Jag betvivlar inte alls att du är allt det du säger. Du skriver själv att du är två olika personer IRL och på nätet. Då kan man ju fråga sig varför. Kan det vara för att du känner att du inte behöver censurera dig och för att du använder Buke för att ventilera sådant som är jobbigt att göra inför vänner? En annan förklaring kan vara att du inte känner de du pratar med på nätet och då lättare tolkar det som att de inte vill dig väl? Ens vänner är ju lättare att tolka på ett positivt sätt då man vet att de vill en väl.
Jag vill understryka att jag aldrig har uppfattat dig som tråkig, otrevlig eller på något annat negativt sätt. Jag tror heller inte att någon i tråden har avsett något sådant när du har kallats för defensiv, utan att det snarare en fråga som rör en omsorg om hur du mår. När någon frågar hur en annan person egentligen mår och denne slår ifrån sig ganska kraftigt så kan man misstänka att det faktiskt är så att man ändå inte mår så bra i alla avseenden (kanske för att de känner igen sig själva).
Jag vet inte om jag är rätt person att svara på hur man får rätt hjälp. Kognitiv beteendeterapi har visat sig vara verksamt bla vid dålig självkänsla. Kanske du kan börja med att själv läsa om det och fundera över hur du känner igen dig i olika situationer så att du lättare kan beskriva hur du upplever din egen situation inför en psykolog eller terapeut?
Här är ett exempel på en text kring att bygga upp självkänsla med hjälp av KBT:
http://www.makowerpsykologi.se/wp-c...-bygga-upp-självkänslan-med-hjälp-av-KBT..pdf