Det här med analyser!

Sv: Det här med analyser!

*knapplån*

Jag håller med De flesta i den här tråden.. DU ger ALLDELES för lite Grovfoder! Och alldeles för mycket krafftfoder.. Vet du hur dyrt det är att behandla magsår på en häst och hur ont en häst egentlgien har av det?? (450kr/dag i medicinering och det ingår OFTAST inte i försäkringen utan det få rman stå för själv.. och de handlar om minst en månads medicinering och sen kan man plussa på alla självrisker till det. Det tar tid sånt där!) RIsken är väldigt stor när man ger så lite grovfoder och så mycket havre är stor att de får magsår.. Dessutom så uppfyller det inte din hästs tuggbehov!

TYVÄRR finns det alldeles för många som är lika okunniga.. Hoppas att de alla lär sig en dag..

OCH sen det här med att utfodra med ögat och händerna.. DET GÅR INTE! Du kan ALDRIG se på ett hö hur pass mycket proteiner, mineraler, aska etc. det är!!

Senast ändrad:

Madick skrev:
4-5 dl alger, hur mycket kan det väga, och hur mycket jod får din häst i sig då? Och ihop med övrigt foder, hur mycket jod totalt?

Jod är giftigt i för stora doser, och alger är väldigt jodrikt.

det är carrageen.. hon har bronkit och behöver det!

Capable Case skrev:
*knapplån*

OCH sen det här med att utfodra med ögat och händerna.. DET GÅR INTE! Du kan ALDRIG se på ett hö hur pass mycket proteiner, mineraler, aska etc. det är!!

du menar trådskaparen hoppas jag?

Tibra skrev:
det är carrageen.. hon har bronkit och behöver det!

Jag vet fortfarande inte vad carrageen är, och inte vad jodinnehållet är. Det skulle vara trevligt om du kunde kolla och skriva här, då blir jag glad.

Madick skrev:
Jag vet fortfarande inte vad carrageen är, och inte vad jodinnehållet är. Det skulle vara trevligt om du kunde kolla och skriva här, då blir jag glad.

jag har inte info om innehållet med mig just här.. men när jag tittade igår så fanns inget jod:crazy: jag ska skriva upp vad som finns i carrageen när jag har pappret med mig..
dessutom är ju ändå carrageen nödvändigt för min pålla!!

Madick skrev:

Testa sökmotorn google

HannaZ skrev:
Testa sökmotorn google

Jag har googlat det jag hinner, och hittar INTE något om vad det innehåller. Bara att det innehåller "hela havets spektrum av mineraler" eller nåt sånt... Bilderna är för små för att man ska kunna se näringsdeklarationen.

Finns det någon som har en påse/säck som kan skriva ner det åt mig här?

Capable Case skrev:
*knapplån*

Jag håller med De flesta i den här tråden.. DU ger ALLDELES för lite Grovfoder! Och alldeles för mycket krafftfoder.. Vet du hur dyrt det är att behandla magsår på en häst och hur ont en häst egentlgien har av det?? (450kr/dag i medicinering och det ingår OFTAST inte i försäkringen utan det få rman stå för själv.. och de handlar om minst en månads medicinering och sen kan man plussa på alla självrisker till det. Det tar tid sånt där!) RIsken är väldigt stor när man ger så lite grovfoder och så mycket havre är stor att de får magsår.. Dessutom så uppfyller det inte din hästs tuggbehov!

TYVÄRR finns det alldeles för många som är lika okunniga.. Hoppas att de alla lär sig en dag..

Harrys medicinering kostade över 2000.- och var i 3 dagar.. Så det blir 666.- per dag... Men som sagt behövde han bara äta det i 3 dagar, men det är ändå J*VLIGT dyrt och onödigt:mad:

Finns ingen anledning att "medvetet" utfodra hästen så att den löper stor risk att bli sjuk:(

För det första - vad bra att du VILL lära dig! :bow: :smirk:
men jag ser i ditt inlägg att du är okunnig... :crazy:
Därför ska jag nu lära dig lite :D .

Anledningen till att din häst gick upp och blev piggare av silaget är helt klart för att det innehöll mer näring per kilo foder och INTE för att ni bytte från hö till silage.
Antagligen var det mycket låg proteinmängd i HÖET och därför tappade hon muskler och hull och blev BUKIG (mager med stor buk).
Sen bytte ni till hösilaget som med stor sannolikhet hade mycket bättre värden och framförallt var KVOTEN bra - dvs över 6.0.
Kvoten är det som talar om balansen mellan energi (MJ) och protein (smältbart råprotein). Man delar mängden protein med energin och då ska det bli minst 6.0. Det innebär alltså att det ska alltid vara minst 6ggr så mycket protein som det är energi! T ex om höet innehåller 8MJ/kg så ska proteinet vara minst 48g/kg. Förstår du?
Energinivån i hö/silage brukar ligga på ca 7-8MJ för det mesta men proteinmängden kan variera OERHÖRT mycket! Ibland är det bara 16 g/kg :eek: och då är höet nästan värdelöst. man får köpa enorma mänger proteintillskott (soja, Krafft protein osv) men det är ändå svårt att få ihop balansen mellan energi och protein.

Förstår du nu hur viktigt det kan vara att man analyserar grovfodret? Det kan du göra t ex på ANALYCEN och kostnaden är ca 500kr med både mineraler och MJ/protein analys.
man tar en tuss från 4-5 olika balar och skickar in. :smirk:

har du frågor så kan du PM:a! :smirk:

Tibra skrev:
Oj oj nu har jag tagit min dyrbara tid att läsa igenom hela denna tråd:smirk: men det är inte säkert att jag minns allt..

jag är urdålig på det här med foder! men försöker lära mig så mycket jag kan och har kommit en bit på vägen:crazy:
min illa islandshäst som väger vid ca 350 kg " det var några kg mer om jag inte minns fel " får 11 kg hösilage om dagen, 3/4 liter kraft "röd påse" samt 1 dl mineraler kraft.. ibland 4-5 dl alger..

jag har i andra trådar redan skrivit om hennes "matproblem" eller vad jag ska uttrycka det.. men jag tyckte att det väl kunde passa in i denna tråd med :P för jag´har en del frågor angående analys..

som sagt. för kanske 2 månader sedan hade min flicka magrat! hästokunniga tyckte hon såg tjock ut.. och nu till det en nämnde i denna tråd som jag tackar :bow: högt till för jag fått en rimlig förklaring. "gaser var det visst?". ja.. hennes mage/ buk hade blivit ENORM.. revbenen syntes på långa vägar och flankerna buktade innåt. Hon orkade inte det mesta när vi var ute och red, bara tok vart det. Detta var ju ett tecken på att hon saknade protein och mat! Vi började väga höet "vilket vi aldrig gjorde förr utan slängde bara in en stor bunt med hö :o " hon fick som sagt då 7 kg hö 3 dl betfor 2 dl havre..jag hade tagit med mig en hästkunnig person och vi satte oss ner en kväll och räknade ut foderstaten vilket vi inte hann utesluta! men det jag hade börjat ge henne räckte tydligen inte.
Eftersom min pålla har bronkit måste vi blöta höet. så därför började vi med hösilage för två veckor sedan.. jag vet inte torrsubstansen eller proteinvärdet men en sak är säker och det är att sen vi nu bytte till silage och kraft ser hästen mycket bättre ut! hon har blivit bättre i ridningen "genom att orka, fortfarande muskulös tyvärr men det jobbar vi på"

Jag anser att en analys i detta fall vore mycket klokast.. men jag är som en del andra i denna tråd att jag gör ingen analys.. har aldrig gjort.. och nu när jag ser en sån förändring på hästen genom foderbytet en andra gång så känns det ändå bra som det är nu..
visst..håller med om att det är inte alltid man ser på hästen utanpå om den mår bra eller inte.. men OFTAST är det ju så..
Jag skulle inte ha något emot att analysera höet..det skulle vara intressant faktiskt vad det är för hö vi har på gården:) men förstår ni min situation och hur jag tänker?

Dessutom har vi också halm i vår hage i ett vindskydd.. när hon mådde som dåligast åt hon va det.. nu gör hon det inte..och det måste ju vara ett tecken på att hon är mätt iaf.. men jag kan aldrig kalla en häst mätt haha!

men om man nu skulle göra en analys.. hur mycket kan det kosta? och vart skickar man in det? lägger man bara lite hö i en påse eller vad? som ni ser är jag inte så inne på foder men jag vet att det är viktigt att kunna och vill bara hästens väl!

Madick skrev:
Jag har googlat det jag hinner, och hittar INTE något om vad det innehåller. Bara att det innehåller "hela havets spektrum av mineraler" eller nåt sånt... Bilderna är för små för att man ska kunna se näringsdeklarationen.

Finns det någon som har en påse/säck som kan skriva ner det åt mig här?

Genomsnittlig analys på alg-börjes carrageen:

Moistyre 12%
Ash (minerals 18%
Crude protein 7,8%
crude fibre 2,8%
carrageenan 58,8%
oil (fat) 1,6%

lodine 300 mg/kg
Maganese 120mg/kg
zink 40/ mg/kg
copper 2,8 mg/kg
arsnic <0,3 mg/kg
lead <0,1 mg/kg

Minerals:
sodium 2,9%
nitrogen 1,5%
magnesium 1,1%
potassium 1,1%
calcium 1,0%

vitamins:
vitamin c 650 mg/kg
Riboflamin 2,5 mg/kg
pantothenic acid 1,2 mg/kg
vitamin b1 1,2mg/kg
folic acid 0,2mg/kg
folinic acid 0,1 mg/kg

såhär stod det exakt i den lilla bok jag fick med..inte helt på svenska kanske:d på påsen står det inget om innehållet..detta var det ända ja kunde erbjuda..

dramatik_87 skrev:
Varför tycker alla att det är så viktigt att analysera grovfodret?
Jag har aldrig gjort det och känner ingen som gör det heller, och då har jag ändå jobbat i både stuteri, tävlingsstall och hingststationer....
Och varken deras eller mina hästar mår dåligt även om vi inte har analyserat grovfoder.
Jag tycker att det är bättre att gå på att hästen ska ha minst 1kg hö/hösilage/ensilage per 100 kilo häst och max 1 kilo kraftfoder per 100 kg häst!
Allvarligt talat så tycker jag att den här analyshysterin är onödig, man kan få en lika bra foderstat utan att ha analyserat grovfoder.
Dessutom slipper man sitta och räkna på det allt!
Men det var vad jag tycker, nu får ni gärna berätta vad ni tycker!

Jodå, du kan få en bra foderstat, men inte en optimal :smirk:

dramatik_87 skrev:
ger jag henne inte havre får hon inte tillräckligt mycket energi, jag har provat, hon tappar bara muskler då och blir allmänt grinig och vill inte jobba som hon ska...

Proteinbrist kanske....? :smirk:

dramatik_87 skrev:
Arbetshästar förr i tiden fick inte så mycket hö, de fick kanske bara 5-6 kg hö och 20 kg havre för att de skulle orka, och så var det så att bönderna inte hade tillgång till så mycket hö, därför fick de mest havre dels för att det var lättare att förvara och ta med sig!
På deras sk vilodagar som de hade varje söndag fick de bara hö för att motverka korsförlamning!
Läs på lite om arbetshästar förr i tiden!
Hur tror du att de klarade sig om de nu fick så mycket havre?:angel:

min farfar och farfarsfar har båda haft sk arbetshästar, inte fick de en sån foderstat som du beskriver, och det var förresten genom farfar som jag först kom i kontakt med analyser på grovfoder.

lodine 300 mg/kg
Det är jod.

Maxtoleransgränsen för jod är 15mg/100 kg kroppsvikt. För din ponny på 350 kg är det alltså ca 52 mg. Ca 175g alger ger alltså en giftig dos jod, och då har vi BARA räknat algerna, inte vad övrigt foder innehåller i jod.

Värt att beakta. Hur mycket väger 4-5 dl alger?

Senast ändrad:

Jag analyserar mitt foder då jag tycker mina hästar är värd de pengar en analys kostar, den ger mig bra riktlinje att gå efter då jag ska ställa foderstat. Det har aldrig varit så att alla mina hästar fått samma foderstat då de är olika individer, de behöver alla olika.
Jag har även sett att höets värde varierat väldigt från år till år så att tro att man kan ge samma år ut o år in är ganska optimistiskt.

Jag tycker att detta med att fodra med ögat är lite mer skrämmande för när hästen väl faller ur tycker jag skadan redan är skedd, sånt är jag ialla fall glad att slippa.
Jag har haft kompisar som anser sig vara "jättebra" på att fodra efter ögat och ingen har lyckats jättebra med det hittills. men de har ju ialla fall haft hästar med "fint hull" även om de varit överaktiva och mindre lätt att hantera.
Att också säga att hästarna mådde bra förr är att ta i. Många kanske gjorde det men min morfar har jobbat på med hästar hela livet och han tycker själv att det är stor skillnad på hästar då och nu. Man är mer medveten om vad man stoppar i hästen nu för tiden, förr gjorde det inte lika mycket om höet kanske inte var så bra man gav det ändå.

Madick skrev:
Det är jod.

Maxtoleransgränsen för jod är 15mg/100 kg kroppsvikt. För din ponny på 350 kg är det alltså ca 52 mg. Ca 175g alger ger alltså en giftig dos jod, och då har vi BARA räknat algerna, inte vad övrigt foder innehåller i jod.

Värt att beakta. Hur mycket väger 4-5 dl alger?

oj ja du de vet jag inte.. det är ju som gele :P haha..bara vanlig gele..hmm..
men hon har fodrats med det hela förra vintern och fram på våren.. det verkar inte ha varit någon skada:confused: och är det så pass bra, att det håller min vän frisk så är det något man inte direkt vill sluta med:eek:

Tibra skrev:
oj ja du de vet jag inte.. det är ju som gele :P haha..bara vanlig gele..hmm..
men hon har fodrats med det hela förra vintern och fram på våren.. det verkar inte ha varit någon skada:confused: och är det så pass bra, att det håller min vän frisk så är det något man inte direkt vill sluta med:eek:

Är det 4-5 dl gele? Alltså är det inte 4-5 dl "pulver". Man måste mäta i torrvikten.

Men oavsett så är det ju en fördel om man vet vad man ger. Att nånting man ger är positivt är ju bra, men om den negativa biverkningen kan leda till struma eller döden så är det väl knappast värt det...

Viktigt med analys således!!

4-5 dl är ju när man kokat algerna i vatten och de bildat en geléartat massa. i vikt ger man mao inte särskillt mycket.

0,5dl alger ska blandas med 9 dl vatten.

dessa lger har lägre densitet än de vanliga algerna som man ger som rent mineralfoder så en halv dl väger inte så jättemycket.

OK, då är man ju långt ifrån maxtoleransgränsen, skönt! Men det visar ändå hur viktigt det är med kunskap om det man ger tycker jag.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 168
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama