Det ska köpas hund

Sv: Det ska köpas hund

Perfekt boka tid på en gång det går fort o bli av med den stollen så fixar ja en kanon rottis till dig så kan han ta din stolle hon kräver ju inget :angel:

Jag tycker du ska tipsa om en australier. Frisk och sund hund i lämplig storlek ca 30-32 cm hög med en vikt på 7-8 kg som vuxen. Lagom mycket motor och arbete, social, glad och lättlärd, lagom vaktig, inte speciellt skällig, framåt, orädd utan en drös med sjukor inom rasen etc. etc.

Kort sagt en frisk och mentalt sund hundras, av lämplig storlek.

Behöver dock inga kläder ;), men väl några trimningar/år för att pälsen ska fylla sin vädertåliga funktion. Släpper dessutom inte hår :cool:

Och även om det är en terrier, så har den inte det typiskt vassa terriertemperamentet, utan är tålig, barnvänlig, stabil etc.

Fast vad är det för fel på att vilja ha en mentalt sund hund varken more or less? Jag tycker snarare att det är så att majoriteten av dagens hundar har en mentalitet som är bristfällig. Ett klockrent exempel är ju min ena egna hund. Han är förvisso världens snällaste varelse, härligt charmig och med en god portion personlighet samt något reserverad (ej rädd..ointresserad). En normal hund i de flestas ögon. Han är ju mitt ALLT, men ser jag objektivt på hunden finns där en del prolem. Han är något vek, han är skotträdd/rädd för höga ljud öht . Det är egenskaper jag ser på ganska många av dagens sällskapshundar och jag tycker inte att det är okej! Det handlar inte om att man själv vill ha en robot, det måste ju även gynna hunden att ha stabila nerver tycker man? Vad är det som gör en stabil hund till en robot? Jag får det helt enkelt inte att gå ihop. Är det för mycket begärt i dagens hundsamhälle bör man ta en noggran syn på vad uppfödarna där ute pysslar med, robot är trots allt en ganska sorglig beskrivning på mentalt sunda hundar.

Reserverad men ej rädd skriver du, bara ointresserad. Vad är det för fel i det? Vek bör en hund vara till en viss del, för att man ska kunna forma den. Och du får väl fundera ut hur jag då menar vek, jag menar inte rädd som du verkar tro.
Jag har heller inte sagt att en stabil hund är en robot. Jösses, lägg inte fram saker som jag inte skrivit.
Mycket begärt i dagen samhälle? Faktum är att jag tycker vi kräver mycket av våra hundar i dagen samhälle. De får inte vara hund, för de ska fungera på sånt som vi människor tycker, sen om det är onaturligt för hundarna, det tänker vi inte på.

Pratade med en polis en gång och jag frågade honom lite om mina tankar. Och det var just detta att en polishund ska vara bra mentalt, men också vek (jo det går ihop). En polishund som inte är ett dugg vek för sin förare, är svår att träna. Den får aldrig ( i jobbet) ifrågasätta vad föraren säger, den ska alltid lyda.
En hund som inte finns en gnytta vekhet i sig, blir det svårt med.

De flesta hundar fungerar inte som de ska. Dagligen träffar jag på hundar som beter sig knepigt på ett eller annat vis. Många är skygga och rädda, andra har nerverna på utsidan och kan inte stressa ned. En hel del har problem med miljö. Sedan finns det de som bara är goa och glada också, men de blir mer och mer sällsynta.

Det enda jag kräver är en hund som kan vara hund och inte behöver terapi, anpassning eller specialmat. Jag vill ha en frisk hund utan hudproblem, magproblem, rasbundna defekter eller öronproblem. Den ska kunna tåla det mesta som den kan stoppa i sig utan att magen går i kras. Foderallergi får inte finnas. Inga allergier alls faktiskt. Är det så ohemula krav? Vad kan du tänka dig att kompromissa med?

Hunden ska dessutom ha bra mentalitet, vara framåt, nyfiken och miljöstark. Den ska inte tycka det är otäckt med hala golv, gallertrappor, mörka rum eller rasslande kundvagnar. Den får naturligtvis reagera, men sedan ska det kontrolleras och avreageras. Skottfasthet är nödvändigt, både för hundens och ägarens skull. Den ska inte skygga för människor, vara blyg eller tillbakadragen. Den behöver inte vara social utan jag föredrar ointresserad, men det får inte finnas osäkerhet. Inga konstiga ideér om matvägran utan det ska finnas naturlig matlust. Detta är något jag tycker att alla hundar av alla raser ska uppfylla. Sedan finns det gott om utrymme för rasspecifika egenskaper för jag har nog aldrig läst en rasstandard där det står att rasen ska vara rädd, miljösvag och osäker på människor. Vad av detta tycker du är onödigt? Vad är okej för dig?
Skotträdsla?
Svag i miljö?
Ska man behöva visa en hund att en pysande buss är ofarlig? Jag tycker gott de kan kolla och sedan vara starka nog att avfärda det själva.
Är det okej att valpen flyger in under bordet och gömmer sig för att man tappar en kastrull?

Ska man egentligen behöva träna för att hunden ska klara av det vardagliga livet? Borde inte hunden vara så pass bra att den pallar samhället utan timmar av social träning. Det är en sak att ta med hunden överallt för att visa hur världen ser ut. En annan att dra runt på den därför att den inte kommer palla miljön i vuxen ålder annars.

Något att tänka på är att alla dessa osäkra eller sjuka hundar mår dåligt och det är ta mig sjutton oschysst att avla fram fler.

När det sedan kommer till sådana saker som förighet, läraktighet, hårdhet, jaktlust, arbetsvilja och liknande kan jag kompromissa hej vilt inom rasstandardens regler. Det är liksom inget viktigt för just den här sällskapshunden och inget som påverkar hundens välmående.

Nu kan jag hålla med dig, när du förklarar mer. Men du skriver ofta på ett nedlåtande sätt. Du kan inte vara hundra på vad du får, du kan göra allt för undvika det, men du kan aldrig veta exakt. För då hade du väl inte köpt den du har nu..

Däremot tycker inte jag det är konstigt om en hund blir rädd för något den aldrig sett och behöver den några minuter att kolla, så är det helt ok tycker jag.
valpen är född hemma i en trygg miljö, och att den tex reagerar på busspys första gången tycker inte jag är konstigt.
Tom vargarnas ungar blir rädda och springer ner i lyan, varför ska inte våra hundar få reagera.

Däremot tycker inte jag det är konstigt om en hund blir rädd för något den aldrig sett och behöver den några minuter att kolla, så är det helt ok tycker jag.
valpen är född hemma i en trygg miljö, och att den tex reagerar på busspys första gången tycker inte jag är konstigt.
Tom vargarnas ungar blir rädda och springer ner i lyan, varför ska inte våra hundar få reagera.

Den valp som inte reagerar som liten för sånt är konstig tycker jag.Men att den ska bli rädd är konstigt tycker jag. Rädd för nåt dom aldrig sett eller hört klingar dåligt, Varför ska dom bli rädda , om saken de blir rädda endra skrämmt dom en gång innan eller gjort dom illa att dom blir rädda då är förståligt men nåt som aldrig har hänt förut ska dom reagera på o vara nyfikna men inte rädda. Så ser jag på nya saker iaf. Sen ska dom inte vilja fly men reagera är okej men vad som inte är okej är att inte dom är nyfikna o vill fram o utforska vad det var som lät eller rörde sig. Det är ett måste i mina ögon.

Jag ser ju Sisu nu totalt orädd men reagerar men flyr aldrig alltid så ska hon utforska allt som är nytt vad det var för nåt som rörde sig. Som igår kväll vid 24 var jag ute o nattkissa henne på jobbet det kommer en kille o ska fråga mig nåt hon undrar vad det är som kommer i mot oss hon går mot mig står på min fot tar ett steg fram o blir ändå fundersam ett steg bakåt och står vid min sida med kontakt för hon känner trygghet sen inser hon vad det är o blir glad o väldigt framåt och blir glad för hon känner igen killen.
Exakt så var Jääkäri också reagera men aldrig negativt o inte gick fram utan alltid tog nyfikenheten alltid överhand.

Senast ändrad:

Reserverad men ej rädd skriver du, bara ointresserad. Vad är det för fel i det?
Det är inget fel, vilket Jadzia också skrivit.

Vek bör en hund vara till en viss del, för att man ska kunna forma den. Och du får väl fundera ut hur jag då menar vek, jag menar inte rädd som du verkar tro.
Det finns oliks slags vek, den är hunden är inte förarvek. Han är vek "klen" i psyket och tar illa vid sig vid dåliga erfarenhetet av något (skapar tydliga negativa minnesbilder av något han upplever obehagligt och nyfikenheten tar inte över i dom skeendena, han flyr hellre).

Jag har heller inte sagt att en stabil hund är en robot. Jösses, lägg inte fram saker som jag inte skrivit.
Förklara isåfall vad det är du menar? Jag har nämligen aldrig uppfattat det som att Jadzia vill ha en robot-utan just en stabil hund. Någonstans där klämde du in just "robot".
Mycket begärt i dagen samhälle? Faktum är att jag tycker vi kräver mycket av våra hundar i dagen samhälle. De får inte vara hund, för de ska fungera på sånt som vi människor tycker, sen om det är onaturligt för hundarna, det tänker vi inte på.
Jaha, vilka egenskaper skulle det vara menar du?

Pratade med en polis en gång och jag frågade honom lite om mina tankar. Och det var just detta att en polishund ska vara bra mentalt, men också vek (jo det går ihop).
En polishund som inte är ett dugg vek för sin förare, är svår att träna. Den får aldrig ( i jobbet) ifrågasätta vad föraren säger, den ska alltid lyda.
En hund som inte finns en gnytta vekhet i sig, blir det svårt med
Jotack jag har själv ett klockrent exempel på en sån hund i min schäfertik. Sådan förighet/förarvekhet tycker jag själv sällan att man ser i hundar och även i rasfränder. Men det är för övrigt en väldigt stabil hund som skakar av sig taskiga upplevelser relativt fort.
Det är inte min andra. Det finns mer än en typ av vekhet.

Pratade med en polis en gång och jag frågade honom lite om mina tankar. Och det var just detta att en polishund ska vara bra mentalt, men också vek (jo det går ihop). En polishund som inte är ett dugg vek för sin förare, är svår att träna. Den får aldrig ( i jobbet) ifrågasätta vad föraren säger, den ska alltid lyda.
En hund som inte finns en gnytta vekhet i sig, blir det svårt med.

Ingen polis vill ha en vek hund då pratar han i mössan rejält.Han talar ju om förigheten i hunden alltså folk kallar det ibland förarvekhet.
Men det är ju förigheten i hunden han vill ha alltså ingen självständig hund som klarar sig själv. Inte vekhet när man talar mentalitet. för där vill man ha den måttlighård eller hård inte mycket hård för då blir dressyren svårt på den.

Vekheten/hårdhet

Beskriver en egenskap och består av några anlag bl.a. avreaktionsförmågan (att glömma det som hänt och jobba vidare) d.v.s. minnesbilden av obehag som den beskrivs under nervkonstitution. Hundens anlag i dominans har inverkan.
Begreppet hårdhet, dess motsats är vekhet, beskriver en hunds benägenhet att skapa minnesbilder av lust eller olust. En vek hund reagerar kraftigt på en lust eller olustupplevelse och associerar dessa till platsen eller situationen. En vek hund blir således mer lättdresserad. En vek hund löper dock alltid risk att påverkas negativt av olustupplevelser under arbete, vilket då direkt hämmar hundens beteende och därmed hundens sätt att arbeta.
Mycket veka hundar med dåliga nerver blir dessutom synnerligen svåra att dressera, eftersom de ofta associerar obehag till fel situation. En måttligt hård hund, till skillnad från den veka hunden, övervinner självständigt obehagen och är därmed lätta i inlärning och dressyr.

Det är inget fel, vilket Jadzia också skrivit.

Det finns oliks slags vek, den är hunden är inte förarvek. Han är vek "klen" i psyket och tar illa vid sig vid dåliga erfarenhetet av något (skapar tydliga negativa minnesbilder av något han upplever obehagligt och nyfikenheten tar inte över i dom skeendena, han flyr hellre).

Förklara isåfall vad det är du menar? Jag har nämligen aldrig uppfattat det som att Jadzia vill ha en robot-utan just en stabil hund. Någonstans där klämde du in just "robot".

Jaha, vilka egenskaper skulle det vara menar du?

Jotack jag har själv ett klockrent exempel på en sån hund i min schäfertik. Sådan förighet/förarvekhet tycker jag själv sällan att man ser i hundar och även i rasfränder. Men det är för övrigt en väldigt stabil hund som skakar av sig taskiga upplevelser relativt fort.
Det är inte min andra. Det finns mer än en typ av vekhet.

Jo, jag skrev det. Att det finns olika vekhet. och jag skrev du fick tänka ut vilken jag tänkte på.

Men jag har uppfattat att Jadzia vill ha en maskin. Sen vad du tycker, är ju inte det jag diskuterar.

Jo, jag skrev det. Att det finns olika vekhet. och jag skrev du fick tänka ut vilken jag tänkte på.

Men jag har uppfattat att Jadzia vill ha en maskin. Sen vad du tycker, är ju inte det jag diskuterar.

Men än en gång, VAD i hennes kriterier ser du som synonyma med maskiner? För jag förstår inte.

Som sagt, jag skrev att man får fundera ut vilken vekhet jag menar.

Och den polisen pratar inte i nattmössan. Han är nog en av de poliserna i Sverige som haft flest hundar i tjänst (nu är han pensionär).

Som sagt, jag skrev att man får fundera ut vilken vekhet jag menar.

Och den polisen pratar inte i nattmössan. Han är nog en av de poliserna i Sverige som haft flest hundar i tjänst (nu är han pensionär).

Ja han kan haft 20 hundar om han vill.. Man vill inte ha en vekhund i tjänst för får den en smäll kommer den minnesbilden sitta i länge eller alltid o den kommer bli tveksam att agera. Det ser du klart o tydligt i den texten jag la upp.Sen att vekhet har en viss inverkan på dressyren är ju självklart men ändå vill man inte ha en vekhund utan måttlig hård eller hård.

Men förighet vill man ha det är ju den som har med hundens vilja att lyda inte själva vekheten i hunden.Man kallar även förigheten för förarvek men det är dåligt ord tycker jag i vissa fall för det kan fel tolkas.

Men än en gång, VAD i hennes kriterier ser du som synonyma med maskiner? För jag förstår inte.

Vad jag vet så ska man inte skriva om andra. Har jag fått itutat mig många ggr.
Tja, som en maskin är, man trycker på en knapp så ska den göra som det är programmerad för.

Ja han kan haft 20 hundar om han vill.. Man vill inte ha en vekhund i tjänst för får den en smäll kommer den minnesbilden sitta i länge eller alltid o den kommer bli tveksam att agera. Det ser du klart o tydligt i den texten jag la upp.

Men förighet vill man ha det är ju den som har med hundens vilja att lyda inte själva vekheten i hunden.Man kallar även förigheten för förarvek men det är dåligt ord tycker jag i vissa fall för det kan fel tolkas.

Då ändrar jag till förigheten som jag iofs också kallar förarvek (var den vekheten jag syftade på). Men som du säger så klingar förarvek fel, det kan helt klart misstolkas.

Vad jag vet så ska man inte skriva om andra. Har jag fått itutat mig många ggr.
Tja, som en maskin är, man trycker på en knapp så ska den göra som det är programmerad för.

Sånt där gör mig så förbryllad. Att man inte tar tillbaka det man har sagt om man uppenbarligen har missförstått det och så ska man försöka släta över det med argument som inte finns.
Jag tänker inte fråga en gång till för du har uppenbarligen inget ordentligt svar på frågan (som du inte har svarat på alls).

För den metala vekheten som man testar har ju också inverkan i dressyren som jag skrev.

Som ett ex man gör en korrigering på en vekhund den sitteri mycket längre o hund gör inte om samma fel 2ggr.

Men en hund som är hård i sitt sätt o vara den skiter i om du korrigerar den utan kan köpa de ryck den får för det spelar den mindre roll det kanske är så roligt att bitas i skyddsärmen så det är värt all skit den får för den, Medans den veka kommer o tveka o göra om det även om det är skoj att bitas för den vet att det kostar på för mycket.

sen kan man flytta ut det i Tjänst hunden rusar på en buse den får en fet spark i bröstet den vill då inte vara med nåt mer den vea hunden då för den kommer och uppleva det som väldigt jobbigt.
Sen månaden därpå sker nåt liknande då kommer den tveka till o angripa för den vet att det kosta så mycket sist äsch jag springer o skäller på han istället på håll då får jag inte ont.

Sen den hårda hunden rusar in får sig en spark men struntar i det för den gillar ju hårda tag.

Månaden därpå samma sitaution ingen tvekan inge långsammare rakt in stoppar busen, alltså inga negativa reaktioner på det hela.

Det är lite så jag tänker om vekhet/hårdhet just därför vill man inte ha en vekhund i tjänst för dom får aldrig tveka o angripa för då kan det gå illa för en själv eller hunden.

Senast ändrad:

Sånt där gör mig så förbryllad. Att man inte tar tillbaka det man har sagt om man uppenbarligen har missförstått det och så ska man försöka släta över det med argument som inte finns.
Jag tänker inte fråga en gång till för du har uppenbarligen inget ordentligt svar på frågan (som du inte har svarat på alls).

Vad ska jag ta tillbaka?

Men du verkar heller inte förstå.
Vad jag vet säger reglerna att man inte ska skriva om andra i detta forumet. Vill jadzia veta får hon väl fråga mig själv.

För den metala vekheten som man testar har ju också inverkan i dressyren som jag skrev.

Som ett ex man gör en korrigering på en vekhund den sitteri mycket längre o hund gör inte om samma fel 2ggr.

Men en hund som är hård i sitt sätt o vara den skiter i om du korrigerar den utan kan köpa de ryck den får för det spelar den mindre roll det kanske är så roligt att bitas i skyddsärmen så det är värt all skit den får för den, Medans den veka kommer o tveka o göra om det även om det är skoj att bitas för den vet att det kostar på för mycket.

Exakt!.....

Vad ska jag ta tillbaka?

Men du verkar heller inte förstå.
Vad jag vet säger reglerna att man inte ska skriva om andra i detta forumet. Vill jadzia veta får hon väl fråga mig själv.

Det är fullt tillåtet att skriva vad man tror att någon annan menar. Men man får inte diskutera en enskild persons person.
Så du kan i godan ro svara på frågan om du önskar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 121
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 208
Senast: Takire
·
N
Övr. Hund Idag vaknade vi av att det äntligen kommit en del snö. Var iaf ngn decimeter med nysnö, o ngra minusgrader. Tog ut killen på en...
Svar
15
· Visningar
1 289
Senast: Fiffi1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka