Det här med analyser!

Sv: Det här med analyser!

Ja det är ett vedertaget sätt att få fram en rimlig siffra.
Observera att det måste torkas o ugn för att bli tillräckligt torrt.
PL

Det är ganska intressant ämne. Många menar att man inte kan se med ögat om om ett hö är näringsrikt. Pratade med en mjölkbonde om det där. Vi köper hö av honom och han skulle analysera sitt hö. Vi frågade honom vad han trodde höet hade för proteinvärde och han sa 70 g per kg. Efter analysen fick vi svaret. Det var 70 g smältbart råprotein per kg eller 8,6 g per MJ. Alltså ett ganska kraftigt hö och det visst bonden genom erfarenhet. Just hur kraftigt hö man har kan vara bra att veta. Det är lätt att överutfodra med ett så energirikt hö som vi nu har. Det lämpligaste höet till vuxna hästar är ca 6g råprotein per MJ.
Ett tidigt slaget hö kan ha proteinvärden över 11 g per MJ medan ett sent slaget kan ha ett proteinvärde på 3g per MJ. Om klövern gått i blom och axet är utvuxet och mer eller mindre saknar blad är höet sent slaget och har ett dåligt proteinvärde. Det kan ju vara bra att kunna om man ska köpa sitt eget hö och det inte finns någon höanalys på höet.
Vi har i stallet en unghäst och under första levnadsåret måste man vara säker på att hästen får tillräckligt med protein och rätt kalcium fosforkvot. Då kan det vara till stor hjälp att analysera sitt foder så att hästen får rätt foderstat.
En vuxen häst har inte lika högt proteinbehov och då kan det vara lättare att fodra med ögat. Inga analyser är heltäckande. Man har flera osäkra faktorer man måste ta hänsyn till. T.ex. hur stort energibehov hästen har. Temperatur i stallet, hur länge hästen är ute i hagen och vilken temperatur det är ute, ras, ålder, ´hur mycket hästen tränas och hur hårt, mm. Inga analyser ger dig svaret på det.
Så jag kan mycket väl utfordra min häst med hö utan att först göra en höanalys. Men finns det redan en höanalys gjord så tar jag gärna del av den för att veta hur näringsvärdet ser ut men jag skulle aldrig kosta på det själv till en vuxen häst för fritidsridning.

Jag tror inte speciellt många kan se näringsvärdet på hö. Bonden du pratade med baserade säkert sin bedömning på just det du nämnde: tidpunkt när det var slaget, ax osv, snarare än utseendet.

De hundralappar som en analys kostar tjänar man snabbt in igen genom att få en direkt uppfattning om hur mycket kraftfoder och grovfoder man kan ge. En bättre start, helt enkelt. Istället för att vänta och se; "nähä, det var värst vad hon föll ur/blev tjock, behövs nog mer/mindre hö här". Det tar onödig tid att komma ikapp en bra foderstat, och onödiga pengar som man kanske lagt ut på kraftfoder som inte ens behövdes.

Det tycker jag gott man kan kosta på sin häst, även om det "bara" är en fritidshäst.

Tror mer att det är är tur än skicklighet om någon säger att de kan se på ett hö vilket näringsvärde det har. Vi har precis analyserat vårt hösilage, värdena visade sig inte alls vara bra. Har pratat med veterinär, foderrådgivare och annat kunnigt hästfolk, och tyvärr säger de samma sak: att vi har kofoder som hade fungerat bra på en högmjölkande ko. Hög protein, låg energi och låg ts som tyvärr verkar vara svårt att kompensera med andra fodermedel till att det ska bli hästfoder. Den som äger stallet säger att hon visste att hon hade dessa värden på sitt foder ( allt ingår, man får ej dra av på stallhyran om man skaffar eget foder), men hon gissade fel på nästan 50% av vad proteinvärdet var. Hon har haft stallet i 20 år och "vet" vad hennes vallar producerar. Konstigt att alla andra säger att det beror på många olika faktorer som kan variera mycket från år till år på samma vall.

Naturligtvis vet en mjölkbonde som arbetat i ett trettiotal år och som gjort ett flertal analyser genom åren på ett ungefär vad fordret har för protein och energivärde.Han är ju också den som kalkar, gödslar sina marker och vet hur mycket han tillför. Att han då gör en analys idag beror på att det är en sådan affärsidé att visa på ett analyserat foder till hästägare. Inte har analysen orsakat några förändrigar i min hästs foderstat. Vi har utfodrat med det här höet hela hösten utan analys. Med analysen fick jag bara bekräftat det jag redan visste. Att som någon här har skrivit att de som inte tycker att det är nödvändigt att analysera sitt hö är okunniga håller jag inte med om. Man kan ha olika synsätt att se på kunskap. En del vill ha ett papper på att man gör rätt men en del värderar all kunskap som finns och handlar därefter.

Rosen skrev:
Naturligtvis vet en mjölkbonde som arbetat i ett trettiotal år och som gjort ett flertal analyser genom åren på ett ungefär vad fordret har för protein och energivärde.Han är ju också den som kalkar, gödslar sina marker och vet hur mycket han tillför. Att han då gör en analys idag beror på att det är en sådan affärsidé att visa på ett analyserat foder till hästägare. Inte har analysen orsakat några förändrigar i min hästs foderstat. Vi har utfodrat med det här höet hela hösten utan analys. Med analysen fick jag bara bekräftat det jag redan visste. Att som någon här har skrivit att de som inte tycker att det är nödvändigt att analysera sitt hö är okunniga håller jag inte med om. Man kan ha olika synsätt att se på kunskap. En del vill ha ett papper på att man gör rätt men en del värderar all kunskap som finns och handlar därefter.

:bow: :bow: håller med... tycker att var och en får göra som de vill, men UTAN att bli kallad för okunnig !!!

lundborg skrev:
:bow: :bow: håller med... tycker att var och en får göra som de vill, men UTAN att bli kallad för okunnig !!!

Det stora problemet är ju att även de okunniga tror sig (i de flesta fall) vara väldigt kunniga...

fast i det här fallet så handlar det om att ha olika åsikter.
Vissa tycker att analys är nödvändigt, vissa tycker inte det.
Jag accepterar dom som VILL analysera.
Då tycker jag att de ska acceptera dom som INTE analyserar utan att bli kallad för okunnig!!!

Hade inte brytt mig om folk som väljer att låta bli att analysera om det inte gick ut över en annan levande varelse... Det är ju för hästens skull man gör det, inte för sin egen.

mvh Jessica

lundborg skrev:
Då tycker jag att de ska acceptera dom som INTE analyserar utan att bli kallad för okunnig!!!

Jessica skrev:
Hade inte brytt mig om folk som väljer att låta bli att analysera om det inte gick ut över en annan levande varelse... Det är ju för hästens skull man gör det, inte för sin egen.

mvh Jessica
jo, lite för sin egen skull kanske:smirk:

fast hundar och katter då??
man analyserar väl inte maten till dom?

Jo... om de får "färdigmat" så gör man ju det. Ingredienserna i torrfoder o burkmat är ju kända och värdena står ju på förpackningen... Tyvärr gör det inte det på grovfodret, därför får man besvära sig om att ta fram de värdena, för hästens skull.

Och jo... jag analyserar min hästs forder för min skull, för att slippa de jobbiga tankarna att inte veta om han får i sig det han behöver... vill inte att han ska behöva lida under den tid som det faktiskt tar för en brist att visa sig i en hästkropp när man faktiskt kan förebygga den helt o hållet.

mvh Jessica

lundborg skrev:
jo, lite för sin egen skull kanske:smirk:

fast hundar och katter då??
man analyserar väl inte maten till dom?

Senast ändrad av en moderator:

att inte göra analys betyder nog inte på okunnighet.. det tyder nog mest på lathet och kanske snål att lägga ut pengar:smirk:

Tibra skrev:
att inte göra analys betyder nog inte på okunnighet.. det tyder nog mest på lathet och kanske snål att lägga ut pengar:smirk:

om mitt hö som jag köper skulle vara analyserat skulle jag säkert också räkna, el rättare sagt ta hjälp utav någon som kan. bara för
nyfikenheten och ifall det finns för mycket el för lite av något...

men problemet hos oss är att höet är taget på 5 olika gärden, och det är 5 hästägare i stallet inkl stallägaren. Och ingen har velat ha analys någongång och eftersom alla hästar ser fina ut i hull , muskler och hårrem så är jag inte så orolig heller.

ps, hur gör ni som tar hö från många ställen på olika perioder?

Jadu, det här är ett problem. Det bästa man kan göra är ju att försöka se till att man bokar ett speciellt parti hö och sedan tar analys på det.

Det näst bästa är väl att lita på bondens analys, om det finns någon.

Men jag anser ändå att ett "dåligt" taget prov är bättre än inget prov alls. Man kan i varje fall få ett riktvärde om värdena på partiet, dvs om det är höga eller låga värden. Sedan får man hålla koll på hästens hull och överlinje.

mvh Jessica

lundborg skrev:
ps, hur gör ni som tar hö från många ställen på olika perioder?

lundborg skrev:

Men då ska man kunna motivera varför man inte vill analycera, man ska ha kunskap att inte göra det, inte bara säga att "det har vi aldrig gjort, och för 100 år sedan fanns minsann inga analyser och då orkade hästarna dra timmer i skogen".

Kan man inte det så är man just precis okunnig.

*Lånar knapp*
I är kan jag säga att jag ångrar att vi inte gjort en analys. Jag funderar på att sända in nu för att analysera, eftersom både kalvarna och hästarna verkar behöva det. Problemet är att det är så himla olika gärden. Det som skulle bli det bästa gräset blev helt misslyckat i år, så vi har fått använda ett annat mycket grövre och med mindre protein och Mj. Och då och då har vi fått använda från klöverstycket, som egentligen skulle användas i senvintern till djuren. Eftersom det skiljer så mycket i näring mellan de balarna så har jag fått pussla jättemycket med fodringen... Usch, jag hoppas att det blir bättre nästa år.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 168
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama