Det här med narkos

Hinner inte läsa hela tråden nu, men folk blir dels olika påverkade av själva narkosen. Om du inte mådde speciellt dåligt förra gången är det säkert ok denna gång. Jag har sövts 2 ggr (gyngrejer) och aldrig fått den rek.
Angående någon som op gallblåsan så är det ju en helt annan risk på själva op än typ konisering/byta spiral/annan enkel gyngrej. Men då inte pga just narkosen.
Personligen tål jag inte morfinpreparat, DE blir jag otroligt trött, virrig och konstig av. Jag undrar om inte många som mått dåligt efter sövning eg mår dåligt av morfinpreparaten, är ju inte så ofta annars man stöter på det.

Min post-narkosdimma är helt annan än den jag får av morfin. Har testat både var för sig och tillsammans.

. Taxi hem skulle jag satsa på i vilket fall.

Ja, jag tror att jag skrev det, att jag får sjukresa. Trots att det faktiskt är mellan två landsting. Jag hade räknat med pendeltåget annars.

Det handlar i regel om risk för blödningar efter operationen, det är inte pga narkosen du måste ha sällskap.

Har du ej möjlighet att ha sällskap får du sova över på sjukhuset.

Nej, det tror jag inte. Jag har pratat med dem två gånger, två olika personer, och i båda fallen har det där med sällskap hemma kommit upp när jag frågat hur groggy jag kommer att vara efteråt.

Och att sova över på sjukhuset kan man ju drömma om, det har de inte platser för. ;)

Hinner inte läsa hela tråden nu, men folk blir dels olika påverkade av själva narkosen. Om du inte mådde speciellt dåligt förra gången är det säkert ok denna gång. Jag har sövts 2 ggr (gyngrejer) och aldrig fått den rek.

Nej, det är så jag tänker också. Jag mådde inte dåligt förra gången jag varit sövd. (Då hade jag å andra sidan så jäkla ont att alla andra känslor nog var satta ur spel.)

Kan det vara så att de ger den rekommendationen om de vet att man inte har sambo/inneboende? Har gjort mindre op med narkos och inte fått dessa, men har inte bott själv vid dessa tillfällen.
Har dock aldrig känt av ngt speciellt.

Det visste de inte.

Alla andra: tack för era svar!

Min post-narkosdimma är helt annan än den jag får av morfin. Har testat både var för sig och tillsammans.
Ja, som sagt, folk påverkas säkert olika, precis som att inte alla mår dåligt av morfin.
Antar att det kanske finns olika typer av narkosmedel som man kanske kan påverkas olika av också.

Antar att det kanske finns olika typer av narkosmedel som man kanske kan påverkas olika av också.
Absolut. För generell (läs: full) narkos finns huvudalternativen att söva med gas eller med intravenös kontinuerlig injektion (s k TIVA). Det ena eller det andra kan vara påkallat av många olika kliniska anledningar, det är alltså inte fritt val, men många vaknar snabbare och är piggare och mindre illamående efteråt med TIVA.

Obs: jag vill inte ha några historier om folk som dött efter narkos, eller varit nära att göra det.
----

Jag ska göra en snabb gynoperation under narkos, själva ingreppet tar cirka 10 minuter. Och på sjukhuset säger de till mig att jag inte bör vara ensam hemma efteråt eller sova ensam under natten.

Ska det verkligen vara nödvändigt? Har ni andra som opererats (eller själva opererar ;)) fått samma förhållningsorder?

Jag har opererats en gång tidigare, då sa de inget om det.

Konstigt råd, har aldrig fått eller gett det.
Kan det bero på ingreppet?

Vid alla operationer, även vid de med blockad utan sövning, de senaste 20 åren har jag fått rådet att inte vara ensam första dygnet efter operationen.

Konstigt råd, har aldrig fått eller gett det.
Kan det bero på ingreppet?
Jag vet inte. De ska ta bort en minimal polyp i livmodern. Det gjordes först ett försök utan narkos men då vrålade jag så dant att jag fick remiss till operation istället. Själva ingreppet ska ta ca 10 minuter.

Så det låter ju enormt mycket lättare och mindre riskfyllt än de operationer du brukar göra, kan jag tycka.

Jag vet inte. De ska ta bort en minimal polyp i livmodern. Det gjordes först ett försök utan narkos men då vrålade jag så dant att jag fick remiss till operation istället. Själva ingreppet ska ta ca 10 minuter.

Så det låter ju enormt mycket lättare och mindre riskfyllt än de operationer du brukar göra, kan jag tycka.
Kan du inte bara hitta ett nätragg som håller dig sällskap? Kan hjälpa dig att formulera nåt piggt.

Jag har opererat ljumskbråck 3 gånger, och de första två gångerna var jag halvhysterisk, livrädd att jag skulle vakna upp död ungefär.
:o
Det gick på dagop och man fick som på löpandebandprincip rullas in och fixas, sen uppvak och äta en macka och röra på sig, kissa och sen åka hem.
Inga andra instruktioner annat än att man skulle tvätta sig med speciellt medel kvällen innan och på morgonen.

Har inte hört nåt om att man ska ha sällskap, det kanske är nåt speciellt vid vissa op om det är risk för blödning eller så efter, men annars brukar man få åka hem och ta hand om sig själv.
:)

Jag har opererat ljumskbråck 3 gånger, och de första två gångerna var jag halvhysterisk, livrädd att jag skulle vakna upp död ungefär.
:o
Det gick på dagop och man fick som på löpandebandprincip rullas in och fixas, sen uppvak och äta en macka och röra på sig, kissa och sen åka hem.
Inga andra instruktioner annat än att man skulle tvätta sig med speciellt medel kvällen innan och på morgonen.

Har inte hört nåt om att man ska ha sällskap, det kanske är nåt speciellt vid vissa op om det är risk för blödning eller så efter, men annars brukar man få åka hem och ta hand om sig själv.
:)
Väldigt betryggande med ett så handfast svar, är du narkosläkare?

Väldigt betryggande med ett så handfast svar, är du narkosläkare?
Nä långt ifrån, med flera vänner som jobbar på sjukhus och som även jobbar på intensiven mm så fick jag massa info inför mina operationer.
Och här i Norrland så om det är så att läkaren anser att man kan vara känslig eller bör ligga kvar och det inte finns plats på sjukhuset i samma stad så får man åka till en annan stad.

Jag hade aldrig hört om att nån av alla vänner och deras op av alla dess slag stora som små behövt ha sällskap, jag lever själv ensam och trots stress över op så har jag aldrig fått nån order om att bo med nån.

@LenaH Nej det var ju det jag inte fick!Jag är mycket besviken, jag som vill höra Hold the line med Toto!
Ska kräva det nästa gång, annars får de inte söva mig. Fast jag har inte planerat att få fler hästskosöm i handen. :angel:

Absolut. För generell (läs: full) narkos finns huvudalternativen att söva med gas eller med intravenös kontinuerlig injektion (s k TIVA). Det ena eller det andra kan vara påkallat av många olika kliniska anledningar, det är alltså inte fritt val, men många vaknar snabbare och är piggare och mindre illamående efteråt med TIVA.

Kan man bli sövd med enbart morfin? Jag fick bara något intravenöst. Sköterskan/narkosläkaren eller vad hon nu hade för titel som var på min sida om skynket sade bara att "nu ska du få lite lullull som vi kallar det". Jag tänkte aldrig på att fråga vad det var utan antog att det var morfin. Sedan babblade hon vidare och ställde frågor om islandshästar (enda erfarenheten jag har av islandshäst är att jag hjälpt till och skott en :crazy:) och efter en stund sade hon "nu syns det på dina ögon att du känner av lullullet". Jag svarade att jag inte kände någonting. En stund efter vände jag mig mot läkaren bakom skynket och frågade lite försynt om handen såg okej ut. Hen blev jättearg och sa att hen minsann måste kunna koncentrera sig! :rage: Kort därefter sövde de ner mig, så när jag vaknade var jag tvungen att fråga om jag varit otrevlig på något vis? Det hade jag inte, sköterskan viskade bara till mig att läkaren är mycket duktig men lite speciell.
Har nämligen hört storys om folk som blivit agressiva när de fått morfin så jag trodde ju jag varit elak.

Kan man bli sövd med enbart morfin? Jag fick bara något intravenöst. Sköterskan/narkosläkaren eller vad hon nu hade för titel som var på min sida om skynket sade bara att "nu ska du få lite lullull som vi kallar det". Jag tänkte aldrig på att fråga vad det var utan antog att det var morfin. Sedan babblade hon vidare och ställde frågor om islandshästar (enda erfarenheten jag har av islandshäst är att jag hjälpt till och skott en :crazy:) och efter en stund sade hon "nu syns det på dina ögon att du känner av lullullet". Jag svarade att jag inte kände någonting. En stund efter vände jag mig mot läkaren bakom skynket och frågade lite försynt om handen såg okej ut. Hen blev jättearg och sa att hen minsann måste kunna koncentrera sig! :rage: Kort därefter sövde de ner mig, så när jag vaknade var jag tvungen att fråga om jag varit otrevlig på något vis? Det hade jag inte, sköterskan viskade bara till mig att läkaren är mycket duktig men lite speciell.
Har nämligen hört storys om folk som blivit agressiva när de fått morfin så jag trodde ju jag varit elak.

Nej, man kan inte söva med morfin. Det är smärtstillande. Du blev troligen sövd med intravenöst narkosmedel.

Nej, man kan inte söva med morfin. Det är smärtstillande. Du blev troligen sövd med intravenöst narkosmedel.
Äsch da, med tillräckligt mycket morfin blir man medvetslös o slutar andas, men det brukar inte förekomma inom sjukvården.

Det där jag fick sist inför gastroskopin var finfina grejer, blev hög som ett hus.

Äsch da, med tillräckligt mycket morfin blir man medvetslös o slutar andas, men det brukar inte förekomma inom sjukvården.

Det där jag fick sist inför gastroskopin var finfina grejer, blev hög som ett hus.

Haha.Ja då var väl "lullull" ett samlingsnamn för alltihopa för jag blev inte hög vad jag märkte och jag tror inte jag slutade andas :up:. Men jag tycker hela operationen var väldigt odramatisk trots min extrema fobi för nålar intravenöst och att de fick sticka mig 3 gånger i vanlig ordning...Usch.
Men när de satte blockaden i nerverna och jag fick titta på ultraljudskärmen när nålen prickade mina nerver det tyckte jag det bara var jätteintressant! Men som sagt lite besviken för jag trodde jag skulle få se operationen på storbildskärm eller så. Det hade varit kul! :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 084
Senast: mars
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka