Sv: Det här med analyser!
Ett sånt uttalande förtjänar det
PL
Ett sånt uttalande förtjänar det
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
vadå är du ngn domare som kan döma folk för att vara okunniga??peter_lundin skrev:Ett sånt uttalande förtjänar det
PL
peter_lundin skrev:Den här argumentationen mot analys tas alltid upp av folk med begränsade foderkunskaper som stirrar sig blinda på att vissa misslyckas med att få till en bra foderstat trots analys. För att få till en bra foderstat måste hela kedjan var ok o där är analys bara en men dock basal länk. Jag kan inte begripa hur ngn kan mena att utfodringen blir bättre för att man bara gissar, jag tror att jag talar för alla andra med utbildning inom utfodring.
PL
dramatik_87 skrev:Just det, och min häst som väger knappt 450 kg får 6 kg...är det fortfarande för lite då?
lundborg skrev:ang analyser så är det inte helst säkert att den FODERSTATEN passar för just den hästen. en kompis höll på att räkna till sina två halvblod som var exakt lika stora och det blev helt fel för den ena som iallafall tappade hull och blev mager... den andra fick lite för mycket hull istället.. efter ett tag struntade hon i den uträkna analysen och använde sitt sunda förnuft istället. nu ser dom riktigt fina ut igen
Ja, halm kan absolut kompensera! Det är ju också ett stråfoder. Jag har ibland fodrat med halm; när vi haft hö med väldigt högt proteinvärde och inte velat överdosera proteinmängden så har vi fodrat även med halm.dramatik_87 skrev:Men hon får sitt tuggbehov tillfredställt....
Dessutom står hon på halm, så om hon vill kan hon äta det också, men det gör hon inte...
Frågan är ju om de levde så många år som de kanske kunde ha levat med bättre foderstater?dramatik_87 skrev:Hur tror du att de klarade sig om de nu fick så mycket havre?
milly skrev:Men jag förstår inte.... Varför strunta i hela foderstaten bara för det? Hon visste ju vad hon gav så då borde hon ju utifrån det också kunna veta vad hon ska öka/minska/ändra på.
Om min häst hade visat sig bli mager av den uträknade foderstaten skulle jag ökat MJn med 10-20 och därmed också protein så att kvoten håller sig på minst 6, eller kanske skulle man pröva med en högre kvot.
Skulle den bli tjock hade jag minskat MJ och därmed också proteinet... så att kvoten håller sig runt 6.0 iaf.
Men hon kanske hade fått hjälp med foderstatsberäkningen och inte själv kunde sånt här?
Jag förstår inte varför man vill GISSA sig fram...
det var jag som skrev att analysen inte passade....peter_lundin skrev:DEt var inte jag som skrev detta med att analysen inte passade hästen jag bara citerade o ansåg okunnigt. Skall du vara med i diskussionen får du hålla reda på vad som skrivs.
PL
Mineralerna får dom inte den rekommenderade dosen pga att dom får det mesta av mineralerna som behövs genom att dom äter mycket hö.