Det mesta gick fel – arrangören förklarar

Staffan Gising planerade för att rida Vänern runt och han skulle ha med ett 20-tal andra ryttare hela eller delar av vägen. Men de flesta som skulle rida med valde att hoppa av resan och kritiken mot Staffan Gising är massiv. Själv slår han ifrån sig kritiken.

Tycker också att 10 km/h i grupp i 2-3 mil om dagen i 18 dagar låter orealistiskt... Jag brukar få runt 10 km/h i snitt på mina turer runt milen men då galopperar jag ändå ganska långa sträckor.

T ex 13,4 km med 9,7 km/h i snitt, då har jag skrittat 6,1 km med 6,2 km/h, travat 2,6 km med 13,7 km/h och galopperat 4,6 km med 25,1 km/h. Jag skulle knappast rida två sådana sträckor om dagen i 18 dagar...

Man kan jämföra med vad som helst, sniglar, rävar maratonlopp mm.

Menar man att 10 km i timmen det börjar närma sig hastigheten på distanstädistanstävlingar så får jag inte bilden av att man avser nybörjarnatävlingsr. Jag tänker på eliten.

Det blir som om jag påstår att min islandhäst var är snabbare än galopphästar och sen påtala att jag syftar på shettisar.

Vi är nog ändå eniga om att projektet var var vansinnigt.
runt 10-12 km/timme är en ganska vanlig hastighet på tävlingar, det är jätteenkelt för dig att gå in och kolla på distanslistan och kika själv.

Distans är en lurig gren. Det är rätt lätt att starta några ggr 1-2 säsonger med höga hastigheter och plocka placeringar. Vem som helst kan göra det. Men att få hästen att hålla och att gå säsong efter säsong utan uteslutning (eller så kraftig skada att det inte funkar alls längre) är svårt. Så man kan inte riktigt stirra sig blind på topplaceringarna.

Vi brukar säga att distans är den absolut lättaste grenen att börja med. Men svåraste att bli riktigt bra på.

Hur många hobbyryttare klarar 18 heldagar i sadeln? Det låter som upplagt för diverse tryck- och skavsår och muskelvärk.

Jag hade inte klarat en heldag ens när jag hade egen häst och red varje dag (nästan).
Rider man på en del så blir det inga heldagar, det blir det mest om man bara skrittar. Jag är mer bekymrad för hästarna. Även om de har god kondituon så behöver de några vilodagar.

Förstår ärligt talat inte upprördheten. Projektet är helt klart både ogenomtänkt och orealistiskt, men rimligen måste väl var och en som anmäler sig till ngt sådant ha ett eget ansvar för att ställa frågor och reda ut oklarheter samt att göra bedömningen om det är lämpligt för en själv och hästen? Var och en är ju ansvarig för sin egen hästs välfärd och kan inte lägga över den på ngn annan. De får väl helt enkelt kräva sina pengar tillbaka och vara mer kritiskt granskande innan de ger sig in på ngt framöver.
Sen är det givetvis djup bekymmersamt om hästägare inte har förmågan att bedöma vad som är en rimlig prestation för sin häst, men det är ju sannolikt ett mer djupgående problem som nog yttrar sig på fler sätt än att anmäla sig till ngt som detta.

Förstår ärligt talat inte upprördheten. Projektet är helt klart både ogenomtänkt och orealistiskt, men rimligen måste väl var och en som anmäler sig till ngt sådant ha ett eget ansvar för att ställa frågor och reda ut oklarheter samt att göra bedömningen om det är lämpligt för en själv och hästen? Var och en är ju ansvarig för sin egen hästs välfärd och kan inte lägga över den på ngn annan. De får väl helt enkelt kräva sina pengar tillbaka och vara mer kritiskt granskande innan de ger sig in på ngt framöver.
Jag tror inte att gemeneman förstår exakt hur pass slitsamt detta är på hästarna. Har man inte en bakgrund i tex distansridning så ligger det i sin natur att man inte riktigt har koll på den biten. Jag skulle aldrig någonsin utsätta min häst för något liknande. Inte ens 2 mil/dag i 18 dagar hade varit acceptabelt om jag var rädd om hästen.

Tycker också att 10 km/h i grupp i 2-3 mil om dagen i 18 dagar låter orealistiskt... Jag brukar få runt 10 km/h i snitt på mina turer runt milen men då galopperar jag ändå ganska långa sträckor.

T ex 13,4 km med 9,7 km/h i snitt, då har jag skrittat 6,1 km med 6,2 km/h, travat 2,6 km med 13,7 km/h och galopperat 4,6 km med 25,1 km/h. Jag skulle knappast rida två sådana sträckor om dagen i 18 dagar...
Fast jo, det kunde du väl göra? Fast med mer trav istället för galopp och skritt?

Det låter som en ganska rimlig uteritt, kanske lite mycket galopp men å andra sidan väldigt lite trav och med mycket skritt. En sån runda morgon och sen eftermiddag klarar väl en häst i rimlig kondition? I alla fall om den är van att gå två pass om dagen.

Jag tror inte att gemeneman förstår exakt hur pass slitsamt detta är på hästarna. Har man inte en bakgrund i tex distansridning så ligger det i sin natur att man inte riktigt har koll på den biten. Jag skulle aldrig någonsin utsätta min häst för något liknande. Inte ens 2 mil/dag i 18 dagar hade varit acceptabelt om jag var rädd om hästen.
Jag kan inget om distansritt, har bra kondis själv och friska hästar i bra kondition och skulle aldrig komma på idén att anmäla till sig ngt som detta. Vi kan väl inte befria människor från egenansvar?

Jag kan inget om distansritt, har bra kondis själv och friska hästar i bra kondition och skulle aldrig komma på idén att anmäla till sig ngt som detta. Vi kan väl inte befria människor från egenansvar?
Man vet inte vad man inte vet att man inte vet.

Är mitt svar på det. Det är komplicerat. Givetvis har man eget ansvar, men många är naiva och tänker att arrangören har koll.

Fast jo, det kunde du väl göra? Fast med mer trav istället för galopp och skritt?

Det låter som en ganska rimlig uteritt, kanske lite mycket galopp men å andra sidan väldigt lite trav och med mycket skritt. En sån runda morgon och sen eftermiddag klarar väl en häst i rimlig kondition? I alla fall om den är van att gå två pass om dagen.

Jag har lärt mig att trav är det mest slitsamma gångarten så nej jag hade inte velat trava såpass mycket som hade behövts för att få till 10 km/h i snitt.

Men jag antar att distansryttare håller mer travtempo? Jag har aldrig tränat för distans, rider mer fälttävlan så använder hellre mer galoppintervaller än långa travsträckor.

Man vet inte vad man inte vet att man inte vet.

Är mitt svar på det. Det är komplicerat. Givetvis har man eget ansvar, men många är naiva och tänker att arrangören har koll.
Må så vara, men så vida man är myndig får man ta konsekvenserna och lära sig ngt inför framtiden. Alternativet är att man behöver införa ngn form av ’körkort’ för att ha häst, men även ett sådant lär ju inte hindra människor från att ta dumma beslut …

Senast ändrad:
Jag anser att det här projektet var idiotiskt men om man inte kan bruka hästarna mer än du anser är försvarbart så undrar jag hur hästen har kunnat fungera bra som rid och dragdjur under historien. Det var ofta bra mycket mer jobb än 3 mil/dag som de fick göra iofs troligen på betydligt bättre underlag än stenhård asfalt.

Må så vara, men så vida man är myndig får man ta konsekvenserna och lära sig ngt inför framtiden. Alternativet är att man behöver införa ngn form av ’körkort’ för att ha häst, men även ett sådant lär ju inte hindra människor från att ta dumma beslut …
Jag kan ändå se problemet med att man säljer en produkt som inte fungerar och sen slår ifrån sig vilt.

Jag anser att det här projektet var idiotiskt men om man inte kan bruka hästarna mer än du anser är försvarbart så undrar jag hur hästen har kunnat fungera bra som rid och dragdjur under historien. Det var ofta bra mycket mer jobb än 3 mil/dag som de fick göra iofs troligen på betydligt bättre underlag än stenhård asfalt.
Bättre underlag, lägre hastighet och troligen "bättre" avel. Idag avlar vi ofta på ston för att de inte höll för ridning tex. Det är allt annat än optimalt.

Och de flesta hästarna vilade en gång per vecka iaf.

Bättre underlag, lägre hastighet och troligen "bättre" avel. Idag avlar vi ofta på ston för att de inte höll för ridning tex. Det är allt annat än optimalt.

Och de flesta hästarna vilade en gång per vecka iaf.
Fast nu är det du som drar upp hastigheten. Jag skrev inget om hastighet utan om sträcka.
Angående avel måste jag säga att det var extremt dömande. Visst finns det sådan avel men att påstå att den tillhör normalen är att överdriva kraftigt.

Jo, men då är det en konsumentfråga där man får kräva återbetalning, men det handlar ju i så fall om vad som skulle ingå i betalningen
Vad jag förstått handlar det ju om mer än så - det verkar inte som om rutten är ordentligt rekognocerad, långa sträckor inte bara på asfalt utan på riktigt stora vägar och liknande, och ingen ordentlig plan för etapper och övernattning osv. och absolut ingen koll på hur lång tid det tar att rida olika sträckor. Om jag hade anmält mig till en arrangerad långritt hade jag nog ändå utgått från att arrangören hade koll på lämpliga vägar att rida på och hade satt ihop bra dagsetapper. I det ingår förstås att ange hur tufft det är - och som deltagare bör man förstås undersöka det med, men visst har även arrangören ett ansvar i att informera om vad som krävs. Det går mycket långsammare att rida i grupp, och långsammare ju större gruppen är. Om det dessutom är någon som av olika skäl inte hänger med blir det ännu svårare att hålla ett tidsschema. Allt detta bör ju ändå vara arrangörens ansvar - deltagarna har ju bara möjlighet att styra över sig själv och sina egna val, inte vägval, etapplanering och andra deltagare.

Inte ens den som jag förmodar välplanerade historiska ritten som kopierade Karl XII:s ritt från Bender med erfarna ryttare förlöpte smärtfritt, varken för hästar eller människor. Fyra hästar dog redan under transporten till Rumänien. :(

https://www.sydostran.se/karlskrona/historisk-ritt-narmar-sig-malet/
På ämnet historiska ritter såg jag att någon försökte kopiera Ashgabat till Moskva (4.300 km), som tidigare ridits på 84 dagar.
De red alltså ca fem mil per dag. 100 mil var dessutom öken. Ska se om jag hittat hur det gick för de som försökte göra om det..

Att fyra (!) hästar dog under transporten till Rumänien är för övrigt inget annat än en skandal.

Fast nu är det du som drar upp hastigheten. Jag skrev inget om hastighet utan om sträcka.
Angående avel måste jag säga att det var extremt dömande. Visst finns det sådan avel men att påstå att den tillhör normalen är att överdriva kraftigt.
Jag har inte dragit upp någon hastighet. Du får gärna tycka att jag är dömande om du vill. Det brukar du tycka när jag inte ens har dömt någon. Som i detta fall. Jag har inte skrivit att det tillhör normalen. Men vi avlar på andra saker idag. Snygga rörelser är ofta viktigare hållbara sådana.

Tycker du att det är dömande så absolut, tyck det. Men jag har inte dömt någon. Det är du ensam om.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
962
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 638
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 456
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
472
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka