Det opimala skyddet.

Sv: Det opimala skyddet.

Men inte otrevligt vid sex då?

Nej! Då känner han inte den. Bara när har andra tentakler där :angel:

Det enda negativa för min del, är att jag har lite svårt vid vissa ställningar. Det är precis som att han träffar fel, men då får man vrida på sig lite och så känns det bättre. :D
 
Sv: Det opimala skyddet.

Jag satte in en kopparspiral efter förlossningen och är supernöjd!!
 
Sv: Det opimala skyddet.

Samma problem här.

Tål inte hormoner
Blivit gravid med kopprarspiral

Vi använder kondom. Fast effektivaste metoden är att ha 1-3 barn i sängen, gärna en som ammar hela natten. då blir det inget sexande.
 
Sv: Det opimala skyddet.

Ang. kopparspiral:

Känns den? Jag har hört om att trådarna kan kännas av partnern när man har sex. Jag kan bli lite nojig över det. Jag vet inte om det bara är ett envist rykte utan belägg...

Vi sitter ju snart i samma sits och den här gången så tror jag inte att vi kör på samma metod som resulterade i detta! :angel:

Min BM sa att trådarna lägger sig bakom livmodertappen, jag kände på en hormonspiral på efterkontrollen och trådarna var verkligen superfina, dra ett hårstrå mellan fingrarna. Så kändes trådarna ungefär.

Sen hur mkt själva spiralen känns vid sex beror nog på ens form på livmodern, killens storlek och ställning.
 
Sv: Det opimala skyddet.

*KL*

Jag och min pojkvän sitter i samma sits.. Jag får inte äta p-piller för min mamma har högt blodtryck.. Då fick vi hoppa över det. Då började jag med minipiller och mår skit.. Har gått upp i vikt, huvuvärk dagligen och akne f*n överallt.. Så jag fick beställa ent id och så vi kunde prata vad jag ska ta för något. Men som det ser ut nu så finns det inget.. Jag vill inte ha spiral hört väldigt illa om dom och jag orkar inte chansa heller.. Så vi bestämde igår att vi ska sluta med minipiller och börja använda kondom istället.. Jag har väldigt svårt att gå ner i vikt och det kändes som en stor motvind när jag började gå upp i vikt när jag endå åt rätt.. Fy...Blir kondom här..

Mvh
 
Sv: Det opimala skyddet.

Vad har du hört för något om spiral?
 
Sv: Det opimala skyddet.

Kommer du på det optimala alternativet så är jag idel öra.
Var och tog ut min p-stav igår (har haft p-stav i 6 år), då jag också kände nej tack till hormoner. Provade ut en pessar som nu är beställd på apoteket, men i ärlighetens namn verkar det rätt "meckigt". Gräva och greja, ha i den i sex timmar efter samlag, hämta ut spermiedödande medel på recept (väntetid dessutom då detta inte är en lagervara), relativt osäkert osv.
Vet inte riktigt vad jag ska göra, men jag ger pessaret en chans.
Annars tipsade barnmorska om att p-dator var säkrare att använda än pessar. Alltså, kolla när du har säkra perioder, skydda dig inte, har du sex vid ägglossning, använd pessaret eller kondom.
Dessa metoder funkar ju dock bara om det inte är en katastrof att bli gravid.
 
Sv: Det opimala skyddet.

Annars tipsade barnmorska om att p-dator var säkrare att använda än pessar. Alltså, kolla när du har säkra perioder, skydda dig inte, har du sex vid ägglossning, använd pessaret eller kondom.
Dessa metoder funkar ju dock bara om det inte är en katastrof att bli gravid.

Man ska även ha ganska regelbunden mens, man får inte amma och det får inte ha gått för kort tid sen man fick barn osv. :(
 
Sv: Det opimala skyddet.

Ang. kopparspiral:

Känns den? Jag har hört om att trådarna kan kännas av partnern när man har sex. Jag kan bli lite nojig över det. Jag vet inte om det bara är ett envist rykte utan belägg...

:

Jag har hunnit sätta tre spiraler och samtliga gånger har dåvarande partner klagat på trådarna.
Trådarna har då varit något långa och jag har fått dem nedklippta.

Själv har jag inte besvärats av att ha spiral.
 
Sv: Det opimala skyddet.

*kl*

Tack för alla bra svar jag fått.

Det här med vilket skydd man ska ha är ju verkligen en djungel.

Spiral har jag funderat på, men jag borde inte ha läst alla biverkningar, gud vad feg jag blev helt plötsligt :o Är det kopparspiralen som är gratis? Och hormonspiralen man bekostar själv?

Jag är kass på att minnas piller. Kan inte ens klara en penicillinkur som ändå bara är tidsbegränsad :crazy:

Den där familjeplaneringssidan verkade intressant, men lite omständigt då man var tvungen att bli medlem för att få reda på hur man ska göra.

En p-dator verkar onekligen som ett alternativ. Min mens kommer exakt på timmen, så det borde fungera. "Säkra perioder" använde vi oss av innan jag blev med andra barnet. När vi ville ha ett barn till struntade jag i almanackan och vips blev jag gravid :D

Men hur fungerar det med datorn då? Måste man testa innan varje gång man ska ha sex, eller testar man under en period och förlitar sig på det?
 
Sv: Det opimala skyddet.

Kopparspiralen är gratis. Hormonspiralen kostar ca 1000 kr.

P-datorn fungerar så att man kissar på teststickor 8 gånger per menscykel (16 gånger första cykeln) som datorn sen analyserar.
 
Sv: Det opimala skyddet.

Tack.

Vet du hur "säker" en p-dator är?

Eftersom nästa barn gärna får komma när som helst egentligen, så kan jag tänka mig en p-dator även om det inte är speciellt säkert. Det är bara det att jag inte vill planera något tredje barn nu, därför vill jag skydda mig. Skulle jag ändå bli gravid så är det välkommet :)
 
Sv: Det opimala skyddet.

Själv har jag nu Nouvaring men de är ju hormoner även där. Dock har det gått bättre för mig med den än med p-piller som blev för koncentrerat för min del.

Dock tjatar de alltid till mig om att sätta in en sån där liten stav i armen. De ska ju motsvara minipiller eller ngt sådant. Har inte testat själv men enligt dem jag frågat så är det väldigt smidigt och ska inte kännas alls att man har den.
 
Senast ändrad:
Sv: Det opimala skyddet.

Finns nog inte tyvärr....

När kommer ett skydd som
bara finns där utan att man behöver sätta in, äta upp, montera mm
inte känns
inte ger några biverkningar
och som man kan avbryta när man vill

min barnmorska skrev ut Cerazette till mig och de ligger nu i badrumsskåpet och väntar på att jag ska bestämma mig om jag vågar pröva. Har ätit p-piller för ca 10 år sedan och mådde inte så bra av dem, deppig och huvudvärk.

Någon som knaprat Cerazette och tycker det funkat bra?
 
Sv: Det opimala skyddet.

Har ätit cerazette i 1 månad nu. Fick mens efter typ 3 dagar *blä* funderar på p-dator. Gillar inte hormoner men min livmoder var för liten för en kopparspiral.

Jag vet inte om det är pga mini-pillrerna jag bölar typ hela tiden eller om det är för det bara gått 3½ månad sen jag födde.
 
Sv: Det opimala skyddet.

Kan vara cerazetten. Jag blev ett deppmonster av dem. Totalt nere i ett svart hål samtidigt som jag hade ett sjuhelsikes humör.
 
Sv: Det opimala skyddet.

Jag var ju "nere" redan innan jag började äta dem men kan inte direkt säga om de blivit bättre eller sämre.

Ska prata med sambon imorgon om att testa p-dator istället. Vi kommer väl köra igång bebisverkstan igen till hösten och då kan det vara bra att ha koll på när man har ägglossning ;)
 
Sv: Det opimala skyddet.

För mig funkar Cerazette super, ingen mens, stabilt humör. Inga biverkningar över huvud taget.
 
Sv: Det opimala skyddet.

Jag åt minipiller ett tag. Det var inte Cerazett utan något på F som tyvärr försvann från marknaden. Jag fungerade precis som vanligt och mådde precis som vanligt. Med Cerazette så kan ju mensen försvinna vilket jag tycker är lite märkligt...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 419
Senast: SiZo
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 051
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 649
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 788
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp