Det här med att klättra?

Sv: Det här med att klättra?

bara en korkad, okunnig engelskryttare skulle komma på tanken att rida en häst på tygeln ute i terrängen. Är du rädd eller varför gör du det??

varför i hela friden skulle jag vara korkad för att jag red min häst på tygeln i terrängen? Och vem har sagt något om någon terräng? I ett inlägg i tråden skrev jag att det var fel att säga att jag rider hästen på tygeln för det gör jag ju inte, men jag rider henne så att hon har ett visst stöd på tygeln men att hon fortfarande kan komma frammåt och nedåt. Dessutom så var snäll å läs hela tråden innan du skriver något sånt där.
Sluta kalla folk korkade och okunniga innan du ens vet vad det handlar om.

tack för länken! kä som vi fick rätsida på det här nu, med lite underlag! :D

kl
men att släppa tyglar helt i galopp..är de inte stor snubbelrisk då? och sen ha långa tyglar fladdrandes utomhus i full galopp..känns lite riskabelt?

Inte det minsta, tunga westerntyglar fladdrar inte;)
sen ska dom ju inte vara längre än att dom ger hästens huvud och hals full rörlighet!:)

de e lugnt..de e de att min kompis häst fastnade en gång med frambenet i tygeln när dom galopperade på helt långa tyglar..fast i manegen då..därför ja tycker de är lite riskabelt.

:eek::eek::eek: Så långa tyglar behöver man väl inte låta flaxa runt... Nog för att jag låter min häst ha helt fria tyglar. Men det är då ingen risk för att något sådant ska hända... huuu

jo tack, det låter som en riktig muskelbyggare! ;) ja det är just den typen av backar som absolut bör tas i skritt, möjligtvis galopp, o det låter som om du har koll på vad du gör, så jag hade inte oroat mej om jag var du! :D

Jo hon är fin. Inte nån knutte.. Men om man ser från då o nu bilder.
Här är förra sommaren

http://www.pixbox.se/pic_show_id14213446.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id14213445.html

I våras

http://www.pixbox.se/pic_show_id14117994.html

Här är senaste bilderna

http://www.pixbox.se/pic_show_id15542077.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id15677605.html

Så med tanke på hur hon har utvecklats så tror jag att jag fortsätter i samma spår. Har fått många underbara komplimanger över hennes framsteg i ridning och muskel byggning..

Jag har inte min häst "på tygeln" när jag klättrar. För mig är det viktigt att hon kan länga halsen och balansera sig så som det känns bäst för henne. Dock har jag lätt kontakt med munnen för att kunna reglera henne om hon skulle börja trava tex eller behöver hjälp på något sätt. Nerför har jag också lätt kontakt med tygeln.

Skrittar nästan alltid när jag klättrar, kan avsluta med en galopp uppför backen men mest är det skritt som gäller:)

Nyponros

Ah, kanske lite fel å säga att jag jobbar min häst på tygeln uppför backarna.
Men när jag står i lättsits uppför så sänker jag ner min hand så att hästen får ner huvudet men ändå inte samlat eller vad man ska säga. Kan man säga att det blir som när man Avslutar ett ridpass? Att hästen söker sig lite framåt och nedåt. Som du beskriver så söker hon kontakt lagomt på tygeln.

När hon går så så känns hon balanserad och man känner att hon jobbar på fint med bakben och rygg, men hon känns ändå ganska avslappnad och nöjd.

^
|
|
Som jag skrev i et tinlägg längre in i tråden. Vi rider nog på ett ungefär likadant vid klättring vad jag kan jämföra iallafall =)

Håller med dig. För att hästen skall kunna arbeta rätt i skrittjobb i backe måste man ge den frihet att röra halsen o, huvudet :)

Tack:love:.. Va glad jag blir.. Jo hon som tog korten är duktig.. Och det va en härlig dag. Men man ser ju en viss skillnad oxå på årsgamla bilden och från bildena idag.

jo. hon såg mkt bättre ut på de senare korten. Såg nöjdare ut faktiskt. Mer harmonisk eller vad man ska säga :)
Såg så himla Samspelat ut på vårbilden. Jag är kass på å beskriva vad jag tycker om en bild. Men hoppas du förstår vad jag menar.
Har du haft hästen länge? Tänkte på hur lång tid det har tagit för hästen att bli så fin som den är idag?

oj vilken skillnad! O_O ser knappt ut som samma häst! kan ju var bildern, men hela hästen ser ju piggare ut! för att inte tala om mer välbyggd! XD jodå, det lät som om de hade bra träning, så det tycker jag att du ska!

men det är kul vad rätt typ av träning kan göra för en häst! min lånade gamling hade inte gått på 2 år o såg ut såhär i mars:
SH100030.jpg

mycket markarbete, lite hoppning och massa jobb till skogs senare såg han i somras ut såhär. då har jag ändå inte jobbat med honom på några speciellt höga nivåer:
SH1001011.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Jag har haft henne i 3 år. Men rammlade av förra sommaren så hon fick stå rätt länge efter det. Har därför aldrig hunnit bygga muskler förän nu.
Red in henne som 3 åring. Tog det lugnt första året med mest skritt ute i skogen för att stärka henne.
Sen då jag skulle börja jobba henne riktigt så föll jag av och skadade ryggen. Blev bra först i vintras.
Hon är 5 år nu så det är på tiden att hon får den träning hon behöver.

Hon är en annan häst. Jag flyttade med henne för ca 1 år sedan till småland. Kom tillbaka hit till nedre norrland i maj. Människor här trodde inte det va samma häst. Folk har faktiskt frågat om jag bytt häst:D
Men icke.. Samma gammla Bääs.

bääs? najs namn? ;) o ja tyckte Snyggve den Stora var märkligtXD

men vad kul att ha fått igång henne iaf! hon ser görfin ut! :D

bara en korkad, okunnig engelskryttare skulle komma på tanken att rida en häst på tygeln ute i terrängen. Är du rädd eller varför gör du det??

Ehhh. What??? Jag rider western.. Men tränar lika på banan som ute i skogen..
Är jag rädd oxå???

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 455
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 402
Senast: Habina
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar