Det här med lösa hundar

Sv: Det här med lösa hundar

Du uppfattade helt rätt. Anledningen till att jag inte kopplar vid möten med människor är för att jag faktiskt är 100% säker på att min hund inte sticker fram till dom vi möter. Hon har inget intresse av det helt enkelt, hon har väldigt litet intresse av andra hundar också men där finns den där 0,01% osäker så därför väljer jag att koppla där. Det skulle säkert gå alldeles utmärkt att ha henne lös även vid de mötena men jag känner mig inte 100% säker på det.

Och det är det där som gör att jag uppfattar det som att du inte visar hänsyn till ex. promenerande människor.
För en hundrädd uppfattas en kopplad hund som ngt säkrare än en lös...oavsett hur slickat den går längs med benet på husse lr matte.
(har iaf jag fått lära då jag läste psykologi)

kl

Men alltså, även om man har hunden i sin närhet, eller fot, så kan man aldrig va säker.
Är det inte då bättre att ha den kopplad och vara helt säker än att behöva ha stenkoll på sin omgivning.

Och jag känner att jag fortfarande inte fått ett vettigt svar på VARFÖR man inte kan ha hunden kopplad???

Försöker återigen få svar

Jag har förstått det, vi har helt enkelt olika syn på vad visad hänsyn är.

Jag har redan svarat på varför jag vill ha min hund lös, även WildWilma har svarat på den frågan, läs längre bak i tråden så ser du.

Och wildwilma svarade att hon vill träna vardagslydnad vilket jag tyckte man kunde göra ändå.
Och att h*n får bättre kontakt med hunden, vilket jag inte kan se att ett koppel ger mindre
Tycker fortfarande inte dte är ett godtagbart skäl.

Ditt svar minns jag isåfall inte,sorry,upplys mig gärna igen.

Men alltså - det är väl inte alls konstigt att man föredrar att ha hunden lös om nu lydnad och omgivningarna tillåter det?
Det är ju MYCKET friare och mer behagligt att ha hunden lös jämfört med att hålla i ett koppel.

Citerar mig själv.
Anledningen till att jag vill att min hund ska gå lös är helt enkelt för att hon rör sig mer då och på så vis får mer motion. Det är ju inte alla som har en tomt (finns många som bor i lägenhet) eller tillgång till en bra rastgård i sin närhet, dessutom springer inte min hund runt i rasgården när hon är själv, så det skulle inte bli mycket motion att tala om där. Och att släppa ihop henne med andras okända hundar är inget jag gör.

Line_n: Men eller hur!

Och wildwilma svarade att hon vill träna vardagslydnad vilket jag tyckte man kunde göra ändå.
Och att h*n får bättre kontakt med hunden, vilket jag inte kan se att ett koppel ger mindre

Alltså är det bara min hund som är så smart att han fattar att om han har ett koppel på sig så finns matte där i andra änden och man behöver inte hålla så mycket koll på henne eller lyssna så noggrant.

Går han lös så kollar han ofta var jag är och är MYCKET mer uppmärksam på vad jag säger.

Är det bara min hund som är så smart? Har svårt att tro det :angel:

Min hund fattar också det, måste vara du och jag som har underbarn till hundar ;) Min hund vill absolut inte tappa bort matte så hon har stenkoll på mig när hon är lös, jag har självklart fullkoll på henne också även om det är överflödigt mtp hon har koll på mig.

KL

Jag upplever ytterst sällan att någon reagerar på min lösa hund, de gånger man får höra vilken hemsk och respektlös hundägare man är så är det alltid av okända människor på något forum. Sen blir jag såklart då och då ombedd att hålla koll på hunden men i dessa fall har det uteslutande gällt den kopplade "kamphunden". Så min erfarenhet blir tyvärr att rädsla snarare handlar om ras/storlek än kopplad/okopplad och att en majoritet av alla människor inte har några direkta problem med lösa hundar förutsatt att hunden är under kontroll.

Tillägg: För mig är respekt och hänsyn att se till att min hund inte stör någon annan. Det är väl dock ett ganska brett begrepp och jag talar främst om en ganska direkt störning ex. hundar som springer fram. Sen kan jag självklart, om jag blir ombedd eller i trängda situationer, koppla min hund men inget jag reflexmässigt bara jag ser en annan människa. På samma sätt som jag inte tänker sätta på min hanhund en munkorg och på så sätt minska hans frihet bara för att det skulle lugna en liten minoritet.

Senast ändrad:

Och jag känner att jag fortfarande inte fått ett vettigt svar på VARFÖR man inte kan ha hunden kopplad???

Det är ju upp till dig om du anser att de svar du har fått är vettiga. När det gäller vissa saker så handlar det om att man vill leva sitt liv på ett visst sätt eller hålla hund på ett visst sätt. Är det inte förbjudet att ha hunden lös, går hunden inte fram till någon annan och inte lämnar förarens sida så måste valet att ha hunden lös vara fritt, även om andra anser det vara hänsynslöst eftersom de är rädda.

Någonstans går gränsen för hur mycket hänsyn man kan visa andra människor. Taxilock ha sin hund lös på ett sätt som är tillåtet men som må vara inte uppskattas av alla. Men vem vet, hon kanske kompenserar det genom att visa hänsyn på många andra sätt?

Visar du själv hänsyn till alla människors fobier, sjukdomar (t.ex. allergier) och uppfattning om hur man ska leva sitt liv?

Kan tillägga att det för mig är väldigt viktigt att vardagslydnaden fungerar även när min hund är lös och därför har jag lagt ner MASSOR med jobb på det sen han var 8 veckor.

Anledningen till att det är viktigt är att jag vill kunna ha med min hund på i princip allt när han är vuxen. Jag vill att han ska kunna vara med på ridturer och då kan jag inte ha koppel, på cykelturer (koppel går men är omständigt), joggingturer (samma som cykel dock inte lika omständigt) mm.

Eftersom jag hoppas på att vi ska kunna tävla i lite olika grenar så är det viktigt även då att han kan vara lös med människor och andra hundar runtomkring.

Träningen inför detta är bland annat de 2-3 promenader per dag då han går lös nästan hela tiden.

Samma sak för mig, jag har lagt väldigt mycket krut på att träna in följsamhet och inkallning enda sedan min hund var 8 veckor.

Även jag vill tävla och då funkar det inte att ha en hund som springer fram till andra hundar och människor. Sen tycker jag att det ger en trevlig frihet för både mig och min hund när hon kan gå lös.

KL
Sen kan man väl också ta tag i halsbandet på hunden (om den har ett sådant på sig) vid möten?

Säger jag, vars lösa hund körde nosen i en oskyldig bärplockares bunke idag... Skämmes! (Även om bunken var tom). Disen, du borde ha gett mig en smäll!

Hahaha, äsch, det var ju helt oskyldigt :D. Hon brydde sig ju inte det minsta om hundarnas framfart :)

*kl*
Jag kopplar upp min hund när jag möter, oavsett.
Det är inte det minsta jobbigt för mig att göra det och om det får en hundrädd människa att känna sig säkrare så är det fint.

Jag tycker vårt samhälle ändå är hyfsat hundvälkomnande och jag respekterar att det finns hundrädda, man får helt enkelt mötas på halva vägen.

Jag har två hundar, den ena går aldrig lös bland folk då han inte har den lydnaden som behövs utan glatt skulle springa fram till alla :o

Min andra hund går lös på vissa cykelvägar/promenadvägar med bra sikt, han gillar inte okända människor och går inte fram, håller sig snarare undan :p Vid möte går han "fot" bredvid mig. Främmande hundar har han inte helt hundra inkallning på ännu så då kallar jag på honom i god tid och kopplar vid möten :) Nu är den hunden en chihuahua så jag har aldrig (hittils) mött någon som blivit rädd för honom :angel: Tvärtom händer det att folk försöker locka på honom :mad:

Jag gillar också att ha honom lös för träningens skull, har lagt ner väldigt mycket tid på att träna inkallning med honom sen han var liten och för att det är så mycket roligare att kunna låta honom springa och nosa lite som han vill där det passar, dessutom slipper man hålla reda på två koppel ifall man har båda hundarna :)

Har aldrig mött någon som brytt sig så länge han inte springer fram till folk men skulle någon be mig att sätta på ett koppel då jag har honom lös skulle jag göra det :)

Jag är inte hundfobisk eller -rädd - men jag vill lik förbaskat inte ha främmande hundar på mig ute på stan. Dels kan jag inte lita på dem, dels gillar jag inte att bli inblandad i hundägares problem med sina hundar.

Om hunden är kopplad eller inte bryr jag mig inte så mycket om så länge den håller sig kloss an sin ägare när jag passerar alt nonchalerar mig - oavsett om den är kopplad eller inte.

Jag håller nog med.

Sen är min uppfattning att "tillräckligt lydig för att vara lös" ses på helt olika sätt.. :angel:

Så ska hunden vara lös, ska den gå nära/fot vid sin ägare vid möte tycker jag. Tycker inte det är schysst mot omgivningen att ha den varken några meter åt sidan, framför eller bakom föraren.

Vi andra har ingen aning om hur hunden är eller hur pass lydig/obrydd i andra den är. Som någon annan sa så spänner man sig gärna när det kommer en annan lös hund och sin egen hund märker att man är osäker..vilket i sig kan skapa en situation oavsett hur lydig den lösa hunden är. Jag brukar säga att man aldrig kan lita på ett djur till 100% någonsin, man ska nog ha lite respekt för det oanade kan inträffa när som helst..

Jag tillhör de som faktiskt blir skeptisk när jag möter en lös hund och det beror på att 9 av 10 INTE har tillräckligt lydiga hundar fast de själva anser det..Eller så är de själva totalt obrydda om vars hunden är eller inte är..

Blir man dessutom ombedd att koppla hunden för att någon är rädd så gör man det..utan att behöva höra ramsor om att den är snäll eller att man blir fräst åt. Det finns väldigt hundrädda eller väldigt allergiska och på trånga utrymmen ska man respektera dessa.

Senast ändrad:

*kl*
Jag kopplar upp min hund när jag möter, oavsett.
Det är inte det minsta jobbigt för mig att göra det och om det får en hundrädd människa att känna sig säkrare så är det fint.

Jag tycker vårt samhälle ändå är hyfsat hundvälkomnande och jag respekterar att det finns hundrädda, man får helt enkelt mötas på halva vägen.

Jamen visst så enkelt är det ju faktiskt:idea:

Blir man dessutom ombedd att koppla hunden för att någon är rädd så gör man det..utan att behöva höra ramsor om att den är snäll eller att man blir fräst åt. Det finns väldigt hundrädda eller väldigt allergiska och på trånga utrymmen ska man respektera dessa.
Ursäkta, jag bara måste för du menar väl inte att personer som är sådär väldigt allergiska blir mindre allergiska för att hunden har koppel?

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 948
Senast: hollypolly
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 119
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 392
Senast: Sesca
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
3 047
Senast: sanmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V