Det här med att klättra?

Sv: Det här med att klättra?

Det har inte jag.
Jag tror min häst balanserar upp sej bättre i sin kropp och med fri hals än mina tag i munnen ;)

Det har inte jag.
Jag tror min häst balanserar upp sej bättre i sin kropp och med fri hals än mina tag i munnen ;)

alltså..ja förstår inte riktigt de här..ja tar aldrig tag i munnen på min häst oavsett vart ja rider..
enda skillnaden om ja rider på långa eller med kontakt är att ja kan påverka bakben/rygg bättre när ja har kontakt med munnen..annars är de liksom ingen skillnad.

sen om man rider i terräng, när man skrittar i ojämn terräng då har ja självklart långa tyglar..men inte på jämn mark..

Vad menar du med på tygeln?
Under klättring är det viktigt att hästen har frihet att sträcka fram och ned halsen för att kunna jobba rätt. En lätt kontakt i tygeln och en häst som avslappnat söker kontakt är lagom, då skjuter bakbenen på och ryggen kommer upp.
.

Ah, kanske lite fel å säga att jag jobbar min häst på tygeln uppför backarna.
Men när jag står i lättsits uppför så sänker jag ner min hand så att hästen får ner huvudet men ändå inte samlat eller vad man ska säga. Kan man säga att det blir som när man Avslutar ett ridpass? Att hästen söker sig lite framåt och nedåt. Som du beskriver så söker hon kontakt lagomt på tygeln.

När hon går så så känns hon balanserad och man känner att hon jobbar på fint med bakben och rygg, men hon känns ändå ganska avslappnad och nöjd.

Senast ändrad av en moderator:

ne inte de att dom sticker om man ger dom långa tyglar..gör inte min heller..men vill endå inte att dom flaxar runt..känns konstigt..men de kanske är en vanesak..

Jag låter inte min häst "flaxa runt" bara för att hon får fria tyglar. Behöver inte vara så alls....:cool:

jo, det håller jag med om! har själv en gamling som mår bra av att hållas igång. det är som med gamla bilar - man måste hålla i skick o "smörja lederna" på dom, eller vad man ska säga;)
men vad jag menar med att all ridning sliter, är att deras träning funkar på samma sätt som med oss människor. när vi tränar så är det inte så att det gör musklerna mer starka på direkten. när man tränar hästen så blir det ett visst slitage. det kan bli små blödningar o bitar i musklerna kan brista. hos människor skulle man kalla detta träningsverk:P men i långa loppet förstår kroppen att det behövs mer muskler, och kommer lägga till mer och mer, ju mer man kräver att hästen jobbar. alltså blir det slitage på musklerna, men det kommer att löna sej i långa loppet eftersom det byggs på ju mer man arbetar.
att under långa sträckor trava i uppförsbackar under långa sliter lite extra på musklerna, men ger inte så mycket tillbax i uppbyggnaden av musklerna...
jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det, men jag hoppas du förstår min sladdriga förklaring? :)

jag tror inte att rida en häst med bra muskelsammansättning, som din verkar ha, samt som är ung och frisk i backiga landskap på "vanlig" ridnivå är superskadligt. som jag sagt innan, det märks först när man gör det väldigt ofta och väldigt mycket, samt med rejält tempo.
o det där med att slita... tror att vi är lite väl rädda för att slita våra hästar. all ridning sliter ju i sista slutända. vissa typer lite mer, andra lite mindre, men allt sliter. inklusive klättra i backar. men jag tror inte det sliter såpass mycket under "normal ridning" att det är nått man behöver oroa sej för! ;) så så länge du inte rider din häst i trav 2 timmar i backarna 4 ggr i veckad så tror jag inte du behöver vara hyperorolig:P

Dåså.. Ja jag gör det inte med överdrift.. Ca 1 gång i veckan. Men olika då oxå då jag ibland tar skidbacken. Den travar jag inte i.. Lite för brant för höga hastigheter. Där pratar vi klättra:p.

Ja jag jobbar inte i trav i riktiga klätterbackar. Men i backar. Hon får oxå då lösa tyglar. Men håller traven. Ibland jobbar jag med kortare tyglar.

Men jag är glad att diskutionen kom upp här. Då har man ju allt detta i åtanke med framtida hästar oxå.:)

Så jag tror inte efter vad jag förstår att jag behöver ändra min ridstil.

ooppss.. Har dyslexi:crazy:.. Hemskt ledsen..

de e lugnt..de e de att min kompis häst fastnade en gång med frambenet i tygeln när dom galopperade på helt långa tyglar..fast i manegen då..därför ja tycker de är lite riskabelt.

nej ja arbetar inte hästen länge och inte i högt tempo eller mycket, ja kör med intensiva kortare pass..och ja tror endå att de bästa är att rida allting lika mycke och varierat..då tror ja man får en hållbar häst.

sen är de väl igentligen ingen som klättrar i högt tempo mycket, länge och i tempo? eller vad menar du med tempo? för i högt tempo tror ja inte många klättrar i...långsamt och kontrollerat tempo så tycker dom flesta hästarna de är jättejobbigt, min pålle skulle gärna vilja om han fick gå i högre tempo uppför backarna..

jo, allt beror ju på vad för typ av ridning man rider. just för din så passar det kanske bra med kortare och intensivare, men för mej som för det mesta rider en distanshäst så passar det bättre med längre, men fortfarande intensiva. han ska ju kunna gå en 8:a milare på 5 timmar eller nått iaf, så det är ju nödvändigt att hålla trav och galopp runt största delen av banan. däremot rider jag ju inte vår gamla 19-åriga färlttävlanshäst på samma sätt. han har ganska dåliga ben, och rids därför lugnare rundor på 1-2 mil som mest (ska gå en lugh 3-milare pp i distans nästa vecka, men det är ju inget tävlingstempo precis:P) och jobbas desto mer på banan i dressyr, då det passar honom bättre.

när jag menade länge, långt o i tempo så syftar jag på de som kanske rider för att få kondition i hästen, snarare än för de som rider mycket för att i första hand jobba hästen i form och rider i "klassiska grenar, tex hoppning, dressyr, en del wester.... distans är ju en typisk gren då man snarare siktar på kondition än jobba i form. visserligen kan våran distansare gå jättefint i form, o har mycket muskler som krävs för det, men så är han ju inte startad i mer än 8 mil heller. men de hästar som går uppåt 120 eller 160 km satsar ju mindre på att jobba häste i form, och lägger ju vikten på att den ska få en ruskigt bra kondition. jag har ju aldrig sett en distanshäst under tävling vara i jobbande form, annat än kanske under starten!

jo de är ju klart..de är ju stor skillnad på vad de är man tränar till..så går väl inte riktigt att jämföra..

Dåså.. Ja jag gör det inte med överdrift.. Ca 1 gång i veckan. Men olika då oxå då jag ibland tar skidbacken. Den travar jag inte i.. Lite för brant för höga hastigheter. Där pratar vi klättra:p.

jo tack, det låter som en riktig muskelbyggare! ;) ja det är just den typen av backar som absolut bör tas i skritt, möjligtvis galopp, o det låter som om du har koll på vad du gör, så jag hade inte oroat mej om jag var du! :D

de e lugnt..de e de att min kompis häst fastnade en gång med frambenet i tygeln när dom galopperade på helt långa tyglar..fast i manegen då..därför ja tycker de är lite riskabelt.
Då pratar vi inte om lång tygel utan rep /remmar som utgör en fara för hästen.
Helt lång tygel är tygeln hängandes så att den gör hästen fri från tygeln. Dinglandes runt benen så att hästen kan fastna i den är FARLIGT! :crazy:

Tur att inte både häst och ryttare bröt nacken!

jo de är ju klart..de är ju stor skillnad på vad de är man tränar till..så går väl inte riktigt att jämföra..

haha, nä, ofta inte! ;) men det är ju oxå såna grenar som man just måste vara ganska försiktig med vad man gör, och verkligen hålla slitagerisken minimum. en riktigt högpresterande distanshäst löper ju större risk än en icke tävlingshäst, eller en häst som inte tävlas jättemycket i nån gren... så det är viktigt att "rida rätt" och göra vad man kan för att hästen ska hålla och må bra!

När jag är ute och klättrar med min pålla så ser jag till att hon går lugnt (inget stressande, eller spring) och att hon går på tygeln uppför backarna. Då känner jag verkligen att hon jobbar med ryggen och med bakbenen.

En Dam i stallet, en som är väldigt försiktig med sin häst och så, när hon är ute och klättrar så har hon hästen på långa tyglar och låter henne små springa uppför hela backen.

Är inte det ganska bortkastat att klättra då?
Eller bortkastat kanske man inte kan säga, men det kan väl egentligen inte ge någon direkt bra effekt?

En fundering bara, för det kom på tal när en annan i stallet nämnde det =P
bara en korkad, okunnig engelskryttare skulle komma på tanken att rida en häst på tygeln ute i terrängen. Är du rädd eller varför gör du det??

I ridsport (tidningen) var det en artikel för kanske 2 är sedan som handlade om klättring. I den stod det att klättring i trav sliter på hästens höfter. Jag kommer inte ihåg vilken artikelförfattare det var, men jag anser att Ridsport är en seriös tidning och litar därför på deras artiklar.

bara en korkad, okunnig engelskryttare skulle komma på tanken att rida en häst på tygeln ute i terrängen. Är du rädd eller varför gör du det??

de står väl inte i terrängen nånstnans? står väl bara i backarna..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 455
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 402
Senast: Habina
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar