Det ska köpas hund

Sv: Det ska köpas hund

Fauvarna är något i hästväg på den fronten.

Hanen fick tag på en påse slaktavfall i ett obevakat ögonblick och inhalerade ca 2 kg köttspill, senor etc. på extremt kort stund och såg ut som om han svalt en enorm vattenmelon hel :eek: och valpen inhalerade även hon i sig så att magen såg ut att spricka.

hanen gick efter ett tag och grävde en grop i häcken, spydde upp ungefär hälften, puttade igen gropen och började genast söka efter mer ätbart :crazy:

Helt sanslöst alltså :eek:

håller med dig om att att matfriska individer är väll att föredra men aptit kan ju ofta gå lite i perioder. Byta ner sig tycker ja var ett ganska intressant uttryck.... dock något nedlåtande.

Fauvarna är något i hästväg på den fronten.

Hanen fick tag på en påse slaktavfall i ett obevakat ögonblick och inhalerade ca 2 kg köttspill, senor etc. på extremt kort stund och såg ut som om han svalt en enorm vattenmelon hel :eek: och valpen inhalerade även hon i sig så att magen såg ut att spricka.

hanen gick efter ett tag och grävde en grop i häcken, spydde upp ungefär hälften, puttade igen gropen och började genast söka efter mer ätbart :crazy:

Helt sanslöst alltså :eek:

Bara älskar sånt!

Jääkäri gjorde en liknande grej Piru var kär så han strunta i käka då vräkte Jääkäri i sig 2,5 kg klass, hann inte ta undan Pirus mat så han klämde det me såg ut som en spärrballong gick ut efter en stund spydde upp en hel del men käka upp det direkt efter :eek: sen var han nöjd vill jag lova.

Nä, det får man inte om man använder sig av normalt hyfs och håller diskussionen på en bra nivå ;)

Men jag vill inte ha en hund som måste peppas och tränas för att få bra självförtroende. Det är en dålig hund. Inte heller vill jag ha en hund som saknar något så naturligt som matlust. Det är en sak om hunden blir sjuk, men i friskt tillstånd ska den glatt äta allt.

Jag kan också upplysa dig om att det flera stycken hundar som uppfyller alla mina krav. Inom de raser jag väl känner till kan jag lätt plocka fram flera stycken kennlar som får fram kull efter kull med väl fungerande hundar. Just DP har jag ingen koll på däremot så där behöver jag hjälp att hitta en sådan kennel.

Varför skulle jag nöja mig med en halvmesig hund med dåligt självförtroende när det finns bra hundar att köpa istället?

håller med dig om att att matfriska individer är väll att föredra men aptit kan ju ofta gå lite i perioder. Byta ner sig tycker ja var ett ganska intressant uttryck.... dock något nedlåtande.

marginell skillnad tycker jag det är på matfriska hundar som har konkurrans om maten.

Vet själv starta med en kunde äta lite då o då Nu skulle han aldrig missa en måltid.

Fick jag en hund som var dålig eller sakna nåt jag verkligen vill ha i mina då åkte dom tillbax direkt till kenneln. mitt liv med hund är för kort för o sitta med dåliga hundar så enkelt är det för min del.

Skriftliga varningar uttdelas inte alls på de premisserna. Det är fullt tillåtet att ifrågasätta mina åsikter och debattinlägg som jag gör som privatperson. Om du däremot bryter mot forumreglerna eller vägrar acceptera instruktioner du får av mig i min roll som moderator, ja då delas det ut varningar och röda kort. Inget konstigt alls.

Mvh moderator Jadzia

Ja, det kan ju du förklara för mig eftersom du anser att jag ställer för höga krav. Varför ska jag nöja mig med den typen av hund?

"Men jag har uppfattat att Jadzia vill ha en maskin."

ja måste nog tyvärr hålla med om detta påstående:crazy:

det är den uppfattning fler och fler börjar att få att de är en maskin som är det ultimata enligt vissa. Även om dom inte säger det rätt ut måste de nog va den enda som kan uppfylla alla krav till punkt och prickar. De finns inte en levande stackars vase som kan uppfylla ALLA dessa krav och principer,då är det bättre att skaffa sig en robot. Den borde ju va relativt lättskött också:grin:

Bara en sådan sak som att matvägran ej får finnas.... bara de är ju fruktansvärt sorgligt. Alla hundar kan väll ha en halvdassig dag då dom känner sig lite nere eller halvkrassliga .. nog skall dom ha full rätt att avstå mat då för en gång skull utan att bli halshuggna:crazy:

sen så finns de många ´"halvmesiga" hundar som inte alls behöver va defekta som de så vackert heter... finns dåligt självförtroende även bland hundar och de kan minsann tränas upp med lite peppning och behöver inte alls slängas på dyngstacken för minsta lilla osäkerhet.:grin:

Fast tänk på att all den här fundamentala vekheten är människans påfund. Den är framavlad helt enkelt, ett resultat av bristfällig avel mentalt sett. Varför är det något negativt att då vilja stödja dom som faktiskt avlar på hundar som bara är sunda i huvudet? Jag har både en "bra" och en "dålig" hund och jag älskar båda lika mycket, om inte den sämre lite mer. Men jag har också märkt av skillnaden på att ha en hund med diverse trams för sig och en annan som är helt okomplicerad. Sistnämnda är ju inte bara positivt för den som äger hunden, visst mår också HUNDEN bättre av ett trevligt lynne?

Bara älskar sånt!

Jääkäri gjorde en liknande grej Piru var kär så han strunta i käka då vräkte Jääkäri i sig 2,5 kg klass, hann inte ta undan Pirus mat så han klämde det me såg ut som en spärrballong gick ut efter en stund spydde upp en hel del men käka upp det direkt efter :eek: sen var han nöjd vill jag lova.

Det du och Gnist skriver är väl inga konstigheter.
På er låter det som en sensation att hunden vill ha slaktavfall mm.

Ja, det kan ju du förklara för mig eftersom du anser att jag ställer för höga krav. Varför ska jag nöja mig med den typen av hund?

Jag tror ingen tycker du ställer för höga krav. Men däremot som jag skrev, sättet att ha hund för dig känns mer som en maskin.
Jag vill ha en hund för jag älskar hundar, vill umgås med dom, kela med dom, träna med dom. Ja jag vill ha allt.
Tror aldrig jag läst just den biten av dig.

Sen kan jag väl tillägga att jag råkade skriva ordet rädd, då menade du att det får de inte vara, men reagera för då göra. Förlåt för jag använde fel ord, men det är ett ord jag mer använder i vardagen. Om en hund hoppar till för en sak kan jag säga*oj hon blev rädd*..ja tex. Jag säger inte *oj, hon blev lite reserverad nu*

Visst ska man ha bra hundar, men gud vad många gör det krångligt för sig att ha hund. Njut av dom istället...ja det kan man göra med mentalt bra hundar också.

Det du och Gnist skriver är väl inga konstigheter.
På er låter det som en sensation att hunden vill ha slaktavfall mm.

Nej, för mig låter det som ett normalt och sunt beteende, och det gör det uppenbarligen för dig med. Vad de inte vill ha är en sådan hund som måste trugas och donas med. Som inte vill ha godis, som måste matas för hand och i det närmaste är anorektiker. Det är något rejält fel på sådana hundar och har de friskförklarats av veterinär så är dt något i huvudet. Att äta är en sån grundläggande instinkt....

Jag kan förstå varför hon resonerar som hon gör, jag har själv få ta bort en hund pga bristande mentalitet och det krossar ens hjärta. Jag valde att köpa en helt annan ras, en ras som inte tillhör min favoritras - enbart för att vara säker på att just DE problemen inte skulle dyka upp igen.

En liten fundering om det här med matvägran, Föds verkligen hundar med detta? Är det inte så att en hund som aktiveras och får arbeta äter? Om man har en hund som är understimulerad och uttråkad som inte aktiveras inte heller har så stor matlust? Givetvis med undantag. Eller är jag helt ute och cyklar?

En liten fundering om det här med matvägran, Föds verkligen hundar med detta? Är det inte så att en hund som aktiveras och får arbeta äter? Om man har en hund som är understimulerad och uttråkad som inte aktiveras inte heller har så stor matlust? Givetvis med undantag. Eller är jag helt ute och cyklar?

Det behöver inte alls vara så, min ena var bland annat mycket kräsen tills jag gjorde något så drastiskt som att svälta honom i två dagar. Jag har upprepat "behandlingen" några gånger och nu skulle han aldrig drömma om att inte äta, nu är han inte extrem utan HAR varit lite bortskämd också, men han skämdes ju bort pga av kräsenheten. Det är en hund som det tränas lydnad med varje dag och vid 12 års ålder går han fortfarande låånga långpromenader samt röjer järnet med tiken jag har hemma.

Jag hade en vän med en schäfer, omskött efter alla konstens regel. Hon åt väldigt lite och såg ut som ett skelett. Hon undersökets på längden och tvären av veterinärer, spelade ingen roll om hon åt med andra eller inte. Inte förrens hon började bli 3-4 började hon lägga på sig lite och då handlade det nog mer om förändrad ämnensomsättning än att hon åt mer.

Tycker att min tibbe inte äter mycket alls, men han jobbar för mat och håller vikten. Det är kanske bara svårt att jämföra när man har rottweiler:angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 117
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 208
Senast: Takire
·
N
Övr. Hund Idag vaknade vi av att det äntligen kommit en del snö. Var iaf ngn decimeter med nysnö, o ngra minusgrader. Tog ut killen på en...
Svar
15
· Visningar
1 288
Senast: Fiffi1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka