Det här med narkos

mandalaki

Trådstartare
Obs: jag vill inte ha några historier om folk som dött efter narkos, eller varit nära att göra det.
----

Jag ska göra en snabb gynoperation under narkos, själva ingreppet tar cirka 10 minuter. Och på sjukhuset säger de till mig att jag inte bör vara ensam hemma efteråt eller sova ensam under natten.

Ska det verkligen vara nödvändigt? Har ni andra som opererats (eller själva opererar ;)) fått samma förhållningsorder?

Jag har opererats en gång tidigare, då sa de inget om det.

Mig har de skickat hem direkt utan förhållningsorder, likaså mina kompisar.
En av dem har dessutom hjärtsvikt och skall göra en mindre hjärtoperation i sommar, efter det skickas han iväg själv till ett hotell :crazy:. (Hans sambo kommer givetvis att följa med men annars hade han varit utan uppsikt)

Enligt min syster som är narkosläkare så är det ingen större fara när man väl vaknat ordentligt, förutsatt att man för övrigt är frisk och det inte varit några narkosrelaterade komplikationer under operationen.

Tack för era svar!

@Lona Din syster :up: Jag kanske kan be att få stanna kvar lite i nån fåtölj så att jag verkligen, verkligen är vaken.

Jag har varit sövd två gånger för läggning och omläggning av gips och fick inga sådana förhållningsregler alls. Den andra gången åkte jag ju dessutom hem direkt efteråt, när jag vaknat till. Inga problem alls.

Det är nog mest för att du inte ska råka drumla med nånting och så, tror jag, jag har fått såna order efter att ha blivit drogad, inte ens nersövd.

Det är nog mest för att du inte ska råka drumla med nånting och så, tror jag, jag har fått såna order efter att ha blivit drogad, inte ens nersövd.
Fast det räcker väl med att jag inte får köra bil?
För mig låter det som en säkerhetsgrej. Sjuksköterskan sa, när vi pratat om det en stund, att "det är för din egen trygghets skull". Tack, jag var jättetrygg med det här tills de där förhållningsorderna kom :D
På "mitt" sjukhus vill de att man blir kvar över natten om man varit nedsövd.

Oj. Det är nog en resursfråga. De anser nog inte ha plats för det dit jag ska.

När jag opererade bort gallblåsan så bad de mig se till att ha sällskap under kvällen och första natten efter operationen.

Obs: jag vill inte ha några historier om folk som dött efter narkos, eller varit nära att göra det.
----

Jag ska göra en snabb gynoperation under narkos, själva ingreppet tar cirka 10 minuter. Och på sjukhuset säger de till mig att jag inte bör vara ensam hemma efteråt eller sova ensam under natten.

Ska det verkligen vara nödvändigt? Har ni andra som opererats (eller själva opererar ;)) fått samma förhållningsorder?

Ja det är nödvändigt om dom säger så eftersom det har dött folk och dom då blivit anmälda plus att dom då fått se över sina rutiner. Så dom vill inte ha fler dödsfall helt enkelt. Man måste lära sig efter sina misstag

Fast det räcker väl med att jag inte får köra bil?
För mig låter det som en säkerhetsgrej. Sjuksköterskan sa, när vi pratat om det en stund, att "det är för din egen trygghets skull". Tack, jag var jättetrygg med det här tills de där förhållningsorderna kom :D

Nja, jag jobbar som personlig assistent åt en person som precis fått göra en väldigt snabb enkel operation, hen var vaken direkt efter men har sen varit "borta" i två dagar. Är man så trött och vimsig så är det nog väldigt bra att man inte är ensam.
Tror inte att du behöver oroa dig för att det ska bli komplikationer av operation eller narkos, mer att man kan behöva hjälp om man är väldigt trött och kanske lite virrig efteråt.

Jag har uppmanats att inte vara själv efter narkos den gången jag fick åka hem samma dag. Fick allergisk reaktion på arcoxian så det var ju tur någon kunde hjälpa mig mitt i natten med det! (Min mamma körde och hämtade allergimedicin). som jag förstod det kan man vara påverkad av narkosen rätt länge efter hemgång och det är för ens egen säkerhets skull, om du tänker dig hur djur kan vara efter kastration och man kan behöva ge de mer tillsyn så inget ska hända. :) Men du kan säkert lösa det på annat sätt, att du har någon standby som du kan smsa eller ringa om du känner det behovet? :)

Jag har varit sövd 2 ggr, varav 1 gång var ett kortare ingrepp på ca 15-20 min. Där fick jag inga förhållningsregler i form av att jag behövde sällskap första natten, men trots att jag var färdig kl 12 fick jag inte lämna sjukhuset innan 18 men det angavs inte bero på narkosen. Den andra gången var det en längre operation med 2 nätter på sjukhus.

----

Jag har fått samma förhållningsorder, det handlar nog som sagt mest om en trygghetsgrej men jag forskade inte så mycket i det i och med att jag har man och två barn hemma så ensam var jag inte många minuter. ;)
Men jag kände inte av narkos något efteråt på något sätt, första två gångerna var jag visserligen väldigt trött, men det tror jag beror helt och hållet på de omständigheter som rådde just då. Tredje gången gick jag snarast på små moln efteråt eftersom jag blev friskförklarad efter den sövningen. ;)

Sist jag genomgick gastroskopi valde jag narkos, det var inte narkos som i "att sova", intravenös injektion med propofolol (? stavning/liknande) Jag hade jättetrevligt o pratade massa goja med sköterskan innan dom förde ner tuben.

Mamma var väldigt orolig efter narkos, hade mardrömmar och blev rädd och förvirrad om och om igen. Det var inget farligt, men hade nog varit obehagligt för henne om hon var helt ensam i den situationen. Så, för just hennes trygghets skull var det bra att hon hade sällskap - men hon hade ju klarat sig oavsett.

@mandalaki: Jag är opererad under lätt narkos (jag tror jag var borta i kanske 15 min). Min enda förhållningsorder var att jag absolut inte fick köra bil hem (doh! :banghead:) men inget annat narkosrelaterat. Jag skulle vara uppmärksam på om jag kände mig dålig och fick feber men det hade mer att göra med den underliggande sjukdomen och medicineringen.

Uppvaknandet var väldigt otäckt för mig (jag trodde jag inte fick luft men det hade nog med syrgasmasken att göra) men tack vare personalen lugnade jag ner mig snabbt. Jag fick inget lugnande i samband med operationen eftersom jag avskyr det.

Jag hade tid relativt tidigt på morgonen och tror jag fick åka hem någon gång strax efter lunch. Det var iaf inte sent mot kvällen när jag åkte hem.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 084
Senast: mars
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka