Det här med narkos

Obs: jag vill inte ha några historier om folk som dött efter narkos, eller varit nära att göra det.
----

Jag ska göra en snabb gynoperation under narkos, själva ingreppet tar cirka 10 minuter. Och på sjukhuset säger de till mig att jag inte bör vara ensam hemma efteråt eller sova ensam under natten.

Ska det verkligen vara nödvändigt? Har ni andra som opererats (eller själva opererar ;)) fått samma förhållningsorder?

Jag har opererats en gång tidigare, då sa de inget om det.

Det kommer att gå skitbra. Det är himla skönt att bli sövd - och det är nåt jag aldrig trodde att jag med min fobi för kontrollförlust skulle säga.

Obs: jag vill inte ha några historier om folk som dött efter narkos, eller varit nära att göra det.
----
Jag ska göra en snabb gynoperation under narkos, själva ingreppet tar cirka 10 minuter. Och på sjukhuset säger de till mig att jag inte bör vara ensam hemma efteråt eller sova ensam under natten.
Ska det verkligen vara nödvändigt? Har ni andra som opererats (eller själva opererar ;)) fått samma förhållningsorder?
Jag har opererats en gång tidigare, då sa de inget om det.
Jag opererade mig på en "gyn-dag". Eftersom jag har lätt för att må illa av narkos, ville jag inte förstöra resten av dagen/nästa dag genom att må illa. Så jag bönade och bad om att få göra ingreppet vaken, med lokalbedövning.

Jag hamnade i uppvaksrummet med mina "medväninnor" som hade varit sövda och kunde iaktta dem noga. De var lika pigga som jag var, kort efter operation. Så då ångrade jag mig nästan. ;)
Det blev en riktigt trevlig stund i sköna fåtöljer, gott kaffe och goda mackor som åts med god aptit.
En skulle gå och kolla match på kvällen och de flesta lämnade sjukhuset för egen maskin, i finfin form.
Sköterskorna blinkade till oss och sa att vi inte kunde lyfta tunga saker som tvättkorgar och dammsugare på ett par veckor. Det var nog den enda förhållningsorder jag hörde, och genomförde.
Det kommer att gå fint och du kan sova gott på natten. :)

Jag har tagit bort cellförändringar under narkos. Var sövd max 20 min. Lämnade sjukhuset ca 3 h efter ingreppet. Inga instruktioner om att jag inte fick vara ensam. Jag var jättenervös innan men allt gick så himla smidigt, det var en väldigt positiv första erfarenhet av sjukhusvård.

Ja, jag kan tyvärr inte rekommendera tillvägagångssättet för jag bor fortfarande själv! :p

F ö så har jag opererats för samma sak som du nu ska opereras för tre gånger och det har varit väldigt odramatiskt. :)

Det kommer att gå skitbra. Det är himla skönt att bli sövd - och det är nåt jag aldrig trodde att jag med min fobi för kontrollförlust skulle säga.

Ja, jag var inte nervös för narkosen innan, jag har ju gjort det förut och det gick bra. Det stör mig bara att det inte skulle vara säkert att vara ensam efteråt. Men nu har jag fått tillräckligt många svar som visar att den där rekommendationen inte är rutin så jag kör utan backning.

Ja, jag var inte nervös för narkosen innan, jag har ju gjort det förut och det gick bra. Det stör mig bara att det inte skulle vara säkert att vara ensam efteråt. Men nu har jag fått tillräckligt många svar som visar att den där rekommendationen inte är rutin så jag kör utan backning.
Jaja, då får du faktiskt skylla dig själv

Jag är djupt kränkt. Vaknade upp för ett par timmar sedan med BLÖJA.

Ivo, here I come. :rage:

Hoppas allt kommer igång som det ska, där i blöjan!:p När jag fick narkos tidigare i våras i samband med en operation kom kisseriet inte igång som det skulle. Inte förrän sjuksköterskan Ali som hade kvällspasset hade plockat fram alla grejor för att sätta kateter. Han ville inte lämna över mig okissad till nattpersonalen. Supereffektivt hot :D

Sorry för snaskig detalj.

Hoppas allt kommer igång som det ska, där i blöjan!:p När jag fick narkos tidigare i våras i samband med en operation kom kisseriet inte igång som det skulle. Inte förrän sjuksköterskan Ali som hade kvällspasset hade plockat fram alla grejor för att sätta kateter. Han ville inte lämna över mig okissad till nattpersonalen. Supereffektivt hot :D

Sorry för snaskig detalj.
Jag upptäckte det fasansfulla övergreppet just när jag skulle få igång kisseriet. Jag skulle gå mot toaletten med droppåse i näven, blodtrycksmanschett på andra armen, lite trött i skallen - och så åkte den anskrämliga landstingssärken isär och jag såg KRÄNKNINGEN! "Men vad är det här?" ylade jag - då skrattade de åt mig. :(

Precis det sa jag till läkaren innan. "Det är läskigt att förlora kontrollen". Fast då sa hon något riktigt smart: "Mer kontrollerad än här kan du nog knappast vara".

(Det visade sig för övrigt, när hon kom och pratade med mig innan operationen, att hon är gift med en kär före detta kollega till mig! Vi hade träffats som hastigast för längesedan. Så då kände jag mig lugn, hon kunde ju knappast ta livet av någon som haft så mycket kul på jobbet ihop med hennes man. :up:)

Jag upptäckte det fasansfulla övergreppet just när jag skulle få igång kisseriet. Jag skulle gå mot toaletten med droppåse i näven, blodtrycksmanschett på andra armen, lite trött i skallen - och så åkte den anskrämliga landstingssärken isär och jag såg KRÄNKNINGEN! "Men vad är det här?" ylade jag - då skrattade de åt mig. :(

Känns det inte som du personlighetsutvecklats en smula? Annars rekommenderar jag Yoga mot kränkningar. Yoga, och att bli fallfruktsvegan.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 084
Senast: mars
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka