessutom skillnad på förarvek och vek. En vek hund är ganska besvärlig att hantera då den bygger på sig av vardagliga händelser och skapar negativa minnesbilder i onödan. Förarveka hundar är däremot bra då det är enkla att träna.

Bumsan kräver mer än vad man kan tro. Daglig terapi till exempel. Husse kan inte ha henne och jag skulle inte ge bort henne heller. Hon är och förblir min ögonsten.

Jag förstår inte heller vilka av mina kriterier som ger en robothund. Däremot är jag nyfiken på vilka Grana kan tänka sig att strunta i.

Knappen på maskinen var en ganska bra liknelse och jag se ringet fel med att ha en hund som reagerar rätt på en viss typ av retning. Ställer man fram mat ska hunden äta. Trycker man på knappen för kamp så ska den starta. Dras det entrasa på backen ska jakten gå igång och belönar man i rätt ögonblick ska hunden skapa en positiv minnesbild. Sedan kan alla hundar ha egna ideér, men det är en helt annan sak än att det står syntax error var och varannan gång man ger ett kommando.

Jag kan ta några klockrena exempel på när maskineriet kopplar fel på ett sätt jag inte vill. Vi körde uppletande med min hund. Vanlig enkel vante som föremål, som hon tagit miljoner gånger förut. Den här gången gick hon däremot fram till föremålet, stannade upp, nosade och kom tillbaka utan. Vad var felet?
Någon hon inte kände hade lagt ut vanten och där gick rädslan för främmande in och kopplade förbi det inlärda och föremålsintresset. Alla andra föremål hämtades,, men det som den okända lagt ut vågade hon inte ta. (såg vi klart och tydligt då vi gjorde en liten studie)

Eller som när jag gick ifrån henne i skogen. Hon hängde inte på i mitt tempo utan fastnade vid en fläck så jag gick och tänkte att hunden får väl komma efter. Ingen hund kom. Jag ropade och ingen hund. Gick tillbaka och där har hunden frusit på stället och fladdrar febrilt med blicken för att hitta mig. Inte så att hon följer rösten utan hon har helt frusit och tiltat i skallen. När hon väl får se mig kastar hon sig på mig och går klistrar resten av vägen.

Samma gäller många andra hundar jag jobbat med. Man kan inte gå på det egentliga problemet eller momentet man vill lära in för först måste man koppla om hunden och ordna något annat. Så ska det inte vara. Ledningarna ska vara dragna rätt från början.

Om det är att vilja ha en robot så....sign me up.

Mentalitet är något hunden föds med och inget ägaren kan skapa. Man kan sedan förvalta denna mentalitet så att hunden beter sig bättre eller sämre. Rent genetiskt är dock hunden fortfarande likadan.

Jag brukar jämföra det med ett sådant där pussel inom fast ram. Man har sina bitar inom ramen (bestämt antal och av bestämd sort), men sedan kan man flytta runt dem och placera dem på olika sätt. Vissa blir bättre och andra sämre. Bitarna är dock alltid de samma.

Många hundar är tränade till att fungera bra och det är ju gott för hundens skull, men jag skulle inte vilja ha en avkomma efter den.

Jag har full förståelse för att en vinthund inte är som en brukshund, men de ska fortfrande inte vara nerviga vrak.

Du ska få se när vi träffas. Vi kan visa upp mycket intressanta saker. Skrapa med foten i marken och se hunden hoppa tre meter. Hon är go och snäll, men riktigt, riktigt dålig.

Du ska få se när vi träffas. Vi kan visa upp mycket intressanta saker. Skrapa med foten i marken och se hunden hoppa tre meter. Hon är go och snäll, men riktigt, riktigt dålig.

Oj, ja det lät onekligen som något man inte stöter på till vardags.

*kl*

Dvärgpinschrar är trevliga hundar. Smarta, alerta och gillar att jobba! Ögon och patella ska man dock kika noga på... Och val av kennel!
Sant.
Dvärgpinschrar är reserverade familjehundar som ofta inte är ett dugg intresserad av människor utanför 'flocken'. Det märks också att de är vakthundar.
Vakta tycker jag att de ska göra, men inte överdrivet.
Och jag vill ha en hund som vill hälsa på folk, inte vara totalt ointeresserad av andra människor "utanför flocken".
Som sagt tidigare, jag tycker Dp är en sällskapshund och ska då således vilja vara sällskaplig. Inte vara en sådan som skyggar när en främmande människa sträcker fram handen för att hälsa.
MEN, många dp´s har problem med rädslor, ofta för människor. Vet flera hundar som inte går att ställas ut/måste hanteringstränas MYCKET eftersom det finns stor risk för att de kommer att bita domaren. Detta är allmänt känt, en erfaren domare som ska döma dp petar oftast väldigt lite på hundarna. Klart att det finns exemplar med bra mentalitet, men man ska se upp lite extra i val av valp. Det är mycket viktigt att man redan när valpen är liten låter den vänja sig vid nya och olika människor som pillar på den.
Jotack , jag såg det återigen idag på svenska mässan.
Att dom öht ids ta med hundar som uppenbarligen är aggresiva.
En tjej tog stryptag på hunden för att den skulle lugna ner sig. :crazy:

Är inte det rätt tragiskt? Jag skulle iaf inte köpa en valp av någon där hundarna inte kommer fram för att hälsa när man kliver innanför dörren, hellre nerhoppad och utskälld än att hundarna skäller och inte kommer fram alls...
Och det är viktigt för alla hundraser att bli pillade på som små..
dvärgpinscherforumet kan du få massor med mer svar på funderingar:)

Lycka till!

Gilly

Trött Zizzy efter en lång dag, kikandes på en massa, massa Pinnar. :love:

Och jag vill ha en hund som vill hälsa på folk, inte vara totalt ointeresserad av andra människor "utanför flocken".
Som sagt tidigare, jag tycker Dp är en sällskapshund och ska då således vilja vara sällskaplig. Inte vara en sådan som skyggar när en främmande människa sträcker fram handen för att hälsa.

Dock är det väl skillnad på att skygga och att vara ointresserad?

Visst finns det massor med problem inom rasen som man bör ta itu med, men att dom är reserverade/ointresserade av att prata med folk och fä anser åtminstone inte jag vara ett av dom.

Skyggar eller allmänt ointeresserade, visst olika saker men jag anser dock att det är ett problem om hundarna inte vill hälsa om man sätter sig ner och sträcker fram handen.
Jag vet om en Dp, som alltid hälsar första gången med ett tjuvnyp. :crazy: (vilket på mig resulterade i blodvite.)
Sen när hon hälsat, är hon trevlig.. :crazy:
Från en fin kennel som MH testar allt osv..

Enligt mig är det dock inte ett problem om min hund väljer att inte hälsa på "vem som helst", däremot skulle jag givetvis anse att det vore ett problem om samma hund bet alla människor som han/hon hälsade på första gången. Men skillnaden är att hunden som enbart är ointresserad inte är en osäker hund, medan hunden som biter är det.

"Men jag har uppfattat att Jadzia vill ha en maskin."

ja måste nog tyvärr hålla med om detta påstående:crazy:

det är den uppfattning fler och fler börjar att få att de är en maskin som är det ultimata enligt vissa. Även om dom inte säger det rätt ut måste de nog va den enda som kan uppfylla alla krav till punkt och prickar. De finns inte en levande stackars vase som kan uppfylla ALLA dessa krav och principer,då är det bättre att skaffa sig en robot. Den borde ju va relativt lättskött också:grin:

Bara en sådan sak som att matvägran ej får finnas.... bara de är ju fruktansvärt sorgligt. Alla hundar kan väll ha en halvdassig dag då dom känner sig lite nere eller halvkrassliga .. nog skall dom ha full rätt att avstå mat då för en gång skull utan att bli halshuggna:crazy:

sen så finns de många ´"halvmesiga" hundar som inte alls behöver va defekta som de så vackert heter... finns dåligt självförtroende även bland hundar och de kan minsann tränas upp med lite peppning och behöver inte alls slängas på dyngstacken för minsta lilla osäkerhet.:grin:

Bara en sådan sak som att matvägran ej får finnas.... bara de är ju fruktansvärt sorgligt. Alla hundar kan väll ha en halvdassig dag då dom känner sig lite nere eller halvkrassliga .. nog skall dom ha full rätt att avstå mat då för en gång skull utan att bli halshuggna:crazy:

sen så finns de många ´"halvmesiga" hundar som inte alls behöver va defekta som de så vackert heter... finns dåligt självförtroende även bland hundar och de kan minsann tränas upp med lite peppning och behöver inte alls slängas på dyngstacken för minsta lilla osäkerhet.:grin:

Men för dom har en dålig dag innebär ju inte att hunden har dåliga matdrifter utan i normala fall ser hunden en förväntan o få mat. Så det håller jag fullstädigt med jadzia de ska ha stor mat drift.. Mina har stor matglädje de äter mitt i verkstaden i allt buller till och med min lilla valp på 9v står där o bryr sig bara om sin mat.

Mesiga och nervklena hundar är en stor defekt vilket förmodligen aldrig nån skulle vilja ha om man haft en hund som är framåt o modig som första, då vill man knappast byta ner sig till nåt vekt Som man hela tiden måste motivera o peppa så fort den ska göra nåt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 121
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 208
Senast: Takire
·
N
Övr. Hund Idag vaknade vi av att det äntligen kommit en del snö. Var iaf ngn decimeter med nysnö, o ngra minusgrader. Tog ut killen på en...
Svar
15
· Visningar
1 289
Senast: Fiffi1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka