Det mesta gick fel – arrangören förklarar

Staffan Gising planerade för att rida Vänern runt och han skulle ha med ett 20-tal andra ryttare hela eller delar av vägen. Men de flesta som skulle rida med valde att hoppa av resan och kritiken mot Staffan Gising är massiv. Själv slår han ifrån sig kritiken.

Jag förstår inte. Hur kunde någon tro att 2000 kr skulle täcka mat och boende för häst och ryttare i 18 dagar?
Jag tror att arrangören hade ordnat många sponsorer och att det skulle göra att det blev billigt. Men jag reagerade redan på reklamen för denna ritt som låg på flera sidor på Facebook, jag tyckte att den var ganska påstridig, och så tyckte jag att det var lite konstigt att locka med ett gratis schabrak för att delta i en långritt.

I en annan artikel stod det: De rider två till fyra mil per dag och övernattar på ridskolor, campingar och gårdar som de blivit inbjudna till. De ska också testa att bo i ett militärtält.

Ja man undrar ju både angående arrangören och hur deltagarna tänkte. Min häst är i rätt bra kondition nu men 2-4 mil per dag i 18 dagar skulle vara för tufft.

Det verkar inte heller ha varit tydligt hur vältränade häst och ryttare behövde vara och vilket tempo som skulle hållas.

Nä, sedan tror de flesta att deras hästar är vältränade när de knappt orkar något alls och man undrar om folk någonsin tittar på klockan och vet hur långt de varit ute. Jag blir förvånad väldigt ofta vad folk tror är "långa sträckor" och på vilken tid de ska ta den för att det ens ska kunna kallas motion.

De flesta överskattar vad de gör med sina hästar och vilken kondition de har.

Själva planeringen, avgiften och det yttrar jag mig inte om eftersom jag inte vet något alls om detta då jag inte har FB eller sett annonserna.

Jag tycker det verkar ha varit naivt från båda håll, både arrangör och deltagare. Nu vet jag dock bara det som jag har läst mig till.
Jag tänker att man som arrangör behöver vara supertydlig med allt. Och att anordna en sådan här resa innebär mkt mer jobb än vad folk generellt tror. På hans hemsida såg jag också att han tex skrev

"I SOMMAR RIDER JAG RUNT Vänern.​

Häftiga med Häst, är att alla åldrar kan vara med. Kommer du bara upp på hästen, så funkar det."​

Ska man bege sig iväg på en sån resa tänker jag att man behöver dels ha erfarenhet själv samt också ha bra koll på sin egen häst och dens kondition och hälsa. Så som han har skrivit det ovan så låter det ju som han vänder sig till alla och inte bara de med erfarenhet.

Angående kritiken så såg jag ett klipp där han själv tycker att den varit orättvis. Men jag vet inte hur den var orättvis. För han höll med om att han kunde varit tydligare med kostnaden. Sen kan jag tycka att man som deltagare måste inse att det inte är rimligt med bara 2000 kr. Och visst, det skulle finnas sponsorer... Men jag minns att jag hade bekanta som läst detta och var sugna på att vara med. Men både de och jag kände att det fanns många frågetecken. Det kändes helt enkelt som att det är ett sånt enormt arrangemang att driva runt så det kändes tveksamt. Boenden och matkostnader för så många personer och hästar under nästan tre veckor. Vi blev tveksamma till att det skulle gå ihop och att allt skulle funka.

Han verkar ju enlligt de artiklar jag läst räknat med att de ska hålla tempot en mil i timmen. Att tro att man kan hålla ett sånt tempo i en större grupp är ju väldigt naivt eller i alla fall ett tecken på bristande erfarenhet av att rida med grupper.

En mil i timmen, 3-4 mil per dag, i sommarvärme. Orkar ens hans egen häst det? Tränar han för distansridning eller bara antog han att hans häst ska orka hans gubbvikt utan träning?

Och vadå lämpligt för pensionärer? Såna pass i 18 dagar... Det är ju inte många människor eller hästar i Sverige som är i den konditionen överhuvudtaget.

Och boenden inte ens bokade... Vad är det här för luftslottsbygge liksom 🤔?

En mil i timmen, 3-4 mil per dag, i sommarvärme. Orkar ens hans egen häst det? Tränar han för distansridning eller bara antog han att hans häst ska orka hans gubbvikt utan träning?

Och vadå lämpligt för pensionärer? Såna pass i 18 dagar... Det är ju inte många människor eller hästar i Sverige som är i den konditionen överhuvudtaget.

Om jag hade bokat en sån resa med ett seriöst företag hade jag definitivt antagit att man bytte häst lite då och då. Plus så hade jag känt att jag var tvungen att träna upp mig själv.

Vilket tempo måste man hålla för att rida 1 mil per timme?

Efter en distansritt på 5 mil så får hästarna inte tävla på ett visst antal dagar. Och i allmänhet så brukar man säga att hästen ska vila det antalet dagar som hästen gått i mil. Rider man en tävling på 5 mil så ska hästen alltså vila i 5 dagar efteråt.

10 km/h. Vilket är ganska så fort för gemeneman skulle jag säga. Visst har jag ridit betydligt fortare, uppemot 15 km/h på tävling, men då är det mycket galopp, lite trav och ingen skritt.

10km/h är en rimlig lugn trav (hastighetsmässigt), men tänk på att det är snitthastigheten vi pratar om... Så fort man skrittar eller ännu värre stannar så dras snittet ner rejält. Och det är få som orkar trava i 3-4 timmar i sträck. Varken häst eller människa.

Elitdistansryttarna tror jag kör på 25km/h som snitt.

10km/h är en rimlig lugn trav (hastighetsmässigt), men tänk på att det är snitthastigheten vi pratar om... Så fort man skrittar eller ännu värre stannar så dras snittet ner rejält. Och det är få som orkar trava i 3-4 timmar i sträck. Varken häst eller människa.

Elitdistansryttarna tror jag kör på 25km/h som snitt.
Nja, det är under "distanslopp" i öknen där många hästar dör. Sådana hastigheter ser vi inte på normala banor. Och absolut inte där de flesta kommer i mål godkända.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
962
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 638
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 456
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
472
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka