Det här med tiggare

På sista tiden har jag sett allt fler tiggare med hundar. Känns ju lite tveksamt att dessa djur har papper/är vaccinerade/smittfria/har suttit i ngn form av karantän. De är sällan kopplade. Idag sprang en hund fram till min när vi passerade utanför ICA tex.

Tankar kring det?
När jag är i Paris är det väldigt väldigt vanligt att tiggare har hundar (gärna hundvalpar) troligen för att de tilltalar folk vilket i sin tur genererar mer klirr i kassan

En liten historia riktad till er som hävdar att tiggarna bara vill ha pengar: Idag gav jag en tiggarkvinna två bananer som jag inte skulle orka dra över halva Mellansverige och annars riskerade att bli dåliga. Två ynka bananer, hon talade inte svenska, men tackade helt otroligt mycket och gestikulerade både mot himlen och hjärtat upprepade gånger.

Det är lätt att hjälpa och underlätta för någon, om än lite så kan de flesta göra nånting för en medmänniska.

Jag skulle vara snäll mot den tiggaren vi har sittandes utanför ICA här, det var en varm sommardag för nån vecka sedan, närmar 30grader, hade köpt en 6 packe med mineralvatten o sträckte fram en flaska åt honom, han ville inte ta emot den utan pekade bara på sin pappermugg o ville ha pengar. Jag har sällan kontanter på mig så jag hade inga pengar att ge. Men de fick man för att man försökte vara snäll. För även en tiggare behöver vätska i värmen tänkte jag. Nu går jag bara sonika förbi honom hur mkt han än skramlar med sin pappersmugg. han kunde om inte annat tagit emot flaskan, hällt ut innehållet o pantat den, då hade han iaf fått en krona till sin samling
Här uppmanas vi av kommunens snubbar att inte ge tiggarna några pengar, för om det inte länar sig att tigga så försvinner dom
I höstas (tror jag det var) blev många erbjudna gratis resa hem, många nappade på förslaget men var tillbka bara nån vecka efter, så visst verkar det vara lönande att tigga

Jag skulle vara snäll mot den tiggaren vi har sittandes utanför ICA här, det var en varm sommardag för nån vecka sedan, närmar 30grader, hade köpt en 6 packe med mineralvatten o sträckte fram en flaska åt honom, han ville inte ta emot den utan pekade bara på sin pappermugg o ville ha pengar. Jag har sällan kontanter på mig så jag hade inga pengar att ge. Men de fick man för att man försökte vara snäll. För även en tiggare behöver vätska i värmen tänkte jag. Nu går jag bara sonika förbi honom hur mkt han än skramlar med sin pappersmugg. han kunde om inte annat tagit emot flaskan, hällt ut innehållet o pantat den, då hade han iaf fått en krona till sin samling
Här uppmanas vi av kommunens snubbar att inte ge tiggarna några pengar, för om det inte länar sig att tigga så försvinner dom
I höstas (tror jag det var) blev många erbjudna gratis resa hem, många nappade på förslaget men var tillbka bara nån vecka efter, så visst verkar det vara lönande att tigga

Kommunens snubbar? SD-kommun?

Om en tiggare har något annat än sin pappmugg bredvid sig, så stör sig folk på det. Folk tänker liksom inte att tiggarna fått flaskan. Inte ens med lite ansträngning försöker folk sätta sig in i tiggarnas situation utan allt vinklas till deras nackdel.

Ja och här på buke ondgör sig dom flesta om det mesta, skänker man inte så är man en skit, skänker man så är man också en skit och oavsett vad man skriver eller inte skriver så är man ändå en dålig människa som borde veta hut och inte ens tänka fel tankar för alla andra vet ju vad man tänker,,,,,eller kommer att tänka. ;)

• Gilla
Reactions: rtf
Fast bara för att de är fattiga måste de ju inte vara tacksamma eller vilja ta emot. Jag frågar först innan jag ger.

Den personen du försökte ge vatten kanske inte dricker mineralvatten, varför ta emot?

Så länge romerna hyser misstro mot och undviker skola och utbildning hänvisas de till tiggeri eller ovanstående jobb. Skola är gratis i Rumänien, även för romer. Det krävs en tvåvägsinsats. Människor måste vilja bli räddade för att kunna räddas. Rumänien behandlar de som skit, ja, men de måste också själva hjälpa till för att ta sig ur sin situation. Att bara ösa in pengar är konstgjord andning, men håller de flytande för nu. De måste själva lära sig att stå på egna ben och här inkluderas utbildning, språk och att inte idka barngifte så att missären fortsätter generation efter generation eftersom det inte finns tillräckliga förebilder och föräldrar som har något att föra vidare till sina barn. Samma som alla samhällen i världen som måste utvecklas, inget specifikt för romer.

Fast för att barnen ska gå i skola behöver de mat i magen och kläder på kroppen. Precis som för att överleva.

Vill man så kan man. De flesta har trots allt kläder även om de skulle behöva tvättas och lagas. Många barn går i skolan hungriga precis som de är hungriga hemma. Man kan inte bara hitta undanflykt på undanflykt om man ska komma ur en situation.

Vilken kommun är det och vilket yrke har "snubbarna"?

Vill man så kan man. De flesta har trots allt kläder även om de skulle behöva tvättas och lagas. Många barn går i skolan hungriga precis som de är hungriga hemma. Man kan inte bara hitta undanflykt på undanflykt om man ska komma ur en situation.
Skulle tigga vara en undanflykt? Tror du mammor ovh pappor vill vara borta från sina barn för att tigga?

Ska de komma ur en situation måste mönstret någon gång brytas. Jag ger pengar till vissa i en svag förhoppning om att de kommer hem till barnen som då får gå i skolan och få chans till en framtid (och inte bortgifta).

För att en förändring ska kunna ske krävs en insats. Från alla parter. Jag vägrar tro så illa om människor att de inte har förmåga till annat än att leva på andras välvilja. Men det krävs att de själva vill också.

Nej precis. Man tar tag i sin situation, och gör nåt för att ta sig ur fattigdomen. På förtryckt hemmaplan är det jävligt svårt, helt omöjligt. Då gör man något ännu konstruktivare, man åker till ett annat land, ett rikt land där människor har empati och förståelse för romernas situation. Där kan man göra det man kan göra när man exempelvis inte vill prostituera sig hemma i rumänien, man kan tigga på gatorna och därmed få en drägligare situation för att kunna ta tag i sitt liv på hemmaplan.

Känns verkligen att du tänkt igenom dina poster. Not.

Ska de komma ur en situation måste mönstret någon gång brytas. Jag ger pengar till vissa i en svag förhoppning om att de kommer hem till barnen som då får gå i skolan och få chans till en framtid (och inte bortgifta).

För att en förändring ska kunna ske krävs en insats. Från alla parter. Jag vägrar tro så illa om människor att de inte har förmåga till annat än att leva på andras välvilja. Men det krävs att de själva vill också.
Fast deras situation lär ju inte erbjuda några vettiga alternativ. Annars skulle de inte vara här.

Skulle tigga vara en undanflykt? Tror du mammor ovh pappor vill vara borta från sina barn för att tigga?
Undanflykt för att inte låta barnen gå i skolan.

Antingen ser man hinder över allt eller så ser man möjligheter med vissa svårigheter att ta sig runt. Jag ser gratis skola och utbildning som en fantastisk möjlighet till ett bättre liv.

Känns verkligen att du tänkt igenom dina poster. Not.[/QUOTE]

Eller så har du en taskig människosyn som tycker att de inte förmår något annat än att tigga.

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 211
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama