Det här med lösa hundar

Sv: Det här med lösa hundar

Jag har 5 hundar, jag har alltid 4st lösa (där man får såklart) och en kopplad. Jag har bara stora hundar och det är många, även de som inte är hundrädda som tror att mina hundar är farliga. Har en Bernen Sennen, en Samojed, en Weimaran och en Dobbermann som går lös, den jag har kopplad är blandras och jag tränar på att ha den lös men den är fortfarande ung så ser den en möjlig lekkamrat så kan den sticka så hon är alltid kopplad utom hemma (bor på gård).

Mina hundar som är lösa är snälla till 100% och 100% lydiga, de kan vara lite "reserverade" mot hundar de inte känner, personer de inte känner och personer som typ bara går rakt fram och börjar klappa. Men somsagt, de lyder till 100% och om jag säger åt de att bara sitta där så kan man göra istortsett vad man vill på dem.
Men det är många som ser livrädda ut när jag kommer med en hel drös hundar på stan men ser man en person med en hund lös så förväntar man ju sig att den är lydig. Det har hänt att folk bara har släppt fram hunden till mina och de har tryckt ner den hunden, inte skadat den men "visat den på plats" och det tycker jag faktiskt är rätt. Låter man sin hund springa fram till vemsomhelst som man inte känner så är det ju egentligen ägaren som ska bli "nertryckt" men springer hunden fram till någon annans hund utan att jag har sagt att det är ok (vilket jag aldrig gör eftersom jag inte tycker det är kul att stå och snacka för att hundarna ska träffas).

Så ja, jag tycker det är ok att ha sin hund lös sålänge den lyder. De som är hundrädda kan väll gå över gatan eller helt enkelt ta itu med sin rädsla.

Nu var mitt scenario möte med en kopplad hund som har problem med hundmöten eller kanske gör utfall och din egen hund är lös för ett exempel och triggas, flyger på den kopplade hunden utan att man hinner vara med..
Och jo, det händer...Hundar som alltid varit lydiga och snälla.
Därför bör man vara uppmärksam och se till att ha hunden nära så att man kan förhindra det, ta tag i sin hund ifall man behöver..

och ett litet kl:

Det var någon som skrev att man inte skulle gå omkring och vara rädd hela tiden..Nej det är egentligen onödigt men har man varit med om händelser som gör att man känner olust till att som i det här fallet möta lösa hundar är det inte så märkligt heller att man resonerar som en del av oss gör, att man har hunden kopplad eller väldigt nära intill sig vid möten så känns det säkrare för oss/de som kanske inte litar på att den lösa hunden inte gör något ofog eller att man inte litar på att hundföraren har koll/har tillräcklig kunskap. En del ekipage kan se ut som "hej kom och hjälp mig"..och man blir inte mindre skeptisk precis.

Jag har aldrig sagt alltid, alltid koppel på hunden men anser att det bör vara så i vissa miljöer.
Har för mig att jag läst att häromkring oss får inte hundar vara lösa inom tätbebyggt område, torg etc och det tycker jag är vettigt.

I det hela tror jag det handlar om erfarenheter..här skulle inte många hundar gå lösa enligt mig och har flera gånger funderat på pepparspray bara för att man är så förbannat less på alla hundar som kommer fram och hälsar med ägare som anser att det helt OK :devil:

Fast vad är att störa andra? Någon blir panikslagen när den ser en lös hund som går fot bredvid sin ägare. En annan får astma om den känner minsta lilla röklukt från någons kläder.

Ska man som rökare inte störa någon så betyder i praktiken att aldrig ska röka om om man inte duschar och tar på sig rena kläder innan man går ut bland folk. På samma sätt som du menar att man alltid måste ha hunden kopplad bland folk för att inte riskera att störa någon.

Ska vi ta det riktigt extremt så skulle ju isåfall alla pälsdjur förbjudas med tanke på allergiker.

Och för att hålla mig till ämnet tycker jag att vidare rökningsdiskussioner tas i rätt tråd.

Men i den mån det går tycker jag man ska ta hänsyn, vilket i fallet rökning är att endast röka där det inte stör andra, och i fallet hundar endast ha dom lösa när det inte kan påverka andra människor eller djur.

Lätt som en plätt

Delvis knapp

Jag tror att folk som är osäkra och spänner sig vid möten generellt inte är några baddare på att läsa hund. Iaf är det så häromkring. Dom som är nervösa för mina lösa hundar har för det första noll koll på sina egna och för det andra ser dom inte vad mina signalerar öht. Mallen går bredvid mig, viftar glatt på svansen och tittar på mig för snart kommer kanske bollen! Min gamle går i regel på andra sidan om mig och bara går. Han kan sniffa lite åt deras håll, men inte mer.

När jag möter hundar så läser jag av dom noga hela tiden så att jag vet vad jag har att vänta. Jag har inte haft fel hittills. Verkar det vara en glad hund som kommer farandes så motar jag bort den från mina med rätt mängd "hot" tills den fattar att den inte kommer få sin vilja igenom och går.
Kommer det en hund som vill bråka så får den smaka på mina Salomon och lyssna till en aggressiv ramsa uppdiktad i all hast.

Vad gäller hundar i koppel så är jag beredd även där, absolut inte spänd utan bara beredd. Det har hänt några ggr att folk bara släpper fram eller tappar kopplet.

Förr i världen har jag fått hundar attackerade av ändras lösa, jag har dessutom själv blivit biten med sjukhusbesök som avslutning. Ändå är jag inte på något vis otrygg idag. Just för att jag vet hur hundar fungerar, hur dom ser ut i olika lägen och framför allt hur dom på bästa sätt stoppas.

Nu var mitt scenario möte med en kopplad hund som har problem med hundmöten eller kanske gör utfall och din egen hund är lös för ett exempel och triggas, flyger på den kopplade hunden utan att man hinner vara med..
Därför bör man vara uppmärksam och se till att ha hunden nära så att man kan förhindra det, ta tag i sin hund ifall man behöver..

Fast de flesta hundar som varit lösa vid hundmöten och skött sig bra som jag har sett tittar inte ens åt den mötande hunden. Hur skulle den då kunna bli provocerad om den inte ens tittar på den andra hunden?

Sen tror jag knappats att utfall är det som skulle kunna provocera en normalt funtad hund till anfall eftersom det oftast beror på osäkerhet.

Det är min erfarenhet också. Mina visar tydligt hunden som gör utfall att dom inte vill bråka. Kommer det däremot en hund svassandes med framtung kroppshållning, svans och huvud högt så visar mina samma tillbaka, "kom du bara" (tills jag säger åt dom att sluta).

Men i den mån det går tycker jag man ska ta hänsyn, vilket i fallet rökning är att endast röka där det inte stör andra, och i fallet hundar endast ha dom lösa när det inte kan påverka andra människor eller djur.

Lätt som en plätt

Dvs.

Hundar på endast vara lösa på rastgårdar lika säkra som ett fängelse och vara absolut tysta hela tiden.

En rökare får endast röka i total obebyggelse eller se till att det inte finns eller kan passera en människa minst 200 meter i vindriktningen. Sedan när rökaren rökt klart sin cigarett så måste denne duscha, borsta tänderna och byta kläder innan den vistas närmare andra människor än ca 5 meter.

Dvs.

Hundar på endast vara lösa på rastgårdar lika säkra som ett fängelse och vara absolut tysta hela tiden.

En rökare får endast röka i total obebyggelse eller se till att det inte finns eller kan passera en människa minst 200 meter i vindriktningen. Sedan när rökaren rökt klart sin cigarett så måste denne duscha, borsta tänderna och byta kläder innan den vistas närmare andra människor än ca 5 meter.

Har jag skrivit så?

Hunden kan lika gärna vara lös om ägaren har koll på hunden, det spelar ju ingen roll då liksom...:)
Jag ser inte att du gör något fel, du har ju full koll på din hund som går vid din sida!
Ha hunden lös i tätbebyggt område utan pli och koll på hunden säger ju sig själv att man inte ska..

Nej du har inte skrivit så men om man skulle översätta ditt resonemang med lösa hundar på rökare så känns det som att det är ungefär så det skulle låta.

Ja, det var mitt scenario också. Om jag kommer med min hund lös och någon kopplad hund gör utfall tycker han att det är lite obehagligt och visar tydligt att han vill gå därifrån. Han har blivit påflugen i olika situationer, både kopplad och okopplad av hundar som är kopplade och okopplade (3 olika situationer) och har ALLTID reagerat likadant. Så om inte du av någon anledning känner min hund bättre än vad jag gör, så vidhåller jag att det är högst osannolikt att han skulle bli triggad av hund som gör utfall.

Jag tror detta är en diskussion utan slut:D

Jag förstår precis hur de menar som HAR koll på sina hundar, tyvärr måste jag dock säga att det är få som faktiskt har en sådan pli.
Sen så möter jag en hel del nonchalans av hundägarna i området och det gör ju att man blir jäkligt bitter.
Ang. rökningen så diskuterade jag det ut mitt perspektiv och faktum är att jag sällan stöter på rökare och därför antagligen inte tar det på lika stort allvar för jag har svårare att leva mig in i situationen.
I fallet med lösa hundar har jag , som jag nämnt i tidigare inlägg, haft väldigt dåliga erfarenheter och därför diskuterar jag detta ur ett annat perspektiv.

Alla har ju åsikter utifrån det dom upplevt/upplever och här omkring ÄR lösa hundar ett stort problem.

Absolut, jag menar inte att sätta ord i din mun. Men det är lite så jag uppfattat ditt resonemang utifrån det du skrivit sen om det är rätt eller fel uppfattning får ju du avgöra.

Jag bor i utkanten av staden och har min hund lös säkert 90 % av tiden eller nåt sånt. Men jag kopplar henne så fort jag ser en annan människa trots att jag vet att hon är väldigt väluppfostrad i att inte gå fram. Helt enkelt av hänsyn till dom vi möter då hon är av en ras som kan skrämma många.
Men sen är det också där ett avvägande. Står jag till exempel ute på en gräsplan och någon passerar på vägen 75 meter bort och jag är mitt uppe i något lydnadsmoment så kanske jag inte bryter det direkt bara för att koppla utan då fortsätter vi träna och hon får gå tävlingsmässigt fot ex. Är hunden lös och får springa mer fritt så kallas hon självklart in.

Nu för tiden så kopplar jag alltid mina vovvar på grund av att det nyligen var en schäfer som började löpa amok här på vårt område och bita folk till höger- och vänster. Orsaken till detta var att ägaren behandlade hunden som skit, och är en alkoholist. Han lekte på hundens tillit, riktigt vidrig typ.:cry::cry::cry:

Om hundägarna har 100% bra inkallning på sin hund och om hunden aldrig springer utom hundägarens synhåll så tycker jag absolut att det är okej att ha den lös även på trottoarer...

Tyvärr ser det ju inte ut så i verkligheten. De flesta har inte ALLS koll på sina hundar. Jag har inte problem med fobi för hundar eftersom jag är hundägare själv men jag har te.x en hund som står stilla och bara stirrar på den andre hunden ända tills hunden kommer fram och då kan hon börja leka och bli väldigt brutal, hon bits inte men hon snurrar in andra i sitt koppel på nolltid. Men jag bryr mig ju inte mest om deras hund utan mer om att min egen blir så uppstressad, men det är nästan aldrig hundägarna lyckas ropa in sin hund när den kommit så nära och jagat upp min, även om de kanske inte hälsat på varann så blir min hund jätte stressad. Sådant gör att vårträning får baksteg ochdet är ju inte särskilt schysst mot oss. Jag vet själv att det hänt, med hundar som är aggressiva, att lösspringande hundar kommit fram till kopplade aggressiva hundar och blivit ihjälbitna.

Så att ha lösspringande hundar utan inkallning som springer till andra kopplade hundar tycker jag är mer ett problem...

Men som hundägare måste man ju faktiskt ta hänsyn till att andra inte gillar hundar. Så länge ens lösa hund ignorerar människorna den passerar och inte skrämmer någn tycker jag man kan ha den lös, men... somsagt, många har ju hunden lös utan minsta koll! Åtminstone i storstan...

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 948
Senast: hollypolly
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 119
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 392
Senast: Sesca
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
3 047
Senast: sanmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V