Det här med lösa hundar

Sv: Det här med lösa hundar

kl

Jag är av den uppfattningen att hundar som skall vistas bland folk,bilar och andra djur ska vara kopplade.
ÄR det så jobbigt att hålla handen om en bit snöre?
Varför måste ens hund gå lös? Har aldrig förstått det.

Min får gasa av sig i inhägnat område, på hundklubben, när vi är nere i stallet och hemma (även detta inhägnat).
Annars går det utmärkt att ha en bit snöre fastsatt i hunden...inte vidare jobbigt faktiskt.

För en hundrädd person spelar det oftast ingen roll om hunden går klistrad vid ägaren. Man tänker inte alltid rationellt när rädslan kommer smygande och är man riktigt hundrädd så ser man framför sig hur hunden får ett ryck och kastar sig mot en.

I trafiken, i folkmassor mm. så tycker jag också att hunden ska vara kopplad.

Ja det är jobbigt att koppla hunden vid varje möte om man möter över 20 pers på en 30 min promenad.

Nej det är inte jobbigt att hålla i ett koppel men både jag och min hund njuter mer av promenaden om vi slipper det. Vi får större möjlighet att arbeta med kontakten och vardagskommandon på promenaden. Jag upplever att hunden är följsammare och mer uppmärksam på mig när han inte har koppel.

Där jag bor finns det inga bra inhägnade områden i närheten så vi tränar på de tusentals kvadratmeter gräsmattor som finns på området och hittills har ingen klagat. På de hundklubbar jag är måste hunden vara kopplad när man inte tränar så där kan han inte "gasa av sig".

Skulle jag se någon som slänger sig efter hunden och kopplar den eller håller fast i halsbandet så fort de möter någon DÅ skulle jag anta att hunden skulle kunna vara farlig. Jag har svårt att tro att någon blir mindre rädd för en hund som hänger i kopplet och skäller än en som går tyst bredvid föraren och tittar på denne även om den är lös.

men med en lös hund utomhus blandar du ju per automatik in människor och djur i din omgivning.
Om du vill eller inte vill riskera att gå ut varje dag berör ju bara dig

Även fast jag förstår vad man menar med det argumentet (det dyker OFTA upp i dessa diskussioner) så kan jag inte tycka att det är relevant.

Ja, man kan aldrig veta till 100%, men det är väl väldigt sällan man kan veta något till 100%.
Jag kan också bli nermejad av en bil på västerlånggatan, bli attackerad av någon med samurajsvärd, eller något annat hemskt som är otroligt men ändå händer.

Men det innebär inte att jag låter bli att gå utanför dörren för det.
Och ja, jag ser det i princip lika osannolikt att min hund helt plötsligt skulle få en knäpp och bita någon som dessa exempel ovan.

Fast det den jämförelsen är inte relevant alls.
I denna frågan handlar det om djur och lydnad. En hund kan alltid ignorera kommandon om retning är för stor. Den har en egen vilja och tanke.
Det handlade heller inte om att bitas. Utan att springa fram. Så en fullkomlig personlighetsföränding hos hunden handlar det inte om. Utan risken av att retningen blir för stor för att lyda kommando. Vilket inte är helt ovanligt när det handlar om hund.

Sedan så anser jag att det är ingen förbannad rättighet att ha hund. Utan bara skyldigheter. Det är DITT val som hundägare att ha hund. Det är inte de som inte har hund som valt att utsättas för hundar.

Hur förbannat svårt kan det då bara vara att ha koppel på bland folk? Fattar verkligen inte det.

Det är nog kanske mest i de andra forumen som de menar att hunden kanske bits.
Så mitt inlägg var nog mest en reaktion på det. Är så trött på att människor som inte kan något om hundar påstår att alla hundar helt plötsligt kan förvandlas till blodtörstiga bestar.

Nej det är inte jobbigt att hålla i ett koppel men både jag och min hund njuter mer av promenaden om vi slipper det. Vi får större möjlighet att arbeta med kontakten och vardagskommandon på promenaden. Jag upplever att hunden är följsammare och mer uppmärksam på mig när han inte har koppel.
Det där har jag aldrig fattat. Jag kan jobba min hund lika bra i koppel, t om mer avslappnat då jag inte måste ha koll på omgivningen lika mkt. Tar jag en promenad där jag vet att jag ska lägga in lite övningar så tar jag en längre lina bara.

Där jag bor finns det inga bra inhägnade områden i närheten så vi tränar på de tusentals kvadratmeter gräsmattor som finns på området och hittills har ingen klagat. På de hundklubbar jag är måste hunden vara kopplad när man inte tränar så där kan han inte "gasa av sig".

Jag minns när jag bodde hyffsat centralt vid yngre ålder och hade hund... jag brukade åka iväg till lämpliga platser eller använda inhägnade fotbollsplatser av grus. Bara en tanke, men jag kanske överdrev det hela , vad vet jag:cool:

Skulle jag se någon som slänger sig efter hunden och kopplar den eller håller fast i halsbandet så fort de möter någon DÅ skulle jag anta att hunden skulle kunna vara farlig. Jag har svårt att tro att någon blir mindre rädd för en hund som hänger i kopplet och skäller än en som går tyst bredvid föraren och tittar på denne även om den är lös.

Där kan jag bara tala för mig själv, och jag ser hellre hunden vid koppel

Helt ärligt tycker jag att det är ohyfsat att ha sin hund lös bland andra människor (i bl.a. bostadsområden). Det finns ingen anledning att ha huden lös där heller, för jag förutsätter att det är ingen här som har sin hund lös låter den springa hur som helst. Då kan man ju lika gärna ha koppel på hunden så slipper ens medmänniskor känna obehag eller ren rädsla.

Jag har valt att skaffa mina hundar medan en hundrädd person inte valt att vara rädd. Alltså är det en självklarhet i mina ögon att det är jag som ska anpassa mig!

Mvh Sara (gnällkärringen)

Senast ändrad:

Min hund kan gå fot om det kommer någon emot oss. Egentligen bryr hon sig inte alls om människor i trafiken, men jag brukar, bara för att tydligt visa att jag respekterar andra människor, tydlig säga "sida" och ta tag i halsbandet just då personer passerar.

Jag tycker det är vanlig hyfs. Det kostar liksom ingenting. Jag har sjuk spindelfobi, och blir hysterisk så fort jag ser en spindel trots att jag vet att de är helt ofarliga. Jag försöker komma ihåg det varje gång jag möter andra människor på hundpromenaden.

Visst kan människor med fobier ta tag i sitt problem, men jag tycker ändå inte om attityden: Ditt problem rör inte mig.

Jag håller med! Om jag kan göra en annan medmänniska lugnare genom att ha koppel på min hund så är det väl självklart att jag gör det!?
VARFÖR ens argumentera om en sådan banal sak?
En tidig morgon för 12år sedan gick jag med min IV på en morgonkiss, han var jättelydig & van vid att bo i stan. Jag såg inget folk så jag släppte honom. Plötsligt möter vi en kvinna med gångstavar bakom en krök & min annars så lydiga hund rusade glatt fram för att hälsa trots mina försök att stoppa honom..
Kvinnan visade sig vara hundrädd & började gråta av rädsla. Fy fan vad jag skämdes!!! Så jävla dåligt gjort av mig. Hon var inte arg eller så utan bara ledsen. Jag kan lova att min varghund ALDRIG mer var lös i tätbebyggda områden.

Min vilja till att låta hunden få lite frihet kan ha kostat den stackars kvinnan ett trauma..:mad:

Helt ärligt tycker jag att det är ohyfsat att ha sin hund lös bland andra människor (i bl.a. bostadsområden). Det finns ingen anledning att ha huden lös där heller, för jag förutsätter att ingen som här som har sin hund lös låter den springa hur som helst. Då kan man ju lika gärna ha koppel på hunden så slipper ens medmänniskor känna obehag eller ren rädsla.

Jag har valt att skaffa mina hundar medan en hundrädd person inte valt att vara rädd. Alltså är det en självklarhet i mina ögon att det är jag som ska anpassa mig!

Mvh Sara (gnällkärringen)

Jag håller väl med om att det är en dålig attityd. Det är väl inte riktigt så jag resonerar helt och hållet egentligen. Men jag tycker också att det är en konstig attityd när man själv har ett problem och förväntar sig att alla andra ska anpassa sig efter en själv.

Jag brukar vid möten göra liknande som du minus att hålla i halsbandet men jag kommenderar tydligt "sida" och har hunden vid min sida åt motsatt sida dom vi möter. På så vis tycker jag att jag visar hänsyn och respekt. Min hund har 0 intresse av okända människor och är bara glad så länge dom håller sig på avstånd så jag kan med 99,9 % säkerhet säga att hon aldrig skulle springa fram till någon. Men nu vet ju visserligen inte den jag möter det.

Fast alltså.
Du kräver ju att andra ska anpassa sig efter dig?
Dvs. du vill ha din hund lös och då ska folk acceptera det.
Det är ju precis samma sak som att folk inte vill att hundar ska vara lösa.
Skillnaden är att det är DU som valt att skaffa hund.

Det där har jag aldrig fattat. Jag kan jobba min hund lika bra i koppel, t om mer avslappnat då jag inte måste ha koll på omgivningen lika mkt. Tar jag en promenad där jag vet att jag ska lägga in lite övningar så tar jag en längre lina bara.

Fram till för 1-2 månader sedan hade jag alltid en 10 meter lång lina på min hund (valp) på "lösa" promenader. Men det om något är rätt jobbigt. Man ska hålla koll på både hunden och linan. Linan trasslar in sig, fastnar och jag vill helst inte att någon ska trassla in sig i den eller åka över med cykel eller moped. På slutet behövde jag aldrig använda den heller så då kändes den rätt överflödig.

Jag minns när jag bodde hyffsat centralt vid yngre ålder och hade hund... jag brukade åka iväg till lämpliga platser eller använda inhägnade fotbollsplatser av grus. Bara en tanke, men jag kanske överdrev det hela , vad vet jag:cool:

Det gör vi ibland och gjorde oftare innan han fick gå lös här där vi bor. Men att hitta lämpliga ställen utan folk i (och utanför) den här stan är ganska svårt, även om man åker ut mitt ut i skogen så finns risken att träffa på människor och då om någon gång skulle nog min hund försöka att springa fram och hälsa.

KL.

En del har skrivit att det inte är ok att ha hunden lös "bland folk". Vad är "bland folk"? Även om vi åker ut flera mil i skogen träffar vi folk, är det inte ok att ha hunden lös där då?

I en folksamling, eller en mycket trafikerad gång eller cykelväg skulle jag inte komma på tanken att ha hunden lös och som jag förstått TS inte denne heller.

Fast på vilket sätt måste dom anpassa sig? Dom måste ju inte göra något för att jag har min hund lös?

I en folksamling, eller en mycket trafikerad gång eller cykelväg skulle jag inte komma på tanken att ha hunden lös och som jag förstått TS inte denne heller.

Precis så är det! Skönt att någon verkar förstå att det är så jag menar i alla fall :)

Jasså?
Måste man inte anpassa sig på det sätt att man får strunta i att man tycker det är obehagligt?
Vilket inte är helt lätt för människor med rädslor.

Det är rent ut sagt j*vligt egoistiskt att ha hunden lös för att DU vill oavsett hur det påverkar andra människor.

Vi är olika mycket egoistiska och har olika mkt känsla för hänsyn och respekt för andra människor.

Du får gärna tycka så om du vill. Vad du anser om mig som person är för mig helt ointressant.

Fram till för 1-2 månader sedan hade jag alltid en 10 meter lång lina på min hund (valp) på "lösa" promenader. Men det om något är rätt jobbigt. Man ska hålla koll på både hunden och linan. Linan trasslar in sig, fastnar och jag vill helst inte att någon ska trassla in sig i den eller åka över med cykel eller moped. På slutet behövde jag aldrig använda den heller så då kändes den rätt överflödig.

Lite kortare lina tänkte jag nog på,kan hålla med om att 10 meter blir rätt trassligt;)

En del har skrivit att det inte är ok att ha hunden lös "bland folk". Vad är "bland folk"? Även om vi åker ut flera mil i skogen träffar vi folk, är det inte ok att ha hunden lös där då?

Jag tycker inte det, och särskilt med tanke på allt vilt i skogen.
Återigen , inte bland folk, betyder för mig inhägnat område där hunden inte kan störa ngn.

Håller helt med SHARK i att man väljer att skaffa hund och har därmed ett ansvar. Det är vanligt jäkla hyffs, precis som det är att skritta förbi folk och mötande hästar, eller stanna långt åt sidan och släppa förbi promenerande.

Du får gärna tycka så om du vill. Vad du anser om mig som person är för mig helt ointressant.

Fast du frågade ju precis om vad vi tycker. De flesta verkar tycka att man av respekt kan hålla i sin hund då det går människor förbi. Jag förstår inte vad man har att förlora?

Jag tror att även icke hundrädda människor blir glada av att de ser hur en hundägare visar respekt.

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 948
Senast: hollypolly
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 119
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 392
Senast: Sesca
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
3 047
Senast: sanmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka