Det här med världens undergång?

Urigurien

Trådstartare
Hur förhåller ni er till det? Tänker främst på klimathotet, men det finns ju fler moln vid horisonten... Och hur tänker ni som har barn?

Helt ärligt orkar jag inte hetsa upp mig. Det som händer händer och det är ganska lite man som enskild person kan göra. Givetvis försöker jag tänka på att vara så miljövänlig det går men det känns som om jag personligen kan göra väldigt lite åt att Nordkorea skjuter raketer mot Japan tex så det är inget jag tänker förlora sömn över.

Naturligtvis är världens konflikter bekymmersamma och jag håller mig uppdaterad eftersom jag är intresserad av vad som händer i världen men jag tänker inte gå omkring och vara konstant orolig/rädd. Det är inget liv.

Det som inte hänt på 40 miljoner år är osannolikt att hända i min generation, eller mina barns, eller barnbarns. Jag förhåller mig till det som att det finns alla möjligheter i världen att skapa en bättre värld här och nu, och det i sig är det som har ett värde för människor här och nu. Om jorden går under, finns det värdet kvar - människorna som har levt liv som de varit glada i, samtidigt som ingen framtid finns för mänskligheten.

Det snackas så mycket i media om att jorden ska gå under och att klimatet blivit varmare, men ändå har vi den kallaste sommaren/vintern på mannaminne. Jorden skulle gå under när Maya kalendern slutade men nä det gjorde den inte och skulle jorden gå under, troligtsvis dör allt liv rätt snabbt så vi hinner nog inte ens reagera på det.

Det jag skulle kunna tänka mig är att solen dör om xx antal år, lär nog inte inträffa under vår livstid och troligen inte under nästa generation osv.

• Gilla
Reactions: ptr
Katastroftankar i stil med jordens undergång har jag tvingat mig att lägga undan. Det finns ingen poäng. Det blir ju vad det blir. Att lära sig hur man gör för att minska sitt eget avtryck tänker jag räcker långt. Exempel från i år är alla de som vet om vattenbristen men ändå vattnar gräsmattan för att den blir gul annars :grin:

Jag har barn och tänker ungefär att jag vill lära dem att leva så miljövänligt det går. Åka kollektivt när det går, tänka till vad gäller konsumtion osv samt göra vad de kan för att undvika att bidra till konflikterna.

Jag skulle aldrig orka gå runt och tänka på jordens undergång, då skulle jag själv gå under. Jag lever mitt liv, går jorden under så kan jag med största sannolikhet inte göra något åt det ändå. Då verkar det synd att gå och stressa över det i onödan.

Det snackas så mycket i media om att jorden ska gå under och att klimatet blivit varmare, men ändå har vi den kallaste sommaren/vintern på mannaminne. Jorden skulle gå under när Maya kalendern slutade men nä det gjorde den inte och skulle jorden gå under, troligtsvis dör allt liv rätt snabbt så vi hinner nog inte ens reagera på det.

Det jag skulle kunna tänka mig är att solen dör om xx antal år, lär nog inte inträffa under vår livstid och troligen inte under nästa generation osv.

Tror du inte på klimathotet? (Vilket inte behöver innebära att jorden kommer gå under).

Men ganska mycket liv har ju dött ut pga klimatförändringar och man tror ju att om bara 15-20 år är en stor del av befolkningen på planeten utan rent vatten. Minns inte exakta siffran tyvärr. Det är ju lite utav en katastrof måste jag ju säga. Sen är det ju så att människan är ganska duktig på att anpassa sig och hitta lösningar så vi som art är nog inte hotad på det sättet den närmaste tiden, åtminstone inte från klimatets håll så att säga men på sikt om man inte lyckas vända trenden tvivlar jag på att det räcker med att vara kreativ och anpassningsbar.

Tror du inte på klimathotet? (Vilket inte behöver innebära att jorden kommer gå under).
Men ganska mycket liv har ju dött ut pga klimatförändringar och man tror ju att om bara 15-20 år är en stor del av befolkningen på planeten utan rent vatten. Minns inte exakta siffran tyvärr. Det är ju lite utav en katastrof måste jag ju säga. Sen är det ju så att människan är ganska duktig på att anpassa sig och hitta lösningar så vi som art är nog inte hotad på det sättet den närmaste tiden, åtminstone inte från klimatets håll så att säga men på sikt om man inte lyckas vända trenden tvivlar jag på att det räcker med att vara kreativ och anpassningsbar.
Nä det gör jag faktiskt inte, klimatet har ändrats i alla tider. Möjligen att vi är på väg mot en ny istid. Jorden är rätt bra på att anpassa sig, sen behöver man såklart inte överdriva med sina utsläpp oavsett. Oavsett om jag tror på det eller inte så kommer det aldrig att va i min makt att stoppa ändå, som någon annan skrev här ovan. Jag kan inte påverka det.

• Gilla
Nä det gör jag faktiskt inte, klimatet har ändrats i alla tider. Möjligen att vi är på väg mot en ny istid. Jorden är rätt bra på att anpassa sig, sen behöver man såklart inte överdriva med sina utsläpp oavsett. Oavsett om jag tror på det eller inte så kommer det aldrig att va i min makt att stoppa ändå, som någon annan skrev här ovan. Jag kan inte påverka det.

Jag tycker det är jättetråkigt att stöta på dessa åsikter. Det är objektiv fakta att klimatet går åt fel håll, oavsett tidigare trender, dessa har man givetvis tagit med i beräkningarna. De forskare som inte är med på spåret är till stor del anställda av energinäringen i t.ex. USA som inte har något intresse av att allmänheten ska minska sina fotspår.

Jag tycker det är jättetråkigt att stöta på dessa åsikter. Det är objektiv fakta att klimatet går åt fel håll, oavsett tidigare trender, dessa har man givetvis tagit med i beräkningarna. De forskare som inte är med på spåret är till stor del anställda av energinäringen i t.ex. USA som inte har något intresse av att allmänheten ska minska sina fotspår.
Då får du tycka det, jag har lika mycket rätt att ha mina åsikter precis som du har dina. :)

• Gilla
Hur förhåller ni er till det? Tänker främst på klimathotet, men det finns ju fler moln vid horisonten... Och hur tänker ni som har barn?

Jag tänker på miljön och försöker att leva så miljövänligt jag kan. Sedan lever jag ju i den rika världen som inte blir lika drabbad, och som använder mest resurser, så jag är per automatik medskyldig i det. Men ja, jag tänker på att anpassa min vardag och min konsumtion, och stöttar organisationer som arbetar för att ex bevara orörd skog, eller utveckla ren energi .

Ja jag tror att vi kommer få ett mer extremt väder, och klimatflyktingar från de ex fattiga länder som drabbas av torrperioder med ökenspridning respektive översvämningar. Så jag tror att vi kommer se ökande konflikter i redan utsatta länder, och fler konflikter kopplade till migrationsströmmarna i världen.

Jag försöker göra min lilla del i alla fall. En liten droppe, men miljoner droppar tillsammans bildar ett helt hav. :)

Att Nordkorea avfyrar missiler kan jag inte göra så mycket åt. Men jag kan ex hjälpa människor i min närhet med gratis svenskakurser, jag kan skänka pengar öronmärkta till svältande i Jemen, jag kan gynna ekologisk odling, jag åka kommunalt till jobbet istället för bil... små droppar.

När jag tänker på "jordens undergång" är det närmsta jag kommer klimathoten. Jag förhåller mig till det på så sätt att jag gör så mycket jag bara kan för att sakta ner och på sikt stoppa, genom en rad olika metoder för att påverka både systemet och den lilla människan.
Jag kan inte säga att just jag (till skillnad från många av mina likar i klimatrörelsen) hyser mycket hopp inför framtiden - men jag går alltså inte och förbereder mig inför jordens undergång, utan försöker göra vad jag kan för att avvärja den. typ.

Liknande trådar

Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 690
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
282
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 438
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter