Det här med att klättra?

Sv: Det här med att klättra?

Ja det va lite skillnad. Men bara pälsen på första bilden:p. Nallebjörnen ju..

där var han ändå korthårig jämfört med hur han var när vi fick honom! lite udda för att vara arab:P
har dock inte hunnit få bort all hängbuk ännu, o tvivlar på att jag nånsin kommer att få det heller:/ men men, det är ett framtida projekt!

En kompis hade en arab med minst lika mycket päls.. En gammal man som såg ut som ett varmblod och björnkorsning:D:D:D.. Och exakt så såg det ut ...

En kompis hade en arab med minst lika mycket päls.. En gammal man som såg ut som ett varmblod och björnkorsning:D:D:D.. Och exakt så såg det ut ...

haha, ja det känns igen! när ägaren tog in mej i stallet o skulle visa mej sin gammla arab-sm-vinnare så tittade jag mej fundersamt om o undrade vart araben stog... tog en stund innan jag kopplade att hästen jag trott var en nordis-korsning på 30 år var denna fd elithästarab med toppstam som jag fått turen att låna:P

haha, ja det känns igen! när ägaren tog in mej i stallet o skulle visa mej sin gammla arab-sm-vinnare så tittade jag mej fundersamt om o undrade vart araben stog... tog en stund innan jag kopplade att hästen jag trott var en nordis-korsning på 30 år var denna fd elithästarab med toppstam som jag fått turen att låna:P

:rofl::rofl: Inte så at du fick en chock då??:rofl::rofl:

:rofl::rofl: Inte så at du fick en chock då??:rofl::rofl:

EN CHOCK?! du här snackar vi tredubbla chocker samtidigt! allt prat jag hade hört om denna häst o hur duktig han varit, o så komma o se den gamla rishögen! hade väl kanske förväntat mej något... slankare...piggare... o mindre hårigt... så att säga!
men men, han ser ganska fräch ut nu, så det är väl bara att le och se glad ut! hoppar upp till 80 med mej (är lite hoppskraj+ att hans ben inte klarar såna påfrestningar i stor skala), han har läst mej både galoppombyten, piaff, passage, piruetter o all skönans skit, o ska gå en 30-km pp distans nästa vecka. då märker vi för övrigt om all terrängträning varit tilöl nån nytta, för banan som vi ska köra är minst sagt backig! men vi kör det säkra före det osäkra, o farsan som ska rida honom under ritten får helt enkelt hoppa av i de branta backarna o gå med honom! XD kommer se kul ut. 2 gamla gubbar lunkandes i skogen när alla de duktiga distansryttarna drad förbi oss :rofl:

nä det är klart! :rofl: han kan ju känna sej kränkt eller nått! XD

Vad menar du med på tygeln?
Under klättring är det viktigt att hästen har frihet att sträcka fram och ned halsen för att kunna jobba rätt. En lätt kontakt i tygeln och en häst som avslappnat söker kontakt är lagom, då skjuter bakbenen på och ryggen kommer upp.

ser lite för många som håller fast sina hästar på en för kort tygel både uppför och nedför. Då måste hästen ta i men kan inte arbeta optimalt, och spänner sig mest för att över huvud taget kunna ta sig igenom momentet.

precis!!!
hästen ska söka sig framåt....!!

När man så tvärsäkert kommer med ett påstående är det vettigt att också meddela en källa. Jag tränar mina hästar i alla gångarter både uppför och nerför och dom har då hållit och byggt muskler. Du får gärna komma med en specifik förklaring till ditt påstående...ja:cool:

ööö alltså du kan ju inte trava och galoppera nedför!!!!

jag har hört detta från min veterinär(som är jätteduktig)
och att rida fot nedför ska man aldrig göra det är ju livsfarligt!!!!!
men att trava uppför svarar negativt på ryggen.

jag har hört detta från min veterinär(som är jätteduktig)
och att rida fot nedför ska man aldrig göra det är ju livsfarligt!!!!!
men att trava uppför svarar negativt på ryggen.

Nu har ju det kommit in en länk av rocki som stöder det du säger. Men att din jätteduktiga vet säger något är inte en källa förän personen själv är ute och talar för det.
Men det handlar om uppför som är riktigt brant.. Inte vanligt uppför.

det är ju jobbigare för dom att tex bara skritta på långa tyglar upp för en backe än att rusa i full galopp, så går dom samlat och i bra form tror jag dom bygger muskler ganska lika i vciken gångart som helst.

Det är inget måste att ha korta tyglar när hästen klättrar uppför, den kan använda ryggen bra ändå.

Det kanske lättare blir att hästen mer stretchar ryggen om man har långa tyglar än om man har korta. Så hästen får mer valfrihet om man har långa tyglar, då kan den stretcha ryggen om den känner för det och arbeta mer om den vill det. Å andra sidan så behöver inte mer valfrihet för hästen alltid vara bra, om den skulle få välja mellan att gå i rätt form och gå i fel form så väljer den det som är bekvämast och enklast för tillfället.

Jag tror att korta tyglar kan vara en bra idé på alla hästar för om man lyssnar till hästen och vet hur den brukar gå så kan man välja det alternativ som passar bäst till sin häst. Om hästen skulle må bra av att stretcha ryggen så ger man lite längre tygel och hamnar hästen lätt på bogarna så har man lite kortare tyglar så att huvudet inte kommer för långt ner. Bäst är ju antagligen då att variera formen och enklaste sättet att variera formen är ju med tygeln (i samverkan med andra hjälper såklart :eek:, men tygeln är ju ramen framåt).

dragster tror jag har läst den boken med..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 455
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 402
Senast: Habina
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar