Det här med lösa hundar

Sv: Det här med lösa hundar

Visar du själv hänsyn till alla människors fobier, sjukdomar (t.ex. allergier) och uppfattning om hur man ska leva sitt liv?

Vad har det med denna tråden att göra? Hur andra lever sitt liv? Det handlade väl om lösa hundar.

Men visst för att svara , så ja, försöker jag ta hänsyn så gott jag bara kan.

Och nu pratar vi ju inte om ngn komplicerad sak utan en så enkel grej som att ha sin hund i koppel

Jag tillhör de som faktiskt blir skeptisk när jag möter en lös hund och det beror på att 9 av 10 INTE har tillräckligt lydiga hundar fast de själva anser det..Eller så är de själva totalt obrydda om vars hunden är eller inte är..

Detta är ju själva kärnan av problemet och detta har antagligen gjort att jag även "taggar" till lite när detta ämnet kommer på tapeten.

Har varit inne med min lille hos veterinären 3 ggr pga att lösa hundar har sprungit fram och velat hälsa, men min är ganska vaktig och morrar och då har det varit klippt:cry:

Har även själv blivit biten av främmande hund som sprungit fram.
Detta har tyvärr resulterat i att jag blivit rädd för stora hundar. Riktigt rädd.
Jag blir svettig varje ggn jag ser en annan hund ute och andas först ut när jag verkligen SER att den är kopplad.

Vet inte hur många ggr lösa hundar har börjat springa mot hästarna (men dom är som tur är trygga m hundar) och en ggn sprang en hund in i våran hage, och fick sig en hov så den börjar blöda.
Då börjar tanten som äger hunden att skälla på mig:eek:

Har varit lösa hundar i våra hagar massa ggr och det står ägare och ropar och ropar men hundarna lyssnar inte.

Och alltid samma visa; "Hen har aldrig gjort så förr" , "Hen är såååå snäll"

Detta gör ju att man blir ganska kinkig,har lixåm börjat tröttna:grin:

Kände att jag behövde ventilera och förklara vrf jag är så anti att ha hunden lös

Ursäkta, jag bara måste för du menar väl inte att personer som är sådär väldigt allergiska blir mindre allergiska för att hunden har koppel?

Givetvis inte, men om hunden av någon anledning kommer för nära eller i direktkontakt med en extremt allergisk person kan det innebära väldigt mycket problem för den allergiska. Utomhus tycker jag alla har rätt att vistas ohindrat (människor!).

Du kan aldrig garantera att din lösa hund inte kommer att råka tassa iväg ifrån dig, tex till en person du möter. Man kan förebygga det genom att se till att hunden går väldigt nära dig så att du i så fall hinner korrigera den alt ta tag i den om det krävs..Har hunden hunnit flera meter bort med en ägare som gapar "kom hit!" är det liksom redan för sent..
Ett onödigt misstag går fort även om det oftast inte händer något, men det oanade kan hända och det är dumt anser jag att lita på ett djur till 100% i alla situationer.

En tanke som jag har är också:

Måste hunden vara lös överallt, mår man dåligt om den har koppel, lathet? Är koppel jobbigt?

Senast ändrad:

Jag tycker det är JÄTTEobehagligt med lösa hundar som tar kontakt. Går dem fot, eller nosar på i gräset på en bred väg är det en sak men hundar som kommer emot mig gör mig väldigt obekväm

Jag har två hundar men vill inte ha andras hundar nära mig - hur snälla dom än är. Vill jag hälsa på någons hund så frågar jag. Detta gäller när jag går både med och Utan hund.
Går jag med hund och en lös hund kommer emot mig så sparkar jag bort dem - stora som små. Mina hundar ha blivit påhoppade tillräckligt många gånger. När min hund var nyopererad fick jag sparka bort lösa hundar titt som tätt.
Tycker också det är obehagligt med kopplade hundar där ägaren går nära, eller på fel sida och hundarna gör utfall.

Slutsats; Hundarna ska inte komma fram till mig vare sig dom är lösa eller inte och jag tar inte kontakt med andras hundar utan att ha frågat ägaren.

Tyvärr verkar de gå 10idioter till hundägare på varje vettig hundägare.

Senast ändrad:

Tillägger också ytterligare en tanke jag haft:

Bara för att man själv normalt inte har problem med sin lösa hund så innebär det inte att andra inte har problem med sin hund vid möten för ett exempel. Tycker man inte enbart ska fokusera på sig själv för att förhindra olyckor när man håller på med djur, man får se helheten.

Hunden ni möter kan ha problem med andra hundar, göra utfall etc att det kanske helt plötsligt oanat triggar igång din hund..Vi pratar ju inte deras språk och man kan faktiskt råka missa en signal som är så otydlig för oss att vi inte ens uppfattar den och så är olyckan framme..Det går på en nanosekund. Jag vet att flera anfall börjat just så där man trott sig ha kontroll men man hinner oftast inte med i ett sånt läge om hunden är för långt borta, att man inte tagit tag i halsbandet eller kopplat vid möten med andra hundar.
För mig känns det lite "Better safe than sorry"

Senast ändrad:

Tillägger också ytterligare en tanke jag haft:

Bara för att man själv normalt inte har problem med sin lösa hund så innebär det inte att andra inte har problem med sin hund vid möten för ett exempel. Tycker man inte enbart ska fokusera på sig själv för att förhindra olyckor när man håller på med djur, man får se helheten.

Hunden ni möter kan ha problem med andra hundar, göra utfall etc att det kanske helt plötsligt oanat triggar igång din hund..Vi pratar ju inte deras språk och man kan faktiskt råka missa en signal som är så otydlig för oss att vi inte ens uppfattar den och så är olyckan framme..Det går på en nanosekund. Jag vet att flera anfall börjat just så där man trott sig ha kontroll men man hinner oftast inte med i ett sånt läge om hunden är för långt borta, att man inte tagit tag i halsbandet eller kopplat vid möten med andra hundar.
För mig känns det lite "Better safe than sorry"

Då hjälper inte ett koppel mycket heller om man är bredvid varandra på en gångväg om man inte har max 10 cm och spänner armen och är beredd att hålla emot vilket jag tror att få gör om hunden inte brukar göra utfall.

KL. Jag får intrycket av att de två "lägren" i den här tråden har olika uppfattning om hur den fysiska miljön där dessa möten sker ser ut och hur nära man måste passera. Jag uppfattade TS som att det handlade om en bred gång eller cykelbana där ingen riskerar att blir "trängd".

Den miljön jag pratar om består av ganska smala gång banor men med stora gräsmattor oftast på båda sidorna men ibland bara på en sida. Det är sällan vi har mindre än 2 meter till mötande eftersom vi oftast går ute på gräset. De flesta möten sker nog med 5-10 meters mellanrum. Vet inte ens om det klassas som ett möte men för mig är det det. Möter vi någon som är rädd har de normalt gott om plats att väja eller välja en annan väg. Ser jag att vi håller på att möta någon i en passage så brukar jag gå åt sidan innan det blir trångt och ställa mig någon meter från gångbanan och platsa hunden på min vänstra sida och vänta till den mötande har passerat och sedan fortsätta.

Detta är ju själva kärnan av problemet och detta har antagligen gjort att jag även "taggar" till lite när detta ämnet kommer på tapeten.

Har varit inne med min lille hos veterinären 3 ggr pga att lösa hundar har sprungit fram och velat hälsa, men min är ganska vaktig och morrar och då har det varit klippt:cry:

Har även själv blivit biten av främmande hund som sprungit fram.
Detta har tyvärr resulterat i att jag blivit rädd för stora hundar. Riktigt rädd.
Jag blir svettig varje ggn jag ser en annan hund ute och andas först ut när jag verkligen SER att den är kopplad.

Vet inte hur många ggr lösa hundar har börjat springa mot hästarna (men dom är som tur är trygga m hundar) och en ggn sprang en hund in i våran hage, och fick sig en hov så den börjar blöda.
Då börjar tanten som äger hunden att skälla på mig:eek:

Har varit lösa hundar i våra hagar massa ggr och det står ägare och ropar och ropar men hundarna lyssnar inte.

Och alltid samma visa; "Hen har aldrig gjort så förr" , "Hen är såååå snäll"

Detta gör ju att man blir ganska kinkig,har lixåm börjat tröttna:grin:

Kände att jag behövde ventilera och förklara vrf jag är så anti att ha hunden lös

Det förstår jag. Har inte råkat ut för att lösa hundar kommit fram än men folk som SLÄPPER fram sina hundar blir jag vansinnig på. Flexikoppel borde förbjudas i tätort :devil:

Min hund sprang fram till en cihuahua när han var 8-9 veckor men sedan dess har det aldrig hänt och händer det igen så blir det massor av träning innan han får vara lös i närheten av andra hundar igen. Han får inte ens hälsa på lekkompisen utan att "be om lov" och när han och lekkompisen lekte och lekkompisen sprang från till en annan hund gjorde inte min hund det så något resultat har träningen tydligen gett. Frihet med ansvar som någon skrev.

Då hjälper inte ett koppel mycket heller om man är bredvid varandra på en gångväg om man inte har max 10 cm och spänner armen och är beredd att hålla emot vilket jag tror att få gör om hunden inte brukar göra utfall.

Nu är jag kinkig..olyckor kan hända, men med det resonemanget att man inte är beredd/vaksam så är man inte ansvarsfull tycker jag.
Ett koppel räcker nog bättre än om hunden är lös i en sån situation, sen behöver man ju inte mötas så nära, är det dessutom väldigt trångt får man kanske invänta varandra med passage eller att man kliver åt sidan.
Jag litar aldrig på okända hundar/hundförare och håller avstånd.

Det är två läger och det beror säkerligen på vad man har för erfarenheter men jag tycker man ska försöka förebygga olyckor genom att ta kontroll över situationer och inte bli för slapp och trygg när man sysslar med djur.

Senast ändrad:

Fast även människor med hund kan vara rädd för andra hundar

Det kan verkligen vara så. En bekant till mig har två gråhundar men är rädd för hundar hon inte känner, desto mindre hund, desto mer rädd. För mig är det helt ologiskt att vara rädd för min lilla pomeranian tik på 2 kg som inte ens tittar åt andra männsikor än mig, men det är hon, och det får man respektera!

*kl*
Fö så har jag mina hundar oftast lösa om man har bra sikt omkring sig, så man hinner kalla in snabbt vid ett möte. Kopplar oftast vid möte, möjligtvis strikt fotgång 'bara'.
På centrum eller vägar har jag alltid koppel.

Sen tror jag att hade alla haft sina hundar under kontroll som alla i tråden så hade nog inte insändaren varit i tidningen.
Jag ser lite då och då när jag är ute och går med vårt 'hundgäng' att vissa med hundar inte bryr sig så mycket om deras hundar inte kommer på inkallningen och ist springer fram till någon mötande för att ' han är så snäll och vill bara hälsa'
Händer ju en själv lite då och då, att lösspringande hundar springer fram till mina fast ägaren står och gastar en bit bort, och alltid 'han är snäll!!!' :grin: Ja visst, men mina kanske inte är??

Vad har det med denna tråden att göra? Hur andra lever sitt liv? Det handlade väl om lösa hundar.

Men visst för att svara , så ja, försöker jag ta hänsyn så gott jag bara kan.

Och nu pratar vi ju inte om ngn komplicerad sak utan en så enkel grej som att ha sin hund i koppel

Vad jag menar är att man måste kunna generalisera sina pekpinnar.

Jag känner så här när det gäller rökning,

Är man över 18 år så är man medveten om riskerna och vuxen och gör va man vill.

Personligen tycker jag det har blivit hetsjakt på just rökare och att det gått till överdrift.

Jag är ute å rör mig mkt i stan och upplever inte rökare som ngt störningsmoment. De flesta här i tråden verkar ju bo i värsta rökarorterna
Ngn nämde i tråden att denne aktivt väljer bort vänner/personer som röker, alltså hallå Så en urtrevlig bekantskap börjar plötsligt röka och då förvandlas man till värsta moralkärringen.

Känns som att vissa verkligen söker saker att tjafsa om. Är det verkligen så big deal att andra röker?

Jag känner så här när det gäller lösa hundar,

Är man över 18 år så är man medveten om riskerna och vuxen och gör va man vill.

Personligen tycker jag det har blivit hetsjakt på just lösa hundar och att det gått till överdrift.

Jag är ute å rör mig mkt i stan och upplever inte lösa hundar som ngt störningsmoment. De flesta här i tråden verkar ju bo i värsta hundområdet
Ngn nämde i tråden att denne aktivt väljer bort vänner/personer som har sin hund lös, alltså hallå Så en urtrevlig bekantskap börjar ha sin hund lös och då förvandlas man till värsta moralkärringen.

Känns som att vissa verkligen söker saker att tjafsa om. Är det verkligen så big deal att andra har sin hund lös?

Nu är jag kinkig..olyckor kan hända, men med det resonemanget att man inte är beredd/vaksam så är man inte ansvarsfull tycker jag.

Bara för att man har hunden lös betyder det inte att man inte är beredd eller vaksam snarare tvärtom, jag tror att många (inte alla) som går med huden lös läser hundens signaler snabbare och är mer vaksamma än de som har koppel. Men skulle jag gå och spänna mig och vara berdd att kasta mig efter hunden eller att hålla emot i ett koppel så skulle nog det om något trigga hunden eftersom jag då signalerar fara.

Ett koppel räcker nog bättre än om hunden är lös i en sån situation, sen behöver man ju inte mötas så nära, är det dessutom väldigt trångt får man kanske invänta varandra med passage eller att man kliver åt sidan.
Nja. För mig går det betydligt snabbare att ge stoppsignal och sedan kalla in hunden än att korta kopplet och sedan hala in hunden. Men det förutsätter ju att man har en fungerande stoppsignal.

Jag litar aldrig på okända hundar/hundförare och håller avstånd.

Inte jag heller

Det är två läger och det beror säkerligen på vad man har för erfarenheter men jag tycker man ska försöka förebygga olyckor genom att ta kontroll över situationer och inte bli för slapp och trygg när man sysslar med djur.

Bara för att man har hunden lös betyder det inte att man är slapp. De promenaderna är jobbigast för mig eftersom jag måste ha konstant uppsikt över omgivningarna för att hinna se eventuella faror innan hunden och samtidigt ha koll på vart hunden är precis hela tiden och hela tiden kontrollera att hunden har koll på och är uppmärksam på mig. Är det slappt?

Går vi i koppel kan jag gå och slappna av däremot.

Man har hunden kopplad i tättbebyggt område av hänsyn och ev lokala ordningsföreskrifter. I skogen eller på landet lösa jyckar. Skulle aldrig koppla min här hemma men i stan känns det självklart.
Jag gillar inte heller lösa hundra och många av de som säger att de har lydnad har tyvärr bara en bråkdel av vad de tror..

Har inga problem med lösa hundar förutsatt att den lyssnar till ägaren 100%

Desvärre är det oftare det springer runt hundar utan koppel som inte lyssnar på ägaren för fem öre. För att inte tala om dom som anser att bara för att dom har koppel på hunden så är allt lungt. Har varit med om flera tillfällen där ägaren går på ena sidan av trottoaren och hunden på den andra, helt livsfarligt för cyklister och inte så roligt för dom gående heller.

kl

Jag tycker inte alls att det är någon stor fara med att folk har sina hundar lösa, förutsatt att de har bra pli på dem. MEN, även om just du har stenkoll på din hund hela tiden så sänder man ut ett budskap till andra som inte har det - att det är okej att ha sin hund lös.

Min pojkvän har en hund som är riktigt speciell. Hon är inte elak, men hon är väldigt, väldigt rädd för andra hundar och får panik när vi ser en annan hund. Hon har varit rädd för i stort sett allt sedan de fick henne men har blivit mycket, mycket bättre och miljöträningen gör susen. Hon har blivit mycket tryggare, och mer uppmärksam!
Men här om dagen så var jag och pojkvännen ute och gick med hundarna och tre andra hundar står och skäller tio meter bort. Vår ena hund bli såklart panikslagen som vanligt, och börjar pipa men slutar när jag distraherar henne med annat. Allt väl så långt, MEN då är en av de vita hundarna lös och springer till vår hund, som får tokspel och blir jätteoffensiv och hugger i luften. Jag ville såklart inte låta henne bita den vita hunden, såklart. Stackars hunden har ju inte gjort något fel.

Jag skriker åt kärringarna att koppla sina hundar, men de säger "Men han är sååå snäll sååå". Det spelar INGEN som helst roll hur snäll deras hund är. Min hund är också snäll - men rädd. Hon är världens goaste - men osäker. Och deras hund gjorde det ju inte bättre, för den var en centimeter ifrån henne och morrade och gläfste. Så jag håller bort vår hund i kopplet och puttar bort deras hund med benet, och det slutar med att våran hund får totalspel och ett av betten i luften hamnar i mitt ben istället.

Långt och plottrigt inlägg, men min poäng är att är man en bra hundägare som har bra koll på sin hund hur snäll och väluppfostrad den än är - då har man den i koppel. Inte för att man inte kan ha den lös - men för att föregå med gott exempel och visa vägen för de "mindre bra" hundägarna.

Fast nu börjar det här gå lite överstyr tycker jag. Så som Taxilock beskriver hur hon gör när hon får möte (kopplar på trång väg, har hunden fot, samt kopplar om någon ber henne), så tycker jag att det är ren idioti att kalla henne för respektlös.

En person som har en fobi eller en annan psykiatrisk diagnos som går ut på att undvika saker blir knappast hjälpt av att omgivningen visar överdriven hänsyn. Att ha en fobi är oerhört handikappande och den som lider av fobi mår på sikt bäst av att söka hjälp för denna. Så Taxilocks råd är inte alls dumt!

Tack för du skriver vad jag tänkt och med en bättre formulering :)

/Camilla

Och det är det där som gör att jag uppfattar det som att du inte visar hänsyn till ex. promenerande människor.
För en hundrädd uppfattas en kopplad hund som ngt säkrare än en lös...oavsett hur slickat den går längs med benet på husse lr matte.
(har iaf jag fått lära då jag läste psykologi)

Och frågar du min mamma som varit enormt hundrädd hela sitt liv, så ser hon hellre en lös hund som det syns att det är kontroll över än någon som snabbt sätter på ett koppel just för att det oftast betyder att hunden inte varit lydig nog att vara lös egentligen men ändå varit det. Så även vid fobi har folk olika "triggers" som gör situationen olika svår att hantera.

/Camilla

Hunden ni möter kan ha problem med andra hundar, göra utfall etc att det kanske helt plötsligt oanat triggar igång din hund..

Min hund har blivit påhoppad vid flera tillfällen. Inte en enda gång har han blivit triggad. Han piper och försöker komma undan. När vi möter kopplade hundar som skäller och gör utfall vill han helst komma därifrån så fort som möjligt.
Så nej, det scenariot ser jag som ytterst osannolikt.

Har har så svårt att förstå det här resonemanget att tänk om.. hunden ni möter har problem med andra hundar.. ..hunden ni möter gör utfall... ..något annat hemskt händer..

Jag går inte runt och är rädd för allt som kan hända jämt och ständigt. Och även om det händer så kan man faktiskt ha så god kännedom av sin hund att man vet hur den skall reagera då. Jag förstår som sagt inte resonemanget "tänkt om något hemskt händer!" Jag lever inte mitt liv baserat på rädsla för att olyckor kan ske. Sen kan man försöka minimera olyckor med ett bra säkerhetstänk absolut men för mig och flera i tråden är inte det att alltid, alltid, alltid ha koppel på hunden.

Jag har aldrig skrivit att man ska röka så man stör andra, däremot vill man röka så är det upp till var och en.
I den tråden var dte ju prat om att förbjuda rökning och hur man kan va så dum och röka.

Jag har inget emot rökare sålänge dom inte blåser rök i ansiktet på andra och lika med lösa hundar.
Visst kan mna ha sin hund lös, men även där, lixåm hos rökare, i områden där man inte stör andra.

Fast vad är att störa andra? Någon blir panikslagen när den ser en lös hund som går fot bredvid sin ägare. En annan får astma om den känner minsta lilla röklukt från någons kläder.

Ska man som rökare inte störa någon så betyder i praktiken att aldrig ska röka om om man inte duschar och tar på sig rena kläder innan man går ut bland folk. På samma sätt som du menar att man alltid måste ha hunden kopplad bland folk för att inte riskera att störa någon.

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 948
Senast: hollypolly
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 119
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 392
Senast: Sesca
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
3 047
Senast: sanmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V