Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har aldrig analyserat grovfodret och kommer med stor sannolikhet aldrig att göra det heller, bättre att fodra med ögat och händerna som en sa här.. Som grund att alltid ge så mycket grovfoder som möjligt och sedan komplettera om hästen växer eller tränas hårt(vilket ytterst få hästar gör)
Har man egen havre osv så måste det också analyseras för att det ska bli exakt, totalt ohållbart..
Olika hästar kräver olika saker vilket gör att räknar man ut en foderstat så är det för en ideal häst och den finns ytterst sällan,
om du tycker din häst ser ok ut såtolkar jag iallafall att du har bra foderstat...dramatik_87 skrev:Jag tycker inte att någon av er ska säga NÅGONTING om att vara trångsynt!
Ni har ju bara ögon för era analyser, och bara för att jag inte analyserar mitt grovfoder kan ni inte komma och säga (skriva)
att min häst alldeles säkert mår dåligt...
Har ni sett hästen i fråga?
Nä, just det, så uttryck er inte om något som ni inte vet någonting om!
dramatik_87 skrev:Jag tycker inte att någon av er ska säga NÅGONTING om att vara trångsynt!
Ni har ju bara ögon för era analyser, och bara för att jag inte analyserar mitt grovfoder kan ni inte komma och säga (skriva)
Har ni sett hästen i fråga?
Nä, just det, så uttryck er inte om något som ni inte vet någonting om!
lundborg skrev:absolut, fast jag märker att en del får påhopp för ATT dom analyserar, och en del får påhopp för att DOM INTE analyserar, jag tycker det är upp till var och en:smirk:
dramatik_87 skrev:Ni har ju bara ögon för era analyser, och bara för att jag inte analyserar mitt grovfoder kan ni inte komma och säga (skriva) att min häst alldeles säkert mår dåligt...
Har ni sett hästen i fråga? Nä, just det, så uttryck er inte om något som ni inte vet någonting om!
Jag tycker det var rätt onödigt att folk påstod att din häst måste må dåligt. Men; det handlar inte om analyser att de talar om för dig att hästen behöver en viss stråfodermängd per dag! Det handlar om grundläggande foderkunskap och du behöver ingen analys för att se till att hästen får i sig tillräcklig mängd strå. Orsaken till att man ska ge tillräckligt med stråfoder är att hästens tarm måste ha detta för att arbeta, som fibrer. Det är ju därför man inte kan fodra en häst med tex 1 kg hö och 15 kg havre per dag.dramatik_87 skrev:Jag tycker inte att någon av er ska säga NÅGONTING om att vara trångsynt!
krambanan skrev:Det vi reagerar på är ju inte att du inte har analyserat utan att din häst för alldeles för lite grovfoder för att må bra i magen/tarmar och mentalt. Jag analyserar inte heller (men måste börja pga sjuk ponny som behöver nogrann balans) men jag ser iallafall till att mina hästar får ordentligt med grovfoder. Är dom då lättfödda får dom inget kraftfoder.
Läs på lite om foder så kommer du inse att du ligger för lågt i grovfoder.
/Maria
Madick skrev:Det är inte att du inte analyserar som gör att vi reagerar över att vi tror att din häst inte mår bra (t.ex sparkar mot skänkeln, stannar på hinder = kan vara reaktioner på magproblem), utan att du ger FÖR LITE grovfoder.
lundborg skrev:grovfoder MINST 1kg/100kg vikt.. men oftast mer.
jag ger hellre mer grovfoder och kompenserar med
kraftfoder sedan utefter hästens
utseende och sätt.
min arab lite tunn och omusklad (nyss köpt honom)
han får 9kg hö/dag samt kraftfoder... det börjar synas skillnad nu.
lundborg skrev:om du tycker din häst ser ok ut såtolkar jag iallafall att du har bra foderstat...
som jag har skrivit förut..
DET ÄRUPP TILL VAR OCH EN HUR MAN VILL
ANALYSERA SITT FODER ELLER EJ.
själv gör jag det inte och har aldrig gjort det heller
lundborg skrev:grovfoder MINST 1kg/100kg vikt.. men oftast mer.