Det här med analyser!

Sv: Det här med analyser!

Har aldrig analyserat grovfodret och kommer med stor sannolikhet aldrig att göra det heller, bättre att fodra med ögat och händerna som en sa här.. Som grund att alltid ge så mycket grovfoder som möjligt och sedan komplettera om hästen växer eller tränas hårt(vilket ytterst få hästar gör)

Varför skulle det vara bättre att fodra med ögat och händerna? Varför utesluta analys? Vi som analyserar använder oss av ALLA tre metoderna.

Har man egen havre osv så måste det också analyseras för att det ska bli exakt, totalt ohållbart..

Nej man behöver inte analysera HAVRE (eller annat kraftfoder), där skiljer det sig inte märkbart mellan olika partier. Man räknar med ett medelvärde på dom.
I hö däremot kan det skilja sig så mycket som 40-50g protein/kg!!! (ena gången får man bara 16g/kg och nästa kanske 65g/kg)

Olika hästar kräver olika saker vilket gör att räknar man ut en foderstat så är det för en ideal häst och den finns ytterst sällan,

Inte för en IDEAL häst utan för en MEDEL häst som räknats fram genom att undersöka flera olika hästar. Det stämmer nog mer ofta än det inte stämmer! Varför inte ta hjälp av det och SEN se om det fungerar?

Jag tycker inte att någon av er ska säga NÅGONTING om att vara trångsynt!
Ni har ju bara ögon för era analyser, och bara för att jag inte analyserar mitt grovfoder kan ni inte komma och säga (skriva)
att min häst alldeles säkert mår dåligt...:mad:
Har ni sett hästen i fråga?
Nä, just det, så uttryck er inte om något som ni inte vet någonting om!

dramatik_87 skrev:
Ni har ju bara ögon för era analyser, och bara för att jag inte analyserar mitt grovfoder kan ni inte komma och säga (skriva)
om du tycker din häst ser ok ut såtolkar jag iallafall att du har bra foderstat...
som jag har skrivit förut..
DET ÄRUPP TILL VAR OCH EN HUR MAN VILL
ANALYSERA SITT FODER ELLER EJ.
själv gör jag det inte och har aldrig gjort det heller

Vi tillhör kategorin "foderanalys".

Detta för att få veta om fodret innehåller 15 eller 65 i smältbart.

Förra året hade vi nämligen hö från olika gärden med så olika analyser.

Hade vi tagit "femtonhöet" och gett våra 17 föl så hade vi haft skelett i början av januari.
Observera att båda höpartierna såg likadana ut.

Så om man bara tjoar runt i skogen på en äldre häst utan krav så kan man ju klara sig långt och länge med okulärbesiktning..
Ingen fara skedd när ens EGNA häst magrar av...
Men man ska heller inte fördöma dom som vill veta mer...

Men har man "hästeriet" som yrke och inackorderar andras värdefulla avelsdjur så får man väl ta sig i kragen och skicka iväg en analys.

För vår del är det en fingervisning om hur vi ska gå vidare med våra foderstater.
Har man bara EN häst så kan man väl pytsa runt med diverse olika preparat och gissa hejvilt på att det säkert kanske fungerar.

Så kan inte vi göra för det skulle bli väldigt dyrt.

Sedan kan det tyckas att vissa här håller på att analysera ihjäl sig. Allt foder mätt på gram och deciliter..
Då är man fjompig åt andra hållet..

Tycker att analysen kan ses som en vägledning på vad som skall handlas in i kraftfoderväg.
Dom allra flesta här tar hem en säck i taget..Vi beställer hem både bil och släp.
Och då får det inte bli så mycket felräknat...

AM

absolut, fast jag märker att en del får påhopp för ATT dom analyserar, och en del får påhopp för att DOM INTE analyserar, jag tycker det är upp till var och en:smirk:

dramatik_87 skrev:

Man behöver inte ha sett hästen för att ha starka misstankar om att den inte mår så bra i sin mage och/eller inte får sitt tuggbehov tillfredställt, när den får så HIMLA lite grovfoder.
Det spelar ingen roll vad du säger (skriver).

Var har jag visat trångsynthet? :confused: Jag har sagt att VARFÖR INTE ta hjälp av analys när det finns? Du skriver att det är bättre att fodra med ögon och händer - men vad säger att man måste utesluta analys för att göra det? Eller att vi som analyserar BLUNDAR och slutar att känna på våra hästar med händerna?

Det är alldeles uppenbart att du inte har kunskaper inom foder. Det hade inte jag heller för ett par år sen (visste knappt vad en analys var för nåt) men jag ville lära mig och förstår nu vilket starkt hjälpmedel en analys är.

lundborg skrev:
absolut, fast jag märker att en del får påhopp för ATT dom analyserar, och en del får påhopp för att DOM INTE analyserar, jag tycker det är upp till var och en:smirk:

Jag vill iaf försöka få dessa som INTE analyserar att förstå att det ÄR ett starkt och mycket bra hjälpmedel att analysera! :)

För i MÅNGA fall vet dessa personer inte innebörden/betydelsen av analys/foderstats beräkning. Jag var själv en av dom för ett tag sen så jag vet hur det är!

Det vi reagerar på är ju inte att du inte har analyserat utan att din häst för alldeles för lite grovfoder för att må bra i magen/tarmar och mentalt. Jag analyserar inte heller (men måste börja pga sjuk ponny som behöver nogrann balans) men jag ser iallafall till att mina hästar får ordentligt med grovfoder. Är dom då lättfödda får dom inget kraftfoder.

Läs på lite om foder så kommer du inse att du ligger för lågt i grovfoder.

/Maria

Det är inte att du inte analyserar som gör att vi reagerar över att vi tror att din häst inte mår bra (t.ex sparkar mot skänkeln, stannar på hinder = kan vara reaktioner på magproblem), utan att du ger FÖR LITE grovfoder.

dramatik_87 skrev:
Ni har ju bara ögon för era analyser, och bara för att jag inte analyserar mitt grovfoder kan ni inte komma och säga (skriva) att min häst alldeles säkert mår dåligt...:mad:
Har ni sett hästen i fråga? Nä, just det, så uttryck er inte om något som ni inte vet någonting om!

Det är inte analyserandets vara eller inte vara vi ryser över, det är dina bristande hästkunskaper. En häst behöver mer grovfoder än det du ger den - OAVSETT NÄRINGSINNEHÅLL!

grovfoder MINST 1kg/100kg vikt.. men oftast mer.
jag ger hellre mer grovfoder och kompenserar med
kraftfoder sedan utefter hästens
utseende och sätt.

min arab lite tunn och omusklad (nyss köpt honom)
han får 9kg hö/dag samt kraftfoder... det börjar synas skillnad nu.

dramatik_87 skrev:
Jag tycker det var rätt onödigt att folk påstod att din häst måste må dåligt. Men; det handlar inte om analyser att de talar om för dig att hästen behöver en viss stråfodermängd per dag! Det handlar om grundläggande foderkunskap och du behöver ingen analys för att se till att hästen får i sig tillräcklig mängd strå. Orsaken till att man ska ge tillräckligt med stråfoder är att hästens tarm måste ha detta för att arbeta, som fibrer. Det är ju därför man inte kan fodra en häst med tex 1 kg hö och 15 kg havre per dag.

Jag brukar köra med måttet 1,5 kg hö per 100 kg häst - då bör man vara ganska säker.

krambanan skrev:
Det vi reagerar på är ju inte att du inte har analyserat utan att din häst för alldeles för lite grovfoder för att må bra i magen/tarmar och mentalt. Jag analyserar inte heller (men måste börja pga sjuk ponny som behöver nogrann balans) men jag ser iallafall till att mina hästar får ordentligt med grovfoder. Är dom då lättfödda får dom inget kraftfoder.

Läs på lite om foder så kommer du inse att du ligger för lågt i grovfoder.

/Maria

Men hon får sitt tuggbehov tillfredställt....
Dessutom står hon på halm, så om hon vill kan hon äta det också, men det gör hon inte...

Madick skrev:
Det är inte att du inte analyserar som gör att vi reagerar över att vi tror att din häst inte mår bra (t.ex sparkar mot skänkeln, stannar på hinder = kan vara reaktioner på magproblem), utan att du ger FÖR LITE grovfoder.

Det är två helt olika hästar detta handlar om....

lundborg skrev:
jag ger hellre mer grovfoder och kompenserar med
kraftfoder sedan utefter hästens
utseende och sätt.

min arab lite tunn och omusklad (nyss köpt honom)
han får 9kg hö/dag samt kraftfoder... det börjar synas skillnad nu.

Just det, och min häst som väger knappt 450 kg får 6 kg...är det fortfarande för lite då?

lundborg skrev:
om du tycker din häst ser ok ut såtolkar jag iallafall att du har bra foderstat...
som jag har skrivit förut..
DET ÄRUPP TILL VAR OCH EN HUR MAN VILL
ANALYSERA SITT FODER ELLER EJ.
själv gör jag det inte och har aldrig gjort det heller

Just....håller med dig helt...

Förresten, ni kan ju själva se hästen i fråga, för det är den jag rider på bilden....
Tycker ni att hon ser ut att må dåligt?
Just...

Är kanske inte riktigt lika viktigt att analysera hö till "hobby" hästar. Men till en ex. dressyr häst som går elit klass måste du ju veta att den får i sig allt som den ska! Hö och hösilage kan växla väldigt mycket i både energi och protein.

Om du har ett hö med lågt protein värde hur vet du då att din häst måste ha mer protein, eller du kanske rent ut av ger för mycket till den?

Kan höra till ekonomisk tanke det här med. Om din häst redan får i sig sin energi genom höt, varför då ge extra?

lundborg skrev:

Nej, minst 1 kg TORRSUBSTANS/100 kg häst. Det är alltså 1,2 kg hö/100 kg häst, och ännu mer silage beroende på torrsubstansen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 168
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama