Det här med halter...

C

cafu

Har en 3-årig nsv som kördes in förra hösten och som jag körde några gånger med rockard hemma innan nyår, därefter fick hon en liten vila innan vi på allvar kom igång under våren. Började då med tömkörning, har sedan provat att dra sax, harv, lunningsbåge och kälke.

Det som varit svårast har hela tiden varit att stå stilla längre stunder. Inte ovanligt för en unghäst antar jag, så jag har inte pressat henne för hårt utan bara successivt ökat kraven på hur länge hon ska kunna stå stilla. Att verkligen jobba sig avslappnad genom att t ex harva eller dra stock har också gjort det mycket lättare för henne. När vi gjorde det frivilliga körprovet för 3-åriga nordsvenskar på premieringen senast gick det superbra och vi fick maxpoäng på just halterna! Men då handlade det ju bara om kanske 10 sekunder.

Nu har vi börjat köra med rockarden igen och det går bra men jag är lite orolig just för det här med halterna. Även om det inte kommer så mycket trafik på våra vägar häromkring har vi tränat en hel del på att kunna möta och bli omkörda av cyklar, mopeder och bilar och även om hon var lite spänd i början har hon klarat det bra även om hon blivit tvungen att stå stilla vid en mötesplats några sekunder. Men, det jag är lite orolig för är om det skulle komma t ex en timmerbil eller annat ekipage som vi måste stå stilla och invänta någon längre stund. Risken är tror jag att hon antingen vill gå framåt innan detta ekipage hunnit förbi, eller hemska tanke, att hon blir uppstressad och försöker vända.

Jag har funderat mycket på det här och hur man kan träna, ett alternativ är ju att man alls inte ger sig ut för att man tycker det är för farligt men det blir ju inget bättre av, så det vi gör nu är att vi endast tar korta turer för att ha nära hem om något skulle hända. Men hon behöver ju få gå lite längre rundor också för att komma ner i varv och på sikt uppskatta även en halt! Eller, vad tror ni? Tacksam för tips!

Sv: Det här med halter...

Varför kan du inte möta dom i skritt? Jag tycker att du skall jobba med halterna från marken innan det sitter. Du kan ju ven träna på det hemma om du vill. Själv så sätter jag inte för en hst som inte kan stå still. Det är det svåraste att lära in tycker jag. Skritta,trava och svänga kan alla hästar. Men detta med att stå still är ofta ett gissel för många. Vi tränar hela tiden på detta. När vi tar in dom fr¨ån hagen, när vi duchar dom, nr vi går med dom. Hela tiden. Jobba hästen från marken. När du säger tex. *stå* så skall det stå still. Går den frammåt så backa den genast 2-3 steg. Håll på så så kommer det strax att lossna för den.

Vi har så smala vägar så det går inte att möta en bil, än mindre en timerbil, utan att något ekipage utnyttjar någon av mötesplatserna längs vägen. Så det kommer att uppstå tillfällen då vi måste stå stilla.

Jovisst kan jag nöta det mer på hemmaplan, men som jag skrev så vill jag inte heller pressa henne för hårt för då tror jag risken är att hon protesterar på andra sätt (genom att försöka vända, backa etc). Det känns inte heller så lätt att bara träna halter med en häst som har så mycket energi som min. Hon har väldigt bråttom och är väldigt framåt, det är därför jag tänker att hon behöver komma ut och gå längre rundor så hon lugnar sig. När vi dragit t ex saxen har det gått bra för då förstår hon VARFÖR hon ska stå still ibland som vid lastning och lossning, vilket hon inte alls verkar göra med rockard för då är det bara framåt som gäller. Men samtidigt får det ju inte hända något, så det är lite av moment 22...

Varför kan du inte möta dom i skritt? Jag tycker att du skall jobba med halterna från marken innan det sitter. Du kan ju ven träna på det hemma om du vill. Själv så sätter jag inte för en hst som inte kan stå still. Det är det svåraste att lära in tycker jag. Skritta,trava och svänga kan alla hästar. Men detta med att stå still är ofta ett gissel för många. Vi tränar hela tiden på detta. När vi tar in dom fr¨ån hagen, när vi duchar dom, nr vi går med dom. Hela tiden. Jobba hästen från marken. När du säger tex. *stå* så skall det stå still. Går den frammåt så backa den genast 2-3 steg. Håll på så så kommer det strax att lossna för den.

Vi har så smala vägar så det går inte att möta en bil, än mindre en timerbil, utan att något ekipage utnyttjar någon av mötesplatserna längs vägen. Så det kommer att uppstå tillfällen då vi måste stå stilla.

Jovisst kan jag nöta det mer på hemmaplan, men som jag skrev så vill jag inte heller pressa henne för hårt för då tror jag risken är att hon protesterar på andra sätt (genom att försöka vända, backa etc). Det känns inte heller så lätt att bara träna halter med en häst som har så mycket energi som min. Hon har väldigt bråttom och är väldigt framåt, det är därför jag tänker att hon behöver komma ut och gå längre rundor så hon lugnar sig. När vi dragit t ex saxen har det gått bra för då förstår hon VARFÖR hon ska stå still ibland som vid lastning och lossning, vilket hon inte alls verkar göra med rockard för då är det bara framåt som gäller. Men samtidigt får det ju inte hända något, så det är lite av moment 22...

Jag tror inte hon är såpass smart att hon vet VARFÖR hon ska stå still just med saxen, inte om hon inte är mer rutinerad än vad hon verkar. Däremot tror jag att du själv blir nervös när ni måste stå still med rockarden och det känner hon och blir nervös och vill inte stå still. Ha medhjälpare med i början, som hoppar av och håller i hästen när ni möter bilar mm. Det spelar ingen roll hur mycket energi hon har, en körhäst MÅSTE kunna stå still. Träna hemma, och på gärden etc. och gör det obekvämt för henne att inte stå still, backa, lägg jätte liten volt etc, till slut kommer hon inse att det är bekvämare att stå still.

Jag skulle inte kalla det för att pressa. Snarare träning och NH. Som jag kan se det så är hon inte klar för att sttas i vagn än. Dra ner på kraftfodret och ta bort betforn om hon får det.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 977
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 789
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb