Sv: Det här med lösa hundar
Jag har ALLTID mina hundar kopplade där det finna andra folk och djur. Om vi går ner över åkrarna kan jag släppa dom så dom får röra sig lite fritt,men där ser jag flera hundra meter åt alla håll. Gamlingen kommer på en gång på inkallning,lillen kan man behöva ropa en gång extra på,men han skulle aldrig ha intresse att springa fram till en annan människa/hund,men endå,dom är ALLTID i koppel. Att hålla ett koppel i handen är inte mer ansträngande än att inte göra det.
Jag vet inte,jag har ju sk "kamphundar" och vill väll kanske inte att nån ska tycka att jag är oansvarig kamphundsägare och låter dom springa "vind för våg",även fast dom kommer gå fot,har ju genom åren upptäckt att folk är lite extra stingsliga och känsliga när det gäller kampisar!
Lika bra att ha dom kopplade så slipper det gnällas på det iallafall,och förhoppningsvis kan dom respektera mig om jag visar respekt för dom...
Jag är ganska less på lösa,ouppfostrade hundar,finns väldigt många sånna... Vet inte hur många gånger det sprungit fram en lös hund till mina,nu är mina tack och lov ok med andra hundar,men OM den som kommer fram skulle börja bråka så skulle nog ingen av mina vika sig i första taget,och inte så kul att hålla reda på sina två egna i koppel,plus en annan lös... Brukar oftast komma ett "Det är ingen fara,h*n är så snäll så!" från ägaren, sen ser man verkligen hur h*ns hund spänner upp sig och svansen blir alldeles stel,så har helt enkelt börjat svara tillbaka: "Det tror jag alldeles säkert att din är,men det är inte mina!" Då brukar det bli liv i holken och den främmande hunden blir kopplad snabbt!