Det här med narkos

Blivit sövd 2 gånger för skrapning och 1 gång för en större knäoperation.

Kan inte komma ihåg några särskilda förhållningsorder alls. Fick åka hem samma dag alla 3 gånger, bara jag vaknat och kissat.

En av gångerna är jag glad att jag inte var ensam hemma, var trött och ganska ordentligt illamående. I övrigt har det inte varit några problem alls!

Jag har blivit opererad tre gånger de senaste åren. Två knäoperationer och en gyn (kraftiga cellförändringar). Eftersom jag är singel och bor själv på gård har jag inte haft sällskap efter annat än att min syster och mina vänner ringt och kollat av mig då och då ett dygn efter.
Det kommer gå jättebra!

Har också varit sövd och inte fått några sådana order efteråt. Däremot upphämtning och inte köra men det har nog även berått på att det varit fotoperationer :rofl:

Ja det är nödvändigt om dom säger så eftersom det har dött folk och dom då blivit anmälda plus att dom då fått se över sina rutiner. Så dom vill inte ha fler dödsfall helt enkelt. Man måste lära sig efter sina misstag

Bra tänkt. Jag ska göra upp med Fonus innan alltså. :up:

Jag har blivit sövd flera gånger än jag minns och har aldrig fått höra att jag ska ha sällskap under natten efter. :-)

Undrar om de kan ordna något ... :angel::sneaky:

@mandalaki: Jag är opererad under lätt narkos (jag tror jag var borta i kanske 15 min). Min enda förhållningsorder var att jag absolut inte fick köra bil hem (doh! :banghead:)

Innan jag hunnit få den skriftliga infon frågade jag om jag kunde köra bil hem, formulerade det nog som "och det är väl ingen fara att köra hem efteråt?" Det föll inte i så god jord ...:angel:

Jag kommer att få sjukresa, har det visat sig nu. :meh:

Innan jag hunnit få den skriftliga infon frågade jag om jag kunde köra bil hem, formulerade det nog som "och det är väl ingen fara att köra hem efteråt?" Det föll inte i så god jord ...:angel:

Jag kommer att få sjukresa, har det visat sig nu. :meh:

Jag åkte med Taxi Moster :D Visst, jag kände mig helt ok och pigg efteråt men jag hade aldrig förlåtit mig själv om jag kört och orsakat någon olycka pga narkosen.

Men fan. Såna svar vill jag ju inte ha. :mad:

;)

Orkar inte göra så stor apparat av det som jag måste om jag inte kan vara ensam.
Jag har aldrig fått förhållningsorder efter sövning.
Hur stor apparat beror antagligen på personal och ort.

Jag gjorde en njurbiopsi förra veckan. Maken till pjåsk.... Flera personer gick igenom frågeformulär med mig. De frågade om jag ville ha lugnande, de frågade om jag var rädd. Till slut blev jag sur och muttrade om "enkel biopsi".
Jag blev också tvungen att ligga kvar under natten och de undrade häpet om jag skulle KÖRA BIL och verkligen JOBBA dagen efter.
Antagligen var förklaringen att avdelningen tidigare endast haft strokepatienter och nu fått även njurar. De har med andra ord haft rätt sjuka patienter. Och där kom jag som jobbar mer än heltid och anser mig frisk.

Så sammanfattningsvis beror det nog på personalen på resp ställe?.

Jag åkte med Taxi Moster :D Visst, jag kände mig helt ok och pigg efteråt men jag hade aldrig förlåtit mig själv om jag kört och orsakat någon olycka pga narkosen.

Nej, inte jag heller naturligtvis. Jag tänkte mig bara inte för när jag frågade det där.

Jag har aldrig fått förhållningsorder efter sövning.
Hur stor apparat beror antagligen på personal och ort.

Jag gjorde en njurbiopsi förra veckan. Maken till pjåsk.... Flera personer gick igenom frågeformulär med mig. De frågade om jag ville ha lugnande, de frågade om jag var rädd. Till slut blev jag sur och muttrade om "enkel biopsi".
Jag blev också tvungen att ligga kvar under natten och de undrade häpet om jag skulle KÖRA BIL och verkligen JOBBA dagen efter.
Antagligen var förklaringen att avdelningen tidigare endast haft strokepatienter och nu fått även njurar. De har med andra ord haft rätt sjuka patienter. Och där kom jag som jobbar mer än heltid och anser mig frisk.

Så sammanfattningsvis beror det nog på personalen på resp ställe?.

Men det borde ju verkligen inte bero på personal och ort, utan reella risker? Som borde vara lika stora överallt.
Fan vad vården är jobbig! Kan jag anmäla dem nånstans? :cautious:

@mandalaki: Det "bästa" var den andra patienten som skulle in nästan samtidigt som mig (allt var dagkirurgi i den väntsalen). Jetlaggad efter att ha kommit hem från USA dagen innan, kört bil från Ludvika till Falun och förväntade sig att köra hem. Blev väldigt intresserad när jag sa till sköterskan att jag inte ville ha lugnande (som i "Åh, då tar inte jag det heller så kan jag köra hem!").

När jag kom ner från op var personen i fråga hög som ett hus (det hade tydligen behövts lugnande ändå :grin:) och jag tror inte det blev någon hemfärd på egen hand! :laugh:

Mig ville de blev av med fortast möjligt första gången. Hann knappt vakna, svimmade, kräktes överallt och min dåvarande man fick köra ut mig i rullstol. Inget att jag inte skulle vara ensam. Dock fick jag åka tillbaka mitt i natten men det berodde på att de gipsat helt snett så jag stod inte ut med smärtorna.
Nästa gång jag sövdes och opererades blev jag inskriven och fick stanna över natten.

Jag har bara blivit sövd en gång och då hade jag inte fått några som helst förhållningsorder innan mer än "ät inte". Sen när dom fick veta att jag cyklat dit och tänkte cykla hem efteråt så blev de lite upprörda men de sa ingenting om att jag inte skulle vara ensam utan bara att det nog vore bra om någon hämtade mig i stället.
Jag måtte jättebra när jag vaknade, ingen yrsel, illamående eller nåt. Så när jag ledsnade på att ligga i förrådsskrubben jag fått som rum så sa jag att jag skulle bli hämtad och sen cyklade jag hem :angel:
Jag var student och hade inga vänner med bil och föräldrarna 30 mil bort så det var tur att jag mådde bra, hade inte direkt någon som kunde hämta mig.

@mandalaki: Det "bästa" var den andra patienten som skulle in nästan samtidigt som mig (allt var dagkirurgi i den väntsalen). Jetlaggad efter att ha kommit hem från USA dagen innan, kört bil från Ludvika till Falun och förväntade sig att köra hem. Blev väldigt intresserad när jag sa till sköterskan att jag inte ville ha lugnande (som i "Åh, då tar inte jag det heller så kan jag köra hem!").

När jag kom ner från op var personen i fråga hög som ett hus (det hade tydligen behövts lugnande ändå :grin:) och jag tror inte det blev någon hemfärd på egen hand! :laugh:

Hen flög nog! :laugh:

Men det är ju toppen! Nya Ivo :rofl:

Jag har bara blivit sövd en gång och då hade jag inte fått några som helst förhållningsorder innan mer än "ät inte". Sen när dom fick veta att jag cyklat dit och tänkte cykla hem efteråt så blev de lite upprörda men de sa ingenting om att jag inte skulle vara ensam utan bara att det nog vore bra om någon hämtade mig i stället.
Jag måtte jättebra när jag vaknade, ingen yrsel, illamående eller nåt. Så när jag ledsnade på att ligga i förrådsskrubben jag fått som rum så sa jag att jag skulle bli hämtad och sen cyklade jag hem :angel:
Jag var student och hade inga vänner med bil och föräldrarna 30 mil bort så det var tur att jag mådde bra, hade inte direkt någon som kunde hämta mig.
Ja, det är väl lite så jag känner. Att man känner på sig om man är okej eller inte efter narkosen. Förra gången var jag det. Men när jag pratat med dem nu så låter det som att det är typ plötslig spädbarnsdöd de oroar sig för, och det är jag ju inte så intresserad av att drabbas av :meh:

Ja, det är väl lite så jag känner. Att man känner på sig om man är okej eller inte efter narkosen. Förra gången var jag det. Men när jag pratat med dem nu så låter det som att det är typ plötslig spädbarnsdöd de oroar sig för, och det är jag ju inte så intresserad av att drabbas av :meh:

Det som de verkar mest oroliga över är väl att man ska svimma och skada sig. Personligen har jag aldrig svimmat alls oberoende vad jag utsatt mig för så kände att det nog inte var någon större fara. Nu blir jag säkert jättedålig om jag sövs någon mer gång bara för att men ändå.

Men fan. Såna svar vill jag ju inte ha. :mad:

;)

Orkar inte göra så stor apparat av det som jag måste om jag inte kan vara ensam.
Men jag tänker utan att alls veta att operera bort en gallblåsan är ett större ingrepp än att göra en gyngrej (märk nu hur jag förminskar detta!) under 10 min.

Jag har varit sövd för en kort gynekologisk operation. Då fick jag order om att inte köra bil hem bara så jag hade med sällskap. Jag fick åka hem så fort de sett att jag kunde dricka och äta lite yoghurt, och kissa.

Jag har också opererat bort gallblåsan, men det var en större och längre operation (akut, gallblåsan var helt träig) efter den narkosen hade jag inte klarat mig själv hemma. Jag var helt borta i tills lunchtid dagen efter. Sluddrade, noll motorik, inget minne av vad jag gjort eller vad som hänt. Så det är ju individuellt vad man gör och hur mycket narkos man får.

Obs: jag vill inte ha några historier om folk som dött efter narkos, eller varit nära att göra det.
----

Jag ska göra en snabb gynoperation under narkos, själva ingreppet tar cirka 10 minuter. Och på sjukhuset säger de till mig att jag inte bör vara ensam hemma efteråt eller sova ensam under natten.

Ska det verkligen vara nödvändigt? Har ni andra som opererats (eller själva opererar ;)) fått samma förhållningsorder?

Jag har opererats en gång tidigare, då sa de inget om det.
Nej, jag har aldrig hört det. Gjorde liknande förra sommaren och de rekommenderade bara att jag inte skulle köra hem själv. Jag kände mig helt som vanligt igen efter uppvaket.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 087
Senast: mars
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka