E
Egonson
Sv: Det här med analyser!
Om det är hö, njaa.. på gränsen.
Om det är sk höSILAGE, ja, det är för lite.
Om det är ENSILAGE, på tok för lite!
Exempel ur en mycket bra foderbok jag har, Hästens näringsbehov och utfodring av Christina Planck och Margareta Rundgren
1 kg ts =
4-7 kg bete med 15-25% TS
2,5 kg hösilage med 40% TS
1,8 kg hösilage med 60% TS
1,2 kg hö med 84% TS
1,1 kg halm med 90% TS
Vallfodergivan beräknas i foderstatsexempeln i kg TORRSUBSTANS. Det betyder att om man använder t.ex hö måste mängden divideras med 0,84, vilket är höets torrsubstanshalt, för att man ska kunna skriva ut en foderlista. 1 kg ts vallfoder = 1,2 kg hö. 1 kg inplastat vallfoder (hösilage) med 45% TS blir 1 kg ts dividerat med 0,45 = 2,2 kg hösilage.
Det blir en jädra skildnad i mängd beroende på vilken sorts grovfoder man använder.
Använder du hösilage får din häst på tok för lite.
dramatik_87 skrev:Just det, och min häst som väger knappt 450 kg får 6 kg...är det fortfarande för lite då?
Om det är hö, njaa.. på gränsen.
Om det är sk höSILAGE, ja, det är för lite.
Om det är ENSILAGE, på tok för lite!
Exempel ur en mycket bra foderbok jag har, Hästens näringsbehov och utfodring av Christina Planck och Margareta Rundgren
1 kg ts =
4-7 kg bete med 15-25% TS
2,5 kg hösilage med 40% TS
1,8 kg hösilage med 60% TS
1,2 kg hö med 84% TS
1,1 kg halm med 90% TS
Vallfodergivan beräknas i foderstatsexempeln i kg TORRSUBSTANS. Det betyder att om man använder t.ex hö måste mängden divideras med 0,84, vilket är höets torrsubstanshalt, för att man ska kunna skriva ut en foderlista. 1 kg ts vallfoder = 1,2 kg hö. 1 kg inplastat vallfoder (hösilage) med 45% TS blir 1 kg ts dividerat med 0,45 = 2,2 kg hösilage.
Det blir en jädra skildnad i mängd beroende på vilken sorts grovfoder man använder.
Använder du hösilage får din häst på tok för lite.
Senast ändrad av en moderator: