Det här med analyser!

Sv: Det här med analyser!

peter_lundin skrev:
Ett sånt uttalande förtjänar det:devil:
PL
vadå är du ngn domare som kan döma folk för att vara okunniga??
då vet jag ett bra ord för såna som dig...

Varför hymla, säg det! Om det nu gör ditt uttalande mer kunnigt.
Den här argumentationen mot analys tas alltid upp av folk med begränsade foderkunskaper som stirrar sig blinda på att vissa misslyckas med att få till en bra foderstat trots analys. För att få till en bra foderstat måste hela kedjan var ok o där är analys bara en men dock basal länk. Jag kan inte begripa hur ngn kan mena att utfodringen blir bättre för att man bara gissar, jag tror att jag talar för alla andra med utbildning inom utfodring.
PL

Har själv arbetshäst, det är som med alla andra grenar. Mycket olika i hästhanteringen(endel sköter sina bättre andra sämre), det jag VET är att det är skillnad på då och nu. Uppfödaren till min ardenner ger ganska mycket kraftfoder till sina som han kör i skogen eftersom dom förbrukar jättemycket under en 8-9timmars arbetsdag.
Däremot var det ganska svårt att ta med sig ex 10-15kg hö gånger dom dagarna som dom kunde vara borta när dom arbetade hemifrån, då kanske dom fick en mindre mängd grovfoder dom dagarna och mer havre/korn/vete/rovor eller vad just den hästägaren gav.

Misstänkte att man mer eller mindre skulle bli idiotförklarad för at man inte ANALYSERAR och RÄKNAR EXAKTA foderstater. Hade två NF ponnyer som var lika stora. Enda skillnaden var åldern. En kompis räknade ut en foderstat genom det höet som vi hade på det stället(var inackorderad) då, den ena började tunna ur och den andra blev allt tjockare, så vi fick gå tillbaka på dom gamla foderstaterna. Den ena var alltså lättare att föda än den andra.

Mina D-ponnyer(143+145) får alltså mellan 8-10kg hö/dag, endast lite betfor (ca 5dl)att svälja ner lite mineraler(om dom äter upp det, annars är dom utan ett tag, äter inte om dom inte behöver) Dom får även knappt en halv dl bryggerijäst var/dag med. Ska dom ridas får dom lite havre, nu får den gamla som går lite grann 8dl havrekross/dag.

Ardennern ligger på 13-15kg hö/dag(så gått som fri tillgång), 1½liter havrekross, 1liter kornkross, ½dl bryggerijäst, lite mineraler.

Att jag inte anger exakta mått på höet beror på att om det är kallt får dom mer än annars.. Mineralerna får dom inte den rekommenderade dosen pga att dom får det mesta av mineralerna som behövs genom att dom äter mycket hö.

Peter Lundin! Det vore bra om du inte gjorde några personliga påhopp, vi är inte här för att trycka ner och idiotförklara varandra. Vi är här för att diskutera, ventilera och dela varandras erfarenheter.
ALLA KAN HA FEL, MEN JAG ANAR ATT ALLA SOM ÄR HÄR, ÄR HÄR FÖR ATT LÄRA SIG NÅGOT NYTT!! (jag iaf)

Jag förstår inte att folk måste koppla ihop analyser med "exakta" foderstater.
Om ngn gör ett okunnigt uttalande så drar jag mig inte för att påtala det, att säga att analysen inte passar hästen är typiskt för den typen av okunnighet som ligger bakom motståndet mot analys.
PL

"Jag förstår inte att folk måste koppla ihop analyser med "exakta" foderstater."
Är inte det den stora enledningen till att man gör an analys?? Få reda på TS, MJ, Ca osv för att kunna komponera en så exakt foderstat så att hästen inte får några brister av något. Att man sedan gör en analys av hösilage eller ensilage för att ta reda på TS halten, så man ger hästen tillräckligt med grovfoder, det fattar jag med..
"Om ngn gör ett okunnigt uttalande så drar jag mig inte för att påtala det, att säga att analysen inte passar hästen är typiskt för den typen av okunnighet som ligger bakom motståndet mot analys."

Att analysen inte passar hästen??Ehh? Nog för jag är blondin, men det får du nog gärna utveckla lite. Det som inte passade mina hästar är att dom är inte som den medel/idealhästen i förbrukning av maten. Om det var det du menade??

Den bästa kunskapen brukar vara "fråga många och dra en medelväg som låter mest logisk/rimlig" eftersom alla gör allting olika. "inga frågor är dumma, det tyder bara på ett intresse" Det viktigaste i sammanhanget är HÄSTEN.

peter_lundin skrev:
Den här argumentationen mot analys tas alltid upp av folk med begränsade foderkunskaper som stirrar sig blinda på att vissa misslyckas med att få till en bra foderstat trots analys. För att få till en bra foderstat måste hela kedjan var ok o där är analys bara en men dock basal länk. Jag kan inte begripa hur ngn kan mena att utfodringen blir bättre för att man bara gissar, jag tror att jag talar för alla andra med utbildning inom utfodring.
PL

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: Igen till dig Peter!

dramatik_87 skrev:
Just det, och min häst som väger knappt 450 kg får 6 kg...är det fortfarande för lite då?

Ja eftersom du inte fodrar med HÖ utan med ensilage så är det på tok för lite! Har ingen nämnt det för dig att ensilage ska man ge betydligt mer av?? :confused:

lundborg skrev:
ang analyser så är det inte helst säkert att den FODERSTATEN passar för just den hästen. en kompis höll på att räkna till sina två halvblod som var exakt lika stora och det blev helt fel för den ena som iallafall tappade hull och blev mager... den andra fick lite för mycket hull istället.. efter ett tag struntade hon i den uträkna analysen och använde sitt sunda förnuft istället. nu ser dom riktigt fina ut igen:love: :banana:

Men jag förstår inte.... Varför strunta i hela foderstaten bara för det? Hon visste ju vad hon gav så då borde hon ju utifrån det också kunna veta vad hon ska öka/minska/ändra på.
Om min häst hade visat sig bli mager av den uträknade foderstaten skulle jag ökat MJn med 10-20 och därmed också protein så att kvoten håller sig på minst 6, eller kanske skulle man pröva med en högre kvot.
Skulle den bli tjock hade jag minskat MJ och därmed också proteinet... så att kvoten håller sig runt 6.0 iaf.

Men hon kanske hade fått hjälp med foderstatsberäkningen och inte själv kunde sånt här?

Jag förstår inte varför man vill GISSA sig fram...

dramatik_87 skrev:
Men hon får sitt tuggbehov tillfredställt....
Dessutom står hon på halm, så om hon vill kan hon äta det också, men det gör hon inte...
Ja, halm kan absolut kompensera! Det är ju också ett stråfoder. Jag har ibland fodrat med halm; när vi haft hö med väldigt högt proteinvärde och inte velat överdosera proteinmängden så har vi fodrat även med halm.

dramatik_87 skrev:
Hur tror du att de klarade sig om de nu fick så mycket havre?:angel:
Frågan är ju om de levde så många år som de kanske kunde ha levat med bättre foderstater?
Dessutom hade i regel bönder rätt bra koll på höet av flera anledningar som de flesta av oss inte har idag:
* De tog sitt eget hö, de visste exakt när det var taget, hur långt det hade vuxit om det blommat över eller ej.
* De hade i regel mjölkkor. Och på kossorna såg man om höet var bra eller ej. Bättre hö = mera mjölk.

DEt var inte jag som skrev detta med att analysen inte passade hästen jag bara citerade o ansåg okunnigt. Skall du vara med i diskussionen får du hålla reda på vad som skrivs.
PL

milly skrev:
Men jag förstår inte.... Varför strunta i hela foderstaten bara för det? Hon visste ju vad hon gav så då borde hon ju utifrån det också kunna veta vad hon ska öka/minska/ändra på.
Om min häst hade visat sig bli mager av den uträknade foderstaten skulle jag ökat MJn med 10-20 och därmed också protein så att kvoten håller sig på minst 6, eller kanske skulle man pröva med en högre kvot.
Skulle den bli tjock hade jag minskat MJ och därmed också proteinet... så att kvoten håller sig runt 6.0 iaf.

Men hon kanske hade fått hjälp med foderstatsberäkningen och inte själv kunde sånt här?

Jag förstår inte varför man vill GISSA sig fram...

ja, hon hade fått hjälp med hur foderstaten skulle se ut.
både med höet och kraftfodret. och det visade sig inte passa just hennes hästar..

peter_lundin skrev:
DEt var inte jag som skrev detta med att analysen inte passade hästen jag bara citerade o ansåg okunnigt. Skall du vara med i diskussionen får du hålla reda på vad som skrivs.
PL
det var jag som skrev att analysen inte passade....
det var mig han ansåg var okunnig.

Mineralerna får dom inte den rekommenderade dosen pga att dom får det mesta av mineralerna som behövs genom att dom äter mycket hö.

Hur vet du det om du inte har analys på ditt hö? :confused:

Alla: En analys måste ju kompleteras med ögat och sunt förnuft. Fördelen är att när man har en häst i bra hull, lagom med protein (osv) så kan man använda dom siffrorna på energi och protein (osv) som funkar på din häst nästa år. Alltså behöver du inte "chansa" varje höst utan vet ungefär hur din häst ska ligga trots att du har ett hö med andra värden.

Siffrorna i tabellerna är ju bara ett riktmärke. Sen måste man ju som med allt annat individanpassa! Blir rädd när jag hör om folk som litar blint på siffrorna! :crazy:

/Maria - som tro det eller ej inte analyserar sitt hö (än)

Analysen ska ju inte passa hästen utan analysen visar ju bara vad ditt hö innehåller. Det är foderstaten som ska passa. Och den får man ju justera efter analysen och ögat tills man hittat en bra balans.

/Maria

Jag har inte riktigt läst igenom alla inlägg här... hoppas jag inte upprepar något vad någon annan har sagt :crazy: Jag ser foderanalysen mer som ett komplement till kontrollen och bedömningen av fodret. Det är väl något positivt att man kan vara än mer precis i foderstaten än man kanske var förr. Jag tycker om utvecklingar, och varför inte ta den hjälp som ges? :)
Visst kan man på ett ungefär bestämma hur mycket grovfoder hästen skall ha, och jag tror även att människor som gör foderanalys inte blint litar på dem utan även ganska sjävklart använder sig av lukt, syn och känsel; fodrets färg och dess olika gräs och blomsorter, om det luktar mögel, om det är blött eller torrt, tungt eller skrymmande osv.:smirk: (förutom att se till hästens personlighet, livsmiljö m.m)
Förut använde man sig av traktens foder och alla brukade markerna på ungefär samma sätt. Men idag om man köper foder kanske långt ifrån är det svårt att veta hur det blev gödslat, vilket väder det blev utsatt för, när det är taget osv. Visst kan man fråga säljaren alla de sakerna, men (speciellt om man inte är så insatt i allt om skötsel av vall och miljöpåverkan - och då jag talat med min far om det har jag förstått att det inte är lite :crazy: ) man kan ju också be om en foderanalys (eller göra båda delarna...;) ) En annan stor fördel med foderanalyser tycker jag är, om man tar eget foder, även visar på skötseln av markerna.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 168
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.