Det här med röstdeltagande...

Ja inte vet jag om jag tycker att exempelvis dementa eller för den delen gravt utvecklingsstörda (för att ta två exempel på röstberättigade människor som troligtvis inte röstar) människors eventuella röstande skulle tillföra så mycket egentligen. En fördel att veta vad man röstar på liksom, om inte kan vi alla lägga alla partiers valsedlar i en skål och bara dra en och det parti som står på lappen röstar vi på och vad ger det?

Jag jobbar ju som personlig assistent åt en gravt utvecklingsstörd person och hen röstar. Vi som känner hen väl vet att hen inte gör någon skilland på folk utifrån deras religion eller hudfärg, och vi antar att hen hade valt ett parti som ger bäst förutsättningar för att hen ska få en dräglig livskvalitet. De två senaste valen har det varit jag och en familjemedlem som hjälpt brukaren att rösta utifrån det vi antar är brukarens vilja och mening. Jag tror att detta förfarande är ganska vanligt och jag såg själv en liknande situation när jag var och röstade.

Svärmor röstade inte... Vi gjorde visserligen ett tappert försök men när röstkortet som hade legat på ett visst ställe var spårlöst försvunnet på lördagen då det fanns möjlighet att förtidsrösta på hennes boende så gav vi upp. Att ta med henne till röstningslokal och försöka förklara för henne vad det är tänkt att hon skulle göra kändes som ett alldeles för stort projekt och skulle ha gett henne ångest. Nu satt vi och åt kräftor och tittade på kort istället och hon var glad och nöjd.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 306
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 833
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 973
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 144
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar