Det här med att klättra?

Sv: Det här med att klättra?

jaja, absolut! visst krävs det en del variation, så man kan bygga lite oliak muskler!:D men det jag menade var väl att rent överlag så ska man väl inte trava snarare än galoppera eller skritta i backarna, såtillvida att man har en häst som verkligen klarar det...

min häst går då inte på bogarena i trav i backar, brukar faktiskt känna som mest att han arbetar då, sätter långt under sej i traven, mycke bättre/naturligare än på plan mark.
de är alltså inget snabb trav..långsam och kontrollerad.
sen är de aldri bra att göra en grej för mycke.

*kl*

Det handlar ju lite om vad man anser är att klättra.
Jag bor i extremt kuperat område. Mellan två höga åsar och vi går i mycke backar vart vi än rider.
Klättra för mej är branta backa och upprepade klättringar.
Jag atar att någon som bor i ett platt landskap skulle se halva våra uteritter som klättring! :rofl:

min häst går då inte på bogarena i trav i backar, brukar faktiskt känna som mest att han arbetar då, sätter långt under sej i traven, mycke bättre/naturligare än på plan mark.
de är alltså inget snabb trav..långsam och kontrollerad.
sen är de aldri bra att göra en grej för mycke.

Samma här. Min häst går bra i backarna. Jag har aldrig märkt att hon går på bogarna. Hon jobbar bra och har denna sommar byggt upp fina muskler.

Här har vi mycket berg. Inge platt landskap här inte:D. Jag bodde dock i småand i vintras.. Där kan vi prata plana landskap.. Fick nästan abstinens efter mina kullar här:D:smirk:

Upprepar tidigare inlägg.... Källa????:confused:

Står att läsa i ridböcker samt lärs ut av många tränare, ridskolor och hästgymnasium, deras källa vet jag inte!

Annars ka man ju alltid använda sig av sunt förnuft!;)

Själv rider jag alltid på långa tyglar vid klättring, både skritt och galopp.
Hästen söker sig framåt neråt, får in rumpan under sig och kan lyfta ryggen utan att jag stör!

men då kanske det är så att du har en häst som är väldigt duktig på att jobba just bakifrån? jag har ju varken sett er eller suttit på din häst, så jag kan ju inte uttala mej om vad den gör eller inte gör;)
sen är det ju heller inte så att man alltid känner exakt var hästen gör med kroppen, liksom vart energin tas och vad som slits rent led-/muskel-mässigt, även om man känner det mekaniska. jag kan inte källhänvisa exakt vart det står eller vart informationen finns på papper, men folk som just rider mycket och är väldigt insatta i hur en häst håller bäst brukar rekomendera detta... sen tror inte jag att det slits speciellt mycket att trava i uppförsbacke vid vanlig skogsridning av den typen som många gör. men det kommer fram när man arbetar hästen mycket, länge och i tempo.

kl
sen de här med långa tyglar..ja har fortfarande kontakt med munnen, alltså släpper honom inte helt..däremot så får han sträcka ut halsen och ha huvet där han vill/behöver ha de.

men att släppa tyglar helt i galopp..är de inte stor snubbelrisk då? och sen ha långa tyglar fladdrandes utomhus i full galopp..känns lite riskabelt?

Om man kommer med så tvärsäkra komentarer så vill jag ha nåt mer att gå på en vad någon kläcker ur sej på buke. Annars så kan alla kläcka ur sej vad som hellst och mena att det är så för den personen tycker så.

Ingen tränare har någonsin sagt detta till mej. Därför vill jag ha en källa. Jag vill självklart veta om jag gör något som kan skada min häst, så jag omedelbart kan sluta med det. För det är det sista jag vill. Jag har kämpat hårt med att ge henne en bra grund och få henne i fin form. Och jag skulle bli olycklig om jag omedvetet skadar henne.

Så eftesom jag aldrig hört talas om detta med trav i backar så vill jag ha lite mer info från säkrare källa än från nån på buke...:cool:

kan inte annat än hålla med dej!

ta bara som exempel: ge hästen fria tyglar, ledig ridning och en rejäl uppförsbacke. vad gör det?
jo, i de flesta fall skrittar eller galopperar. om ryttaren inte inverkar medvetet elelr undermedvetet vill säga! men de flesta hästar väljer skritt eller galopp om de får bestämma tempo och gångart själva!

sen tror inte jag att det slits speciellt mycket att trava i uppförsbacke vid vanlig skogsridning av den typen som många gör. men det kommer fram när man arbetar hästen mycket, länge och i tempo.

nej ja arbetar inte hästen länge och inte i högt tempo eller mycket, ja kör med intensiva kortare pass..och ja tror endå att de bästa är att rida allting lika mycke och varierat..då tror ja man får en hållbar häst.

sen är de väl igentligen ingen som klättrar i högt tempo mycket, länge och i tempo? eller vad menar du med tempo? för i högt tempo tror ja inte många klättrar i...långsamt och kontrollerat tempo så tycker dom flesta hästarna de är jättejobbigt, min pålle skulle gärna vilja om han fick gå i högre tempo uppför backarna..

Senast ändrad av en moderator:

kl
sen de här med långa tyglar..ja har fortfarande kontakt med munnen, alltså släpper honom inte helt..däremot så får han sträcka ut halsen och ha huvet där han vill/behöver ha de.

men att släppa tyglar helt i galopp..är de inte stor snubbelrisk då? och sen ha långa tyglar fladdrandes utomhus i full galopp..känns lite riskabelt?

Det tycker jag inte. Jag kan släppa min häst helt. Hon har en sansad galopp. Hon söker sej neråt själv och drar inte gärnet bara för att jag ger henne fria tyglar

ne inte de att dom sticker om man ger dom långa tyglar..gör inte min heller..men vill endå inte att dom flaxar runt..känns konstigt..men de kanske är en vanesak..

kan inte annat än hålla med dej!

ta bara som exempel: ge hästen fria tyglar, ledig ridning och en rejäl uppförsbacke. vad gör det?
jo, i de flesta fall skrittar eller galopperar. om ryttaren inte inverkar medvetet elelr undermedvetet vill säga! men de flesta hästar väljer skritt eller galopp om de får bestämma tempo och gångart själva!

min häst väljer skritt eller galopp överallt om han får bestämma..

Jag vill självklart veta om jag gör något som kan skada min häst, så jag omedelbart kan sluta med det. För det är det sista jag vill. Jag har kämpat hårt med att ge henne en bra grund och få henne i fin form. Och jag skulle bli olycklig om jag omedvetet skadar henne.

jag tror inte att rida en häst med bra muskelsammansättning, som din verkar ha, samt som är ung och frisk i backiga landskap på "vanlig" ridnivå är superskadligt. som jag sagt innan, det märks först när man gör det väldigt ofta och väldigt mycket, samt med rejält tempo.
o det där med att slita... tror att vi är lite väl rädda för att slita våra hästar. all ridning sliter ju i sista slutända. vissa typer lite mer, andra lite mindre, men allt sliter. inklusive klättra i backar. men jag tror inte det sliter såpass mycket under "normal ridning" att det är nått man behöver oroa sej för! ;) så så länge du inte rider din häst i trav 2 timmar i backarna 4 ggr i veckad så tror jag inte du behöver vara hyperorolig:P

kl

varför skulle hästen snubbla för att den får frihet att sätta huvud och kropp vart den vill????? att dra i tygeln däremot stör en hästs rörelsemönster och påverkar hur den går, dvs den kan inte balansera upp sig helt fritt då. så det är nog snarare en större risk för snubbel när man har kort tygel än lång.

haha, jo men det är ju en annan femma! ;) vad det beror på kan jag knappast säga!

ja drar absolut inte i tygeln nångång..min häst får ha huvet vart han vill men ja har endå kontakt med munnen..min häst har full frihet att ha huvet vart han vill.
men ja rider ute som ja rider dressyr i manegen, med mjuk kontakt med munnen..sen däremot så skrittar ja ju självklart på långa tyglar då o då.

vet inte om du drar i tyglarna varje gång du kortar dom men de gör inte jag.
min häst störs aldrig i rörelsemönstret bara för ja inte släpper tyglarna..

Senast ändrad av en moderator:

Jag är en av de där distansryttarna som blivit inpräntad att skritt eller galopp är bäst för hållbarhet o styrka i längden. Då menar jag i riktiga klättersituationer... inte bara sluttande backar... Kan inte ge någon direkt källa mer än diverse informationer o clinics från svenska och amerikanska instruktörer. När jag började rida in min unghäst sa även min westerntränare att klätterträning för unghäst är superbra - så länge man undviker trav, för det skadar mer än bygger på en omusklad häst. Men jag håller med den som skrev tidigare om att det är ju bara att se vad hästen väljer själv, det är absolut oftast skritt eller galopp. Min får långa tyglar (rider iof alltid med långa tyglar) och får i uppförsbacke välja tempo själv...

jag tror inte att rida en häst med bra muskelsammansättning, som din verkar ha, samt som är ung och frisk i backiga landskap på "vanlig" ridnivå är superskadligt. som jag sagt innan, det märks först när man gör det väldigt ofta och väldigt mycket, samt med rejält tempo.
o det där med att slita... tror att vi är lite väl rädda för att slita våra hästar. all ridning sliter ju i sista slutända. vissa typer lite mer, andra lite mindre, men allt sliter. inklusive klättra i backar. men jag tror inte det sliter såpass mycket under "normal ridning" att det är nått man behöver oroa sej för! ;) så så länge du inte rider din häst i trav 2 timmar i backarna 4 ggr i veckad så tror jag inte du behöver vara hyperorolig:P

det är inte sant att all ridning sliter. Varför skulle man då rekommendera äldre hästar att HÅLLAS IGÅNG och inte ställas av för att deras hälsa och fysik ska bibehållar. om ni vill ha källa till det så kan ni kontakta veterinärkliniker runt om i landet.
Ridning är till för att bygga upp hästen - inte slita.
om man överdriver träning så sliter det, lagom dos bygger upp.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 402
Senast: Habina
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar