Vilken jobbig släkt!! Det är väl knappast deras problem! Gör som det passar er! All forskning verkar ju visa på att närhet enbart är positiv för barns trygghet och självständighet!Våran dotter är två år. Har sen dag ett sovit med mig i sängen. Någon natt i sin spjälsäng när hon var mycket liten.
Nu har släkten börjat fråga om hon inte ska sova i egen säng snart. Jag har dock lite svårt att släppa taget. Vill ha henne i min säng ett tag till då hon troligtvis är mitt första och enda barn. Hon verkar inte ha bråttom att sova i sin egen säng hon heller. För mig är hon fortfarande liten och behöver trygghet. Sen har hon i perioder mycket nattskräck och jag hade aldrig orkat springa upp och ner till hennes rum flera gånger per natt när det är som värst. Är bekväm också
När började era barn sova i egen säng och framförallt eget rum?
Våra har fått välja själva. Fyraåring har inte ens någon säng än eftersom behovet inte har funnits. När vi renoverar i sommar och ett rum blir hans eget får han säng där att använda när han vill. Storasyskonen (7 och 10 år) har börjat sova ensamma senaste året (när lillasyster ville hängde storebror på ) men vill gärna komma och gosa ibland. Vi har extrasäng i samma höjd som dubbelsängen för att alla ska få plats.