Det här med PASS igen

milly

Trådstartare
Kan man välja att registrera sin häst med "okänd härstamning" om man har tappat bort språngsedeln?? (även om jag egentligen vet härstamningen)
Det kostar nämligen, vad jag hört, ca 2000-2500kr att blodtypa hästen och det vill jag helst slippa. Hästen är gammal och det är för oss av ingen betydelse hur/var hon registreras... bara hon får ett pass som ju är ett tvång :crazy: .

Sv: Det här med PASS igen

Tja, det beror väl på hur benägen du är att ljuga...

Om det är en nordsvensk brukshäst som du har så blir det Svenska Hästavelsförbundet som du ska vända dig till för att få ett så kallat grundpass för en oregistrerad häst utan känd härstamning. I passansökan ska du fylla i alla uppgifter som du har om hästen samt information om var den är köpt och så vidare.

Du måste låta chipmärka hästen, få ett konturdiagram av en ID-kontrollant och ett åldersintyg från en veterinär. Dessutom måste du bifoga köpekvitto på hästen till passansökan.

Läs mer på www.svehast.se.

Har du kontaktat det avelsförbund hästen tillhör för att kolla vad en kopia av språngsedeln kostar?

När jag köpte mitt halvblod för två år sen hade säljaren haft bort papprena, och att få kopia inklusive pass gick på 2500:-.

Jag vet också att halvblod efter icke godkänd hingst reggats med okänd stam just för att det var billigare.

Lukas skrev:
Du måste låta chipmärka hästen, få ett konturdiagram av en ID-kontrollant och ett åldersintyg från en veterinär. Dessutom måste du bifoga köpekvitto på hästen till passansökan.

tack för svaret... Köpekvittot har jag också tappat bort! Har inget bevis på att det är jag som äger henne.

jag ska ta och ringa FNH`s registrator imorn och fråga hur jag ska göra.... Måste få klarhet i detta.

Görel skrev:
Har du kontaktat det avelsförbund hästen tillhör för att kolla vad en kopia av språngsedeln kostar?

När jag köpte mitt halvblod för två år sen hade säljaren haft bort papprena, och att få kopia inklusive pass gick på 2500:-.

Jag vet också att halvblod efter icke godkänd hingst reggats med okänd stam just för att det var billigare.

Verkar som att man helt enkelt får räkna med minst 2000-2500kr för ett pass. SUCK. :mad:

Men tack för ditt svar!! Ska ta reda på fakta imorn.

minns jag helt fel..... men det är nåt som säger mig att ridskolehästar och gamla/äldre hästar inte skulle vara så farligt dyra att skaffa pass till.... :confused: :)

Det handlar väl om ditt samvete... :smirk: Visst kan du regga den med okänd stam, vem ska bevisa att du vet?

milly skrev:
Kan man välja att registrera sin häst med "okänd härstamning" om man har tappat bort språngsedeln?? (även om jag egentligen vet härstamningen)
Det kostar nämligen, vad jag hört, ca 2000-2500kr att blodtypa hästen och det vill jag helst slippa. Hästen är gammal och det är för oss av ingen betydelse hur/var hon registreras... bara hon får ett pass som ju är ett tvång :crazy: .

Jag DNA-typade förra året två av mina nordsvenska brukshästar och det kostade 1250,- inkl. moms för båda. Priset har gått upp något iår. Jag hade tänkt att blodtypa dem men på SLU sa de att man inte blodtypar numera utan gör ett DNA-test.

Tack för svaren allihopa!

Jag ringde FNH`s registrator Annika Ytterberg och frågade om detta.
Eftersom jag har hästen stamboksnummer blev det inte så krångligt. Då VET vi ju vilken häst det handlar om men måste bara bevisa att hästen är den jag säger att det är.

Jag har två alternativ:
1. Ta kontakt med uppfödaren som jag köpte hästen av (som står som ägare när hon stamboksfördes för länge sen) och låta honom skriva under på att han sålt hästen till mig. Skulle jag haft kvar köpekvittot skulle jag bara visat det men nu har jag ju tappat bort det och därför måste jag få ett nytt intyg på att jag köpt hästen av honom. Det räcker som bevis på att hästen är den den är.
Kostnad= 0kr (om inte han är så fräck och vill ha betalt för underskriften)

2. Får jag inte tag i uppfödaren så kan jag rycka några strån tagel från hästen och själv skicka in till ett labb (Ultuna nånting) och de gör ett DNA test. Det skulle kosta sammanlagt 975kr.

Passet kostar 260kr. Och så blir det ca 150-200kr för ett konturdiagram.
Så max 1500kr totalt, i bästa fall bara 500kr. :)
*lättad* Det lönar sig att ringa o höra istälelt för att fråga andra förvirrade hästägare ;)

Kostar det lika mycket att DNA testa oavsett ras? Är i färd med att låta DNA testa min vallack nämligen,men har inte fått några kostnadsuppgifter än.

Shettisar skrev:
Kostar det lika mycket att DNA testa oavsett ras? Är i färd med att låta DNA testa min vallack nämligen,men har inte fått några kostnadsuppgifter än.

Ja, det tror jag... Men ring o fråga Ultuna labbet annars tel.nr 018-672804.

Shettisar skrev:

690:- kostar ett DNA-test på SLU. Oavsett ras.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Cesam skrev:
690:- kostar ett DNA-test på SLU. Oavsett ras.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Jaha?! :) Då skickar jag till dom också då (om jag inte får tag i den förre ägaren).

Eller förresten! Ingår båda summorna då?? dvs. DNA-test och att de tar DNA från hingstens (pappans) blod också? För hon Annika sa till mig att DNA-test kostar 650kr och det andra 325kr så det blir sammanlagt 975kr.
Det kanske bara var det förstnämnda du betalade för?

Senast ändrad:

Tjejen som jag köpte min häst av hade också tappat bort språngsdeln, så egentligen så har hon stamtavla, men de sa att kom inte den fram så fick man vackert registrera henne som korsningshäst med okänd stam. (hon var inte reggad heller)

Men att skicka in tagel och ta blodprov och sådant det kostade absolut inte 2000 spänn :eek: , nu har jag det inte i huvudet, världens bästa minn se du :angel: , för det var ett tag sen men att hämta ut passet kostade drygt 460 kronor.

Jag fick svar från SLU att om det är så att stoets ägare inte gör DNA provet så skulle jag kontakta SSS ,men det är som att leta efter en nål i en höstack,har försökt otaliga gånger både mail ochtelefon utan resultat.Men jag får se hur det går nu och i värsta fall får jag regga honom som korsning med :(

Jaha så hade man otur, ringde nu mannen jag köpte min vallack från.Mamman till min ponny var såld sedan några år och är inte i livet.Så då får jag med andra ord regga honom i ASRP.? :(
Förresten enligt SLU och ASRP kostar DNA prov 440:-+moms.

Senast ändrad:

Osis! Jag håller också på och roddar i passträsket. (Tack för avtalet, förresten, nu är det använt! ;) ) I mitt fall är hingsten inte avelsvärderad, men jag har regnummer på båda föräldrarna, och de är i livet. Så jag har att välja på okänd eller efter ej kvalificerad hingst. Det verkar mest vara en kostnadsfråga, såvitt jag kan se?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 379
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 880
Senast: Habina
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 426
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar