Det här med analyser!

Sv: Det här med analyser!

lundborg skrev:
det var jag som skrev att analysen inte passade....
det var mig han ansåg var okunnig.

Så när du struntade i analysen så funkade höt plötsligt? Näringsvärdena ändrade sig?

mul skrev:
"Jag förstår inte att folk måste koppla ihop analyser med "exakta" foderstater."
Är inte det den stora enledningen till att man gör an analys?? Få reda på TS, MJ, Ca osv för att kunna komponera en så exakt foderstat så att hästen inte får några brister av något.

Nej. Eftersom analysen är ett MEDELVÄRDE på exakt det prov du tar ut så får man behandla svaret som en riktlinje. Analysen används för att få bättre grepp om vad som brister i just det grovfoder man har. Ser man på analysen att det är mkt lågt protein så kanske man väljer att slänga det eller så är det läge att börja fodra direkt på hösten med mycket proteinfoder så inte hästen börjar tappa under vintern.

Är det mycket högt i energi så kan man korrigera givan så man inte har en fet häst efter några månader.

Är det ett välbalanserat hö så kan man luta sig tillbaka och känna sig nöjd :D

Att jag sen räknar är för att jag vill att hästen behåller den balans på fodret där jag sett och märkt att den fungerar bäst. Har jag då nedskrivet vad den fick året innan och funkade jättebra på, så är det lätt att få samma värden året efter genom att räkna några minuter.

Madick skrev:
Så när du struntade i analysen så funkade höt plötsligt? Näringsvärdena ändrade sig?

ehh.... det var väl inte så jag skrev.. att näringsvärdena ändrade sig.
det var värst vilka påhopp man får för att man inte analyserar fodret!!!!!!!!!
men om man nu ska analysera och få en uträknad foderstat som visar sig att inte passa just den hästen... är det fel då att ändra foderstaten till den man hade innan som passade???

Påhoppen är inte för att folk inte analyserar utan för surret om att det på något sätt skulle vara bättre att gissa än att analysera.
Samt att folk jämt skyller dåliga foderstater på att det finns analys.
PL som inte alltid analyserar

Krambanan: Genom att det är höet som "ger" det mesta av mineralerna till hästen. Beroende på vad som finns i markerna. Här vet jag att det finns lite mindre selen och kalk än på andra ställen. Det genom bonden som äger markerna sen -50 talet, där höet tas.

Lundborg:INGEN ska kalla dig okunnig! Vi är alla här på buke för att lära oss nya saker, ge råd till andra, inte trampa ner varann! Vi kan alla olika saker som det alltid är någon annan som kan ha nytta av. Det är svårt att skriva så det inte misstolkas eller blir ett syftningsfel, det finns alltid någon tyvärr som lever på dom.

peter_lundin skrev:
Påhoppen är inte för att folk inte analyserar utan för surret om att det på något sätt skulle vara bättre att gissa än att analysera.
Samt att folk jämt skyller dåliga foderstater på att det finns analys.
PL som inte alltid analyserar

Här måste jag hålla med dig! :bow:

Tack, men när folk argumenterar på det sättet anser jag fortvarande att det är okunnigt.
Jag kallar aldrig folk for okunniga när de frågar men gör det ibland när de kommer med missledande påståenden o sedan håller fast vid dem, eller när de försvarar okunskap framför kunskap.
PL

Det är för mycket "nittonåringar" och okunnighet i denna tråden för att jag skall vilja fortsätta här.
Jag startar därför en ny tråd om mina analyser och foderstater som exempel.
Häng gärna med!

dramatik_87 skrev:
Varför tycker alla att det är så viktigt att analysera grovfodret?
Jag har aldrig gjort det och känner ingen som gör det heller, och då har jag ändå jobbat i både stuteri, tävlingsstall och hingststationer....
Och varken deras eller mina hästar mår dåligt även om vi inte har analyserat grovfoder.
Jag tycker att det är bättre att gå på att hästen ska ha minst 1kg hö/hösilage/ensilage per 100 kilo häst och max 1 kilo kraftfoder per 100 kg häst!
Allvarligt talat så tycker jag att den här analyshysterin är onödig, man kan få en lika bra foderstat utan att ha analyserat grovfoder.
Dessutom slipper man sitta och räkna på det allt!
Men det var vad jag tycker, nu får ni gärna berätta vad ni tycker!

Jag förstår om man inte analyserar fodret om man har stuteri, stora tävlingsstall och liknande. Då tar ju ofta anläggningen fram sitt eget grovfoder och har säkerligen god koll på markberedning (kanske med markanalyser) och tidpukten för skörd. Man vet alltså som bonde att man tar fram en grovfoder av god kvalité till sina djur.

Det är en helt annan sak att som lilla Greta köpa en häst och sedan försöka hitta mat till den. Man letar i annonser och frågar runt och hittar ett hö. Ja, det skördades före midsommar, nej det är inte analyserat. Så köper man hem det och hästkraken magrar på överlinjen och buken sväller.

Istället känns det då som hästägare tryggare att av bonden få en analys i handen så att man vet vad man ger och så att man lär sig mer om foder med och hur man gör en foderstat. Ju, mer kunskap man har desto mer kan man gå ifrån analys, ju mer kontakter man får, så detsamma. Vet man att ens höbonde är skicklig, hans egna djur är välmående och att det foder som säljs är anpassat till häst och inte har för höga proteinvärden, ja, då behöver man inte år efter år analysera.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Ok då är jag med. Antar att bonden kan ha ett hum om vilka mineraler som finns i hans hö genom att han känner sin mark. Kan dock inte uttala mig om hur säker den metoden är då jag inte har några kunskaper om mark. Kanske någon annan kan svara på det. Dock så vet jag att det kan variera en del i marken beroende på hur ofta man låter vallen vila, vilka grödor man sår osv.

/Maria

lundborg skrev:
men om man nu ska analysera och få en uträknad foderstat som visar sig att inte passa just den hästen... är det fel då att ändra foderstaten till den man hade innan som passade???

Jo, det är PRECIS det man ska göra! Men det har ju inget med analysen att göra. Felet ni gjorde var att frångå den gamla istället för att korrigera eventuella brister i den med hjälp av analysen.

Räknar jag på en för mig okänd häst så UTGÅR jag ifrån vad den äter i dagsläget och korrigerar bara där det brister. Det finns ingen mening att börja följa tabeller om man redan vet vad hästen funkar på.

Madick skrev:
Det finns ingen mening att börja följa tabeller om man redan vet vad hästen funkar på.

Men det kan ju inte vara samma varje år... Eller KAN kan det väl om man har tur att få samma värden på höet/grovfodret varje år.
Man kan ju inte för varje år (höparti) veta vad hästen funkar på men däremot om man märkt vad som fungerat på just det höet så kan man ju göra så. :smirk:
(öhh formulerade jag mig konstigt kanske? :crazy: )

Jag menade såklart att jag vet att hästen funkade på foderstaten X som gav t.ex 80 MJ och 480gSRP totalt. Nästa års analys är det ju då lätt att få till foderstat Y oavsett vad höt innehåller. Bara att komplettera höt med det kraftfoder som behövs för att nå samma energi och proteinnivå!

Madick skrev:
Jag menade såklart att jag vet att hästen funkade på foderstaten X som gav t.ex 80 MJ och 480gSRP totalt. Nästa års analys är det ju då lätt att få till foderstat Y oavsett vad höt innehåller. Bara att komplettera höt med det kraftfoder som behövs för att nå samma energi och proteinnivå!
Kan knappast sägas bättre!

Oj oj nu har jag tagit min dyrbara tid att läsa igenom hela denna tråd:smirk: men det är inte säkert att jag minns allt..

jag är urdålig på det här med foder! men försöker lära mig så mycket jag kan och har kommit en bit på vägen:crazy:
min illa islandshäst som väger vid ca 350 kg " det var några kg mer om jag inte minns fel " får 11 kg hösilage om dagen, 3/4 liter kraft "röd påse" samt 1 dl mineraler kraft.. ibland 4-5 dl alger..

jag har i andra trådar redan skrivit om hennes "matproblem" eller vad jag ska uttrycka det.. men jag tyckte att det väl kunde passa in i denna tråd med :P för jag´har en del frågor angående analys..

som sagt. för kanske 2 månader sedan hade min flicka magrat! hästokunniga tyckte hon såg tjock ut.. och nu till det en nämnde i denna tråd som jag tackar :bow: högt till för jag fått en rimlig förklaring. "gaser var det visst?". ja.. hennes mage/ buk hade blivit ENORM.. revbenen syntes på långa vägar och flankerna buktade innåt. Hon orkade inte det mesta när vi var ute och red, bara tok vart det. Detta var ju ett tecken på att hon saknade protein och mat! Vi började väga höet "vilket vi aldrig gjorde förr utan slängde bara in en stor bunt med hö :o " hon fick som sagt då 7 kg hö 3 dl betfor 2 dl havre..jag hade tagit med mig en hästkunnig person och vi satte oss ner en kväll och räknade ut foderstaten vilket vi inte hann utesluta! men det jag hade börjat ge henne räckte tydligen inte.
Eftersom min pålla har bronkit måste vi blöta höet. så därför började vi med hösilage för två veckor sedan.. jag vet inte torrsubstansen eller proteinvärdet men en sak är säker och det är att sen vi nu bytte till silage och kraft ser hästen mycket bättre ut! hon har blivit bättre i ridningen "genom att orka, fortfarande muskulös tyvärr men det jobbar vi på"

Jag anser att en analys i detta fall vore mycket klokast.. men jag är som en del andra i denna tråd att jag gör ingen analys.. har aldrig gjort.. och nu när jag ser en sån förändring på hästen genom foderbytet en andra gång så känns det ändå bra som det är nu..
visst..håller med om att det är inte alltid man ser på hästen utanpå om den mår bra eller inte.. men OFTAST är det ju så..
Jag skulle inte ha något emot att analysera höet..det skulle vara intressant faktiskt vad det är för hö vi har på gården:) men förstår ni min situation och hur jag tänker?

Dessutom har vi också halm i vår hage i ett vindskydd.. när hon mådde som dåligast åt hon va det.. nu gör hon det inte..och det måste ju vara ett tecken på att hon är mätt iaf.. men jag kan aldrig kalla en häst mätt haha!

men om man nu skulle göra en analys.. hur mycket kan det kosta? och vart skickar man in det? lägger man bara lite hö i en påse eller vad? som ni ser är jag inte så inne på foder men jag vet att det är viktigt att kunna och vill bara hästens väl!

Madick skrev:

:bow: :bow:

4-5 dl alger, hur mycket kan det väga, och hur mycket jod får din häst i sig då? Och ihop med övrigt foder, hur mycket jod totalt?

Jod är giftigt i för stora doser, och alger är väldigt jodrikt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 168
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.