Det här med lösa hundar

Sv: Det här med lösa hundar

Jag blir rädd när jag ser utekatter när jag är ute och går med min hund numera. Hon blev påflugen av en katt och det har liksom satt sig så jag känner mig osäker på katter när jag har hunden med mig. Men jag kan ju inte förvänta sig att alla ska ha sina katter i koppel/inne bara för att jag upplever obehag.

Men visst!
Jag är hundvakt åt en enorm och jättesnäll Njuffe. Det enda ägaren sa var att hålla honom borta från katter. Igår när jag och sambon var ute med båda hundarna kommer en söt och sällskapssjuk katt springande fram mot oss.
Nu tog jag båda hundarna och sambon fick springa fram mot katten och skrämma iväg den, så det gick bra, men det hade ju kunnat sluta illa, trots att katten var vänlig.

Jag är inte hundfobisk eller -rädd - men jag vill lik förbaskat inte ha främmande hundar på mig ute på stan. Dels kan jag inte lita på dem, dels gillar jag inte att bli inblandad i hundägares problem med sina hundar.

Om hunden är kopplad eller inte bryr jag mig inte så mycket om så länge den håller sig kloss an sin ägare när jag passerar alt nonchalerar mig - oavsett om den är kopplad eller inte.

Åh, vad jag håller med dig!:bow:

Jag har själv hund men gillar inte att få andras ouppfostrade hundar på mig.

Min erfarenhet är att folk i gemen har väldigt dålig koll på sina hundar och man respekterar inte vad andra säger.

Min hund är liten och söt men har varit misshandlad (omplacering). Han är rädd för människor o framför allt sådana som till varje pris ska hälsa. Dessutom är han rädd för stora hundar som kommer springande mot honom.

Det är väldigt vanligt att man får till svar:
Men min hund vill bara hälsa!
Det vill varken jag eller min hund.

TS

I mina ögon resonerar du fruktansvärt respektlöst.

Utveckla gärna hur jag resonerar respektlös samtidigt som du håller med om det mandalaki skriver när h*n skriver att h*n struntar i om den är kopplad eller ej så länge den håller sig kloss an sin ägare vilket är precis det min hund gör.

Jag har aldrig någonsin påstått att jag tycker att det är okej med ouppfostrade lösa hundar som springer fram till andra. Det är absolut inte okej i min värld. Men vad jag däremot inte kan förstå är på vilket sätt min hund stör andra när hon går vid min sida med full kontakt på mig och inte ens tittar åt dom vi möter. Hon är mindre än en meter ifrån mig då. Jag uppskattar inte heller när okända hundar springer fram till mig och min hund.

kl

Jag är av den uppfattningen att hundar som skall vistas bland folk,bilar och andra djur ska vara kopplade.
ÄR det så jobbigt att hålla handen om en bit snöre?
Varför måste ens hund gå lös? Har aldrig förstått det.

Min får gasa av sig i inhägnat område, på hundklubben, när vi är nere i stallet och hemma (även detta inhägnat).
Annars går det utmärkt att ha en bit snöre fastsatt i hunden...inte vidare jobbigt faktiskt.

För en hundrädd person spelar det oftast ingen roll om hunden går klistrad vid ägaren. Man tänker inte alltid rationellt när rädslan kommer smygande och är man riktigt hundrädd så ser man framför sig hur hunden får ett ryck och kastar sig mot en.

Jag tycker att det är konstigt att en hundrädd person förväntar sig att alla andra ska anpassa sig efter just den personens rädsla. Istället för att ta tag i sitt problem med t.e.x KBT-terapi så förväntar man sig att alla hundägare ska anpassa sig efter en själv.

Du anser att det är den hundrädde som ska ta tag i sitt problem.
Vad vet du om denne kanske gör detta men ändå är rädd om än inte fobisk.

Att din hund är väluppfostrad ser inte en person som aldrig träffat er tidigare så därför bör man respektera om folk ber en att koppla sin hund.

JAG och även ni vet att även kopplade hundar kan vara farliga men man har större kontroll på ett kopplat djur i de flesta fall.

Har man någon gång blivit attackerad av en lösspringande hund så är det ganska självklart att man blir rädd. Attacken behöver ju inte betyda att man blivit biten. Om en hund i t.ex. schäferstorlek hoppar upp på en räknar iaf de flesta hundovana det som en attack.

Dessutom är tyvärr de flesta hundägare till ouppfostrade lösa hundar jag kommit i kontakt med helt ovilliga att erkänna att de/deras hundar har agerat på ett felaktigt sätt. Dessutom är de ovilliga att ersätta skador deras hundar gjort. Ofta har de heller ingen försäkring som täcker skadorna så man själv får ersätta det skadade.

Ibland blir jag så förbenat trött på Bukefalisternas självgodhet. Naturligtvis skriver bara "duktiga" hundälskare i sådana här trådar. För det är ju totalt oförsvarbart att inte älska ALLA djur.

Själv älskar jag verkligen inte alla djur o definitivt inte andras ouppfostrade djur. Lika lite som jag älskar alla människor.

amkm: Vart skriver jag det? Jag skriver ju att jag tycker att det är okej att ha hunden lös om man har kontroll på den. För mig är kontroll=hunden inte springer fram till andra människor & djur.

Citerar det du själv skrivit och fetmarkerar det jag menade att du själv tycker att vi andra som inte vill ha andras hundar på oss, skall anpassa oss efter er hundägare.

Jag tycker att det är konstigt att en hundrädd person förväntar sig att alla andra ska anpassa sig efter just den personens rädsla. Istället för att ta tag i sitt problem med t.e.x KBT-terapi så förväntar man sig att alla hundägare ska anpassa sig efter en själv.

Och som ngn skrev i tråden, i värsta fall smutsiga tassar på kläderna och pussar i ansiktet..
Ja?? Om jag är på väg in på ett viktigt möte, eller ska ha en viktig föreläsning eller dyl så har ju jag kläder som inte är anpassade efter hundtassar, ser riktigt illa ut också. Och vem säger att alla har små hundar, det finns även större ouppfostrade som hoppar upp.
Och vart går gränsen, under vilken storlek på hund ska det vara ok?

Vi hade ju diskussionen på jobbet där jag var en utav de som inte tyckte det var speciellt roligt att ha hund i ett utav 'uppehållsrummen' av den enkla anledningen, hundhår.. Hundhår har en tendens att fastna lite var stans och när jag frågade om de tyckte det var ok att jag tog med mig min Pyrre a 60 kg hårboll som lämnar ett å annat dreggelspår så var det tvärnej. Hon är inte sämre fostrad än ngn annan, men man gör skillnad på hund och hund. Och faktum är, det finns nog ingen mera dumsnäll jycke än min, men jag förstår att folk inte tycker det är roligt med den storleken på hund, men då måste ju folk också respektera att jag inte tycker det är roligt med hundhår på mina kläder som jag har på jobbet och som jag använder när jag möter 'kunder'.

Senast ändrad:

Halvt KL:

Man kan inte svära på att man har 100% koll på sin hund 100% av tiden. Häromåret stötte vi på två hundar som gick lösa med totalkoll på husse i folkträngsel. Inga problem alls - tills husse träffade bekanta han var tvungen att hälsa på. På en nanosekund hade hundarna sprungit över gatan till vår isländska fårhundshane och började utmana honom. Islänningen svarade tack och lov inte upp utan hukade sig, och hussen var framme nästan lika snabbt och kallade in sina hundar.

Så i det här fallet var det bara ett irritationsmoment för mig, men det kunde ha gått betydligt värre under andra omständigheter.

Senast ändrad:

Jag tycker faktiskt att om man är så rädd så bör man söka hjälp. För hundar finns det i vårt samhälle vare sig andra vill det eller ej.

Skulle någon jag möter be mig koppla min hund skulle jag självklart göra det, kan inte se att jag heller har påstått något annat?

Sen kan jag absolut hålla med om att hundägare som har hundar som agerar på icke önskvärt sett inte alltid tar ansvar för det.

Nu går inte jag omkring och tror att alla/de flesta hundar jag möter är farliga då jag vet att det så oftast inte är fallet. Antalet "farliga" hundar mot antalet "normala" hundar skulle jag i min erfarenhet säga är mycket liten.

Och återigen jag tycker inte att det är okej för okända hundar att springa fram till okända människor. Fattar inte varför lös hund är synonymt med hund som springer fram och hoppar och pussar på allt och alla alternativt hund som är "farlig" för allmänheten och utsätter andra för risk.

amkm: Det DU tycker att jag menar är inte det jag menar. Om du läser det jag skrivit mer i tråden så ser du ju att jag inte alls tycker att det är okej med hundar som springer fram till andra? Varför ens hålla på och argumentera om att du tycker att jag har åsikter som jag inte har? Jag har inte någonstans skrivit att jag tycker att det är okej med hundar som springer fram och hoppar på andra människor eller ens ö.t.h springer fram för att "bara hälsa" så jag förstår liksom inte vart du vill komma?

halvt kl.
Kan ju även förtydliga att jag alltså inte pratar om att ha hunden lös inne i centrum av en stad utan på t.e.x gångbanor och liknande. Är jag på en väldigt smal gångbana så kopplar jag min hund vid möten.

Att ha koppel på hunden i tätbebyggd område tycker jag hör till allmänt hyffs.
Dessutom om säkerhet med tanke på trafik.
Hur bra pli man än har på sin hund så är det ett djur. Men vet aldrig.
Jag uppskattar inte att möta lösa hundar när jag går med mina.
Man spänner sig oavsett för man vet inte hur lydig hunden är och det påverkar mina hundar!

Det finns så många andra ställen man kan ha hunden lös utan att det påverkar någon annan. Vad är det som är så farligt att bara ha på ett koppel för andras skull..

Ska jag hålla min hund i halsbandet får jag krypa på alla fyra ;) Kanske är därför som jag inte kopplar varje gång jag möter någon för det blir en så onödig procedur i mina ögon, när jag vet att hon inte kommer gå fram till någon utan går där jag sagt åt henne att gå.

Hehe - ja, har man en sådan liten får man anpassa sig. Men du kan ju ha ett retrieverkoppel eller liknande och bara lära hunden att sticka huvudet i snaran när det kommer någon. Då är den lätt att släppa igen, och du slitter böja dig i tid och otid.

Min går inte fram till folk, men det vet ju inte människan jag möter. Det är upp till mig att minska risken för att mötande ska känna obehag. Räcker det med ett koppel på så är det en helt ok överenskommelse tycker jag. :)

Det finns så många andra ställen man kan ha hunden lös utan att det påverkar någon annan. Vad är det som är så farligt att bara ha på ett koppel för andras skull..

Detta är ngt jag undrat över i många år...men får aldrig ngt riktigt svar:cool:

Näe, men du oppnorerar dig över att hundägare förväntas anpassa sig efter hundrädda personer i omgivningen men tycker att de ska ta KBT-terapi, det är ju lite som att vända på steken.

I ett samhälle så får man anpassa sig efter varandra och varför är det så svårt att isåfall koppla hunden den där yttepytte lilla stunden det tar att möta någon? Har man ett retriverkoppel så lägger man det ju bara runt halsen som en symbol, då har man åtminstone visat sin goda vilja till det hela. jag förstår inte varför man till varje pris absolut måste ha hunden lös?

Har själv haft en jycke som var extremt förarbunden och lydig och som absolut kunde gå lös på stan med mig, men jag förstår ändå inte varför man vill ta risken, om utifall att.. Det går så himla fort när olyckan är framme och jag vet på rak arm 3 st som förlorat sina hundar i tråkiga olyckor just för att de alltid gick lösa och aldrig gjort något, för de räckte det med en gång.. :(

Sen skriver du i nästa andetag att anledningen du inte kopplar är ju för att hon är så liten, (förutom att hon är lydig) men då kommer vi in på det som jag skrev i ett annat inlägg, när drar man gränsen för vad man tycker är ok, var går gränsen för 'liten' och de borde inte kunna skrämma någon?

Kan ju även förtydliga att jag alltså inte pratar om att ha hunden lös inne i centrum av en stad utan på t.e.x gångbanor och liknande. Är jag på en väldigt smal gångbana så kopplar jag min hund vid möten.

Vrf inte bara ha koppel under hela den promenaden?

Är det inte jobbigare att koppla på och av hela tiden?

Även jag har varit med om liknande.
Hunden gick alltid lös, ägaren hade kanonkoll.
Men en dag av ngn anledning så stack hunden fram till mina.
Han skämdes ju ngt oerhört och jag tror helt på honom när han sa att det aldrig hänt förut.
Men vad hjälper det när "skadan" är skedd. Nu har jag tack och lov två hemskt snälla hundar MEN de är socialt osäkra bägge två så dom gick ju bananas. Ett rejält kliv bak i våran träning att gå förbi andra hundar utan att bli överdrivet glada och fjäskiga.

Han skämdes ju ngt oerhört och jag tror helt på honom när han sa att det aldrig hänt förut.

Och det man inte tänker på, denna första och enda gång kan också vara den sista, det räcker ju med att det kommer en bil där och då. :(

Så kan man kanske se det man jag uppskattar inte när folk gör som du gjorde och lägger åsikter i min mun som jag inte har.

MagicaDeHex : Anledningen till att jag vill att min hund ska gå lös är helt enkelt för att hon rör sig då och på så vis får mer motion. Det är ju inte alla som har en tomt (finns många som bor i lägenhet) eller tillgång till en bra rastgård i sin närhet, dessutom springer inte min hund runt i rasgården när hon är själv, så det skulle inte bli mycket motion att tala om där. Och att släppa ihop henne med andras okända hundar är inget jag gör.

halv kl.
Nu har ju jag som jag nämt flera ggr förr inte min hund lös vid bilvägar eller inne i stadskärnan så era skräckscenarion är m.a.o inget som jag behöver oroa mig för. Om det nu inte kommer en bil på gångbanan då vill säga men det är ju ganska otroligt.

Hur bra pli man än har på sin hund så är det ett djur. Men vet aldrig.

Även fast jag förstår vad man menar med det argumentet (det dyker OFTA upp i dessa diskussioner) så kan jag inte tycka att det är relevant.

Ja, man kan aldrig veta till 100%, men det är väl väldigt sällan man kan veta något till 100%.
Jag kan också bli nermejad av en bil på västerlånggatan, bli attackerad av någon med samurajsvärd, eller något annat hemskt som är otroligt men ändå händer.

Men det innebär inte att jag låter bli att gå utanför dörren för det.
Och ja, jag ser det i princip lika osannolikt att min hund helt plötsligt skulle få en knäpp och bita någon som dessa exempel ovan.

Ja absolut!
Jag vet inte om det hänt igen, efter händelsen hade han alltid koppel på när vi möttes eftersom jag bad honom om det.
Men som du säger, hade det kommit en bil där och då hade hundarna inte levt.
Förstår inte varför man inte bara kan ha koppel på..

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 948
Senast: hollypolly
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 119
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 392
Senast: Sesca
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
3 047
Senast: sanmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka