Jag är i v 25 nu och kan ju säga att det här med att vara gravid är ingen hit. Jag har haft problem med magen hela tiden (förstoppning och magknip) och haft smärtor av foglossning sedan v 15 ungefär men värst av allt är att min blåsa inte fixar trycket. Jag är konstant kissnödig. Just kissnödigheten är det som får mig att avstå från all ansträngande idrott. Det känns inte som om jag kan hålla tätt (fixar inte att nysa t ex) och blåsan känns som om den ska sprängas. Foglossningssmärtan kommer än så länge mest EFTER aktivitet. Så jag är ute rätt mycket i skogen med hundarna fortfarande och om jag stannar och kissar med jämna mellanrum kan jag fortfarande promenera någon mil under en förmiddag. Sedan blir jag ett soffliggande kolli när jag kommer hem men det är det lätt värt.
Jag har gått upp mycket och kommer nog landa på +20 kg. En del är nog mina svullna tarmar, men mycket är tröstätande. När jag har fastnat där i soffan så har jag inte så mycket självdisciplin kvar längre.
MEN jag tänker som så att det är några få månader av mitt liv. Jag behöver inte göra om det om jag inte vill (just nu känns ett barn väldigt lagom, då kan jag fortfarande leva som tidigare) och vissa grejer är rätt häftiga. Som nu när jag känt de första sparkarna, det kommer min sambo aldrig få uppleva. Alla andra verkar tycka att det är värt det, även de som har haft hemska förlossningar. Så då tänker jag att så kommer det nog bli för mig också
När det gäller sambon så gör han vad han kan. Han sköter all städning, diskning och rastar mina hundar om jag inte orkar/kan. Han hade väldigt svårt att hantera mina humörsvängningar i början dock, jag blir väldigt påverkad av hormoner och eftersom jag blev gravid rätt fort efter att jag tagit ut spiralen så har han inte hunnit uppleva hur jag är när jag har PMS. Nu hade jag några veckor med PMS-liknande besvär och det slet rätt hårt på vår relation.