Sv: Det här med analyser!
Oj oj nu har jag tagit min dyrbara tid att läsa igenom hela denna tråd:smirk: men det är inte säkert att jag minns allt..
jag är urdålig på det här med foder! men försöker lära mig så mycket jag kan och har kommit en bit på vägen
min illa islandshäst som väger vid ca 350 kg " det var några kg mer om jag inte minns fel " får 11 kg hösilage om dagen, 3/4 liter kraft "röd påse" samt 1 dl mineraler kraft.. ibland 4-5 dl alger..
jag har i andra trådar redan skrivit om hennes "matproblem" eller vad jag ska uttrycka det.. men jag tyckte att det väl kunde passa in i denna tråd med :P för jag´har en del frågor angående analys..
som sagt. för kanske 2 månader sedan hade min flicka magrat! hästokunniga tyckte hon såg tjock ut.. och nu till det en nämnde i denna tråd som jag tackar
högt till för jag fått en rimlig förklaring. "gaser var det visst?". ja.. hennes mage/ buk hade blivit ENORM.. revbenen syntes på långa vägar och flankerna buktade innåt. Hon orkade inte det mesta när vi var ute och red, bara tok vart det. Detta var ju ett tecken på att hon saknade protein och mat! Vi började väga höet "vilket vi aldrig gjorde förr utan slängde bara in en stor bunt med hö
" hon fick som sagt då 7 kg hö 3 dl betfor 2 dl havre..jag hade tagit med mig en hästkunnig person och vi satte oss ner en kväll och räknade ut foderstaten vilket vi inte hann utesluta! men det jag hade börjat ge henne räckte tydligen inte.
Eftersom min pålla har bronkit måste vi blöta höet. så därför började vi med hösilage för två veckor sedan.. jag vet inte torrsubstansen eller proteinvärdet men en sak är säker och det är att sen vi nu bytte till silage och kraft ser hästen mycket bättre ut! hon har blivit bättre i ridningen "genom att orka, fortfarande muskulös tyvärr men det jobbar vi på"
Jag anser att en analys i detta fall vore mycket klokast.. men jag är som en del andra i denna tråd att jag gör ingen analys.. har aldrig gjort.. och nu när jag ser en sån förändring på hästen genom foderbytet en andra gång så känns det ändå bra som det är nu..
visst..håller med om att det är inte alltid man ser på hästen utanpå om den mår bra eller inte.. men OFTAST är det ju så..
Jag skulle inte ha något emot att analysera höet..det skulle vara intressant faktiskt vad det är för hö vi har på gården
men förstår ni min situation och hur jag tänker?
Dessutom har vi också halm i vår hage i ett vindskydd.. när hon mådde som dåligast åt hon va det.. nu gör hon det inte..och det måste ju vara ett tecken på att hon är mätt iaf.. men jag kan aldrig kalla en häst mätt haha!
men om man nu skulle göra en analys.. hur mycket kan det kosta? och vart skickar man in det? lägger man bara lite hö i en påse eller vad? som ni ser är jag inte så inne på foder men jag vet att det är viktigt att kunna och vill bara hästens väl!