Det opimala skyddet.

bananabambi

Trådstartare
Ja, nu vill jag ju inte ha fler barn än på ett par år, så något bör jag väl ha. Jag har inte varit på någon efterkontroll, men känner att jag nog måste dit och fixa något skydd nu. Men vad ska jag egentligen använda?

Jag vill egentligen inte ha något med hormoner alls, då jag har cancer runt omkring mig i släkten.

Jag har dessutom närstående som meicineras mot både högt och lågtblodtryck.

Själv har jag inga kramper alls, mer än nojjan över att knapra hormoner och/eller gå upp i vikt.

Så, vad finns för alternativ? Jag är pinsamt dåligt insatt :o
 
Sv: Det opimala skyddet.

kondom? :p

Nej, förlåt.. Jag hatar att få ett sådant svar själv.
Jag har samma problem som du. Och hade dessutom blåsljud på hjärtat när jag föddes..

För mig finns det i princip inget, jag knaprade minipiller men hade mens i sex månader och gav då upp..
 
Sv: Det opimala skyddet.

Det är ju kondon vi använder nu, och ja, det fungerar ju.

Men det spelar ingen roll att det sägs att den inte ska märkas. Det gör den. Jag tycker att det inte på långa vägar blir samma känsla som utan.

Vi har varit bortskämda eftersom vi nästan aldrig behövt skydd. Vi kom på så tidigt att vi ville ha barn, att det bara var aktuellt med skydd i något halvår. Fick minipiller utskrivet nästan direkt vi träffades men jag åt dom aldrig. När vi väl bestämde oss för barn körde vi utan, och sedan blev jag gravid, blev gravid igen och först nu vill jag använda något. Det är då nästan sex år sedan jag fick mina minipiller utskrivna.
 
Sv: Det opimala skyddet.

kopparspiral??
Det är det jag har tänkt mig.
Inga hormoner alls.

Vet att den ger mycke biverkningar för vissa. Men vilket p-medel funkar för alla:smirk:
 
Sv: Det opimala skyddet.

Kopparspiral! Sätter bm in vid efterkontrollen och det går väldigt smidigt om man inte har för liten livmoder som jag har, men det var inte direkt obehagligt eller gjorde speciellt ont.
 
Sv: Det opimala skyddet.

Pessar kanske skulle vara ngt?

Själv föredrar jag kondom.

(Jag klarar inte av hormoner alls)
 
Sv: Det opimala skyddet.

Optimalt vet jag inte...men jag tycker pessár är ganska bra. Största nackdelen är att det ska sitta inne sex timmar efteråt, så man kanske är typ på jobbet när det ska plockas ur. Man får ta med sig handväskan in på toan.
 
Sv: Det opimala skyddet.

Mitt bästa tips är att ha barnet i mitten av sängen, blir definitivt inget intimt då ;)

Har du kollat upp sån där dator som man kollar ägglossning med? Jag vet inte så mycket om dem men om det inte är hela världen om man skulle bli med barn igen så skulle jag helt klart testa en sån.
 
Sv: Det opimala skyddet.

Jag/vi har haft ungefär samma problem, och inte hittat ngn lösning som varit utan hormoner och tillräckligt säker enl oss... Så vi använder kondom, har gjort det de senaste 2 åren snart, och börjar vänja oss. Det som kan vara krångligt är väl att kondomerna inte alltid är på samma ställe som man själv :angel:
 
Sv: Det opimala skyddet.

Jag har åxå diverse sjukdommar i släkten och vill inte knapra hormonder. Dessutom går man upp massa i vikt av skiten=/
Sen så har jag allderles för dåligt minne för att komma ihåg att ta ett biller. ska man dessutom ta pillret sama tid varje dag som med minipiller så kommer det gå åt helvete.

Jag valde kopparspiral. har haft den i 5 månader tror jag. funkar skitbra! Man behöver inte komma ihåg att man ska skydda sig, den bara finns där hela tiden. En biverkning är att man kan blöda mer, jag blöder mycket mindre=)
 
Sv: Det opimala skyddet.

Jag vill heller inte ha något hormonellt, då vi har trombos (blodpropp) och struma i släkten.

Vi körde med kondom i flera år och det funkade helt ok, tycker nästan tvärtemot många andra att det kan t.om vara skönare med kondom.:o

Men nu när jag snart ska iväg på efterkontroll funderar jag på att prova kopparspiral, så man kan ha lite mer oplanerade "snabbisar", man får ju passa på så fort lillen somnat och han kan sov allt mellan 5 min-5 timmar.
 
Sv: Det opimala skyddet.

Kopparspiral har jag haft, fungerade alldeles utmärkt för mig!
 
Sv: Det opimala skyddet.

Kopparspiral :love:. Jag har haft min i snart fyra år och inte haft några biverkningar alls. Mensen har blivit mer koncentrerad på mig - större mängd på färre antal dagar.
 
Sv: Det opimala skyddet.

Ang. kopparspiral:

Känns den? Jag har hört om att trådarna kan kännas av partnern när man har sex. Jag kan bli lite nojig över det. Jag vet inte om det bara är ett envist rykte utan belägg...

Vi sitter ju snart i samma sits och den här gången så tror jag inte att vi kör på samma metod som resulterade i detta! :angel:
 
Sv: Det opimala skyddet.

Ja, trådarna känns. Jag vet inte om jag har kort livmoderhals (eller var de nu sitter) eller mannen lång ...:o
Skall fråga BM om man kan korta dem till nästa spiral./Alanis
 
Sv: Det opimala skyddet.

Jag vet inte vad min bm höll på med när hon satte in min, men mina trådar är så långa att dom ibland är i öppningen så att säga. jag vågar inte använda tampong lägre, för de känns som jag drar ut spiralen när jag ska byta tampong.
Men min sambo känner dom inte i alla fall=)

Ska försöka ta tag i det å boka tid igen så dom får klippa av trådarna...
 
Sv: Det opimala skyddet.

Känns inte trådarna så är det nått som är galet! Dem ska gå att få tag i. Mina känns långt där inne. Jag var på gränsen att kunna ha spiral pga att jag är så kort där inne.

Dem klipper trådarna efter ditt sondmått. Beroende på hur lång livmoderhalsen är etc.

Naggur förlånga trådar är inte bra heller. BM rekomenderar inte att använda tampong de sista dagarna i mensen pga risk att dra ut spiralen. Det finns de som har gjort det. Själv har jag aldrig haft några problem, peppar peppar.
 
Sv: Det opimala skyddet.

Tjena!
Har tre barn varav det sista var oplanerat, men blev världens sötaste slarv, som jag brukar skoja om!
Jag satte själv in en hormonspiral och det funkar skitbra! Jag känner inte av hormonerna så som jag gjorde med p-piller:( . Jag tror inte att cancerrisken är lika stor med spiralen som av p-piller, det sa min barnmorska iaf!! Och så slipper man tänka på skyddet varje dag, det sköter ju sig självt!
Gjorde inte ont att sätta in ( till skillnad från p-staven:(), och mensen blev regelbunden direkt!
Den håller i fem år!
Vill du inte ha hormoner finns ju kopparspiralen. Den är ju gratis också, men man kan blöda lite mer av den!
Lycka till, men mitt tips är alltså: hormonspiral!
PS! Skulle du vara missnöjd med spiralen får du hälften av pengarna tillbaka om du tar ut den inom 6 månader!DS!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 420
Senast: SiZo
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 051
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 649
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 788
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp