Det här med tiggare

Verkar som det är dags att vi Bukisar gör en Tiggarmanual
1. Undvik visa mobiltelefon
2. Undvik röka offentligt
3.

3. Se fattig ut men inte så illa att du förfular stadsbilden mer än nödvändigt
4. Var inte besvärlig eller fräck utan lämpligt underdånig
5. Ät bara billig och näringsriktig mat

Tack, precis så långt över det absurdas gräns känns den här senare delen av diskussionen.

Jag menar absurt på det viset att här sitter vi och sätter etiketter, tilldelar folk egenskaper och reder ut hur vi tycker att de borde bete sig, utan att ha gått en centimeter i deras skor.

Och det är inte vilket folk som helst utan ett som varit förföljt i evigheter, en otroligt utsatt minoritet. Det är rätt övermaga av oss.

Till Mitrolle. Det där stämmer inte. Det finns ett enda härbärge i Örebro och där är jag verksamhetschef. Jag är det för flera stödboenden också. Tyvärr har vi haft en enda övernattning av en rumänsk tiggare som bara skjutsat hit folk och han fick en flygbiljett hem av socialtjänsten. Så att de inte vill ha mat för de får det på boenden och härbärgena i Örebro stämmer inte alls eftersom de undviker oss. Vi söker alltså upp dem och erbjuder en massa saker men tilliten är noll och i de övriga fall vi lyckats hjälpa har det gått bättre att ge hjälpen via församlingen direkt eftersom en kyrka känns mindre myndighet. Så sprid inte ut bland Örebroarna att de inte vill ha hjälp för det vill de. Dessutom så är slutsatsen vi dragit att de verkligen inte köper sprit för pengarna utan tar hem det till sin familj. De jobbar en period som tiggare vilket de har all rätt att göra och sedan byter av med någon annan hemma som i sin tur åker hit och tigger. Genom att ge pengar och mat så hoppas jag förkorta deras period hemifrån.

Senast ändrad:
Jag menar absurt på det viset att här sitter vi och sätter etiketter, tilldelar folk egenskaper och reder ut hur vi tycker att de borde bete sig, utan att ha gått en centimeter i deras skor.

Och det är inte vilket folk som helst utan ett som varit förföljt i evigheter, en otroligt utsatt minoritet. Det är rätt övermaga av oss.

Jag moraliserar inte över tiggarnas sätt att uppföra sig. Jag inser däremot att de anpassar sig för att överleva. Jag tänker verkligen inte ge råd till någon som tigger men kan ändå fundera på varför de ser ut som de gör och på vilka metoder de använder. Ja lite cyniskt är det nog.

Jag moraliserar inte över tiggarnas sätt att uppföra sig. Jag inser däremot att de anpassar sig för att överleva. Jag tänker verkligen inte ge råd till någon som tigger men kan ändå fundera på varför de ser ut som de gör och på vilka metoder de använder. Ja lite cyniskt är det nog.

Visst är det. Jag menade dock inte dig mer än någon annan av oss, vi deltar ju allihop.

Visst är det. Jag menade dock inte dig mer än någon annan av oss, vi deltar ju allihop.

Jo jag förstod det :). Jag tror att vi måste diskutera det här precis som allt annat i samhället. Men jag märker själv att jag nog låter mer cynisk än jag skulle vilja.

Viljan att dela in folk i grupper har vi ju hela tiden dessutom.

Inget svar till någon, bara en tanke om en observation: Där jag bor kommer varje år massor med människor från Polen, Rumänien, Bulgarien, för att jobba som bärplockare i bärodlingarna. Jag ser dem ofta på t.ex. ICA när de handlar mat för sina pengar. Och - vad dessa människor är magra!! Det känns bisarrt att säga det, men jag kan inte undvika att lägga märke till det. Jättemagra, på gränsen till utmärglade. Så inte sjutton tjänar de storkovan och lever lyxliv! Jag HOPPAS de får en schysst lön för sitt slit på fälten, i ur och skur!! (Och ja, många rynkar på näsan åt dem....... )

Inget svar till någon, bara en tanke om en observation: Där jag bor kommer varje år massor med människor från Polen, Rumänien, Bulgarien, för att jobba som bärplockare i bärodlingarna. Jag ser dem ofta på t.ex. ICA när de handlar mat för sina pengar. Och - vad dessa människor är magra!! Det känns bisarrt att säga det, men jag kan inte undvika att lägga märke till det. Jättemagra, på gränsen till utmärglade. Så inte sjutton tjänar de storkovan och lever lyxliv! Jag HOPPAS de får en schysst lön för sitt slit på fälten, i ur och skur!! (Och ja, många rynkar på näsan åt dem....... )

Nej de får inte en schysst lön. Det kan man nog vara tämligen säker på.

Nej de får inte en schysst lön. Det kan man nog vara tämligen säker på.
De får väl ingen lön överhuvudtaget. De är här med hjälp av Schengenavtalet, plockar bär enligt den svenska sk. allemansrätten och säljer bären till uppköpare.

Var de bor står skrivet i stjärnorna och hur de klarar av det sanitära utan att bryta mot lagen vet jag inte...

Det finns ingen arbetsgivare du kan ställa till ansvar och bäruppköparna betalar samma peng till den svenske pensionären som plockar för motions skull som till rumänen som plockar för sitt uppehälle.

Fast de som kommer på visum har en garantilön på 16000/mån (thai/skogsbär) . De inom EU kommer oftast på eget bevåg och har varken mat eller bostad ordnat.

Jag kan heller inte åka till ett annat land utan nåt på fickan o begära ett jobb och en lön som jag ska klara mig på .

De får väl ingen lön överhuvudtaget. De är här med hjälp av Schengenavtalet, plockar bär enligt den svenska sk. allemansrätten och säljer bären till uppköpare.

Var de bor står skrivet i stjärnorna och hur de klarar av det sanitära utan att bryta mot lagen vet jag inte...

Det finns ingen arbetsgivare du kan ställa till ansvar och bäruppköparna betalar samma peng till den svenske pensionären som plockar för motions skull som till rumänen som plockar för sitt uppehälle.

Lena Furberg skrev väl om bärodlingar.

Lena Furberg skrev väl om bärodlingar.
Ja, jag tänker på de som plockar jordgubbar i de enorma jordgubbsfälten här i Skåne, inte minst, och andra bärodlingar i trakten. I stort sett alla kommer från Rumänien eller Polen. Yngre medelåldern - och de ser INTE speciellt välfödda ut.....

@Lena Furberg Då är det väl bra att de kommit hit och fått jobb och lön? Sen är det väl inte den bästa lönen men det är väl lika för alla som plockar bär...svensk som utländsk.

@Lena Furberg Då är det väl bra att de kommit hit och fått jobb och lön? Sen är det väl inte den bästa lönen men det är väl lika för alla som plockar bär...svensk som utländsk.
Ja det tycker jag, det är jättebra! Det var mest en replik kring inläggen om tiggare i lyxbilar. De jag ser här, "tiggare" såväl som gästarbetare, åker hopträngda i skuffiga skåpbilar och ser, som sagt, allt annat än välnärda ut. Jag hoppas innerligen att de som anställer dem följer alla bestämmelser och ger dessa hårt arbetande människor en schysst lön, och inte utnyttjar deras situation.

Ja det tycker jag, det är jättebra! Det var mest en replik kring inläggen om tiggare i lyxbilar. De jag ser här, "tiggare" såväl som gästarbetare, åker hopträngda i skuffiga skåpbilar och ser, som sagt, allt annat än välnärda ut. Jag hoppas innerligen att de som anställer dem följer alla bestämmelser och ger dessa hårt arbetande människor en schysst lön, och inte utnyttjar deras situation.

Alla arbetsgivare är säkert inte justa. Jag tror ändå att dessa lantarbetare normalt sett inte är lika utsatta som tiggare. Det är inte samma desperation bakom heller.

Tack, precis så långt över det absurdas gräns känns den här senare delen av diskussionen.
Ja det kändes som det var läge för eftertanke.
Jag kom på mig själv med att tänka att man borde tipsa tiggarna om hur dom kunde få mer pengar genom enkla åtgärder.

Vad kul ni verkar ha här då?
Jag skall läsa mera sedan.
Men först så vill jag delge er vad jag efter några dagar har kommit fram till för egen del, så att jag kan få reaktioner på det.

Jag har kommit fram till att jag inte orkar med att lösa andra människors problem när jag är på ställen där tiggare finns.
Jag har just då varken tid eller energi för det.
Det skulle ta för mycket av min begränsade energi och tid att ordna med kontanter eller fundera ut vad jag skall köpa åt dem.
Jag handlar alltid med kort.
Och jag måste tänka på mig själv först.

Men jag tycker att det är bra att de har kommit hit.
Det lyfter upp problemet för dessa människor på EU-nivå och det politiska värdet i det är enormt.
När jag har energin så skall jag ta och stötta de organisationer som hjälper tiggarna.
Det kan jag ju göra hemma i lugn och ro.

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 211
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama