Det här med lösa hundar

Sv: Det här med lösa hundar

Efter vad du skriver här så är stor egoism tydligt. Sedan om du skriver som du gör i "försvar" eller för att du är sådan, det kan inte jag svara på.

Nej det menar jag inte.
Nu går inte jag i motionsspår med min hund heller så det är inte relevant.

Jag bad inte om personliga påhopp eller analys av min person så håll gärna det utanför tråden är du snäll. Blir så otrevlig stämning annars.

Fast du frågade ju precis om vad vi tycker. De flesta verkar tycka att man av respekt kan hålla i sin hund då det går människor förbi. Jag förstår inte vad man har att förlora?

Jag tror att även icke hundrädda människor blir glada av att de ser hur en hundägare visar respekt.

Jag tycker att vi hundägare bör sammarbeta och se till att visa hänsyn på alla sätt och vis. Vi har en väl accepterad hundhållning och jag vill gärna fortsätta ha det så.
Vi kopplar våra hundar vid möte, vi tar upp efter våra hundar och vi ser till att de inte besvärar andra.
På så vis kan vi få fortsätta ha våra hundar lösa på lämpliga ställen och vi slipper att folk ska tycka illa om oss.

Men enligt dig och några till så "räcker" det ju med att endast ha hunden kopplad i vissa områden...därför undra jag om det finns människor som är mer rädda i dessa områden än andra?

Jasså?
Måste man inte anpassa sig på det sätt att man får strunta i att man tycker det är obehagligt?
Vilket inte är helt lätt för människor med rädslor.

Det är rent ut sagt j*vligt egoistiskt att ha hunden lös för att DU vill oavsett hur det påverkar andra människor.

Fast nu börjar det här gå lite överstyr tycker jag. Så som Taxilock beskriver hur hon gör när hon får möte (kopplar på trång väg, har hunden fot, samt kopplar om någon ber henne), så tycker jag att det är ren idioti att kalla henne för respektlös.

En person som har en fobi eller en annan psykiatrisk diagnos som går ut på att undvika saker blir knappast hjälpt av att omgivningen visar överdriven hänsyn. Att ha en fobi är oerhört handikappande och den som lider av fobi mår på sikt bäst av att söka hjälp för denna. Så Taxilocks råd är inte alls dumt!

Min ena är alltid lös.
Han skiter fullständigt i andra människor och djur.

Jag har för det mesta inte koppel med mig och har jag det så är det väldigt sällan jag använder det.
Möter vi någon så kallar jag in honom.
Verkar de oberörda fortsätter vi gå, men han får gå fot eller ett par meter framför mig.
Ser jag att de är besvärade så får han sitta tills de gått förbi.

Min andra är väldigt sällan lös, just för att jag inte litar till 100% på att han kommer om jag ropar.
De enda gångerna han är lös är om jag har bra sikt fram på vägen så jag i tid kan se om det kommer någon hund/männinska.

Ska också tillägga att jag bor på landet i ett rel. litet samhälle.
De flesta känner våra hundar och vet att vi har koll på dem och att hundarna är att lita på.
Och bor man på "landet" så tycker jag att man får räkna med lösa hundar.
Det är ju därför man bor just på landet!

Jag tycker att vi hundägare bör sammarbeta och se till att visa hänsyn på alla sätt och vis. Vi har en väl accepterad hundhållning och jag vill gärna fortsätta ha det så.
Vi kopplar våra hundar vid möte, vi tar upp efter våra hundar och vi ser till att de inte besvärar andra.
På så vis kan vi få fortsätta ha våra hundar lösa på lämpliga ställen och vi slipper att folk ska tycka illa om oss.

precis:bow:

och handen på hjärtat...hur svårt är det egentligen?? nä just det, inte svårt alls:idea:

Fast nu börjar det här gå lite överstyr tycker jag. Så som Taxilock beskriver hur hon gör när hon får möte (kopplar på trång väg, har hunden fot, samt kopplar om någon ber henne), så tycker jag att det är ren idioti att kalla henne för respektlös.

En person som har en fobi eller en annan psykiatrisk diagnos som går ut på att undvika saker blir knappast hjälpt av att omgivningen visar överdriven hänsyn. Att ha en fobi är oerhört handikappande och den som lider av fobi mår på sikt bäst av att söka hjälp för denna. Så Taxilocks råd är inte alls dumt!

Det är attityden jag nämnde tidigare, "Ditt problem rör inte mig", som gör att man får en sådan bild av TS.

Man behöver inte ha en psykiatrisk diagnos eller svår fobi för att ogilla hundar.
Jag förstår ännu inte varför man inte bara kan visa hänsyn? Bara för att, liksom.

Fast jag tycker ju att jag visar hänsyn när jag har min hund vid min sida. Du skriver ju själv att du gör på liknande sätt som mig. Varför är det att visa mer hänsyn när du gör det än när jag gör det?

Jag tycker att det är jättetråkigt att det finns hundrädda människor och förstår att det är jobbigt för dom. Men jag tycker att jag visar hänsyn för allmänheten.

Sen tycker jag att det är riktigt tråkigt när folk ska ta till uttryck som att jag är "jävligt egoistik" som person och liknande. För hur jag är som person kan ingen av er här veta tyvärr.

Senast ändrad:

Men varför är det så svårt att bara koppla eller hålla i halsbandet så folk kan vara säkra på att hunden inte kommer fram? Dom har ju ingen aning om ifall din hund är lydig eller inte.

Den hunden som är lös springer inte fram till folk han inte känner.
Det är tom folk som har stannat och velat hälsa på honom, vad gör han?
Jo, han går iväg eller ställer sig bakom mig.
Han trivs med familjen.

Där jag bor finns det tre grannar, med ett antal km mellan varann.
Grusvägen är över 3 meter bred.
Jag har haft folk som bor i samhället kommit fram till mig och bett om hjälp att träna deras hundar eftersom vår är så otroligt lydig.

Jag tycker vissa är väldigt överdrina.

Jag visar respekt mot andra och hitills är det ingen som stött sig eller blivit sur, tvärtom.

Varför det är svårt att hålla i halsbandet har jag ju redan skrivit. Det är inte svårt att koppla men jag med flera tycker att det är att visa hänsyn att göra som jag beskrivit i tråden.

Det är attityden jag nämnde tidigare, "Ditt problem rör inte mig", som gör att man får en sådan bild av TS.

Man behöver inte ha en psykiatrisk diagnos eller svår fobi för att ogilla hundar.
Jag förstår ännu inte varför man inte bara kan visa hänsyn? Bara för att, liksom.

Fast jag tolkade det inte som att Taxilock menade att problemet inte rör henne. Det tror jag att hon förstår att det gör. Taxilock menar snarast att det inte är rimligt att visa hänsyn in absurdum.

Man behöver så klart inte ha en psykiatrisk diagnos för att ogilla hundar. Men ska vi undvika att göra alla saker som någon skulle ogilla eller må dåligt av, ja då skulle vi inte kunna göra mycket.

Men jag förstår verkligen inte.
Varför är det bara så jobbigt att koppla så alla kan känna sig lugna och inte behöva oroa sig?
VAD är det som tar emot så att bara koppla vid möte?

Tack! Tack för att du förtydligar vad jag menar, jag uttrycker mig uppenbarligen lite klumpigt i text! För det jag menar är precis det du skriver :)

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 948
Senast: hollypolly
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 119
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 392
Senast: Sesca
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
3 047
Senast: sanmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka