Ta det här på rätt sätt.
För att få hjälp måste man vilja ha den och vara beredd att ta emot den. Ofta i dina svar blir du väldigt defensiv när du inte får höra det du vill höra (ja, det är det jag ser när jag läser dina svar och det har hänt i fler än en tråd). Gör man det i en terapisituation kan de faktiskt inte hjälpa en.
Jag hamnade på BUP när jag var... ja, kanske 12 år. Jag hatade det och fick ingen vettig kontakt med psykologen där. Efter tre besök talade jag om för mina föräldrar att tar de dit mig igen rymmer jag. Efter det gick jag under en kortare period privat hos en terapeut (det är så länge sedan att jag kommer inte ihåg hans titel). Han fick jag bättre kontakt med och det hjälpte litegrann.
När det rasade ihop rejält under universitetstiden gick jag hos en psykologsköterska på vårdcentralen. Vi klickade bra och jag ville verkligen ha hjälp. Tankesätten jag fick med mig från henne använder jag fortfarande när jag mår dåligt. En del sessioner var riktigt tuffa, hon utmanade mitt sätt att tänka rejält ibland när det behövdes men jag lärde mig enormt mycket om självreflektion och acceptans av mig själv, utan att hamna i ett passivt läge.
Vi är många här som verkligen vill dig väl. Det betyder att vi inte alltid säger det du vill höra eller håller med dig.
Ta hand om dig!