Den här (hysteriskt roliga...) filmen var det någon som postade i en tandläkartråd har jag för mig, blir det på det här sättet (fast det kanske handlar om ngt slags lugnande?) håller jag med om att man behöver sällskap!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jaha, så du har pratat med domMen när jag pratat med dem nu
I vilka landsting?Det handlar i regel om risk för blödningar efter operationen, det är inte pga narkosen du måste ha sällskap.
Har du ej möjlighet att ha sällskap får du sova över på sjukhuset.
Är det inte lite jobbigt för narkospersonalen att inte minnas nåt efter varje tandläkarbesökMidazolam/Dormicum är inte narkos, det är ett benzodiasepam, som Stesolid/Oxascand, men mycket starkare. Används ofta av narkospersonal inför tandläkarbesök eftersom man ofta inte minns någonting efteråt.
Hinner inte läsa hela tråden nu, men folk blir dels olika påverkade av själva narkosen. Om du inte mådde speciellt dåligt förra gången är det säkert ok denna gång. Jag har sövts 2 ggr (gyngrejer) och aldrig fått den rek.Obs: jag vill inte ha några historier om folk som dött efter narkos, eller varit nära att göra det.
----
Jag ska göra en snabb gynoperation under narkos, själva ingreppet tar cirka 10 minuter. Och på sjukhuset säger de till mig att jag inte bör vara ensam hemma efteråt eller sova ensam under natten.
Ska det verkligen vara nödvändigt? Har ni andra som opererats (eller själva opererar ) fått samma förhållningsorder?
Jag har opererats en gång tidigare, då sa de inget om det.
Jag med. Mår riktigt dåligt av morfin. Usch.Hinner inte läsa hela tråden nu, men folk blir dels olika påverkade av själva narkosen. Om du inte mådde speciellt dåligt förra gången är det säkert ok denna gång. Jag har sövts 2 ggr (gyngrejer) och aldrig fått den rek.
Angående någon som op gallblåsan så är det ju en helt annan risk på själva op än typ konisering/byta spiral/annan enkel gyngrej. Men då inte pga just narkosen.
Personligen tål jag inte morfinpreparat, DE blir jag otroligt trött, virrig och konstig av. Jag undrar om inte många som mått dåligt efter sövning eg mår dåligt av morfinpreparaten, är ju inte så ofta annars man stöter på det.
Kan det vara så att de ger den rekommendationen om de vet att man inte har sambo/inneboende? Har gjort mindre op med narkos och inte fått dessa, men har inte bott själv vid dessa tillfällen.Obs: jag vill inte ha några historier om folk som dött efter narkos, eller varit nära att göra det.
----
Jag ska göra en snabb gynoperation under narkos, själva ingreppet tar cirka 10 minuter. Och på sjukhuset säger de till mig att jag inte bör vara ensam hemma efteråt eller sova ensam under natten.
Ska det verkligen vara nödvändigt? Har ni andra som opererats (eller själva opererar ) fått samma förhållningsorder?
Jag gjorde något motsvarande för rätt många år sedan - en tidig abort genom skrapning, och under narkos. De var noga med att jag hade någon som kom och hämtade mig efteråt, för att jag inte skulle köra bil hem, men i övrigt inga förhållningsorder. Jag var väl kvar i ett par timmar efter ingreppet, tror jag, och kände mig helt "vaken" och opåverkad när jag gick därifrån.Obs: jag vill inte ha några historier om folk som dött efter narkos, eller varit nära att göra det.
----
Den stora frågan är dock: fick du välja låt??När jag opererade handen för några veckor sedan så sövde de visst ner mig fast jag räknat med att vara vaken under operationen. Men den 20 minuters sömnen var den bästa sömnen jag haft på väldigt länge...Ena sekunden pratade jag hästar med sköterskan och nästa sekund vaknade jag upp med slangar i näsan och trodde jag hade sovit i 10 timmar och försovit mig till jobbet.
Men jag hade ordnat med skjuts dit och hem ändå, förstod ju att jag inte skulle kunna köra bil direkt efter en operation.
Fick inte en enda förhållningsorder efteråt mer än att jag skulle ha kvar mitellan på tills blockaden släppte. Tog 6 timmar innan den gjorde det men jag körde bil på kvällen till stallet och allt var som vanligt förutom att jag hade väldigt ont när bedövningen släppte.
Nu i efterhand känns det lite märkligt att de inte sade någonting. Och jag som hela tiden varit rädd för att bli sövd och inte ha kontroll men det var ju verkligen ingen big deal.
Jag har då aldrig redogjort för om jag skulle vara ensam den kvällen. Även om man är gift kan ju maken vara bortrest liksom.Kan det vara så att de ger den rekommendationen om de vet att man inte har sambo/inneboende? Har gjort mindre op med narkos och inte fått dessa, men har inte bott själv vid dessa tillfällen.
Har dock aldrig känt av ngt speciellt.