Det mesta gick fel – arrangören förklarar

Staffan Gising planerade för att rida Vänern runt och han skulle ha med ett 20-tal andra ryttare hela eller delar av vägen. Men de flesta som skulle rida med valde att hoppa av resan och kritiken mot Staffan Gising är massiv. Själv slår han ifrån sig kritiken.

Vad jag förstått handlar det ju om mer än så - det verkar inte som om rutten är ordentligt rekognocerad, långa sträckor inte bara på asfalt utan på riktigt stora vägar och liknande, och ingen ordentlig plan för etapper och övernattning osv. och absolut ingen koll på hur lång tid det tar att rida olika sträckor. Om jag hade anmält mig till en arrangerad långritt hade jag nog ändå utgått från att arrangören hade koll på lämpliga vägar att rida på och hade satt ihop bra dagsetapper. I det ingår förstås att ange hur tufft det är - och som deltagare bör man förstås undersöka det med, men visst har även arrangören ett ansvar i att informera om vad som krävs. Det går mycket långsammare att rida i grupp, och långsammare ju större gruppen är. Om det dessutom är någon som av olika skäl inte hänger med blir det ännu svårare att hålla ett tidsschema. Allt detta bör ju ändå vara arrangörens ansvar - deltagarna har ju bara möjlighet att styra över sig själv och sina egna val, inte vägval, etapplanering och andra deltagare.
Egentligen håller jag med dig, med tillägget att jag inte tror det är svårt att få det att funka med att deltagare tar med sina egna hästar, både för att man behöver ha koll på att hästarna funkar att rida i grupp, har kondition och att det funkar med inkvartering av dem.

Det behöver inte alls bli långsammare med en stor grupp dock, det blir nog lätt det, men jag har ridit i högt tempo med 20-25 ryttare och 50-60 löshästar på Island så nog sjutton skulle det gå med 20 ryttare utan löshästar men det kräver ju att hästarna funkar och folk klarar av sin häst och terrängen tillåter det.

Jag har inte dragit upp någon hastighet. Du får gärna tycka att jag är dömande om du vill. Det brukar du tycka när jag inte ens har dömt någon. Som i detta fall. Jag har inte skrivit att det tillhör normalen. Men vi avlar på andra saker idag. Snygga rörelser är ofta viktigare hållbara sådana.

Tycker du att det är dömande så absolut, tyck det. Men jag har inte dömt någon. Det är du ensam om.
Du skrev att man avlade på ston som var trasiga. Du skrev inte att man avlade på ston som var duktiga på att sprätta med benen. Det hade varit en helt annan sak.
Jo du drog upp hastighet du skrev ordagrant
"Bättre underlag, lägre hastighet och troligen "bättre" avel. Idag avlar vi ofta på ston för att de inte höll för ridning tex. Det är allt annat än optimalt.

Och de flesta hästarna vilade en gång per vecka iaf."

Om du läser mitt inlägg igen så skrev jag att jag ansåg upplägget var uselt men att om man följer det du skriver, alltså att man ska vila en dag/mil man rider, så skulle hästen aldrig kunnat fungera historiskt.
Den regeln är vettig i ett tävlingssammanhang som är en press både psykiskt och fysiskt på hästen men man kan mycket väl bruka sin häst mer än så om man gör det på rätt sätt. Den här snubben hade ingen koll alls på vad rätt sätt är.

Vad jag förstått handlar det ju om mer än så - det verkar inte som om rutten är ordentligt rekognocerad, långa sträckor inte bara på asfalt utan på riktigt stora vägar och liknande, och ingen ordentlig plan för etapper och övernattning osv. och absolut ingen koll på hur lång tid det tar att rida olika sträckor. Om jag hade anmält mig till en arrangerad långritt hade jag nog ändå utgått från att arrangören hade koll på lämpliga vägar att rida på och hade satt ihop bra dagsetapper. I det ingår förstås att ange hur tufft det är - och som deltagare bör man förstås undersöka det med, men visst har även arrangören ett ansvar i att informera om vad som krävs. Det går mycket långsammare att rida i grupp, och långsammare ju större gruppen är. Om det dessutom är någon som av olika skäl inte hänger med blir det ännu svårare att hålla ett tidsschema. Allt detta bör ju ändå vara arrangörens ansvar - deltagarna har ju bara möjlighet att styra över sig själv och sina egna val, inte vägval, etapplanering och andra deltagare.
Vi har väl inte insyn i vilken info som har getts, men jag har uppfattat problemet som att den var just bristfällig. Då tycker jag det åligger varje hästägare att efterfråga så mkt info att man kan bedöma lämpligheten. Oavsett är det ju betalningen de kan kräva åter samt ge negativt omdöme / vilket de ju också har gjort

Tycker också att 10 km/h i grupp i 2-3 mil om dagen i 18 dagar låter orealistiskt... Jag brukar få runt 10 km/h i snitt på mina turer runt milen men då galopperar jag ändå ganska långa sträckor.

T ex 13,4 km med 9,7 km/h i snitt, då har jag skrittat 6,1 km med 6,2 km/h, travat 2,6 km med 13,7 km/h och galopperat 4,6 km med 25,1 km/h. Jag skulle knappast rida två sådana sträckor om dagen i 18 dagar...
Ska man rida 2-4 mil om dagen behöver man hålla tempo liknande det. Det handlar om typ 1 timmes skritt 12 minuter trav och 11 minuter galopp. Skrittar man tar det på tok för lång tid- det blir långa dagar i sadeln i så fall.

Det skulle säkert funka med vilodagar, hästar tränade för uppgiften och framförallt bra planering men man måste hitta vettiga ridvägar. Att förvänta sig att galoppera längs en europaväg med ett gäng okända hästar låter som man ber om olyckor.

Ska man rida 2-4 mil om dagen behöver man hålla tempo liknande det. Det handlar om typ 1 timmes skritt 12 minuter trav och 11 minuter galopp. Skrittar man tar det på tok för lång tid- det blir långa dagar i sadeln i så fall.

Det skulle säkert funka med vilodagar, hästar tränade för uppgiften och framförallt bra planering men man måste hitta vettiga ridvägar. Att förvänta sig att galoppera längs en europaväg med ett gäng okända hästar låter som man ber om olyckor.

Ja det var det jag menade. Det är inte många vägar som funkar att galoppera så mycket med en stor grupp hästar.

Ja det var det jag menade. Det är inte många vägar som funkar att galoppera så mycket med en stor grupp hästar.
Det handlar nog mer om hästarna (och ryttarna) än vägen, med hästar som är vana och fixar det fungerar flertalet vägar du kan galoppera på i mindre grupp eller ensam. Kan folk inte hålla koll på hästarna fungerar det inte oavsett hur bra vägen är. Risken är ju påtaglig att om du samlar 20 ekipage som aldrig galopperat i en större grupp (eller inte alls i grupp) på det här viset så blir det typ katastrof med garanti.

Jag har sett galopp fungera där halva gänget var nästan nybörjare på en turridning på high chaparal. Hästarna var tränade för det, men jag har varit med om det många gånger på några olika ridskolor, ridläger och turridningar. På vanliga skogsstigar/grusvägar (och havsbotten vid ebb - jävlar vad det gick undan).

Det handlar nog mer om hästarna (och ryttarna) än vägen, med hästar som är vana och fixar det fungerar flertalet vägar du kan galoppera på i mindre grupp eller ensam. Kan folk inte hålla koll på hästarna fungerar det inte oavsett hur bra vägen är. Risken är ju påtaglig att om du samlar 20 ekipage som aldrig galopperat i en större grupp (eller inte alls i grupp) på det här viset så blir det typ katastrof med garanti.

Jag har sett galopp fungera där halva gänget var nästan nybörjare på en turridning på high chaparal. Hästarna var tränade för det, men jag har varit med om det många gånger på några olika ridskolor, ridläger och turridningar. På vanliga skogsstigar/grusvägar (och havsbotten vid ebb - jävlar vad det gick undan).

Jo, men det räcker att man möter en person som är ute på promenad på just den stigen just då för att man ska behöva bryta av till skritt. Ju fler man möter ute desto längre tid behövs. Det kan man ju aldrig förutse.

Jo, men det räcker att man möter en person som är ute på promenad på just den stigen just då för att man ska behöva bryta av till skritt. Ju fler man möter ute desto längre tid behövs. Det kan man ju aldrig förutse.
Om man förutsätter att folk har svårt att stanna hästen är det ju så.

Om man förutsätter att folk har svårt att stanna hästen är det ju så.
Fast det tar ju mer tid om man måste bryta av till skritt ofta för att man möter folk än om man inte behöver det även om man inte har svårt att stanna sin häst? Jag ser inte riktigt hur det är en faktor. Är man dessutom en större grupp behöver man skritta längre vid varje möte eftersom det tar längre tid för gruppen att passera.

Fast det tar ju mer tid om man måste bryta av till skritt ofta för att man möter folk än om man inte behöver det även om man inte har svårt att stanna sin häst? Jag ser inte riktigt hur det är en faktor. Är man dessutom en större grupp behöver man skritta längre vid varje möte eftersom det tar längre tid för gruppen att passera.
Eller så anpassar man turen så man kan galoppera/trava den sträckan man avser även om man behöver skritta lite längre emellanåt.

Och man möter väl inte folk oftare för att man är fler? Man behöver inte måla upp fler problem än de som faktiskt finns.

Man vet inte vad man inte vet att man inte vet.

Är mitt svar på det. Det är komplicerat. Givetvis har man eget ansvar, men många är naiva och tänker att arrangören har koll.

Exact det har. Man vet inte vad man inte vet.
Koper jag en "all inclusive" tripp till Mallorca sa forutsatter man att hotell, mat, och resor till och fran flygplatsen ar inklusive. Man kan sa klart kolla precis vilket hotel och vilken mat men om man inte ar sa noga med det ar det inte nodvandigt. Det ingar ju. Jag har aldrig rest med charter, men skulle formodligen kollat pa vilket hotell i alla fall.

En rid-resa dar "allt ingar" skulle jag latt ha kunnat signa upp for och ta med mig hasten dit. Vilket jag faktiskt gjorde nar vi akte till Tennessee och red, men dar sag jag till att jag var i en position i gruppen som passade mig och min hast ... och jag hade latt kunnat droppa ur om jag inte bedomt att just min hast klarade det. Men jag ar van att "ta charge" och ar inte radd att saga ifran om det inte kanns bra.

Har ar en ridresa jag latt hade kunnat signa upp for utan att veta mer an vad som star har. However, da jag bor har och kanner till omradet sa skulle jag vilja veta VAR man kommer ut pa beachen ... att man tar sig over bergen mellan via timmervagar svaljer jag, men skulle ocksa vilja ha bekraftat att man aldrig ger sig ut med hastarna pa vagen i bergen. (mycket smalt och kurvigt med mycket trafik) Likasa VAR tar man sig ut pa beachen?

Willamette Coast Ride

Jag har lärt mig att trav är det mest slitsamma gångarten så nej jag hade inte velat trava såpass mycket som hade behövts för att få till 10 km/h i snitt.

Men jag antar att distansryttare håller mer travtempo? Jag har aldrig tränat för distans, rider mer fälttävlan så använder hellre mer galoppintervaller än långa travsträckor.
Om du tävlar i distans väljer du gångart utifrån din häst - araberna är "gjorda" för att ligga i galopp under längre sträckor. Om du kör 5-12 mil med en travare är ofta trav en bättre grundgångart.

Det är väldigt lätt att missa hur fort det måste gå för att få en hög genomsnittshastighet över längre sträckor. Arbetsgaloppens 350 meter per minut, är "bara" 21 km/h och då är det utan stopp eller att tempot måste dras ned t.ex. pga underlaget. Hästar måste t.ex. stanna och dricka.

(Min bil, blandad körning, ligger på ett snitt på 48 km/h. Och då går det ofta över 100 km/h)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
961
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 638
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 456
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
472
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka