Det ska köpas hund

Sv: Det ska köpas hund

Men det är ju precis det som det inte är, och det som man ser positivt på. Hunden är normal.

Jo, jag skrev att det inte var några konstigheter, lika med normalt.

Jag måste skriva väldigt konstigt efter som du inte förstår vad jag skriver?

Det jag tyckte var att det verkar som folk även gör det som en stor sak att en hund äter slaktavfall mm. Precis som att wow vilken hund. Men för mig är det som sagt normalt.

Jo, jag skrev att det inte var några konstigheter, lika med normalt.

Jag måste skriva väldigt konstigt efter som du inte förstår vad jag skriver?

Det jag tyckte var att det verkar som folk även gör det som en stor sak att en hund äter slaktavfall mm. Precis som att wow vilken hund. Men för mig är det som sagt normalt.

Ja, och jag förklarade för dig att det är just det Piru och Gnist skriver. Dom tycker inte det är en sensation som du vill tolka det som, dom är glada för ett naturligt beteende.
Jag förstår precis vad du skriver, det är bara du som är grinig och motvalls. Ryck upp dig lite vettja, det är ju fredag idag! ;)

En dvärgpinscher......
Hunden måste vara helt kärnfrisk. Det får inte finnas någon som helst klåda, magproblem, fukteksem, matvägran, hjärtfel eller vad de nu kan tänkas drabbas av. Den måste också vara helt hundra i skallen. Ingen rädsla ( inga avsteg alls kommer göras med detta), inget kvarstående och inte förarhård utan samarbetsvilja. Skygghet mot främmande eller tillbakadragen eller blyg går fetbort. Räknas som rädsla i mina ögon. Ska det köpas hund ska den vara frisk, tuff och framåt men ändå något förig.
Det förvånar mig att det är just dp du/ni är ute efter, med den beskrivningen:confused: Med något enstaka undantag är det definitivt inte det intrycket jag har fått av rasen. Av vilken anledning ska det vara en dp - är det för att den ska kunna bäras omkring på stan i camokläder så ställer jag mig väldigt frågande? Varför inte söka efter en ras som generellt har de egenskaper ni vill ha istället??

Det förvånar mig att det är just dp du/ni är ute efter, med den beskrivningen:confused: Med något enstaka undantag är det definitivt inte det intrycket jag har fått av rasen. Av vilken anledning ska det vara en dp - är det för att den ska kunna bäras omkring på stan i camokläder så ställer jag mig väldigt frågande? Varför inte söka efter en ras som generellt har de egenskaper ni vill ha istället??

Håller med. Dp är det sista jag skulle köpa om det är den beskrivningen av hund jag vill ha.

Jag tror Gnist gav ett bra råd på ras.

Alltså, givetvis kan hunden ha en kass dag där den helt enkelt inte orkar äta/inte är intresserad av maten/sjuk/whatever.

Men faktum är ändå att en matvägrande hund ÄR jobbigt. Min förre var precis hur tramsig som helst med maten och att belöna något alls med godis var i princip att glömma, såvida vi inte var inomhus utan störningar med en pastejtub vill säga, då gick det ner.

Min nuvarande är kalas med maten; han hoppar jämfota bara man nämner "mat" och skulle gå igenom eld för en bit sågspån som luktar torrfoder ungefär, det är peace of kaka att ha en hund som är lättbelönad helt enkelt; både när det gäller mat, jakt, kamp, jämfotahopp och glada tillrop. All träning blir så mycket enklare när hunden är hundra 100% med på vad som än erbjuds. Alltså vare sig det är en torrfoderplutt eller en kotte.

Det du och Gnist skriver är väl inga konstigheter.
På er låter det som en sensation att hunden vill ha slaktavfall mm.

va vart ser du att det skulle vara nån sensation?

Men om man ska vara helt ärlig så är det ju riktigt många som har problem med sina hundar o mat. De äter bara hemma i lugn o ro går o petar i maten ingen förväntan alls på det o.s.v.

Ällmänt KL ang. matvägran

Jag har just detta problem med en matvägrande hund hemma, och det tär på mig som fan :(. Är van vid en hund som glufsar i sig allt han kommer över, med intensitet och glädje, och en matvägrande hund är ett av de värsta saker jag har stött på!

Och nu sitter jag här med en anorexiahund, som vägrar äta nästan någonting alls. Orken är inget fel på, han rusar runt och leker så det står härliga till, men han äter ingenting!

Jag sliter mitt hår och vet inte vad jag ska göra, har testat allt från handmatning (vilket är en metod jag hatar, då den bara förstärker vekheten) till svält. Anledningen till att jag körde med handmatning var att jag kände att jag var tvungen, ¨då hunden inte ätit på en hel vecka :eek:! Jag borjade med att testa "svält"metoden, men hunden visade inga som helst tecken på att öka sitt intresse för mat, utan tvärtom verkade helt nöjd med att inte få någonting att äta. Jag gav honom ingen mat på två dagar, men när jag sedan erbjöd honom mat så vägrade han äta den.

Den femte dagen utan föda började han spy galla, och jag visste inget annat sätt än att tvångsmata honom.

Hunden har även haft problem med sina tonsiller och har nyss opererat bort dem, så detta kan ju ha varit en startorsak till hans obekvämhet vid måltider. Men jag börjar fan tappa hoppet om honom, han kan gå hur länge som helst utan mat, och det svider i hjärtat när han inte äter som han ska.

De enda gånger han möjligtvs kan äta bra är hemma hos mina föräldrar, tillsammans med de två gamla hanarna jag har. Men jag vill inte ha det så att jag ska behöva åka dit två-tre gånger om dagen bara för att han ska äta!!

Snurrigt inlägg, men jag är också lite upprörd... Ska jag bara inse att jag har en hund med ätstörningar som sakta men säkert kommer att svälta ihjäl sig själv (folk säger att en hund aldrig skulle göra ngt sådant, men jag börjar fan tvivla....)?

/MosterMia, ledsen och uppgiven över matvägrande hund (som ratar allt från torfoder till färskfoder :(

Tonsillerna kan mig veterligen påverka hunden enormt mycket. Han kan ha haft konstant ont när han ätit och på så vis undvikit maten.
Jag tror att det vänder när det har läkt klart efter operationen. Jag skulle också rekommendera en dag/period där man kör musten ur hunden fysiskt/psykiskt och erbjuder mat EN gång per dag under en period. Han har en minut på sig att äta den, vill han inte ha plockar man bort och väntar till nästa dag. Kör musten ur hunden igen-erbjuder mat osv. Ta bort skplen direkt när hunden ätit.¨
Det som borde hända då är att kroppen helt enkelt måste ha energi, och den fysiska reaktionen kör över hans psykiska "men" .
Funkar inte det..ja då kan man få fråga sig om det är något allvarligt fel. Hoppas det löser sig.

Jag hoppas också att det ska vända när det har läkt helt med operationen, har hört många som har sagt att tonsillerna kan påverka otroligt mycket på ALLT i kroppen.

Jag har varit hos veterinär och tagit olika sorters prover (blodprover för att se hormonhalter och dyl.) och inga har visat några som helst avvikelser. Så fysiskt sett verkar det inte vara något annat fel på honom (förutom tonsillerna då, men de är ju åtgärdade nu :))

Så jag kommer (snart, operationen ska vara helt utläkt nu i helgen enl. veterinär) börja öka på träningshalt mer och mer, ungefär så som du säger. Massa motion, och lite mat, så kroppen får stärkt sina hungerkänslor och förhoppningsvis börjar sukta efter mat igen.

Tack för råd och pepp :bow:!

Tonsillerna kan mig veterligen påverka hunden enormt mycket. Han kan ha haft konstant ont när han ätit och på så vis undvikit maten.
Jag tror att det vänder när det har läkt klart efter operationen. Jag skulle också rekommendera en dag/period där man kör musten ur hunden fysiskt/psykiskt och erbjuder mat EN gång per dag under en period. Han har en minut på sig att äta den, vill han inte ha plockar man bort och väntar till nästa dag. Kör musten ur hunden igen-erbjuder mat osv. Ta bort skplen direkt när hunden ätit.¨
Det som borde hända då är att kroppen helt enkelt måste ha energi, och den fysiska reaktionen kör över hans psykiska "men" .
Funkar inte det..ja då kan man få fråga sig om det är något allvarligt fel. Hoppas det löser sig.

Så var det med min när hon hade tonsillit i vintras. Hon hade så ont att hon åt dåligt under en flera månader. Jag som trodde det berodde på löp o skendräktighet...Vad hemsk jag kände mig när jag sedan förstod att hon gått och haft ont så länge. :(

Var på föredrag hos en veterinär för någon månad sedan, enligt henne kan matvägran vara ett tecken på foderallergi, hunden mår så dåligt av att äta att den bara äter precis så mycket den behöver.

Är det sånna här han vill ha :devil:

20035147.jpg

Generellt finns det ju en del problem med rädslor i rasen men det finns en hel del trevliga individer också
klåda, magproblem, fukteksem, matvägran, hjärtfel eller vad de nu kan tänkas drabbas av.

Har inte hört om några av dessa problem inom rasen, det som ska kollas är ögon och patella men det är mycket få individer som har problem med det.

Den måste också vara helt hundra i skallen. Ingen rädsla ( inga avsteg alls kommer göras med detta), inget kvarstående och inte förarhård utan samarbetsvilja. Skygghet mot främmande eller tillbakadragen eller blyg går fetbort.

Jag har träffat en del dp:s som är trevliga och orädda dock är det inte jättemånga som finns, min egen dp är någon form av blandning hon älskar alla människor och vill gärna hälsa på allt, men hon tycker det är läskigt när de böjer sig över henne, sitter man på huk är det inga problem. Samarbetsvilja finns det gott om, vi tränar och tävlar i agility och ska snart göra vår första start i lydnad.

Jag tror att många dp:s beteende rotar i att de har för lite aktivering i kombination med mindre lyckade avelskombinationer, den typ av hund klarar inte av att bara gå koppelpromenader och då får man som resultat att hunden tar ut energin på annat sätt tror jag. Om du vill ha tips på kennlar som tänker extra på mentalitet kan du PM:a mig så delar jag med mig av mina erfarenheter.

Jag fastnade för DP efter att ha läst rasklubbens beskrivning. Den lyder såhär:

Dvärgpinscher är en underbar ras, men inte en hund för alla. Dvärgpinschern lämpar sig bäst till en vad beträffar hund relativt erfaren eller en väl påläst/vetgirig ägare.

En Dvärgpinscher är kvicktänkt, intelligent, nyfiken och har ofta en egen uppfattning om hur saker och ting ska göras. Dvärgpinschern är ofta snabb att finna och utnyttja sin ägares svaga punkter om vi inte är uppmärksamma.

En Dvärgpinscher kan skälla men är absolut inte skällig. Den nöjer sig oftast med ett varningsskall för att påkalla sin ägares uppmärksamhet när den anser att detta behövs.

Dvärgpinscher är stolt och vänlig men skulle enligt den tidigare rasstandarden vara något reserverad mot främlingar, den ska dock absolut inte vara rädd eller visa aggressivitet! Det är nämligen viktigt att dagens hundar är sociala och vänligt inställda till människor på ett balanserat sätt, för att trivas och må bra i vårt samhälle. Dvärgpinschervalpen är oerhört receptiv och det är således mycket viktigt att den får riktigt med god miljö –och socialträning så att det reserverade draget inte blir för dominant. I första hand fäster sig dock Dvärgpinschern vid den egna familjen och familjens vänner.

En Dvärgpinscher har en mycket stor tilltro på sin egen förmåga och rör sig gärna över stora ytor långt ifrån föraren när den är lös. Varpå rekommendationen är att du som ägare till en Dvärgpinscher tidigt tränar din hund på att den gör säkrast i att hålla reda på dig . . .

Som Dvärgpinscherägare bör man vara väl medveten om rasens krav på att det finns en klar och tydlig rangordning i flocken/familjen. Är man inte ur hundperspektiv en tydlig och rättvis ledare kan Dvärgpinschern snart försöka ta över ansvaret och träda in som flockledare.

Vid all inlärning och träning av Dvärgpinscher är motivation ledordet. Man kan aldrig tvinga en Dvärgpinscher till ovillkorlig lydnad, varför mjuka dressyrmetoder som bygger på kontakt och positivbelöning fungerar bra. När man väl vunnit Dvärgpinscherns förtroende och förtjänat dess kärlek är den oerhört lojal och kan vara mycket samarbetsvillig

En Dvärgpinscher har oftast ett mycket gott självförtroende och tar många gånger plats som ledare tillsammans med andra hundar, trots att de kanske är både äldre och större.

Dvärgpinschern trivs bäst i ett nära samspel med sin familj. Den vill således inte känna sig utanför de aktiviteter familjen förtar sig. Det är därför viktigt att tidigt påbörja ensamhetsträning i mycket, mycket korta doser, gärna flera gånger dagligen. Till en början räcker det med några sekunder, gärna så ofta som möjligt för att successivt utökas.

Dvärgpinschern är lekfull högt upp i åren och mognar sent, först vid 3-4 års ålder kommer den till sin verkliga rätt. Även om Dvärgpinschern redan vid 2 års ålder känns relativt färdig vittnar många Dvärgpinscherägare om att det skett ytterligare en mognadsförändring efter 3 års ålder.

Med barn kan Dvärgpinschern vara helt underbar, men den accepterar ingen orättvis behandling med ojusta tag från någon, vare sig vuxen eller barn. Lämna aldrig barn ensamma med en hund och lär barnen att tyda och respektera hundens signaler och rätt till en fristad.

Dvärgpinschern kräver ett visst mått av såväl fysisk som mental träning för att må bra.

Det är dock viktigt för en Dvärgpinscher att lära sig att koppla av som att få aktivering. En Dvärgpinscher är en hund som ska kunna koppla av när inget händer, men som ger järnet när det gäller.

Många Dvärgpinschrar säljer sin själ för en godbit och i princip finns det inga gränser för vad en Dvärgpinscher kan lära sig. Man kommer emellertid inte lång med monotona träningsmetoder utan riklig positiv förstärkning. Dvärgpinschern vill gärna vara till lags — men, helst på sina egna villkor. Det gäller således att träna en Dvärgpinscher med fantasi och inlevelseförmåga i kombination med ett tydligt ledarskap. Som förare gäller det således att fundera ut olika sätt att motivera hunden för att få den att göra som man vill.

Dvärgpinschern accepterar inte hård och okänslig behandling, vilket absolut inte betyder ett liv utan krav, men kraven ska vara anpassade så att en stolt och vacker varelse som en Dvärgpinscher kan acceptera dessa. En Dvärgpinscher fostras och lär bäst genom omväxlande lek, kel, fasthet, konsekvens, förståelse och en stor dos humor.

Dvärgpinschern är lättlärd och har en snabb uppfattningsförmåga varpå det är lätt att ha för bråttom, vilket kan ge bakslag i form av en rastlös otrygg hund, eller en hund som helt enkelt tröttnar och lägger av. Kom därför ihåg att skynda långsamt och ofta gå tillbaks i träningen samt var alltid generös med beröm och belöningar. Träna aldrig långa pass med en Dvärgpinscher som snabbt kan bli uttråkad. Det är oerhört viktigt att träningen och samvaron med ledaren är så rolig och stimulerande som möjligt! Det är träningen och samvaron med föraren som ska vara det absolut roligaste och ut hundens synpunkt det mest givande i vardagen.

En Dvärgpinscher vill gärna vara med i händelsens centrum och passar därför en aktiv familj bra. Det finns egentligen inget som talar emot Dvärgpinschern vad beträffar dess kapacitet att lyckas inom de flesta av hundsportens grenar. Faktum är att det finns goda föredömen inom många grenar.

Läser man rasstandarden står det att en DP ska vara vänlig och självsäker. På vilket sätt avviker dessa beskrivningar från det jag vill ha?

Är det dessutom önskvärt hos någon ras att hundarna är fega, skygga, sjuka, passiva, tillbakadragna och har lågt självförtroende. Till och med retrievrarna som många uppfattar som mycket mjuka är framåt, initiativtagande, modiga och stabila.

Hunden behöver inte bli lydnadschampion. Den behöver absolut inte fungera som en schäfer för husse har inga större krav på dresserbarhet. Dock får den som sagt inte vara sjuk, rädd, ha taskiga nerver eller andra mentala knasigheter för sig.

Jag känner nog inte till en enda normal DP faktiskt, men dom finns väl dom också förmodar jag

Haha, japp.

Ett litet energiknippe som han kan ha både som knähund och buskompis ute.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 117
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 208
Senast: Takire
·
N
Övr. Hund Idag vaknade vi av att det äntligen kommit en del snö. Var iaf ngn decimeter med nysnö, o ngra minusgrader. Tog ut killen på en...
Svar
15
· Visningar
1 288
Senast: Fiffi1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka