Det här med gästlista till fest..

MiniLi

Trådstartare
Jag och några vänner planerar stor gemensam 30-års fest. Jag sitter och stirrar på min gästlista och får bara ångest av eländet :arghh::p
Skulle uppskatta lite allmänna reflektioner eller "såhär har/hade jag gjort" när det gäller att skära ner i listan..
Vi ska hyra in oss på lokal och har därför ett maxtak på antal gäster att förhålla oss till.

Just nu funderar jag på..
- Hur många bjuder man in i förhållande till max antal platser? Ska man kallt räkna med att många tackar nej? Har man reservlista och tidigt svarsdatum? Vad gör man om fler än man tänkt dyker upp?
- Bör man alltid bjuda med respektive även när man inte känner personen i fråga själv?
- Hur förhåller man sig till kollegor? Jag jobbar i en ganska liten arbetsgrupp (7 personer inkl mig själv + chef) och är mer vän med vissa än andra. Känner mig som ett arsle om jag inte bjuder alla men är egentligen bara 4 av 6 jag känner behov av att ha där.
- Likaså kompisgäng där man kommer mer överens med vissa än andra. I mitt fall är det min sambos kompisgäng där jag blivit bra vän med flera men inte alla. Vi umgås ofta hela gänget i andra situationer och jag misstänker att det kan vara känsligt från vissa håll om inte "alla" blir bjudna.

Jag har aldrig haft en såhär stor fest och definitivt aldrig behövt tänka på att skära ner någon gästlista.. Gah! Hoppas på kloka svar från er andra :D
 
- Hur många bjuder man in i förhållande till max antal platser? Ska man kallt räkna med att många tackar nej? Har man reservlista och tidigt svarsdatum? Vad gör man om fler än man tänkt dyker upp?
Jag skulle ha en huvudlista och en reservlista då många kommer att tacka nej.
Nu är det skillnad på privata och företagsevent eller annan omständighet, men under Almedalsveckan har vi haft listor på ca 1000 pers, vi tar in 300 och då är det ju stor skillnad att neka någon i dörren, men det är sällan det händer.
Var noggrann med att i inbjudan trycka på att det är begränsat antal platser pga platsbrist och att ni därför måste veta hur många som kommer.

- Bör man alltid bjuda med respektive även när man inte känner personen i fråga själv?
Eftersom det är platsbrist skulle jag bara bjuda in folk jag känner.

- Hur förhåller man sig till kollegor? Jag jobbar i en ganska liten arbetsgrupp (7 personer inkl mig själv + chef) och är mer vän med vissa än andra. Känner mig som ett arsle om jag inte bjuder alla men är egentligen bara 4 av 6 jag känner behov av att ha där.
Jag skulle ha bjudit alla eller ingen, speciellt eftersom ni är en så liten arbetsgrupp.

- Likaså kompisgäng där man kommer mer överens med vissa än andra. I mitt fall är det min sambos kompisgäng där jag blivit bra vän med flera men inte alla. Vi umgås ofta hela gänget i andra situationer och jag misstänker att det kan vara känsligt från vissa håll om inte "alla" blir bjudna.
Ha de du känner på första listan och de andra på reservlistan, hänvisa till att det är din fest och inte din sambos (även om jag förstår att det kan vara folk som blir lite stötta av detta).
 
Bjud de du vill ha där, inte för att det känns som om du måste. Gnölar någon har de bevisat att de ändå inte var någon en hade velat ha där. Vill du ge något skäl vid ev gnöl säger du bara att det inte fanns plats för att bjuda alla.

Jag hade nog känt att kollegorna var lite trixigare än sambons kompisar men samtidigt, nog måste väl även de förstå att det är begränsat med plats och att det är rätt naturligt att bjuda de du är närmast. Hade det varit endast en person från jobbet du inte velat ha där hade jag bjudit denne ändå, att inte göra det hade varit rätt pissigt.

Jag hade inte bjudit in flera än vad som får plats eller haft en reservlista. Det känns om något som att bli inbjuden med armbågen.
 
Tack båda!

Usch jag tycker det är så svårt. Finns flera på min lista som jag egentligen inte får ut så mkt av att ha där men jag vet att det kan bli drama om de inte blir bjudna. Har tex en kusin med man som jag aldrig pratar med men jag VET att det kommer bli drama om de inte bjuds. Det är redan drama i familjen på grund av sånt här och jag vill inte gärna bidra till att skiten blossar upp igen även om jag tycker att vissa beter sig som barnrumpor.

Sen tror jag att det kommer bli ett visst bortfall efter inbjudningar.. Är ju alltid några som inte kan det valda datumet. Vi kommer även ha barnfri fest samt ta kuvertavgift och då faller säkert vissa småbarnsföräldrar bort och en del kanske inte vill betala..
 
Tack båda!

Usch jag tycker det är så svårt. Finns flera på min lista som jag egentligen inte får ut så mkt av att ha där men jag vet att det kan bli drama om de inte blir bjudna. Har tex en kusin med man som jag aldrig pratar med men jag VET att det kommer bli drama om de inte bjuds. Det är redan drama i familjen på grund av sånt här och jag vill inte gärna bidra till att skiten blossar upp igen även om jag tycker att vissa beter sig som barnrumpor.

Sen tror jag att det kommer bli ett visst bortfall efter inbjudningar.. Är ju alltid några som inte kan det valda datumet. Vi kommer även ha barnfri fest samt ta kuvertavgift och då faller säkert vissa småbarnsföräldrar bort och en del kanske inte vill betala..
Vill bara passa på att *gilla* att ni tar en kuvertavgift :up:
 
Jag och några vänner planerar stor gemensam 30-års fest. Jag sitter och stirrar på min gästlista och får bara ångest av eländet :arghh::p
Skulle uppskatta lite allmänna reflektioner eller "såhär har/hade jag gjort" när det gäller att skära ner i listan..
Vi ska hyra in oss på lokal och har därför ett maxtak på antal gäster att förhålla oss till.

Just nu funderar jag på..
- Hur många bjuder man in i förhållande till max antal platser? Ska man kallt räkna med att många tackar nej? Har man reservlista och tidigt svarsdatum? Vad gör man om fler än man tänkt dyker upp?
- Bör man alltid bjuda med respektive även när man inte känner personen i fråga själv?
- Hur förhåller man sig till kollegor? Jag jobbar i en ganska liten arbetsgrupp (7 personer inkl mig själv + chef) och är mer vän med vissa än andra. Känner mig som ett arsle om jag inte bjuder alla men är egentligen bara 4 av 6 jag känner behov av att ha där.
- Likaså kompisgäng där man kommer mer överens med vissa än andra. I mitt fall är det min sambos kompisgäng där jag blivit bra vän med flera men inte alla. Vi umgås ofta hela gänget i andra situationer och jag misstänker att det kan vara känsligt från vissa håll om inte "alla" blir bjudna.

Jag har aldrig haft en såhär stor fest och definitivt aldrig behövt tänka på att skära ner någon gästlista.. Gah! Hoppas på kloka svar från er andra :D

Hade min sambo inte varit medbjuden hade inte jag heller kommit eller tvärt om, kan vara något att ta med i beräkningen :)
 
Hade min sambo inte varit medbjuden hade inte jag heller kommit eller tvärt om, kan vara något att ta med i beräkningen :)
Jo jag förstår det. Samtidigt så med tex kollegorna så är det antingen bli bjuden utan respektive eller inte alls eftersom det annars springer iväg i antal väldigt fort..
Jag funderar på om man kan förklara för dem att respektive kommer få komma om det blir plats?

Jag vill ju egentligen bjuda 4 kollegor men måste nog bjuda 6 för att det blir konstigt annars. Ska då också respektive bjudas är det genast 12 personer när jag egentligen ville ha 4..
 
Jo jag förstår det. Samtidigt så med tex kollegorna så är det antingen bli bjuden utan respektive eller inte alls eftersom det annars springer iväg i antal väldigt fort..
Jag funderar på om man kan förklara för dem att respektive kommer få komma om det blir plats?

Jag vill ju egentligen bjuda 4 kollegor men måste nog bjuda 6 för att det blir konstigt annars. Ska då också respektive bjudas är det genast 12 personer när jag egentligen ville ha 4..

Ja det är ju upp till dig vad man vill "riskera". Som sagt jag är väldigt noga med etikett och hade aldrig bjudit in till fest utan respektive och framförallt inte när ni har mage att ta ut en kuvertavgift. Då hade jag helt enkelt tagit en större lokal och bjudit med alla eftersom att man ändå får betala för sig.

Hellre 12 lyckliga pers som skapar en grym fest än att dom 4 inte vill komma pga att dom inte får ta med sin partner.

Och vill du att 4 pers av 7 kommer hade jag ändå bjudit allihop, skillnad på om man är 40 på ett företag och vill bjuda 12 än i din situation.
 
Ja det är ju upp till dig vad man vill "riskera". Som sagt jag är väldigt noga med etikett och hade aldrig bjudit in till fest utan respektive och framförallt inte när ni har mage att ta ut en kuvertavgift. Då hade jag helt enkelt tagit en större lokal och bjudit med alla eftersom att man ändå får betala för sig.

Hellre 12 lyckliga pers som skapar en grym fest än att dom 4 inte vill komma pga att dom inte får ta med sin partner.

Och vill du att 4 pers av 7 kommer hade jag ändå bjudit allihop, skillnad på om man är 40 på ett företag och vill bjuda 12 än i din situation.
Alltså vi är 4 personer som ska ha festen. Vi kommer ha plats för drygt 150 personer totalt, större lokaler än så inkl mat och personal finns inte i vår stad.

Jag tar risken helt enkelt. Mina vänner är inte så kinkiga, är övertygad om att de har förståelse för just det där med respektive :)

Och vadå "har mage att ta ut kuvertavgift"? Det är ju fritt fram att avstå om man inte vill komma under de förutsättningar som råder.
 
Jag hade bara bjudit in de jag ville, det är ju din fest. Är det ont om platser så skulle jag inte bjuda in respektive jag inte träffat, men annars hade jag gjort det.. jag gillar ju min vän och förhoppningsvis har den en trevlig partner också, men hade inte valt en +1 framför att kunna bjuda en vän.
Nej precis! Mina funderingar om att inte bjuda respektive är i de fall jag aldrig ens träffat personen och endast för att det helt enkelt inte finns plats..
 
Ja det är ju upp till dig vad man vill "riskera". Som sagt jag är väldigt noga med etikett och hade aldrig bjudit in till fest utan respektive och framförallt inte när ni har mage att ta ut en kuvertavgift. Då hade jag helt enkelt tagit en större lokal och bjudit med alla eftersom att man ändå får betala för sig.

Hellre 12 lyckliga pers som skapar en grym fest än att dom 4 inte vill komma pga att dom inte får ta med sin partner.

Och vill du att 4 pers av 7 kommer hade jag ändå bjudit allihop, skillnad på om man är 40 på ett företag och vill bjuda 12 än i din situation.
"Ha mage att ta ut en kuvertavgift".. Låt oss säga att mat och dryck per person kommer kosta ungefär 100:- och de ska ha en fest för 150, det blir 15´000:- och då är inte lokalhyra inräknad. Då blir det 5000:- per person som arrangerar festen. Sen blir det lokalhyra på det..
Jag hade hellre hjälpt till att betala en 100:- för mat och dryck än att köpa en present, som antagligen hade varit dyrare än detta. Nu bara leker jag med siffror, men jag tycker inte att man ska skämmas för att ta en kuvertavgift. Om inte mina vänner hade med sig sin egen dricka på fester skulle jag ALDRIG ha råd att bjuda in till förfest exempelvis. Att ha kuvertpris tycker jag är en väldigt smart och smidig lösning!
 
Ja det är ju upp till dig vad man vill "riskera". Som sagt jag är väldigt noga med etikett och hade aldrig bjudit in till fest utan respektive och framförallt inte när ni har mage att ta ut en kuvertavgift. Då hade jag helt enkelt tagit en större lokal och bjudit med alla eftersom att man ändå får betala för sig.

Hellre 12 lyckliga pers som skapar en grym fest än att dom 4 inte vill komma pga att dom inte får ta med sin partner.

Och vill du att 4 pers av 7 kommer hade jag ändå bjudit allihop, skillnad på om man är 40 på ett företag och vill bjuda 12 än i din situation.

Om man har mage att klaga på en inbjudan till fest, så stannar man nog bäst hemma. Det är så trist när människor ska ställa lägstakrav som gör att folk hellre låter bli att arrangera.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 312
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 478
Senast: Pratsch
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 214
Senast: Emtherlia
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 505
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp