Det här med röstdeltagande...

Så i dina ögon MÅSTE man rösta, enda anledningen att slippa är att vara sjuk så att man inte KAN rösta?

Är det inte ok att besluta själv om man vill rösta eller inte?

Måste och måste... jag kan knappast tvinga någon. :p Men ja, det kan väl betraktas som en medborgerlig plikt (för att inte nämna rättighet!) tycker jag, ungefär som att betala skatt, vilket det ju också finns människor som skiter i.

Jag vet inte om jag skulle vilja införa rösttvång men nej, det är inte helt okej att inte vilja rösta i mina ögon. Åtminstone ser jag det som att man om man väljer att inte rösta till stor del förbrukar sin rätt att under de kommande 4 åren någonsin gnälla över skola, sjukvård, skatter, bidrag, kultur, miljö, arbetslöshet, invandring, öppna landskap, strafflängd, äldreomsorgen eller något som helst annat som man valt att inte vilja vara med och påverka. Bortsett då från att man helt enkelt borde skämmas.

Och jag var en latmask som den här gången inte röstade, trots att jag gjort det de andra gångerna sedan jag blev 18.

Det här är ju intressant med tanke på mina frågor i trådstarten! Varför? Vilka anledningar finns det till att vara "en latmask" så till den grad att man på 18 dagar inte tar sig till en vallokal? (Som ju i väldigt många fall dessutom ligger på vägen eller på samma ställe som mataffären, biblioteket, skolan, köpcentret eller något annat ställe man definitivt besöker under den tiden.)

Jag skulle inte lägga min röst på SD i alla fall, definitivt inte.

Tycker du inte att det är sorgligt i så fall att du valde att inte ens rösta MOT Sverigedemokraterna (dvs på vilket annat parti som helst) utan genom att avstå din röst faktiskt indirekt gav dem mer inflytande?

Jag varken gnäller, har gnällt eller kommer att gnälla. Skäms gör jag inte heller.
Inte så länge det inte är en plikt. Jag anser mig inte behöva skämmas för att jag den här gången inte röstade, lika lite som att de som röstade på Socialdemokraterna ska behöva skämmas.

Jag varken gnäller, har gnällt eller kommer att gnälla. Skäms gör jag inte heller.

Men du tycker inte att det spelar någon roll hur samhället ser ut i framtiden, eller hur kommer det sig att du tycker att det är helt ok att inte rösta?

Jag ska erkänna - mycket motvilligt - att jag inte röstade när jag bodde utomlands. För att det var "besvärligt". Och jag skämdes som en hund (gör fortfarande).

Det får du lov att tycka. Och jag var en latmask som den här gången inte röstade, trots att jag gjort det de andra gångerna sedan jag blev 18.

Men lika mycket som man får bestämma vilket parti man vill lägga sin röst på så får man bestämma OM man vill rösta.

Det är dock klumpigt att stoppa in ickeröstarna i samma fack som SD. Jag tror inte alls att ickeröstarna är SDare som inte orkade gå och rösta. Snarare tror jag att man inte är insatt eller om man inte vet vad man ska rösta på.

Jag skulle inte lägga min röst på SD i alla fall, definitivt inte.

Inte så att jag tycker att man ska åka i fängelse för det, men jag tycker personligen att det är nonchalant och respektlöst att inte ta vara på sin rösträtt. Ett demokratiskt samhälle kan vi inte ta för givet, det är långt ifrån självklart att ens ha rätten att rösta och om vi inte värnar demokratiska val som sättet att välja våra representerande politiker så underlättar vi för olika grupper att ta till utomparlamentariska metoder. Sen så är röstningen bara 1 del i ett demokratiskt samhälle.

Men jag vill inte höra nåt gnäll från dig de kommande fyra åren då, för du har ju sagt att du inte bryr dig om något som rör politik :angel:

Inte så länge det inte är en plikt. Jag anser mig inte behöva skämmas för att jag den här gången inte röstade, lika lite som att de som röstade på Socialdemokraterna ska behöva skämmas.

Du har inga åsikter om hur det framtida Sverige borde se ut? Vilka förutsättningar dina barn ska få? Vilken pension du ska få? Vilken sjukvård du och dina barn ska få?

Ja inte vet jag om jag tycker att exempelvis dementa eller för den delen gravt utvecklingsstörda (för att ta två exempel på röstberättigade människor som troligtvis inte röstar) människors eventuella röstande skulle tillföra så mycket egentligen. En fördel att veta vad man röstar på liksom, om inte kan vi alla lägga alla partiers valsedlar i en skål och bara dra en och det parti som står på lappen röstar vi på och vad ger det?

Hur tror du valresultatet hade sett ut om alla röstberättigade faktiskt röstade? Även om vi har ett högt valdeltagande i Sverige rör det sig ju ändå om MÅNGA personer som inte röstar (fler än som röstar på SD...). Vilka är det som inte röstar? Varför röstar de inte? Hur tror du att man kan öka röstdeltagandet?

Trots svagheterna med internetröstning känns det bara som en tidsfråga innan det införs (försök på g till nästa val), hur ser du på det? Fördelar? Risker? Kommer det göra att fler röstar?

De är trots allt ett stort valdeltagande bland svenskar.
Men tyckeratt i sverige är det valfritt att rösta och man måste själv får välja hur man vill göra med "sin" röst. + förstår en del som jag känner varför de inte röstar.
De jag känner till som inte röstat är

1. människor som har rösträtt men inte kan ta sig iväg och rösta pga sjukdomar/handikapp.
2. Bittra människor som inte litar på politiker- "de gör om de vill ändå/håller inte vad de lovar" (några av dessa har röstat detta år på SD)
4. människor som är hemlösa, som lever i tungt missbruk som gör att de inte tycker det spelar någon roll vilket parti de röstar på.
5. invandrare
2. Människor som inte tror sig vara tillräckligt insatt.
6. ungdomar/första gångs väljare som inte bryr sig.
7. Några är människor som upplevt kris och inte fått den hjälp de tyckt sig att rätt till som medborgare bla en som förlorat en anhörig i estonia katastrofen, en annan i tsunamin.

Det här är ju intressant med tanke på mina frågor i trådstarten! Varför? Vilka anledningar finns det till att vara "en latmask" så till den grad att man på 18 dagar inte tar sig till en vallokal? (Som ju i väldigt många fall dessutom ligger på vägen eller på samma ställe som mataffären, biblioteket, skolan, köpcentret eller något annat ställe man definitivt besöker under den tiden.)

Tycker du inte att det är sorgligt i så fall att du valde att inte ens rösta MOT Sverigedemokraterna (dvs på vilket annat parti som helst) utan genom att avstå din röst faktiskt indirekt gav dem mer inflytande?
Hum, undrar om det finns en plikt och skyldighet att svara på de frågorna också och att man ska skämmas om man inte svarar...?

Jag är inte insatt. Jag gjorde tre olika sådana där undersökningar och fick tre ganska olika svar varje gång, det enda som var gemensamt över svaren var att SD hamnade längst ner. Jag ansåg mig ha svarat likadant alla tre gångerna. Dessutom har jag inte haft ORK att tänka på tre andra viktiga frågor i mitt liv just nu, det har varit liiite mycket under en tid och det tar ut sin rätt. Valet var inte högprioriterat för mig just nu. Min vardag, mitt NU har haft större prioritet. Om 4 år är det val igen, jag tror inte Sverige hinner gå under på de här 4 åren och jag tror att jag faktiskt har mer konkret att jämföra med då.

Det kändes mest "elle belle bi..." och det tycker inte jag kändes bra. Jag har ingen skyldighet att göra min röst hörd och det valet gjorde jag den här gången.

Hum, undrar om det finns en plikt och skyldighet att svara på de frågorna också och att man ska skämmas om man inte svarar...?

Men vad tramsigt! Ett internetforum och Sveriges riksdagsval har ganska lite gemensamt. :grin:

Jag är inte insatt. Jag gjorde tre olika sådana där undersökningar och fick tre ganska olika svar varje gång, det enda som var gemensamt över svaren var att SD hamnade längst ner. (...)
Det kändes mest "elle belle bi..." och det tycker inte jag kändes bra. Jag har ingen skyldighet att göra min röst hörd och det valet gjorde jag den här gången.

Så det kändes bättre att inte rösta på något alls än att välja ett av tre partier som har liknande värderingar och åsikter som dig? (Nyfiken alltså, inte ifrågasättande!) Hade du röstat om det var ännu enklare att göra det, t.ex. om man kunde rösta på nätet?

Inte så att jag tycker att man ska åka i fängelse för det, men jag tycker personligen att det är nonchalant och respektlöst att inte ta vara på sin rösträtt. Ett demokratiskt samhälle kan vi inte ta för givet, det är långt ifrån självklart att ens ha rätten att rösta och om vi inte värnar demokratiska val som sättet att välja våra representerande politiker så underlättar vi för olika grupper att ta till utomparlamentariska metoder. Sen så är röstningen bara 1 del i ett demokratiskt samhälle.

Men jag vill inte höra nåt gnäll från dig de kommande fyra åren då, för du har ju sagt att du inte bryr dig om något som rör politik :angel:
Jag ska inte gnälla. Tvärtom ser jag det som väldigt intressant att få se hur det funkar med S istället för M i spetsen.

Jag är ju trots allt en av de där människorna som röstade på M i förra valet. Och i valet innan dess.

Jag har inte skrivit att jag inte bryr mig om politik. Däremot att jag inte är insatt den här gången. För mig är det skillnad.

Jag ska inte gnälla. Tvärtom ser jag det som väldigt intressant att få se hur det funkar med S istället för M i spetsen.

Jag är ju trots allt en av de där människorna som röstade på M i förra valet. Och i valet innan dess.

Jag har inte skrivit att jag inte bryr mig om politik. Däremot att jag inte är insatt den här gången. För mig är det skillnad.

Jag tolkade ett tidigare inlägg som att du inte vill ha SD vid makten. Är inte det skäl nog att rösta på nästan vad som helst förutom SD?

@marshall Bra punkter! Flera som jag får erkänna att jag faktiskt inte tänkte på när jag funderade över frågan först. Det är inte så svårt att förstå att t.ex. "hemlösa, som lever i tungt missbruk" inte engagerar sig i valet (om de ens har möjlighet att få sitt röstkort, har leg osv) eller personer som är väldigt sjuka som någon annan nämnde tidigare. Medan t.ex. förstagångsväljare egentligen borde vara väl insatta genom skolan och sjukt taggade på att få vara med och bestämma! (Men "dagens ungdom" har ju alltid varit som den är... ;))

I Brasilien är det lag på att rösta om du är mellan 16 och 75 år, även om man bor utomlands så måste man rösta i presidentvalet. (Inte många vet om att landet var en militärdiktatur i 20 år.)

Fast i och med att du inte tar chansen att påverka hur Sverige ska styras, exempelvis privat eller statlig sjukvård etc, så kan du ju inte heller gnälla på att det fungerar fel sedan. Det är det jag menar med att inte bry sig. Just möjligheten att gå i skola och få vård förstår jag ärligt talat inte hur man INTE kan bry sig om, framför allt inte om man har barn.

I enstaka val förstår jag att det kan komma något i vägen så att det inte gick den här gången, men att inte rösta i flera val ser jag inga ursäkter för såvida en inte är sjuk eller inte vet hur det går till pga för lite språk- och samhällskunskaper t ex.

Men vad tramsigt! Ett internetforum och Sveriges riksdagsval har ganska lite gemensamt. :grin:

Så det kändes bättre att inte rösta på något alls än att välja ett av tre partier som har liknande värderingar och åsikter som dig? (Nyfiken alltså, inte ifrågasättande!) Hade du röstat om det var ännu enklare att göra det, t.ex. om man kunde rösta på nätet?

Nej jag vill veta vad jag röstar på. Inte bara lägga min röst på något parti för att rösta mot ett annat.

Jag tycker att rösta på nätet verkar vara något bra att införa på försök. Det hade inte gjort någon skillnad för mig eftersom jag inte visste vad jag skulle rösta på i det här valet, men om jag vetat hade jag hellre föredragit på nätet än det traditionella sättet, speciellt den här gången.

Fast i och med att du inte tar chansen att påverka hur Sverige ska styras, exempelvis privat eller statlig sjukvård etc, så kan du ju inte heller gnälla på att det fungerar fel sedan. Det är det jag menar med att inte bry sig. Just möjligheten att gå i skola och få vård förstår jag ärligt talat inte hur man INTE kan bry sig om, framför allt inte om man har barn.

I enstaka val förstår jag att det kan komma något i vägen så att det inte gick den här gången, men att inte rösta i flera val ser jag inga ursäkter för såvida en inte är sjuk eller inte vet hur det går till pga för lite språk- och samhällskunskaper t ex.
Jag har för mig att jag skrev att jag tidigare har röstat? Och att jag gav två exempel på vilket parti som jag vid de senaste gångerna har röstat på?

Så nej, det handlar inte om att jag inte bryr mig. Jag är inte heller ute efter att få gnälla. Det är inte därför man röstar.

Jag har för mig att jag skrev att jag tidigare har röstat? Och att jag gav två exempel på vilket parti som jag vid de senaste gångerna har röstat på?

Ja, det var en allmän kommentar. Jag bashar inte dig totalt för att du har missat att rösta EN gång. Kanske skulle knapplånat mig själv :)

Jag tolkade ett tidigare inlägg som att du inte vill ha SD vid makten. Är inte det skäl nog att rösta på nästan vad som helst förutom SD?
Om alla som inte är tillräckligt insatta hade låtit bli att rösta, hade då SD tagit sig så långt då? En stor del av de som röstar på SD är faktiskt inte insatta i deras politik, eller?

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 306
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 833
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 973
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 144
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar