Det mesta gick fel – arrangören förklarar

Staffan Gising planerade för att rida Vänern runt och han skulle ha med ett 20-tal andra ryttare hela eller delar av vägen. Men de flesta som skulle rida med valde att hoppa av resan och kritiken mot Staffan Gising är massiv. Själv slår han ifrån sig kritiken.

Det där är ju hans version. Det har framkommit ovan vilka snitthastigheter distanseliten rider på. Visserligen längre, men mycket vältränade för sin uppgift och inte 18 dagar i sträck. Nu, när han inser att hans planer var helt orealistiska, skyller han på deltagare för att dölja sin inkompetens.

Om jag skulle ut på en organiserad 18 dagars långritt sommartid, skulle jag förutsätta att gångarten var skritt med undantag. Inte att man skulle trava två timmar i 25 graders värme för att hålla tidplanen. När man sedan lägger på ytterligare skikt som att hästarnas vila sker i nya miljöer varje natt och kanske utomhus, blir det ännu mer rimligt att det är mycket lågt tempo som gäller.
Skritta i två-tre timmar i 25 graders värme låter iofs rätt plågsamt.

Men helt klart var ju inte upplägget särskilt välplanerat. Dock tycker jag deltagarna borde ha kunnat räkna ut att man skulle behöva hålla lite tempo? Och sen är det väl upp till en själv att bedöma om ens häst klarar det.

Men helt klart var ju inte upplägget särskilt välplanerat. Dock tycker jag deltagarna borde ha kunnat räkna ut att man skulle behöva hålla lite tempo? Och sen är det väl upp till en själv att bedöma om ens häst klarar det.
I fb-gruppen för de två avhoppare som valde att själva fortsätta ritten finns många intressant kommentarer från andra deltagare. Exempelvis att de red längs med E45 och att gubben sagt att det var den vägen de skulle rida hela vägen. En deltagaren skrev att hon var livrädd hela tiden iom trafiken och att vajerräckena hindrade dem från att ta vägen någonstans om det skulle hända något. Känns ju inte som att det är en ridväg optimerad för något högre tempo...:meh:

I fb-gruppen för de två avhoppare som valde att själva fortsätta ritten finns många intressant kommentarer från andra deltagare. Exempelvis att de red längs med E45 och att gubben sagt att det var den vägen de skulle rida hela vägen. En deltagaren skrev att hon var livrädd hela tiden iom trafiken och att vajerräckena hindrade dem från att ta vägen någonstans om det skulle hända något. Känns ju inte som att det är en ridväg optimerad för något högre tempo...:meh:
Jisses den vägen är ju bitvis otäck att köra hur kan man komma på idén att använda den som ridväg?

Jisses den vägen är ju bitvis otäck att köra hur kan man komma på idén att använda den som ridväg?
Ja, helt obegripligt!

Han var också och härjade i något kommentarsfält och sa något om att det hade tagit 15 minuter att fixa "parkeringen till hästarna" inför natten och att det funkat bra. En deltagare svarade då att han missat att berättat den lilla detaljen att det tog 2,5h att vänta på att få stolp då ingenting var förberett och att det inte alls tagit bara 15 minuter. Men att det kunde ju han omöjligen veta eftersom han åkt hem direkt och lämnat kvar deltagarna själva. 😅

Så också något om att det inte fanns mat till hästarna utan att något campingvärd fått hjälpa till att fixa fram i panik m.m.

Ägnade hela min kväll igår i att dyka ner i olika kommentarfält kring detta och det var stor underhållning.:laugh:

Jag tänkte precis… 10 km på en timme är nog inga problem om det är ok underlag och hästen rimligt tränad (det gör ett vanligt halvblod i hyfsad kondition ganska enkelt), men här verkar det ju ha varit med ekipage som enbart kunde röra sig i skritt och knappt det, dvs, där varken häst eller ryttare var i kondition, och då går det ju inte. Dessutom, som nån påpekade, så blir ju en grupp otroligt mycket långsammare.

Är det nån här som ridit på island, såna där långturer när man har en liten hjord med sig? Hur många mil per dag gör de?
Red fyradagarstur förra veckan på Island och längsta dagen var 22 km. Kortaste var 15 km. Min dotter som är liten och lätt red sin häst hela tiden men alla vuxna som var 70 kg eller mer hade två hästar. Dotterns gamla häst sprang med och bar packning för dagen. Det var matsäck och lite extrakläder för 10 manns, ca 15 kg. Vi gick upp för alla längre och brantare backar och det var mycket skritt, men trav och tölt när underlaget passade. Efter turen har hästarna haft ledigt några dagar. Det kändes som en lagom tur för våra hästar som blivit hobbyridna och inte varit i hård träning sedan i Februari.

Som jag skrev ovan, om jag skulle hängt på en sån här sak hade jag utgått ifrån att grundgångarten skulle ha varit skritt med inslag av snabbare gångarter ibland när underlag, väder, trafik och resten av gruppen tillät. För det tror jag är det enda rimliga om 10-15 personer som inte fått mycket tydliga instruktioner om hur de ska träna osv ska rida en långritt med bara en häst var i 18 dagar.

Det är vad jag utgått ifrån, inte att man skulle närma sig tävlingstempo i distansritt.

Är inte de flesta europavägar motorväg/motortrafikled? Får man ens rida på såna? :confused:

Kom just på att jag nog ridit på E45 nån gång men det var en pyttesträcka bara, ca 500 meter, utan räcken.

Som jag skrev ovan, om jag skulle hängt på en sån här sak hade jag utgått ifrån att grundgångarten skulle ha varit skritt med inslag av snabbare gångarter ibland när underlag, väder, trafik och resten av gruppen tillät. För det tror jag är det enda rimliga om 10-15 personer som inte fått mycket tydliga instruktioner om hur de ska träna osv ska rida en långritt med bara en häst var i 18 dagar.

Det är vad jag utgått ifrån, inte att man skulle närma sig tävlingstempo i distansritt.
Det beror väl också på hur man lägger upp det. Man kunde ju tänka sig ett pass på en mil, en rejäl paus, och sen ett pass till - det är ju motsvarande vad en lite bättre tränad ridhäst gör till vardags. Jag har haft medryttarhästar som hade det som vardagsmotion. Då var uteritten skritt första och sista 10 min, resten trav och galopp. Givet att underlaget tillåter, givetvis, men själva sträckan tror jag inte man behöver en specialtränad distanshäst till.

Var inte en del av problemet här att folk hade med egna hästar? Det finns väl en anledning till att arrangören ofta håller med häst när det är långritter i grupp, då vet man att alla hästar är lämpade och tränade för uppgiften.

Att tio hästar från olika håll ska kunna gå en långritt tillsammans på ett vettigt sätt tror jag är utopiskt i första läget. Bara en sån sak som att det inte kommer gå att ha dem i en hage tillsammans stökar ju till det.

Tempot som arrangören påstod sig sikta på är inte i närheten av tävlinstempo i distansritt. 10 km i timmen i 3 mil mot 20-25 km i timmen i upp till 16 mil för distansritt. Som jämförelse är snabb gångtakt 6 km i timmen. För mig är det självklart att ska man rida så pass långt om dagen behöver man ett hyfsat tempo. Hej

Och med tanke på att man ska hinna runt Vänern på 18 dagar ( ca 60 mil) så ger det sig själv att det blir om inte annat extremt långtråkigt att göra det i skritt på 18 dagar. Många timmar i sadeln per dag.

I övrigt håller jag med dig. Projektet är vansinnigt, aldrig att jag skulle ge mig på att arrangera en långritt på det viset utan att ha koll på hästmaterialet. Och det behövs vilodagar, väl rekognoserade ridvägar och koll på inkvartering av ryttare och hästar. Och en massa annat.

@Lobelia jag baserade hastigheten på information i @SiZo s inlägg nr 22.

För mig skulle det som sagt inte vara självklart att man måste ha ett hyfsat tempo. Långtråkigt, kanske det. Men jag tänker mig att många som ger sig ut på 18 dagars långritt sneglar åt Linde von Rosens resor och människor som rider i korsriddarnas spår. Fast i betydligt mindre skala. Då blir det inte självklart att man lägger så stor vikt vid att hålla högre tempo och de många timmarna i sadeln (och gående bredvid) blir en del av en upplevelse. En deltagare som intervjuades hänvisade också till western.

För mig skulle det som sagt inte vara självklart att man måste ha ett hyfsat tempo. Långtråkigt, kanske det. Men jag tänker mig att många som ger sig ut på 18 dagars långritt sneglar åt Linde von Rosens resor och människor som rider i korsriddarnas spår. Fast i betydligt mindre skala. Då blir det inte självklart att man lägger så stor vikt vid att hålla högre tempo och de många timmarna i sadeln (och gående bredvid) blir en del av en upplevelse. En deltagare som intervjuades hänvisade också till western.
Fast om man nu kollar på ridresor i stort är det mycket få långritter över flera dagar som går i skritt. Klart det går att hitta men gissningsvis håller 95% av flerdagsturerna högre tempo.

Och ska man 2-4 mil om dagen som det rör sig om här så får man räcker inte två-tre timmar i sadeln långt. Skrittar man på bra så lär det ta uppemot 4 timmar för 2 mil utan paus, kanske mer, en del hästar skrittar inte så värst snabbt.

Senast ändrad:
Tempot som arrangören påstod sig sikta på är inte i närheten av tävlinstempo i distansritt. 10 km i timmen i 3 mil mot 20-25 km i timmen i upp till 16 mil för distansritt. Som jämförelse är snabb gångtakt 6 km i timmen. För mig är det självklart att ska man rida så pass långt om dagen behöver man ett hyfsat tempo. Hej

Och med tanke på att man ska hinna runt Vänern på 18 dagar ( ca 60 mil) så ger det sig själv att det blir om inte annat extremt långtråkigt att göra det i skritt på 18 dagar. Många timmar i sadeln per dag.

I övrigt håller jag med dig. Projektet är vansinnigt, aldrig att jag skulle ge mig på att arrangera en långritt på det viset utan att ha koll på hästmaterialet. Och det behövs vilodagar, väl rekognoserade ridvägar och koll på inkvartering av ryttare och hästar. Och en massa annat.
Jo 10 km/h är tävlingstempo i distansritt, åtminstone om man har orutinerade hästar eller ryttare. Klart man kan rida mycket fortare än så även som hobbyryttare någon enstaka mil, men inte flera mil och inte många dagar i sträck! 20-25 km/h förekommer i princip aldrig på svenska tävlingar.

Ja jag skulle säga att nybörjare i distansritt blir ofta förvånade över hur fort 10 km/h är. Det innebär i princip noll skritt. Stopp blir det alltid lite här och där av olika orsaker, hästen eller en själv ska dricka och svampas av, man ska äta osv osv. Dessa saker tar tid. Och de drar ner genomsnittshastigheten otroligt mycket.

Jo 10 km/h är tävlingstempo i distansritt, åtminstone om man har orutinerade hästar eller ryttare. Klart man kan rida mycket fortare än så även som hobbyryttare någon enstaka mil, men inte flera mil och inte många dagar i sträck! 20-25 km/h förekommer i princip aldrig på svenska tävlingar.
Fast om man jämför med med tävlingsprestationer är det inte rimligt att jämföra med de långamaste nybörjarna, inte menar du lätt D i hoppning eller dressyr när du talar om hur högt en häst kan hoppa eller vad de kan prestera i dressyr? Jag tänker i vart fall på internstionella svårklasstävlingar.

Sen är en långritt mycket annorlunda mot distans. Sträckorna är kortare och man har ofta en eller flera pauser inklusive någon timmes lunch. Det är stor skillnad mot att rida långa tävlingar på över10 - 16 mil och 3 mil med en timmes lunch och någon fikapaus eller två.

Orimligheten i arrangemanget är i mina ögon att rida typ 3(2-4) mil om dagen i 18 dagar i sträck och än orimligare är det om man förväntar sig att skritta stäckan på så där en 4-10 timmar. Det lär vara mindre jobbigt för hästarna med lite tempo och att ta det på halva tiden.

Fast om man jämför med med tävlingsprestationer är det inte rimligt att jämföra med de långamaste nybörjarna, inte menar du lätt D i hoppning eller dressyr när du talar om hur högt en häst kan hoppa eller vad de kan prestera i dressyr? Jag tänker i vart fall på internstionella svårklasstävlingar.

Sen är en långritt mycket annorlunda mot distans. Sträckorna är kortare och man har ofta en eller flera pauser inklusive någon timmes lunch. Det är stor skillnad mot att rida långa tävlingar på över10 - 16 mil och 3 mil med en timmes lunch och någon fikapaus eller två.

Orimligheten i arrangemanget är i mina ögon att rida typ 3(2-4) mil om dagen i 18 dagar i sträck och än orimligare är det om man förväntar sig att skritta stäckan på så där en 4-10 timmar. Det lär vara mindre jobbigt för hästarna med lite tempo och att ta det på halva tiden.
Det markerade låter exakt som distans faktiskt.

Visst är distansridning längre. Men då vilar hästen också helt mellan 5-16 dagar efter prestationen. Och tävla får den inte göra på ett visst antal dagar från den föregående tävlingen (kommer inte ihåg exakt hur det är, men tror typ 3 veckor efter en 5 milare? Det visar ju lite hur pass stor påfrestning det faktiskt är. Och, inte att förglömma. Hästarna är tränade med tanke på uppgiften.

Och så mycket längre är inte 5 mil mot 4.

Fast jag tycker det inte blir så rimligt att jämföra med yttersta eliten heller? Särskilt inte om man pratar hastigheter från extrema ökenlopp. Att man rider på 25km/h i Saudiarabien ger åtminstone inte mig något användbart perspektiv på huruvida 10km/h är ett rimligt tempo eller ej för en brokig grupp hobbyryttare att hålla över 18 dagar. Där tycker jag hastigheterna från distanslopp från lägre nivåer (eller för all del Sverigeeliten som @SiZo pratade om) gav mig en betydligt mer intressant referensram.

Men med det sagt så känns det inte som att det går att peka ut EN orimlighet med detta arrangemang, utan ju mer jag läst om det desto mer huvudlöst framstår hela grejen från början till start. :laugh:

Fast jag tycker det inte blir så rimligt att jämföra med yttersta eliten heller? Särskilt inte om man pratar hastigheter från extrema ökenlopp. Att man rider på 25km/h i Saudiarabien ger åtminstone inte mig något användbart perspektiv på huruvida 10km/h är ett rimligt tempo eller ej för en brokig grupp hobbyryttare att hålla över 18 dagar. Där tycker jag hastigheterna från distanslopp från lägre nivåer (eller för all del Sverigeeliten som @SiZo pratade om) gav mig en betydligt mer intressant referensram.

Men med det sagt så känns det inte som att det går att peka ut EN orimlighet med detta arrangemang, utan ju mer jag läst om det desto mer huvudlöst framstår hela grejen från början till start. :laugh:
Yttersta eliten förbrukar dessutom hästar på löpande band i de länderna. Visst, loppen går i konstant galopp. Men det är inte ovanligt att hästar dör/avlivas i samband med tävlingarna. Och som sagt, få hästar får flera säsonger. Och de hastigheterna är bara möjliga för att det är tvärplatt.

Det är ju inte riktigt den hästvälfärden vi förespråkar här tänker jag.
Även 15 km/h är fort. Det är mest galopp. Något enstaka stopp här och där, lite trav ibland, något ställe kanske man måste skritta några meter för att terrängen inte tillåter annat. Men man fortsätter galoppera när man får möte med både hästar, bilar, cyklister osv. Saktar man ner för sånt så får man problem med att överhuvudtaget komma över 10 km/h är min erfarenhet.

Man kan jämföra med vad som helst, sniglar, rävar maratonlopp mm.

Menar man att 10 km i timmen det börjar närma sig hastigheten på distanstädistanstävlingar så får jag inte bilden av att man avser nybörjarnatävlingsr. Jag tänker på eliten.

Det blir som om jag påstår att min islandhäst var är snabbare än galopphästar och sen påtala att jag syftar på shettisar.

Vi är nog ändå eniga om att projektet var var vansinnigt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
962
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 638
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 456
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
472
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka