Det här med analyser!

Sv: Det här med analyser!

Självklart vet ju jag också att kraftfoder som man köper i säckar är analyserat,men tänk på de som analyserar sitt grovfoder och sen köper havre eller korn direkt från en bonde som inte har analyserat det och om de inte själva gör det heller, hur kan de då vara så himla säkra på att allt blir så rätt då?

dramatik_87 skrev:
Jag tycker att det är bättre att gå på att hästen ska ha minst 1kg hö/hösilage/ensilage per 100 kilo häst och max 1 kilo kraftfoder per 100 kg häst!
Måste nog påpeka att det är minst 1 kg torrsubstans per 100 kg häst som gäller som minimum enligt djurskyddet. 1 kg ts blir lite olika beroende på vad du ger. Några exempel:
1,2 kg hö med 84 % ts
1,8 kg hösilage med 60% ts
2,5 kg hösilage med 40 % ts
osv...

När det gäller kraftfoder finns det också riktlinjer som t.ex max 0,4 kg kraftfoder/100 kg häst och utfodringstillfälle.
//marti

dramatik_87 skrev:
S,men tänk på de som analyserar sitt grovfoder och sen köper havre eller korn direkt från en bonde som inte har analyserat det och om de inte själva gör det heller, hur kan de då vara så himla säkra på att allt blir så rätt då?

Spannmål varierer ytterst lite i näringsinnehåll, till skillnad mot grovfodret som kan variera otroligt mycket (mina extremår har jag haft 9gSRP/kg foder och 92gSRP/kg foder...). Dessutom rekommenderas det att som spannmålsgivan uppgår till "betydande mängder" så bör den också analyseras. Alltså om man ger uppåt 5 kg spannmål/dag så är det läge att kolla upp näringsvärdet.

dramatik_87 skrev:
Självklart vet ju jag också att kraftfoder som man köper i säckar är analyserat,men tänk på de som analyserar sitt grovfoder och sen köper havre eller korn direkt från en bonde som inte har analyserat det och om de inte själva gör det heller, hur kan de då vara så himla säkra på att allt blir så rätt då?
Som någon sa har ju såna här trådar återkommit 100-tals gånger härinne så svaren på dina frågor finns nog i dessa. :smirk: Men; jag svarar ändå (även här).

Om du hade vetat något om foders näringsvärden så hade du sannolikt vetat svaret på frågan redan. Det är nämligen så att variationen i framförallt proteinvärden är mycket mycket större i hö/hösilage än i tex havre. Variationen i havre kan röra sig om gissningsvis 5-10 gram smältbart råprotein per kg medan variationen i hö kan vara upp till 50 gram smältbart råprotein per kg. Så för min del är det självklart att analysera hö. Förra året hade vi ca 20 gram smb rp/kg hö. I år hade vi 46. Från samma gärden. Det är alltså dubbelt så mycket mot förra året. Förra året gav vi därför Krafft Protein för att kompensera upp den låga proteinhalten. I år behövs inte detta - bara lite havre o betfor vid ridning (plus förstås mineral) (vi har islänningar). På så vis underutfodrar jag inte hästarna och riskerar heller inte att överutfodra "för säkerhets skull".

Visst klarar sig hästar utan analyserat foder. Och visst kan man se om hästen är dålig. Men vid ett proteinunderskott som i regel förorsakar muskelbortfall så syns det i regel inte efter en vecka utan då kanske hästen fått för lite protein under 4-5 månader. Jag tycker inte det är värt att chansa vad gäller den biten. Jag vill ha en så frisk häst som det är möjligt hela året och inte behöva "fodra upp" eller "banta" för att jag inte har den blekaste om vad hästen får i sig. Jag förstår inte varför man av "principskäl" inte ska analysera? Vari ligger det fantastiska med att inte dra nytta av framåtskridningen i forskning?:crazy:

Alla som inte vill analysera slipper, men jag har ingen som helst förståelse för att man ska "klaga" på oss som gör det!!

Som jag sa innan, jag klagar ionte på er som gör det, det får ni göra som ni vill och jag är säker på att era hästar mår lika bra som mina...
Men hur gör ni när de går på bete då?
Ni analyserar ju inte gräset väl?:confused:

dramatik_87 skrev:
Som jag sa innan, jag klankar INTE ner på dem som analyserar grovfodret!
MEN, däremot tycker jag att man inte behöver, som jag sa innan, hur gjorde de förr i tiden?Tror ni att de analyserade grovfodret då?
Nej, just precis, och konstigt nog mådde de hästarna bra ändå!

Ta som ett exempel min häst(som jag inte har analyserat grovfodret till)
Så här ser hennes foderstat ut:

Morgon:
1½ liter havre
2 dl betfor(torr)
2kg ensilage

EM:
2 kg ensilage

Kväll:
1½ liter havre
2 dl betfor(torr)
1 dl kalk
50 ml chevinal plus
2 kg ensilage

Hon mår jättebra på den foderstaten och då har jag ingen analys alls, utan jag går efter hur hon mår!
Sen fattar jag inte hur ni kan säga att ni kan räkna ut allt så himla bra bara för att ni har analyserat grovfodret, om ni nu ska kunna veta exakt hur mycket ni ska ge er häst av allt, ska ni då inte analysera kraftfodret också?
Och som jag sa innan, jag vet jättemånga som inte analyserar grovfodret alls som har tävlingshästar i grand prix hoppning!
Och om man nu inte kan få en häst som mår bra utan analyserat grovfoder, hur kan man då tävla på så hög nivå och inta ha grovfodret analyserat?
Men jag har som sagt ingenting emot folk som analyserar.:smirk:

Får din häst verkligen tillräckligt grovfoder? Inte ens om du gett hö som ju är mkt torrare än enslige så är det ju tillräckligt om du inte har en liten ponny.

/Maria - som inte heller analyserar men pga av att min ponny har Cushing och måste ha bra mineralkvoter bl a så ska jag börja

Gräset innehåller en kvot på runt 14, behoven täcks gott och väl för de allra flesta hästar, även digivande ston. Problemet där är istället att många hästar får i sig för mycket, dvs man får begränsa betet.

Men oavsett om man analyserar eller inte så måste man använda ÖGAT. Det är ju inte så att man slutar titta på hästen bara för att man har en analys.

dramatik_87 skrev:
Så här ser hennes foderstat ut:

Morgon:
1½ liter havre
2 dl betfor(torr)
2kg ensilage

EM:
2 kg ensilage

Kväll:
1½ liter havre
2 dl betfor(torr)
1 dl kalk
50 ml chevinal plus
2 kg ensilage

Hon mår jättebra på den foderstaten och då har jag ingen analys alls, utan jag går efter hur hon mår!

Hade missat det här innan.

Du ger alltså per dag:

6 kg ENSILAGE (alltså blötare än 45% TS?)
ca 1,5 kg havre (3 liter)
ca 200g betfor (4 dl)
1 dl kalk (Varför i hela friden då??? det överstiger behovet många gånger)
Chevinal Plus som inte innehåller någon fosfor...

Hur liten häst har du? Även om du ger hösilage och inte ensilage och vi räknar generöst med en ts-halt på 50% så ger du grovfoder så det räcker till max en stor B eller liten C-ponny på max 300 kg!

Skrämmande om du har en större häst än så. Har du några bilder?

Min häst är ett halvblod på 157 cm e. nactus-magini bonaparte
anledningen till att hon inte får mer foder är för att hon är VÄLDIGT lättfödd....
Hade jag gett henne mer hade hon bara blivit jättefet, jag har redan provat, hon funkar jättebra på sin nuvarande foderstat.
Visst har jag bilder, men nästan bara när jag rider, men jag vet inte hur man lägger upp dem här...

Om hon nu är så lättfödd, skippa havren och ge bara ensilage så kan hon åtminstone få lite mer grovfoder i sig.

dramatik_87 skrev:
Jag tycker att det är bättre att gå på att hästen ska ha minst 1kg hö/hösilage/ensilage per 100 kilo häst

Det där är ju också helt fel.
1 kg hö per 100 kg häst, kanske ok om höet är riktigt torrt.
1 kg hösilage per 100 kg häst, nej. Minst 2 kg per 100 kg skulle jag nog säga.
1 kg ensilage, NEJ, minst 3 kg per 100 kg möjligtvis.

Varför detta nu då? Jo, för att hösilage innehåller mer vatten i förhållande till TS än vad hö gör. Hö innehåller förhållandevis lite vatten och mycket TS, kanske 85% TS och resten vatten, därför behövs det inte ges så mycket för att komma upp i den dagliga givan av TS som hästen behöver (ca 1,5 kg per 100 kg kroppsvikt och dygn).
Har man sen hösilage, är det mer vatten och lite mindre TS än i hö, kanske 70% TS resten vatten. Då måste man ge mer av hösilaget än av höet för att komma upp i rätt giva TS.
Ensilage är ÄNDÅ blötare, kanske tom så blött som 30% TS. Då måste man ge ÄNNU mer för att komma upp i rätt giva.

Så det argumentet håller inte.

Senast ändrad av en moderator:

ger jag henne inte havre får hon inte tillräckligt mycket energi, jag har provat, hon tappar bara muskler då och blir allmänt grinig och vill inte jobba som hon ska...

lundborg skrev:
själv kan jag tycka det är onödigt för våran del då höet kommer från 4olika gärden. man kan ju inte skicka iväg hur många analyser som helst....

Det finns något som heter samligsprov.

dramatik_87 skrev:
ger jag henne inte havre får hon inte tillräckligt mycket energi, jag har provat, hon tappar bara muskler då och blir allmänt grinig och vill inte jobba som hon ska...

Jasså, låter mer som att hon får för lite protein utan havre, muskler kommer inte av energin i sig utan av kvoten protein/energi. Proteinbrist och för låg kvot har jag märkt kan göra en häst grinig.

Har du samtidigt som du sänkt havren, ökat på grovfodret? Eller har du bara tagit bort havren och fortsatt ge bara 6 kg grovfoder?

dramatik_87 skrev:
Min häst är ett halvblod på 157 cm e. nactus-magini bonaparte
anledningen till att hon inte får mer foder är för att hon är VÄLDIGT lättfödd....

Men snälla du! Det spelar ingen roll - för hästens VÄLMÅENDE ska den ha absolut minst 1kg TORRSUBSTANS per 100kg. Om det nu är ensilage som du skriver så får den typ bara 0,5kg TS per 100kg. Den riskerar att få problem med magen och få ovanor.

Som Alin skrev - du utfodrar nog FEL om du anser att du måste ge havre till en VÄLDIGT lättfödd häst. Skippa havren och ÖKA grovfodret rejält så får du en piggare och gladare häst!

Vi har i år skickat in höet för analys, men visst nog tycker jag att det är lite onödigt...
Min kille får obegränsat med hö på dagen och 4 kg på kvällen.
Utöver det får han 0,5 kg korn morgon, 0,5 kg korn kväll + ca. 5 dl befor + 120g miner blå.
Han är i fint hull (nästan lite tjock:o ) och han har blank päls, är lagom pigg och allt är bra med honom. Så troligast kommer jag inte att ändra hans foderstat efter analysen, det enda jag kommer se över är hans behov av mineraler... För enligt alla tabeller jag hittat på internet så ska han inte behöva några mineraler??!! Men enligt hinken är 120g perfekt...

Är det förresten någon som vet hur det där fungerar?? Vad ska jag titta efter i analysen för att veta om han behöver mineraler?? Jag kan tillägga att kornet är inte analyserat så det har jag ingen aning om vad det innehåller...

Senast ändrad av en moderator:

Hoppas att den visar att ditt hö är OKEJ då! :smirk:

Men tänk om den visar t ex att det är alldeles på tok för lite protein i det? Ska du inte lägga till proteinfoder då?

Jag undrar vem det är som har fel egentligen,ni vet ju ingenting om hur min häst är att fodra.
Hon väger knappt 450 kg och då är hon ändå lite rúnt, hon är väldigt ädel i typen...
Och väldigt lättfödd, och hon behöver inte mer grovfoder för hon funkar bra som det är nu och hon behöver inte bli piggare för hon är redan jättepigg, tycker att vi glider ifrån ämnet nu...

Okej om hon väger max 450kg... då ska hon ha 4,5kg TS. Det blir defintivt mer än 6kg ändå! OM det nu är ensilage du ger? Inte HÖsilage som är torrare? DET kanske skulle räcka...

Men det vi reagerar på är att du ger så lite grovfoder till en så pass stor häst och istället väljer att fodra med HAVRE. :confused:
Varför inte öka grovfodret med minst 2kg och minska havren till hälften?

Dessutom visar det du skriver att du inte är så insatt i det här med foder och då är det inte så konstigt att du inte rikrigt förstår innebörden av att analysera och räkna foderstater.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 168
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.