Det här med att släppa ihop hundar

_Amazing_

Trådstartare
Behöver bra tips och råd.

Har beslutat att min ena hanhund ska börja gå med en grupp hundar en gång i veckan ute i skog och mark. Nu till problemet.

Nu är det så att jag har haft alla mina hundar i flock hemma och trott att det räckt för denna lilla man, men icke.
Han har ett ganska ovanligt hundsspråk som jag tycker är svårt att läsa av. Han småmorrar när han leker med andra hundar. Dock hör man att det inte är något ont i det. Men det är svårt att höra när man börjar bli irriterad/rädd/arg.(som han kan bli tvärt)

Människorna som går denna rundan varje vecka brukar ha sina hundar lösa , hur tycker ni att jag ska göra.? Han är lite smårädd tror jag egentligen och inte arg. Tycker det vore hemskt att släppa honom och sen händer det något. Vet att jag måste klippa "navelsträng" men när är det lämpligt?

Tacksam för alla råd och tips:)

Sv: Det här med att släppa ihop hundar

Generellt tycker jag att man presenterar vuxna hundar genom att gå tråkig koppelpromenad, ingen får plocka upp pinnar eller andra föremål som kan bli viktiga.

När alla är avslappnade släpps de. Sen beror det ju på hur många hundar som ingår i gruppen. Kanske måste man släppa dem i mindre grupper först. Att en hund morrar behöver ju inte betyda att en annan hund missuppfattar.

Det var pärskans många.

Funkar det verkligen, att de träffas då och då plus att de ibland är nya hundar med?

Känner också lite så. Frågade då fick jag bara som svar att det brukar vara lugnare när dom är fler.. Jag har aldrig haft så många tillsammans så jag vet inte alls. Var ute i somras lite med just denna hanhunden och han var lite spänd i början, men efter en stund hittade han tilloch med en kompis och det var den största hunden i gruppen som han var lite misstänksam mot i början. Men då var vi bara fyra stycken.

Vi gick på flera sådana stora hundpromenader och våra hundar gick bara med oss. Hundarna grupperade sig själva. Vi människor gick ju inte på varandra heller. Jag hade inte gått på en sådan promenad bara för sakens skull utan enbart med en hund som fungerar på sådana promenader. Annars väljer man väl umgänge själv?

Vi på hundträffar i skåne har många och ibland får de vara lösa utan problem även om de är 20 eller flera :)

Känner också lite så. Frågade då fick jag bara som svar att det brukar vara lugnare när dom är fler..

Jag är skeptisk, det räcker ju med en som leker polis och en som lyfter en överläpp för mycket, så lär det bli en jäkla liv. Jag hade nog valt en annan konstellation, oavsett storlek på gruppen så ska den vara med samma hundar varje gång. Annars tycker jag det är för stor risk.

Jag är skeptisk, det räcker ju med en som leker polis och en som lyfter en överläpp för mycket, så lär det bli en jäkla liv. Jag hade nog valt en annan konstellation, oavsett storlek på gruppen så ska den vara med samma hundar varje gång. Annars tycker jag det är för stor risk.

Var finns gillaknappen!

Jag ocksa haller med ... Och vill ocksa lagga till att de rottisar jag kanner for ett forskrackligt liv med sitt morrande nar de leker. Att hundarna morrar ar ofta bara ett satt att komunicera aven om inte alla andra hundar forstar det.:crazy:

20 hundar känns lite väl.. Jag hade nog inte deltagit på en sådan promenad med mina hundar.
Så lätt att det blir bråk, risk för att det är hussar/mattar som inte riktigt har koll och framförallt en väldigt onaturlig situation för hunden.

Ett mindre gäng däremot kan ju vara väldigt trevligt!

Det var pärskans många.

Funkar det verkligen, att de träffas då och då plus att de ibland är nya hundar med?

Inför träningstävlingarna i klubben så träffas vi och bygger banor på fälten. Då släpper alla ut sina vallningssugna BCs i en enda röra och ägnar sig åt att kånka grindar.

Som mest har jag varit med om att det släppts ett trettiotal helt främmande hundar - och aldrig att det har varit ett enda hundgräl.

Men det är klart - det är BCs och det är stora öppna ytor...

Jag har också varit med om liknande, men det var en flock med olika raser och åldrar. Inga problem där heller, men det var på en jättestor inhägnad plan. Inga problem där heller, hundarna delade upp sig i olika småflockar och några gick och nosade.

Men jag skulle inte släppt mina hundar lösa i en stor flock på promenad, risken är för stor att hela eller delar av gänget drar iväg på en längre runda - vem bryr sig om mattes rop när man kan hänga med flocken?:devil:

Sjalv skulle jag vara mer orolig att Miss Mandy ansag sig veta exact hur alla andra ska uppfora sig ... och bastamde sig for att leka polis och saga till om inte alla gjor vad de ska :crazy: Att hon inte skulle komma pa inkallning skulle inte falla mig in. :cool:

Min lila hund gör som din, han morrar när han leker. Låter likadan när han busar som när han är arg o rätt va det är blir han förbaskad o får riktiga vredesutbrott mitt under leken.
Inte helt lätt för andra hundar att förstå vad som händer så jag skulle aldrig våga släppa honom med tjugo andra, inte för att han skulle kunna skada ngn men jag vill gärna ha hon om hel o levande med mig hem.

Min andra däremot skulle jag absolut kunna ta med, han är bra på att läsa andra hundar, leker´snyggt o backar direkt. Han har ett underbart tålamod med min lille o bryr sig inte ett dugg när han biter sig fast i kinderna på honom o är asförbannad.

Vi gick på flera sådana stora hundpromenader och våra hundar gick bara med oss. Hundarna grupperade sig själva. Vi människor gick ju inte på varandra heller. Jag hade inte gått på en sådan promenad bara för sakens skull utan enbart med en hund som fungerar på sådana promenader. Annars väljer man väl umgänge själv?

Inte lätt att veta om det funkar eller ej om man aldrig testat. Kommer med beslutet efter nästa helg angående det när jag testat på. Dock har han gått i mindre grupper och då är det lite spänt i början men sen kommer han till ro.
Förstår inte riktigt vad du menar med det sista där.

Jo jag känner också lite så. Vill ju ha en hel hund med mig hem.

Ja det är ju med en risk att man har en döv hund som sticker :( Glömmer bort matte..

Min lila hund gör som din, han morrar när han leker. Låter likadan när han busar som när han är arg o rätt va det är blir han förbaskad o får riktiga vredesutbrott mitt under leken.
Inte helt lätt för andra hundar att förstå vad som händer så jag skulle aldrig våga släppa honom med tjugo andra, inte för att han skulle kunna skada ngn men jag vill gärna ha hon om hel o levande med mig hem.

Min andra däremot skulle jag absolut kunna ta med, han är bra på att läsa andra hundar, leker´snyggt o backar direkt. Han har ett underbart tålamod med min lille o bryr sig inte ett dugg när han biter sig fast i kinderna på honom o är asförbannad.

Ja och då är det ännu svårare att ta beslut som ägare i vissa situationer. Som människa vet man inte hur en hund reagerar på hans tramsiga beteende direkt..
Mina andra hundar är inte såhär men just han därför jag vill träna honom, men känns som en för stor grupp. Men om jag tvunget ska med kanske koppling är ett måste!?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 505
Senast: ako
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 881
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 724
Senast: s957
·
Övr. Hund Jag var med om en händelse i onsdags som jag inte kan släppa riktigt... Jag vill gärna höra era åsikter om vad ni hade gjort i den...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
16 313
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka