Det här med analyser!

Sv: Det här med analyser!

dramatik_87 skrev:
Just det, och min häst som väger knappt 450 kg får 6 kg...är det fortfarande för lite då?

Om det är hö, njaa.. på gränsen.
Om det är sk höSILAGE, ja, det är för lite.
Om det är ENSILAGE, på tok för lite!

Exempel ur en mycket bra foderbok jag har, Hästens näringsbehov och utfodring av Christina Planck och Margareta Rundgren

1 kg ts =
4-7 kg bete med 15-25% TS
2,5 kg hösilage med 40% TS
1,8 kg hösilage med 60% TS
1,2 kg hö med 84% TS
1,1 kg halm med 90% TS

Vallfodergivan beräknas i foderstatsexempeln i kg TORRSUBSTANS. Det betyder att om man använder t.ex hö måste mängden divideras med 0,84, vilket är höets torrsubstanshalt, för att man ska kunna skriva ut en foderlista. 1 kg ts vallfoder = 1,2 kg hö. 1 kg inplastat vallfoder (hösilage) med 45% TS blir 1 kg ts dividerat med 0,45 = 2,2 kg hösilage.

Det blir en jädra skildnad i mängd beroende på vilken sorts grovfoder man använder.
Använder du hösilage får din häst på tok för lite.

Senast ändrad av en moderator:

dramatik_87 skrev:
Just det, och min häst som väger knappt 450 kg får 6 kg...är det fortfarande för lite då?

Vad är det för torrsubstans på ensilaget du ger då? Det är det som avgör om det är för lite. Men nu har du avslöjat att hästen står på halm, det är också grovfoder, dock enbart energi, inget protein. Min gissning skulle vara att din häst behöver mer proteiner, särskillt om den så snabbt synligt tappar muskler om du drar ner lite på havren.

Dessvärre är din bild så liten att man inte ser hur den ser ut. Har du ingen större, gärna utan "kläder".

lilla_edvardsson skrev:
Är kanske inte riktigt lika viktigt att analysera hö till "hobby" hästar.

Jag tycker det är precis lika viktigt oavsett om det är en elithäst eller en "skogsmulleponny", för hästens välmående både fysiskt via analys och rätt komponerad foderstat och psykiskt via rätt mängd grovfoder av bra kvalitet.

Alla hästar har enligt mig samma rätt att må bra.

Madick skrev:
Vad är det för torrsubstans på ensilaget du ger då? Det är det som avgör om det är för lite. Men nu har du avslöjat att hästen står på halm, det är också grovfoder, dock enbart energi, inget protein.

Mm.. men sen sa hon också att hästen inte äter halm (rätta mig om jag hade fel!).

Madick skrev:
Vad är det för torrsubstans på ensilaget du ger då? Det är det som avgör om det är för lite. Men nu har du avslöjat att hästen står på halm, det är också grovfoder, dock enbart energi, inget protein. Min gissning skulle vara att din häst behöver mer proteiner, särskillt om den så snabbt synligt tappar muskler om du drar ner lite på havren.

Dessvärre är din bild så liten att man inte ser hur den ser ut. Har du ingen större, gärna utan "kläder".

Nej, jag har ingen bild på henne utan "kläder", mnen jag kan väl ta en imorgon så kan ni få se henne...
Och hon ser jättefin ut ska jag säga er....

Förresten som någon skrev att om jag drar ner lite på havren så tappar hon muskler direkt, det är inte sant, men tar jag bort havren helt så tappar ´hon muskler efter ett bra tag, inte annars....

Även om ens häst ser ut att må bra & vara i fint hull samt få tillräckligt med energi så behöver det inte vara så :) (om du inte analyserat grovfodret) För det kan ta flera år innan det visar sig om hästen fått för lite av det & för mycket av ngt annat.

Förr i tiden gav vi bara våra hästar hö, hästar ska nästan bara ha hö! Och dom jobbade mycket hårt förr i tiden med när dom fick plöja åkrar mm.

Netted skrev:
Även om ens häst ser ut att må bra & vara i fint hull samt få tillräckligt med energi så behöver det inte vara så :) (om du inte analyserat grovfodret) För det kan ta flera år innan det visar sig om hästen fått för lite av det & för mycket av ngt annat.

Förr i tiden gav vi bara våra hästar hö, hästar ska nästan bara ha hö! Och dom jobbade mycket hårt förr i tiden med när dom fick plöja åkrar mm.

Arbetshästar förr i tiden fick inte så mycket hö, de fick kanske bara 5-6 kg hö och 20 kg havre för att de skulle orka, och så var det så att bönderna inte hade tillgång till så mycket hö, därför fick de mest havre dels för att det var lättare att förvara och ta med sig!
På deras sk vilodagar som de hade varje söndag fick de bara hö för att motverka korsförlamning!
Läs på lite om arbetshästar förr i tiden!
Hur tror du att de klarade sig om de nu fick så mycket havre?:angel:

Bara för att hon ser fin ut i hullet vet du ju inte hur hon ser ut inuti! Mage och tarmar. Varför inte ta till dig när folk säger att du ger för lite grovfoder. Iallafall för din hästs skull. Eller fråga någon veterinär eller annan foderkunnig själv. :smirk:

/Maria

Madick skrev:
Att det var synd om hästen handlade inte om dig, utan om den som gav sin häst 6 kg ensilage om dan.

Proteiner är kroppens byggstenar. Utan proteiner - inga muskler. Det går åt ca 6g smältbart råprotein per MJ (megajoule, alltså "kalorier", energi).
Jag gjorde lite fel där när jag citerade:D
Jag skulle egentligen ta bort "Stackars häst"
Jag menade bara att jag inte har en aning om vad en häst ska äta och vad som är viktigt m.m.
MEN efter att ha läst vad ni andra har skrivit så ska jag faktiskt bättra mig och läsa böcker om vad som är viktigt:D För min kille har haft problem med magen när han var yngre och jag tänker INTE låta det hända igen:mad: :mad:

:bow: Till dig som vill lära dig för din hästs skull! Tänk om alla var sådana istället för att bara vara envisa och stolta! :bow:

/Maria

Vore intessant att veta källan till det här med 20 kg havre!
Jag vet visserligen att hästarna i norrlandsskogsbroket fick mck havre eftersom det var mkt billigare att transportera än hö som var en bristvara ffa i inlandet. Men 20 kg!? Har du ngn källa eller är det ngt du bara tagit ut luften. Sen behöver ju inte sättet hästar hölls i skogsbruket nödvändigtvis vara ett föredöme för dagens hästhållning. Pappan till en kompis var skogsfaktor på den tiden, när sista hästen försvann ur verksamheten kom han hem o sa: nu är mina dagar som autoriserad djurplågare slut.
Ang analys eller ej så är det min uppfattning att det är de med minst kunskaper som menar att det är bättre utan.
Hur var det vet du hur mkt ts grovfoder din häst får?
PL

Det om arbetshästarna förr i tiden har min morfar berättat för mig, hans pappa hade arbetshästar som fick så mycket dels för att de skulle orka med...
Men jag skulle aldrig ge så mycket, och nej, jag vet inte hur mycket ts min häst får eftersom jag inte har någon analys, men visst jag kan höja hennes grovfodergiva, men bara för det tänker jag inte dra ner på havren!

TS-halten kan du ta fram själv! Väg upp exakt 100g silage. Torka det antingen i ugn eller micro (kan dock vara knepigt). Väg då och då. När det inte ändrar sig mer är det helt torrt och det det väger då är torrsubstansen.

Jaha så nu var du tvungen att vara bäst :P
Nämen, det var väl olika överallt, men det jag har fått lära mig är iaf att förr i tiden fick hästarn nästan bara hö =D

Hej,
Problemet idag är att många hästägare ger alldeles för mycket kraftfoder, havre eller korn och lite hö/hösilage, vilket gör att hästarna inte mår bra i sina magar. Det behöver inte yttra sig i avföring eller att de blir magra utan tvärtom. Hästarna får gaser i magen så de ser runda ut.

dramatik_87 skrev:
Arbetshästar förr i tiden fick inte så mycket hö, de fick kanske bara 5-6 kg hö och 20 kg havre för att de skulle orka, och så var det så att bönderna inte hade tillgång till så mycket hö, därför fick de mest havre dels för att det var lättare att förvara och ta med sig!
På deras sk vilodagar som de hade varje söndag fick de bara hö för att motverka korsförlamning!
Läs på lite om arbetshästar förr i tiden!
Hur tror du att de klarade sig om de nu fick så mycket havre?:angel:

Men levde de hästarna särskilt länge, hur såg de ut invärtes osv?
Att man gjorde det förr och det funkade (synbart) då behöver inte betyda att det var bra..

ang analyser så är det inte helst säkert att den FODERSTATEN passar för just den hästen. en kompis höll på att räkna till sina två halvblod som var exakt lika stora och det blev helt fel för den ena som iallafall tappade hull och blev mager... den andra fick lite för mycket hull istället.. efter ett tag struntade hon i den uträkna analysen och använde sitt sunda förnuft istället. nu ser dom riktigt fina ut igen:love: :banana:

ps har nu skrivit foderstat peter-lundin....

Som så många andra okunniga blandar du ihop analys med foderstat!!!
Analys är EN av de ingående faktorena när man sätter upp en foderstat.
PL

peter_lundin skrev:
Som så många andra okunniga blandar du ihop analys med foderstat!!!
Analys är EN av de ingående faktorena när man sätter upp en foderstat.
PL
ja, det vet jag väl;) det är ju utifrån analysen man gör foderstat..

men du behöver ju inte kalla mig för okunnig för det:mad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 168
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama