Det här med lösa hundar

Sv: Det här med lösa hundar

Och om han skulle sätta efter ngt annat djur? och bli påkörd?
Eller OM det skulle komma en hundrädd person?

Ja du har uttryckt dig lite klumpig som gör att man missförstår.
Jag förstår nu att du anser att hålla hunden nära är att visa tillräcklig respekt.
Men det jag inte förstår är varför du absolut inte vill koppla vid möte.
Det är en lätt åtgärd för att mötande ska vara säkra på att hunden inte kommer fram.
Du vet hur din hund är, det vet inte dom du möter.

I och för sig skriver jag redan i trådstarten att jag anser att det är att visa hänsyn...

Min hund går ofta lös och när vi möter människor så går hon vardagsfot vid min sida, mindre än en meter ifrån mig och alltid på motsatt sida från den vi möter. Är inte detta att visa hänsyn och respekt tillräckligt mycket?

Jag tror inte att alla vi möter är livrädda för hundar. Jag är uppmärksam på dom vi möter och ser någon nervös ut skulle jag absolut koppla, nu kan ju detta såklart vara väldigt svårt om kanske omöjligt att avläsa det inser jag. Skulle någon som sagt be mig koppla skulle jag självklart göra det. Där jag brukar gå med min hund är det väldigt bred gångvägar så den vi möter behöver aldrig gå särskilt nära varken mig eller min hund.

Senast ändrad:

Jag håller väl med om att det är en dålig attityd. Det är väl inte riktigt så jag resonerar helt och hållet egentligen. Men jag tycker också att det är en konstig attityd när man själv har ett problem och förväntar sig att alla andra ska anpassa sig efter en själv.

Jag brukar vid möten göra liknande som du minus att hålla i halsbandet men jag kommenderar tydligt "sida" och har hunden vid min sida åt motsatt sida dom vi möter. På så vis tycker jag att jag visar hänsyn och respekt. Min hund har 0 intresse av okända människor och är bara glad så länge dom håller sig på avstånd så jag kan med 99,9 % säkerhet säga att hon aldrig skulle springa fram till någon. Men nu vet ju visserligen inte den jag möter det.

Precis!!!

Sen kan det ju vara så att den människan med kopplad hund du möter kanske inte vill att din hund springer fram *hemska tanke*. För de där 0,01% osäkerhet DU har på din hund gör ju att det kan vara så.

Du målar in dig i ett hörn med ditt resonemang :angel:

Må så vara. 0,01% kan vi nog vara överens om att det är en extremt liten risk. Kan ju även nämn att jag alltid kopplar min hund vid hundmöten. Det jag avser i tråden var möten med människor utan hund.

Jag har i princip aldrig mina hundar fysiskt kopplade, ja förutom när vi åker in till stan på jobbet. För mig innebär dock att ha hundarna lösa "frihet under ansvar".
Man SKALL kalla in sina hundar vid möten, man SKALL kunna garantera att de inte stör och springer fram till folk, man skall också i min värld ha sin/sina hundar i sin relativa närhet om man går i tätbebyggt område så att folk faktiskt ser att hunden inte är ute och ränner själv.

Jag får till 90 procent ros av folk när jag är ute. Får ofta höra "tack för att du tog in dem" eller "åh vad duktiga och lydiga". Jag vill att folk ska förstå att de inte springer runt okontrollerat. De som blir upprörda brukar jag försöka prata med och förklara för.

Fram till för 1-2 månader sedan hade jag alltid en 10 meter lång lina på min hund (valp) på "lösa" promenader. Men det om något är rätt jobbigt. Man ska hålla koll på både hunden och linan. Linan trasslar in sig, fastnar och jag vill helst inte att någon ska trassla in sig i den eller åka över med cykel eller moped. På slutet behövde jag aldrig använda den heller så då kändes den rätt överflödig.

Hört talas om flexikoppel?

Det gör vi ibland och gjorde oftare innan han fick gå lös här där vi bor. Men att hitta lämpliga ställen utan folk i (och utanför) den här stan är ganska svårt, även om man åker ut mitt ut i skogen så finns risken att träffa på människor och då om någon gång skulle nog min hund försöka att springa fram och hälsa.
En del har skrivit att det inte är ok att ha hunden lös "bland folk". Vad är "bland folk"? Även om vi åker ut flera mil i skogen träffar vi folk, är det inte ok att ha hunden lös där då?

Där råder koppeltvång under tiden 1/3-20/8. Dessutom gäller ALLTID följande
Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat.

Skulle din hund springa fram o hälsa utan att du tillåter det har du inte kontroll och ska inte ha hunden lös vare sig i skogen eller i bebyggda områden.

I en folksamling, eller en mycket trafikerad gång eller cykelväg skulle jag inte komma på tanken att ha hunden lös och som jag förstått TS inte denne heller.

Tyvärr är det många som trots allt har sina hundar lösa vid sådana tillfällen.

Vad jag förstår så var ju inte insändaren i trådstarten riktad till TS utan TS har valt att racka ner på något som vi hundägare borde se som en självklarhet.
Alltså detta att man har sin hund kopplad när man möter okända. Vare sig det är människor med eller utan hund.

Jag håller absolut med dig! Jag ser det som du "frihet under ansvar". Och jag håller fullkomligt med om att man ska kunna garantera att hundarna inte stör och håller sig nära, jag anser att jag kan garantera det därför har jag min hund lös. När jag har min hund lös är det inte frågan om att hon springer tiotals meter ifrån mig men hon går ju lite längre ifrån än vad kopplet räcker (när vi inte har möten) även om hon håller sig nära.

Insändaren var absolut inte riktad till mig.

Det finns inget allmänt gällande koppeltvång. Och ingen här i tråden som har sin hund lös har vad jag förstått det hunden lös på så vis att den springer omkring okontrollerat.

Hört talas om flexikoppel?

Skulle aldrig falla mig in att köpa ett.

Min hund springer inte runt okontrollerat. Han går sällan mer än 10 meter i från mig och jag har konstant uppsyn över honom och märker jag att han inte lyssnar på de kommandon han får (säkert 1 varannan minut) så åker kopplet på genast. Det kan hända när han är trött eller om det är mycket intryck.

Må så vara. 0,01% kan vi nog vara överens om att det är en extremt liten risk. Kan ju även nämn att jag alltid kopplar min hund vid hundmöten. Det jag avser i tråden var möten med människor utan hund.

Fast även människor med hund kan vara rädd för andra hundar

Vart är det relevant till det jag just skrev? Jag skrev ju att jag alltid kopplar min hund vid hundmöten?

Och ska jag vara helt ärlig har jag inte 0,01 % osäkerhet på min hund men eftersom att det var någon som skrev att man aldrig säkert kan vet uttryckte jag det så.

Senast ändrad:

kl

Men alltså, även om man har hunden i sin närhet, eller fot, så kan man aldrig va säker.
Är det inte då bättre att ha den kopplad och vara helt säker än att behöva ha stenkoll på sin omgivning.

Och jag känner att jag fortfarande inte fått ett vettigt svar på VARFÖR man inte kan ha hunden kopplad???

Har du läst tråden så vet du hur jag gör vid möten med människor utan hund. Så varför ens fråga..?

Jag tycker inte det, och särskilt med tanke på allt vilt i skogen.
Återigen , inte bland folk, betyder för mig inhägnat område där hunden inte kan störa ngn.

Min hund driver inte vilt, på sin höjd tittar han på det. Skulle han få för sig att springa efter så stoppar jag honom, han har någon gång sprungit nån meter efter harar på området så jag vet att han går att stoppa. Insekter däremot kan han jaga men de gör han ju även i koppel :p

Sådana ställen finns det inte gott om och de som finns används till fotboll och dyl. Vet ett sånt ställe men där har det förekommit förgiftat hundgodis :crazy:

Har du läst tråden så vet du hur jag gör vid möten med människor utan hund. Så varför ens fråga..?

och såsom jag förstod det tog du då hunden fot eller kopplade om personen såg nervös ut....eller missuppfattade jag det?

Och jag undrar då vrf inte koppla alltid vid både hund och människomöten?

Du uppfattade helt rätt. Anledningen till att jag inte kopplar vid möten med människor är för att jag faktiskt är 100% säker på att min hund inte sticker fram till dom vi möter (eller någon annan heller för den delen). Hon har inget intresse av det helt enkelt, hon har väldigt litet intresse av andra hundar också men där finns den där 0,01% osäker så därför väljer jag att koppla där. Det skulle säkert gå alldeles utmärkt att ha henne lös även vid de mötena men jag känner mig inte 100% säker på det.

Jag har ALLTID mina hundar kopplade där det finna andra folk och djur. Om vi går ner över åkrarna kan jag släppa dom så dom får röra sig lite fritt,men där ser jag flera hundra meter åt alla håll. Gamlingen kommer på en gång på inkallning,lillen kan man behöva ropa en gång extra på,men han skulle aldrig ha intresse att springa fram till en annan människa/hund,men endå,dom är ALLTID i koppel. Att hålla ett koppel i handen är inte mer ansträngande än att inte göra det.

Jag vet inte,jag har ju sk "kamphundar" och vill väll kanske inte att nån ska tycka att jag är oansvarig kamphundsägare och låter dom springa "vind för våg",även fast dom kommer gå fot,har ju genom åren upptäckt att folk är lite extra stingsliga och känsliga när det gäller kampisar! :o:p Lika bra att ha dom kopplade så slipper det gnällas på det iallafall,och förhoppningsvis kan dom respektera mig om jag visar respekt för dom...

Jag är ganska less på lösa,ouppfostrade hundar,finns väldigt många sånna... Vet inte hur många gånger det sprungit fram en lös hund till mina,nu är mina tack och lov ok med andra hundar,men OM den som kommer fram skulle börja bråka så skulle nog ingen av mina vika sig i första taget,och inte så kul att hålla reda på sina två egna i koppel,plus en annan lös... Brukar oftast komma ett "Det är ingen fara,h*n är så snäll så!" från ägaren, sen ser man verkligen hur h*ns hund spänner upp sig och svansen blir alldeles stel,så har helt enkelt börjat svara tillbaka: "Det tror jag alldeles säkert att din är,men det är inte mina!" Då brukar det bli liv i holken och den främmande hunden blir kopplad snabbt! :d:D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 948
Senast: hollypolly
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 119
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 392
Senast: Sesca
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
3 047
Senast: sanmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka