Det mesta gick fel – arrangören förklarar

Staffan Gising planerade för att rida Vänern runt och han skulle ha med ett 20-tal andra ryttare hela eller delar av vägen. Men de flesta som skulle rida med valde att hoppa av resan och kritiken mot Staffan Gising är massiv. Själv slår han ifrån sig kritiken.

Vilket viktigt perspektiv.

Det innebär ju att gubben tänkte sig 18 i dagar i rad av nära SM-snitthastigheter.
Jo absolut. Viktigt att tänka på är att tiden det tar för hästen att få ner pulsen räknas in i tävlingstid, men det ska väl bara ta 1,5-3 min för hästar på den nivån om det är araber. Och så är det många veterinärgrindar med obligatorisk vilotid (som inte räknas in i tävlingstid). Och så är givetvis sträckan på 16 mil. Däri ligger nog den stora skillnaden.

Jag som fd distansryttare skulle ALDRIG utsätta min häst för de sträckor som det pratas om i tråden dag efter dag. Faktiskt så har jag aldrig ridit längre än 3 mil på hemmaplan. Nu har jag bara tävlat 12 mil som längst, men ändå.

Om jag hade bokat en sån resa med ett seriöst företag hade jag definitivt antagit att man bytte häst lite då och då. Plus så hade jag känt att jag var tvungen att träna upp mig själv.
Nu hade de väl egna hästar, då vet man väl rimligen om man kan byta häst eller inte.

Det här påminner lite om det som pågår i USA just nu där en man fått för sig att han ska rida från Austin, Texas, till Seattle på 100 dagar, en sträcka på ca 3700 km vilket blir ca 3,7 mil per dag. Han har fått massiv kritik från hästfolk både i USA och övriga världen eftersom han anses sakna adekvat kunskap och erfarenhet och dessutom har köpt på sig hästar som inte är tränade för ändamålet.

Edit: Den som är nyfiken kan googla Cyril Bertheau

Absolut, jag menade mest att för mig är bara tanken på att rida samma häst så långt så många dagar på raken (utan vilodagar) helt absurd.
Sträckan i sig runt 3 mil är inget konstigt, för vältränade hästar och bra underlag så man både kan ösa på i galopp och skritt lugnt och stilla på en mjuk skogsstig - 3 mil längs asfalts och grusvägar är hemskt. Det är tveksamt om vägarna är särskilt bra på en sådan runda och många hästar har inte konditionen och som sagt utan vilodagar. Nej inget jag skulle ge mig på. Stackars hästar.

Sträckan i sig runt 3 mil är inget konstigt, för vältränade hästar och bra underlag så man både kan ösa på i galopp och skritt lugnt och stilla på en mjuk skogsstig - 3 mil längs asfalts och grusvägar är hemskt. Det är tveksamt om vägarna är särskilt bra på en sådan runda och många hästar har inte konditionen och som sagt utan vilodagar. Nej inget jag skulle ge mig på. Stackars hästar.

Nä, 3 mil är inget konstigt för en vältränad häst. En eller några dagar. Men i 18 dagar i sträck? Utan vilodag? Då ska det vara en häst som verkligen är tränad för det och som får tillräckligt vila efteråt samt har en lyhörd ryttare!

10km/h är en rimlig lugn trav (hastighetsmässigt), men tänk på att det är snitthastigheten vi pratar om... Så fort man skrittar eller ännu värre stannar så dras snittet ner rejält. Och det är få som orkar trava i 3-4 timmar i sträck. Varken häst eller människa.

Elitdistansryttarna tror jag kör på 25km/h som snitt.
Jag tänkte precis… 10 km på en timme är nog inga problem om det är ok underlag och hästen rimligt tränad (det gör ett vanligt halvblod i hyfsad kondition ganska enkelt), men här verkar det ju ha varit med ekipage som enbart kunde röra sig i skritt och knappt det, dvs, där varken häst eller ryttare var i kondition, och då går det ju inte. Dessutom, som nån påpekade, så blir ju en grupp otroligt mycket långsammare.

Är det nån här som ridit på island, såna där långturer när man har en liten hjord med sig? Hur många mil per dag gör de?

Är det nån här som ridit på island, såna där långturer när man har en liten hjord med sig? Hur många mil per dag gör de?
1,5 till 4,5 mil ungefär normalt. De längre sträckorna i regel på turer med vana ryttare och enstaka dagar.

Jag tror jag varit uppe i 6 mil eller så, det mesta på eftermiddagen/kväll. Vi slog ihop två dagars ridning och lade till en dryg mil pga vädret. Då gick det undan och det ösregnade på tvären. Vi red i snabb tölt och bytte häst och/eller vilade hästarna avsuttna en stund var 45 min eller så. Troligen blev det längre då vi skulle få med oss löshästarna också. De gick max 1.5 timmar i sträck med ryttare ofta mindre. Och ett par valde att avbryta och ta sista biten i bil.

Vi valde bort ridningen dagen efter och turistade istället. Det var sässongens sista tur så hästarna fick vila ut ordentligt.

Det här påminner lite om det som pågår i USA just nu där en man fått för sig att han ska rida från Austin, Texas, till Seattle på 100 dagar, en sträcka på ca 3700 km vilket blir ca 3,7 mil per dag. Han har fått massiv kritik från hästfolk både i USA och övriga världen eftersom han anses sakna adekvat kunskap och erfarenhet och dessutom har köpt på sig hästar som inte är tränade för ändamålet.

Edit: Den som är nyfiken kan googla Cyril Bertheau
Finns mycket om honom på tiktok. Bara att söka på 2raw2ride

Jag tänkte precis… 10 km på en timme är nog inga problem om det är ok underlag och hästen rimligt tränad (det gör ett vanligt halvblod i hyfsad kondition ganska enkelt), men här verkar det ju ha varit med ekipage som enbart kunde röra sig i skritt och knappt det, dvs, där varken häst eller ryttare var i kondition, och då går det ju inte. Dessutom, som nån påpekade, så blir ju en grupp otroligt mycket långsammare.

Det där är ju hans version. Det har framkommit ovan vilka snitthastigheter distanseliten rider på. Visserligen längre, men mycket vältränade för sin uppgift och inte 18 dagar i sträck. Nu, när han inser att hans planer var helt orealistiska, skyller han på deltagare för att dölja sin inkompetens.

Om jag skulle ut på en organiserad 18 dagars långritt sommartid, skulle jag förutsätta att gångarten var skritt med undantag. Inte att man skulle trava två timmar i 25 graders värme för att hålla tidplanen. När man sedan lägger på ytterligare skikt som att hästarnas vila sker i nya miljöer varje natt och kanske utomhus, blir det ännu mer rimligt att det är mycket lågt tempo som gäller.

Efter en distansritt på 5 mil så får hästarna inte tävla på ett visst antal dagar. Och i allmänhet så brukar man säga att hästen ska vila det antalet dagar som hästen gått i mil. Rider man en tävling på 5 mil så ska hästen alltså vila i 5 dagar efteråt.

10 km/h. Vilket är ganska så fort för gemeneman skulle jag säga. Visst har jag ridit betydligt fortare, uppemot 15 km/h på tävling, men då är det mycket galopp, lite trav och ingen skritt.

Ja, och sedan dessutom tre mil. Att hålla detta tempo är ok i någon mil men tre mil kräver ordentlig kondition.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
964
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 638
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 456
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
472
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka